mandag 17. august 2009

Maskulin

Like sikkert som mandagen kommer, så er Mette der med et nytt Mandagstema. Denne gangen er det med ordet “Maskulin”. Endelig en god unnskyldning til å legge ut noen avkledde menn her på bloggen!!! Nei, fra spøk til alvor. Jeg har valgt å vise noen statuer som står foran Tinghuset her i Bergen. Disse fire fyrene her synes jeg er ganske så maskuline. Statauene symboliserer de fire kardinaldyder og er fra venstre: Visdom med en slange og en bok, Rettferdighet med sverd og skålvekt, Måtehold med en vinmugge og til slutt Styrke med en brukket søyle.

De 4 kardinaler Disse statuene er laget av billedhuggerne Stinius Fredriksen og Nicholas Schiøll. Bergen tinghus stod ferdig i 1933 og jeg synes faktisk at hele bygningen er ganske maskulin.Tinghuset

Litt avkledde var de lell….

35 kommentarer:

Anne sa...

Akkurat sett den bygningen der jeg .-) dvs. igjennom regn regn regn regn

Hanne@home sa...

Flotte bilder og tolkning av mandagstema. Jeg har aldri sett de der før, skal legges merke til neste gang jeg er i disktriktet:)

Malys krok sa...

He He.. nei var ikke mye klær her, men en flott og maskulin tolkning uansett. Tenkte først å dra til byen og finne en statue der, men så kom jeg til å tenke på disse bildene jeg tok tidlig i vår, før sommervarmen kom. Du har,som vanlig tatt gode bilder. Takk for kommentaren. Hilsen Margit.

Sommertid sa...

Flotte staselig staute karer..og maskulinitet er det her og over bygningen..praktfullt !

Donald sa...

Måske mådehold skulle have været en kvinde?

9na sa...

Kult!!! Flott og maskulint, ja... og skikkelig stenharde også...

Stenstrop sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Madame sa...

Ja, det er en meget smuk og maskulin bygning - og sikke nogle flotte fyre, der står udenfor :-)
Dejlig måde du illustrerer det maskuline!

Anne sa...

Har nok vært der ja, men ble nok bare noen timer. Ankom med Hurtigruten lørdag ettermiddag og reiste hjem ogjen søndag formiddag. Tur gjennom jobben til gubben, dvs litt sånn du vet du som kjenner med dypt!! Trenger vel ingen nærmere forklaring tenker jeg :-))

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Et staselig bygg - og helt klart maskuline "voktere" utenfor. Så flott med det de symboliserer, da blir det mer "med" statuen, om du skjønner. Og du; jeg også liker Metallica og diverse andre rockeband, men musikken til poden er mange hakk mer heavy metal, you see? Men flink er han, altså - selv om det ikke akkurat er skillingsviser på reportoaret:)

Sister Bonde sa...

Sikke nogle skønne maskuline mænd - de måtte gerne stå i min have :D

TeamBono sa...

Väldigt fina och mycket maskulina bilder!

Kadermo sa...

Det var verkligen en maskulin byggnad. Varför skall den slags inrättning vara så skrämmande och stora.

Camilla :) sa...

Du imponerer stadig med dine innlegg fra Bergen! Mens vi andre strever med temaer og bokstaver finner du lette utfordringer i Bergen, nesten som en turistbrosjyre... ;)
Flott!!

Arya sa...

De der har jeg faktisk aldri sett!!! Og hvor mange hundre ganger har jeg ikke gått forbi tinghuset... Blir helt flau, jeg!

Tovepia sa...

Nydelig tinghus dere har, og jeg som aldri har vært i Bergen!! Fy og skam på meg! Men jeg har veldig lyst til å besøke byen, så en dag blir det..Ha en fortreffelig aften;)

AnneKa sa...

Det var et flott bygg og noen flotte menn med budskap:)

Linda sa...

Yess baby, gi meg ett par av dem!!;)
Kjempe tøffe bilder og veldig enig i at de er maskuline!!=)
Takk for hyggelig kommentar i bloggen min!!=)

sologbolig sa...

Stilig 1 ja, var ikkje dette maskulint så veit ikkje eg !! Ha ein god kveld

Rimkogeren sa...

Som altid spændende at komme på besøg hos dig.
Og jo, du har fundet essensen af maskulinitet.

linsky sa...

KJempeflott tolkning. :)

The single girl! sa...

Alt du får med deg da... Hehe! Har sett de statuene mange ganger, men har faktisk ikke registrert at de er forskjellige engang... tror jeg må begynne å følge mer med i byen! Flott innlegg!!

naturglede sa...

Skikkelig flott levert:)

Siw Aina sa...

Ingen tvil om at disse statuene er laget i det maskuline tegn. Flott løst oppgave, som alltid :))

Veronica sa...

Jepp, jepp!!! Pampigt och maskulint!!!
=)

Frk. Badegakk sa...

Jeg kommer egentlig ikke over hvor mange statuer dere har i Bergen! Synes du avbilder noen nye hver dag jeg!=P

Ida sa...

Flott bygning og like flott symbolikk. :)

Cathrin sa...

Skikkelige maskuline menn dette, og for en flott bygning de passer på! Kjempefine bilder! :o)

Melusine sa...

Praktfulle bilder og særdeles maskulint motiv!
Kvinner på den tiden da bygget stod ferdig fikk ikke mye adgang til denslags virke, hverken planlegging, bygging eller aktiviteter som foregikk på innsiden - utvilsomt måtte det bli ganske så maskulint :)

Marie sa...

Dette var maskulint ja! Både menn og bygning vågar eg å seie :)

Flott tolking :)

Turid sa...

Kjempefin tolking og bilder. Jeg blir litt klokere av å lese bloggen din!

Torsdag sa...

Cant' get the real sence.
... but what is an men made of stone, a stone !!!!
... and I love sculptures made of stone.

Hartmut

Henriette sa...

Det var et rigtigt godt eksempel på ugens tema. Flotte figurer på en smuk bygning. :-)

Koselig koselig sa...

Hehey ;) Stilig Petunia. Du kommer til å digge neste mandags ord også det bare vet jeg :)
Jeg fikk et sabla godt forslag som gikk rett hjem i dag, fra Sverige :)
Og jeg vet at den blir veldig bra!!!!!!!

Kleeem :)

foto CHIP *Birgitta* sa...

Så lustigt att studera de fyra olika männen och deras uttryck :) Jag tycker Den rättfärdige mannen är mest maskulin :)