mandag 31. august 2009

TRO

Mandagstema Ukens ord hos Mandagstema er TRO.

Det første som mange kanskje tenker på er nok troen på om det finnes en gud. Jeg vil ikke kalle meg selv for kristen, selv om jeg gjennom ungdomsårene kanskje ville ha betegnet meg selv som akkurat det. I voksen alder har jeg nok innsett at frykten var større enn selve troen. Ja, redselen for at hvis man ikke var et godt menneske, så ville man bli straffet for det. Tro 6  Jeg føler, og nå kan jeg bare uttale meg om kristnedommen fordi det er den religionen jeg kjenner, at alt er sort eller hvitt. Det er ikke slik i det virkelige liv. Man må kanskje ty til middelveier, som egentlig ikke er helt riktig, men heller ikke helt galt.Tro 1 Jeg synes kirken blir for mye riset bak speilet. I stedet for å rekke ut en hånd mot dem som trenger det, så blir man mer målt i hvordan man har levd sitt liv. Den Jesus jeg lærte å kjenne gjennom kristendomsundervisningen og konfirmasjons forberedelser, ville vel ha gjort det?

Nei, jeg er ikke kristen i dag, men tror vel på at det finnes noe der oppe. Når man ser all elendigheten ute i verden, så kan det holde hardt.Tro 2 Men jeg velger å ha porten litt på gløtt i tilfelle. Jeg tror frykten fortsatt er litt større enn troen. Og jeg tror kirken hadde gjort seg selv en stor tjeneste ved å se litt mer fargerikt på tingene… Tro 7 Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste som føler meg som en liten fugl  som titter opp på himmelen og undres….Tro 4

25 kommentarer:

Sommertid sa...

Du er ikke alene om å undres om det er noe der oppe eller ei..er heller ikke personlig kristen,men jeg tror det er noe som "styrer" det her...men akk..det er mye rart som skjer..elendighet og glede om hverandre, så man kan undre....
Statuer blir flotte bilder og du har fått de med i linsa ;)

Arya sa...

Dette innlegget fortjener du nesten en eller annen Nobelspris for - du setter jo ord på akkurat det som mange med meg føler!! 'Setter porten litt på gløtt' - ja, det er vel nettopp det vi gjør.

Du har iallefall illustrert temaet på en fantastisk og gjennomtenkt måte. Og fantastiske bilder, som alltid!

Nina Xi Fotoblogg sa...

Fin tolkning o intressanta ord! Tack för din kommentar på min blogg! Välkommen att kika in igen!

Jorids BestemorBlogg. sa...

Flotte bilder og fine refleksjoner Petunia.
Sitat fra boken Tusen veier til håp og oppmuntring,av Jane Garton:
Vær glad for evnen til å tro,
og vær trofast mot det du tror på,uansett hva det er....
Ønsker deg ei god uke!!
klem fra Jorid!!!

Koselig koselig sa...

Nei da er vi to... jeg husker også søndagsskolen og kristendomstimene, skjærsilden og helvetet. huff...

veldig fine bilder Petunia!! Flott ord i dag, takk skal du ha :)

Line sa...

Veldig flott innlegg, Petunia, og du illustrerar det så godt med bilda dine:0)
Er heller ikkje personleg kristen, men har likevel tru på at "noko" finnast.
Eg stiller og store spørsmålsteikn med måten kristendommen vert utøvd på, for eg har ikkje tru på at det er meininga at den skal vere så fordømmande.
Mykje har kome seg her i bygda etter at vi fekk ein ung prest med tre små born til bygda. No er ungane velkomne i kirka, dei har lov til å byde syns og høyrast. Dei vert invitert fram i midtgangen, og det vert lagt inn innslag i preika som appelerar til ungane, og ikkje minst er humoren henta fram. Eg kjem aldi til å gløyme når Fredrik kom heim frå skulen etter å ha vore i kirka i forbindelse med dåpsopplæring i tredje klasse, då hadde dei rukt 20 minutt på å springe rundt i heile kirka og leite etter Jesus *ler*
Eg har og ei fast tru på at vi får møte att våre kjære ein dag, og det trøysta meg veldig då Pappa døydde....
For min del var det befriande og utruleg deilig å endeleg få mot til å skrive det innlegget, no håpar eg berre det kan vere til hjelp for andre.
Klem

Kadermo sa...

Fina ord och tankar från dig- Dessutom vackra bilder.

Bea sa...

Hei

Flotte bilder og en fantastisk tekst. Jeg er heller ikke personlig kristen, men holder litt på barnetroen min. :o)

Jeg har vokst opp med den katolske kirke i en familie som ikke har vært så veldig kristen. :o) (les: vi var ikke i kirken hver søndag.

Mine erfaringer er at den katolske kirke er mer levende og åpen for sin menighet enn den norske kirke.


klem

Gamleheksa sa...

Kjempeflott innlegg! Det er nok flere av oss som har de samme tankene som du. Men jeg vet ingen andre som kan formidle det så godt som deg, både i ord og bilder. Bravo!

Tovepia sa...

Du er nok ikke alene om dine tanker. Selv har jeg ikke kirketilhørighet, men har sterk tro på en skjebne...
Meldte meg ut fordi kirka er for diskriminerende, noe jeg ikke tror kristendommen eller andre religioner er. Religionene er ok, men ikke når mennesker begynner å tolke dem etter eget ønske!!!
Uansett; flott, inspirerende innlegg!

JULIE K sa...

Nydelig kirkegårdsbilder og flotte tanker : )

hobbyentusiast sa...

Flotte bilder og bra skrevet. Det er trist at det er det inntrykket folk sitter igjen med, at det er svart/hvitt og fordømmende. Den Gud jeg kjenner er ikke fordømmende, men full av kjærliget. Han rekker en hånd ut til alle som ønsker det, og er full av nåde. Det er menneskelig å feile og Gud fordømmer oss aldri for feilstegene våre.

Malys krok sa...

Åja, vi er nok alle litt undrende, men jeg pleier å si at det er bedre å tro og ta feil, enn å ikke tro og ta feil.
Når en, som du sier, ser all elendigheten rundt om kan, en jo tenke hvor Gud er,men det er ikke han som vil det onde. Han gir bare menneskene fri vilje. Fri til å velge...
Flott og innholdsrikt innlegg.
Hilsen Margit.

linsky sa...

Å! Så nydelige bilder! :-D

Marie sa...

Forstår tankane dine.

Eg vågar å innrømme at eg er kristen, men kjenner meg ikkje igjen i dette med å vere så fordømmande. Eg trur kristne er like ulike som folk flest. Det er iallefall viktig å tenke på at det ofte er media som set dagsorden. Er det eit eller anna som ein veit folk reagerer på blir det slått veldig opp. At det er mange frivillige som gjer ein stor innsats og har stor omsorg for menneske som er falt utanfor kjem sjeldan i avisa.

Likevel, eg forsvarar slett ikkje alt kyrkja står for, lang derifrå, eg tenker berre at bilde nok er mykje meir nyansert. Nokre er dømmande andre er det ikkje. Og det gjeld vel begge veier ikkje sant?

Eg har eit dikt som seier akkurat sånn eg føler meg som kristen:

Mi tru
Når jeg sier jeg er en kristen, roper jeg ikke "Jeg er frelst!"
Jeg hvisker "Jeg går meg vill." Derfor valgte jeg denne veien.

Når jeg sier jeg er en kristen, snakker jeg ikke med stolthet.
Jeg tilstår at jeg snubler og trenger noen som kan lede meg.

Når jeg sier jeg er en kristen, behøver jeg ikke å være sterk.
Jeg tilstår jeg er svak og ber om styrke til å fortsette.

Når jeg sier jeg er en kristen, skryter jeg ikke av suksess.
Jeg tilstår at jeg har feilet og kan aldri betale min gjeld.

Når jeg sier jeg er en kristen, utgir jeg meg ikke for å være perfekt.
Mine feil står synlige, men Gud synest jeg er verdifull!

Når jeg jeg er en kristen føler jeg fremdeles smerte.
Jeg har min andel bekymringer derfor søker jeg hans navn.

Når jeg sier jeg er en kristen, ønsker jeg ikke å dømme.
Til det har jeg ingen myndighet. Jeg vet kun at jeg er elsket!

Klem :)

k sa...

Nydelige bilder som illustrerer den ypperlige teksten din på en herlig måte-syns jeg! Du er en kunstner du Petunia.

Donald sa...

Jamen det er jo så underligt, hvordan kirken kan modsige sig selv: Når historien er at Jesus tog imod toldere og syndere og ludere og lommetyve og sagde at deres synder var forladt, så bliver den vendt 180 grader til at alting er syndigt. Det var jo lige det modsatte budskab, som tømreren fra Nazareth kom med.

Jeg elsker de søde små engle, billedehuggeren har jo bare villet vise at børn er gode væsener :-)

Lindaen sa...

Får bare slutte meg til det de andre har skrevet her. Du skriver så fint!

Kaos sa...

Det står at vi ikkje skal dømme andre, det synest eg mange kristne skulle leve opp til. Trur mange lager seg sine egne regler og gløymer det som opprinneleg står der. Eles har menneskene i alle desse millioner år vi har våre på jorda søkt Gud, det viser i hulemaleriene og i funn av figurer som har våre avguder.Helsing ein undrende hund!

Turid sa...

Så fint du har skrevet om tro, etterfulgt av masse fine bilder. Kjenner meg godt igjen i dette. Ønsker deg en riktig god uke. Nå har jeg "tatt turmerket", takk for initiativet ditt!

Anne på Moseplassen sa...

Jeg TROR du har mye rett i dette, vi er i allefall på linje.
Det er for mye fordømmelse og selvgodhet i kirken for meg.

Juni sa...

Nydelig skrevet og flott illustrert!
Tanker om tro og tvil har vi vel mer eller mindre alle sammen.

Men troen går da ikke til kirken? - kirken består av mennesker og mennesker er ikke ufeilbare og da er kirken heller ikke ufeilbar.
Selv er jeg nok en tvilende troer eller kanskje en troende tviler, jeg vet ikke helt.
Men kirken tror jeg ikke på.

Tofo sa...

Fint og åpent innlegg om tro Petunia!

Klem ;-)

Oheidia sin fotoblogg sa...

Hærlige ord og bildeserie! Flotte refleksjoner og jeg kjenner at de treffer meg og at jeg er enig i det du reflketerer rundt. Ja, tro er et vanskelig tema men det er alikvel godt å sette ord på det både med ord og bilder:=)

Miriam Elisabeth sa...

Flotte bilder!