mandag 24. august 2009

Kirke

Mandagstema Tema for denne uken hos Mette og Mandagstema er Kirke. Jeg vil vise noen collager av de vakreste kirkene jeg vet… Nemlig stavkirker.

Dette sier Wikipedia om stavkirker: En stavkirke er en kirke bygget av tre med en bærende konstruksjon av staver (stolper) som står på liggende sviller eller syllstokker og bærer stavlegjer. De konstruktive leddene i veggen danner rammer med en utfylling av stående planker eller tiler. Stavene har gitt navn til kirketypen. I middelalderen var det antakelig over 1000 stavkirker her i landet, men de fleste forsvant trolig som følge av endrede behov etter Svartedauen og reformasjonen fram mot 1650. Da var det rundt 270 stavkirker tilbake, og i neste hundreårsperiode forsvant 136 av disse. I dag er det bare bevart 28 stavkirker i Norge.

Fantoft stavkirke Jeg er så heldig å ha en stavkirke i nærheten av her jeg bor. Det er Fantoft stavkrike og at den er av nyere dato skulle man ikke tro når man ser disse bildene her. Hvor gammel denne kirke er og hva som skjedde med den, kan du lese her.

Jeg er også så heldig å ha denne miniatyr stavkirken i nærheten av mitt hjem. Jeg synes den er så flott også og er full av beundring for alt det arbeidet som ligger bak å lage noe slikt.Stavkirke Historien til denne kirken kan du lese mer om her.

25 kommentarer:

Sommertid sa...

Stavkirker er litt av noen mesterverk ja..har sett et program en gang der de viser frem hvordan de er laget..noen er jo litt annerledes enn de andre stavkirkene..men noe er også likt..kjempefine er de :)

Madame sa...

Wauw - for en dansker er det noget af det smukkeste at se jeres norske stavkirker! Jeg har set flere af dem i virkeligheden og forstår slet ikke, at træ kan holde sig i mange hundrede år.
Varme klem til dig :-)

Rimkogeren sa...

Imponerende flot bud på kirker. Men det var jo, hvad jeg ventede.
Tusind tak for din kommentar. Jeg rødmer...

Koselig koselig sa...

Oj så flott!! Det må jeg si, jeg har vært i Stavkirke en gang og det var veldig spesielt. Vi var til og med på Gudstjeneste den gangen da.
Flotte bilder Petunia

Takk for ditt flotte bidrag til mandagstema i dag, hilsen Mette :)

Kadermo sa...

Det har du så rätt i - det mest norska som finns det är stavkyrkorna. Det finns en och annan i Sverige också tror jag, men för mig är det Norge.
Fantastiska bilder du visar.

JULIE K sa...

Ja stavkirker tar jo bare pusten av en. Utrolig med den lille miniatyren.....hvor står den da ?

Donald sa...

Den er skøn, denne kirke, og måske mere end de store gotiske kirker i Midteuropa fortæller den om et folk, som elsker deres "fredsfyrste".

Petunia sa...

Den lille stavkirken står (for den som er lokalkjent) ved Slåtthaug kunstisbane eller ved veien inn til Slåtthaug u. skole og Slåtthaug vgs.
Den står i hagen til han som har laget den.

Jill, Hanne og Linda sa...

Har bodd hele livet men aldri vært på Fantoft stavkirke... Nesten litt flaut.
Nyyydelige byggverk.
Romansk kirkearkitektur er min favoritt :-)

Evami sa...

Stavkirker er bare helt fantastiske vakre,og det er så synd at man ikke har tatt vare på flere:( For det er historie i hver en krinkel og krok!

BØyer meg i støvet for han som har lagd den kopien,for et håndtverk det er!

GOdt at det er flere enn meg som har "si" kirke.. Klem Eva

Camilla :) sa...

Så nydelige bilder, stavkirker er imponderende! Tror ikke jeg har sett noen annet enn på bilder og tv, men det håper jeg blir en gang i fremtiden! ;)

Melusine sa...

Nydelige bilder av et praktfullt byggverk! Historien er jo facinerende og som du sier må det ha vært litt av en utfordring å oppføre en ny ved å ta i bruk sådan gammel byggeteknikk. Det skal visstnok ikke være brukt en eneste spiker. Resultatet er uansett flott og siden det er ganske lenge siden jeg var der sist, er det sannelig på tide med et besøk. Ditt innlegg har i alle fall fristet meg :)

sologbolig sa...

Noe meir norsk enn stavkirka finn du vel ikkje, og de er jo flotte både Fantoft stavkirke og den i miniatyr.... for et arbeid forresten !! Har stavkirke ikkje så langt herfra (Røldal)....flott !! Ha ein fin kveld.

Anne sa...

Anne kjærringa måper...

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Jeg husker da vi var barn og var med foreldrene våre på biltur, vi var innom absolutt ALT av stavkirker nedover landet vårt, og søsteren og jeg kjedet oss SÅ. Men nå, derimot - stavkirkene er jo de aller vakreste, nå besøker jeg dem mer enn gjerne. Flotte collager! Ha ei fin uke!

Malys krok sa...

Så vakre stavkirkene du viser er! Og den lille falt jeg fulstendig for. Kjempeflott bidrag! takk for koselig kommentar. Jeg har vært på fin skogstur i kveld så derfor sent "svar". Ha en fin uke. Hilsen Margit.

Bea's verden sa...

Hei

Jeg også liker stavkirkene veldig godt. Og vi stopper som regel isteden for å kjøre forbi. :o)

Hilsen Bea

magiceye sa...

that is a lovely post!

Nikoline sa...

Hei på deg!
Det er ikkje til å komma forbi at stavkyrkjer er flotte! Det er eit kunstverk i seg sjølv,og akkurat DET hadde du fått tydeleg fram her.
Eg for min del synes steinkyrkjer er dei flottaste,kanskje fordi eg er vokse opp med den mektige Vangskyrkja...? (det har sikkert påvirka ubevisst i alle fall)
Ha ein flott dag i dag :0)

Turid sa...

Så flott at du har bilder av stavkirker, det er noen mesterverk og mange av dem med dramatiske historier. Ønsker deg en riktig god uke :-)

TeamBono sa...

Vilken vacker kyrka!
Den vill nog Bono titta på i verkligheten =)

Cathrin sa...

Stavkirkene er noen nydelige kirker og tenk for et arbeid som er lagt ned i dem. Blir mektig imponert når jeg ser alle detaljene som er på dem! :o)

Arya sa...

Vet du - jeg er døpt i en stavkirke! Ringebu. Blir helt henfallen, jeg, når jeg tar meg en tur der av og til.

Flotte bilder!

AnneKa sa...

Utrolig flotte byggverk og så forskjellig fra steinkirker. Er blitt helt fasinert av alle disse gamle byggverk som vi har. Kirker fra 1100 tallet, det er jo helt utrolig.

Veronika sa...

Så mange flotte bilder du har tatt, føler jo at man er med på turen. Ha en fortsatt fin uke:)