onsdag 26. august 2009

Har du lyst til å være med meg på tur?

3858801299_ce89f224de[1] Ute er det nesten 20 grader. Det er meldt regn, men hva gjør vel det. Jeg pakker sekken med en regnjakke og vanntettpose på kamera. Er jeg heldig så passerer regnskyene fort og solen titter frem igjen.

Du er velkommen til å slå følge!

Hvor jeg tar veien? Jo, det må jo være til enden av regnbuen….

Tur 15 Jeg liker å gå der få ferdes. Helst litt utenfor stien gjennom lyng og myr. Jeg synes det er spennende å oppdage nye steder og hvem trodde man skulle finne er skogsvei midt inne i tykkeste granskogen.Tur 8

Her kan man liste seg lydløst på en skogsbunn av barnåler, mose og kløver. Jeg hører det rasle i greiner og ser bakparten på en hjort i det den hopper bort fra stien. Vi kom visst litt brått på. Man skal ikke være så veldig mørkredd hvis man vil gå her inne. Bak hver tue så gjemmer det seg tusser og troll…Tur 10

Tur 13 På en lysning kan vi se en gammel fraflyttet gård. De har hatt litt av et slit opp hit med alt som skulle til gards.Tur 18 Det er ikke til å unngå å se at høsten nærmer seg.Tur 12

Tur 5 Tur 9

Tur 2 Tur 1

Noen sopp er små kunstverk. Tur 3

Jølle er vant til at jeg har kamera med. Han legger seg ned i lyngen og venter. Tur 4

Av erfaring vet han at jeg skal knipse motiver fra alle tenkelige vinkler og kanskje vi må gå tilbake til siste fotomotiv fordi jeg fikk en ny idé… Tur 6

Noe ting synes jeg er trist at forsvinner når høsten kommer – andre ting kan bare holde seg borte. Problemet med å gå på slike øde steder, er at man kommer tett på naturen og det er ikke alle skapinger jeg er like fortrolig med..

Tur 14 Tur 11

Jeg glemmer fort tid og sted når jeg går slik i mine egne tanker og kvelden kommer snikende fra bak fjellene. Det er på tide å vende nesen hjemover.Tur 16

Jeg har en liten oppfordring til deg! Kom deg ut på tur – ta bilder og legg det ut på bloggen din. Jeg gir deg dette ”turmerket” som beviser at du har tatt oppfordringen min!

Værsågod!

3859571016_4d6149e005[1]

God tur!

37 kommentarer:

Wenche sa...

Så flott tur du har hatt! Turbildene dine er kjempeflotte. Det å komme seg ut i naturen er rett og slett balsam for sjela(for ein klisje, men det er sant:-))

Eg tar utfordringen din og vil vere med deg på tur. Men må berre få igjen bilen min slik at eg kan komme meg på fjelltur....det var ein liten motsetning der gitt:-)

Anette sa...

Sikke en dejlig tur du har været på - og hvor er Jølle dejlig! Svampene er utrolig smukke og ja jeg vil gerne med på en tur - men jeg skal lige på ferie først ;-) Klem

Randi sa...

Ååå...du..det var en kanonflott tur...men jeg hadde pisset på meg om jeg hadde møtt den slangen...WRÆÆÆL! Men turen var fantastisk flott. Takk skal du ha.
Og Jølle...hihihi...han gjør som Shila han..hun å legger seg ned eller setter seg....for når kameraet tas frem kan ting ta litt tid.

Turen går mot Hermansnasa på lørdag(opp tl stenen der min far døde da han var 50 år)...da skal jeg legge inn turne min.Så utfordringen tar jeg på strak hand...gleder meg.

Tofo sa...

Tusen takk for turen!

Tuppeline sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Frk. Badegakk sa...

Så fine bilder du har tatt! Jeg likte spesielt godt soppbildet tatt nedenifra! Herlig!!! Følte meg som en lilleputt!=D

Petunia sa...

Åja, frk Badegakk! Det var en gigantisk sopp!!

Miamor sa...

..gir du eller skal vi Ta det sjøl...jeg er stadig på tur jeg vet du petunia.....aldri sur..joda av og til..men godt å lufte vettet..det hjelper..ååå så gøy det er å ta bilder da....skulle tatt en tur sammen en dag?? Klem miamor

Koselig koselig sa...

Flotte turbilder Petunia og koselig turkompis du har med også (og tålmodig). Han hopper ikke høyt i lyngen han også av ormen?? huttetu... nei denne kunne vi vært foruten huff :(

ninabakke sa...

Flotte bilder :D

Anne sa...

Tusen takk for trivelig selskap min venn. Og som vi pratet!!! skravla gikk jo i ett jo, og jeg er så glad for at du bar meg resten av veien eter at vi så den ormen .-))

Dagrun sa...

Du og du for en fantastisk serie! Her var mange virkelige knallflotte bilder. Som det med kryssende spor inn i skogen, og soppen sett nedenfra.

Og ja, ut på tur. Vi har faste familietur på søndagene. MÅ ut, et eller annet sted. Men det er deilig å gå alene også.

Nissemann sa...

Kjempestilige turbilder, føler at jeg har vært med deg på tur bare ved å titte på bildene. :)

GAWO sa...

Så fin en tur du har hatt. Og de soppbildene dine er bare knall. SÅ fine!
I dag hadde jeg bestem meg for å gå en lan og god tur. Ville gjerne ha med meg selskap, men førstemann skulle på korøving, andremann skulle i klubb, tredjemann hadde vondt i en fot.... :-( ..og da endte jeg opp med å klippe hekk, vaske og polere bilen, slipe og lakke en dørstokk og til slutt vaske klær. Joda, det kom da noe nyttig ut av min kveld også.

Camilla :) sa...

Det er nesten så jeg kjenner lukta av skog! ;)

Viola sa...

Jøye meg så mange flotte bilder du har lagt ut her!! :) Det er spennende å gå utenfor stiene, men jeg liker også å gå stier.. Jeg er nok litt redd de tusser og troll som særlig dukker opp i tussmørket.. :) Bilde nr 3 og 4 var helt nydelig, også den soppen foran den gamle stammen. Og Jølle er en nydelig hund! Takk for turen! :)

LoneK sa...

Heisann, der var det manage flotte bilder fra trivelig tur.

Ha en fortsatt flott uke!

LoneK

Hagemor sa...

tar utfordringen:)) for en flott hund du har:)) høsten er herlig:))
alltid like kjekt med tur i din blogg:)) ha ei super helg

Turid sa...

Så hyggelig å være med deg på tur og se hva du har fotografert og de motivene du har valgt. Mange veldig fine bilder fra en spennende natur. Jeg er også glad i gå på fototur, så hvis anledning kommer om ikke så lenge tar jeg gjerne utfordringen.

Elin sa...

Kjempeflotte bilder du har tatt !
Det ene blinkskuddet etter det andre her.
Går turer nesten hver dag jeg og, sammen med pelsen.... Er så trivelig å ha en turkammerat, atte !
Tar imot utfordringen om turbilder, men kan ikke garantere slike blinkskudd , da !

9na sa...

Nyydelige bilder Petunia, og ...ja, jeg blir gjerne med deg på tur ;)

Runa sa...

Takk for at jeg fikk være med deg på tur!Du er UTROLIG flink til å ta bilder.Ha en flott dag!

RuneE sa...

Slike turer er verd sin vekt i gull - selv om en ikke finner enden av regnbuen

Tove sa...

Utrolig flotte bilder! Likte spesielt godt vinkelen på det av soppen nedenfra, og ikke minst stemningen på det med skogsveien...
Skulle gjerne brukt fridagen min til å følge oppfordringen din, men tror jeg skal få kontroll på forkjølelsen før jeg går ut i pissregnet... Det får bli en annen dag!

Gamleheksa sa...

Tusen takk for at jeg fikk bli med på tur. Det blir min eneste i dag siden jeg sitter her med ny-operert kne på en stol. Men når det blir bra skal jeg klare å gå bakker igjen, det har jeg klart dårlig i sommer ;) Kjempeflotte bilder, men den ormen hadde jeg ALDRI stått rolig og knipset. Da hadde jeg tatt beina på nakken, dårlig bein eller ikke.

Angelo sa...

Gosh så nydelige bilder. Du er utrolig flink til å legge merke til naturen rundt deg. Jeg merker jeg blir mer oppmerksom på alt i naturen de gangene jeg tar kameraet med, jeg også. Dessverre er det ikke alltid jeg er like flink til å ta med kameraet på morgenturen med hundene, men det burde jeg nok bli. Masse nydelig å se overalt (nesten). Jeg skal komme meg på tur med kameraet snart og legger så ut bildene på når jeg har gjort det.
Forresten hva er det du dekker til kameraet med for at det ikke skal bli vått?
Klem, Kristin :)

Monica sa...

Takk for turen :D
Herlige bilder du fikk tatt da! Fjellet bak deg? Der er flott :))
Skal se om jeg får tatt utfordringen din :))
Klem

Anne-Berit sa...

Vakkert,Petunia,glad du tok oss med,falt jo totalt for bildet av Jølle jeg da,hundegal som jeg er.
At du hadde nerver til å ta bilde av hoggormen må jeg bare si var tøfft,det hadde ikke vært meg,er livredd ormer.
Ha en supergod dag.Klem:o)

Kerstin sa...

Wow for noen fantastiske flotte bilder du tar.. Jeg skal ta oppfordringen din.. idag er turen tatt...ingen kamera med.. glemmer det hele tiden...men skla huske det..

Har på følelsen at du tråkker litt i nærheten av meg...

Kerstin

FlittigeLise sa...

Utrolig flotte bilder du tar !

Lindaen sa...

Fine turbilder! Og orm og greier! Du er jammen blitt tøff!!

Petunia sa...

Linda! De fire siste dagene, har jeg sett orm hver gang og den ene dagen var det til og med to... Men å venne seg til dem, det er ikke lett.
Bildet av den er ikke helt klart. Jeg greier ikke å holde kameraet helt i ro...

Sonja sa...

Tusen takk for turen den var både spennende og vakker.
Skikkelig trollsk den skogen,og sånne vakre farger.
Den som kunne fotografere på denne måten... Jo,da det er jo lov til å håpe at med litt øvelse så blir det bra.

mormonsen sa...

Så utrolig flotte bilder du har tatt på denne turen. Fargene var helt overjordiske, spesielt de som var tatt inne i granskogen, og så var der noen lyngfarger som jeg studerte nøye. Har virkelig studert bildene dine i dag. :)

naturglede sa...

Noe så nydelig. Storkoser meg på din blogg. Det er som om vi går side om side der i ditt landskap. Jeg elsker å gå tur, og det blir mange hvert år. Jeg får redigere litt fra ukene som har gått, så kommer det nok noen turbilder fra meg også.

Lappedamen sa...

Vi har en utrolig flott natur. Flotte bilder og trolsk skog. Og litt av et eksemplar av huggormen, godt det ikke var en anakonda.

Angelo sa...

Her kan du se en liten smakebit av alle bildene jeg tok på tur på lørdag. Jeg ser nå at noen av bildene jeg har valgt ut er mer fra hjemturen enn selve skogsturen. Men, jeg var på tur, altså. Og det var jo det viktigste her, ikke sant?
Kristin :)