torsdag 3. september 2009

ABC i ord og bilder # 27

ABC i ord og bilder Ikke helt det store innlegget fra meg her i dag. Det er mer et lite sukk! Jeg har pådradd meg en liten forkjølelse og med vond hals og rennende øyne og nese, så gir ikke det den helt store blogge inspirasjonen. Men nok om det!

Min Æ står derfor for ÆSJ! Jeg har i alle mine tidligere innlegg her på ”ABC i ord og bilder” skrytt uhemmet av Bergen. Jeg har vist ting som jeg er stolt av og som jeg mener du som turist i min by, burde få med deg. Denne gangen skal jeg vise noe som jeg ikke er så kry over! Ja, rett og slett ting jeg ikke vil du skal se!!!RådhusetFørst ut er rådhuset i Bergen. Vel, egentlig har vi to rådhus her i byen. Men det jeg sikter til et ”det nye” rådhuset. Byggarbeidet begynte i 1971 og stod ferdig i 1974 og ble tegnet av arkitekt Erling Viksjø. Han vant konkurransen for byens nye rådhus, men i det egentlige utkastet skulle det skulle være flere lavblokker rundt hovedblokken. Det ble det heldigvis ikke noe av fordi det ble lagt inn kraftige protester på dette siden det ville medføre at flere verneverdige bygninger i nærområdet ville bli sanert.

Jeg synes at rådhuset er ubeskrivelig stygt. Jeg synes det ser ut som det kunne vært bygget i Øst- Europa som hovedkvarter for KGB. Det gamle rådhuset har mye mer sjarm og det er heldigvis i bruk den dag i dag.

Nygårdsparken Min andre ”Æsj” er Nygårdsparken. En perle av et parkanlegg som ble åpnet i 1885. Den er utformet i engelsk stil og i de små dammene kan man mate ender, gjess og svaner. Vakre broen og gruslagte gangveier gjør en spasertur her til en ren nytelse under store bøke – og lindetrær. Men! Nygårdsparken er også blitt et fritt tilholdssted for byens narkomane og her omsettes fritt det fleste av narkotiske stoffene . Jeg synes dette er forkastelig. En skamplett for bybildet. Jeg synes myndighetene burde gripe inn og få ryddet opp i dette kaoset. Det er naturligvis ikke så enkelt som bare å jage de narkomane ut. Det må jo bli gitt skikkelige tilbud til dem.

Nygårdparken 2 Og der rare er at akkurat i dag da jeg hadde tenkt å skrive om dette, så dukker Helseminister Bjarne Håkon Hansen opp i Nygårdsparken og lover å bevilge midler for en rusakutt i byn. Jeg håper at man heretter kan gå gjennom denne vakre parken uten å føle seg ille til mote for at kommunen så lenge har lukket øynene for dette alvorlige problemet.

Veiarbeide Mitt siste lille ”Æsj” er at veiarbeidet som foregår rundt omkring i byen. Spesielt nå i det siste siden vi i 2010 skal få bybane. Det graves og sprenges og det er ikke til å unngå at kjøremønsteret stadig blir forandret. Var du i sentrum forrige uke og trodde du kunne veien, så kan du banne på at veien er lagt om når du kommer der med kjøreruten klar i hodet. Det sikreste tegnet på at det snart skal graves et sted, er at de nettopp har nyasfaltert veien! Om bybane vet jeg ikke helt hva jeg skal mene. Jeg finner det merkelig at den ikke er blitt lagt rett forbi Haukeland sykehus, som er en av byens største arbeidsgivere. Det kunne jo være en fordel for pasientene også det. For er du så heldig å få en parkering ved sykehuset, så koster det ganske så mye selv om du bare er raskt inne for en liten blodprøve.

Æsj, det ble et langt innlegg likevel. Det er utrolig hva man kan lire av seg når man blir engasjert! Men jeg poster tidlig i dag. Vil bare komme meg i seng…

Ha en fin ABC runde alle sammen! Ta en titt på ABC bloggen for andre innlegg og der finner du en liste du kan sette deg på om du vil være med!

33 kommentarer:

mormonsen sa...

Tenk at til og med på "Æsj", så klarer du å presentere nydelige bilder fra Bergen og Nygårdsparken.
Denne bokstaven synes jeg faktisk var ganske vanskelig!
God bedring til deg! Kan det være svineinfluen som har kommet til Bergen? :)

Sommertid sa...

Først og fremst ; god bedring..det her er bare en "lett" forskjølelse skal du se.

Og æsj..ja jeg forstår at du ikke liker det "nye" rådhuset..ikke mye pent nei. Og det her med veiarbeid i en by er vi selv utsatt for her..bare plunder å komme seg frem...

og æsj..det var alldeles ikke lett for meg heller å finne noe på Æ denne gangen...så innlegget mitt er ganske lite...i forhold til de jeg har bidratt med før her i ABC'n.

Hei sveis !

jess1 sa...

Trodde ikke du hadde noe stygt å si om Bergen,jeg,men jeg er jo enig i at stygge bygninger,narkomane og vegarbeid er æsj ;o))

Men bildene var flotte som alltid da !!!

Ha en flott helg ;o)

Evami sa...

SÅ artig å se dine ÆSJ fra Bergen! Æsj kan vel også stå for formen?!

Vi har noen kommunale bygninger som ser sånn ut i Trondheim også,triste bygninger!

Så trist at den vakre parken skal være skummel å gå i pga av narkotika!!! Håper at de tar tak sånn at dere kan nyte parken uten å være redde!

RIktig god bedring:) Klem

A material girl! sa...

Rådhuset vårt er så klart et rungende, stort: ÆSJ!! En skal for byen!!

Supersmart Æ!

God helg!

Mandy Lou sa...

Utrolig interessant selv om jeg godt skjønner du tenker æsj om disse tingene. Rådhuset var ikke noe særlig pent nei.
Håper du blir fort frisk igjen. God bedring!

Hobbygåsa sa...

Du løser det meste tror jeg Petunia, kjempeflott innlegg selv om det er "æsj".Og jeg lover, jeg skal ikke besøke disse stedene, jeg har i løpet av A-Æ sett mye mer spennende ting fra byen din :-)Trekk dynen over hodet og sov godt :-) Og så sender jeg over en god bedring klem!

sologbolig sa...

God bedring til deg. Noe æsj er det vel i alle byer, men det er jo like trasig for det !

Malys krok sa...

Takk for kommentar, trodde ikke du orket det i kveld. Ønsker deg god og snarlig bedring. Håper det ikke er svineinfluensa.
så til Æsj-ene dine.
Du fikk nu fram en god del om Bergen til tross for disse. Slike byggninger kan aldri kalles vakre, nei. Flott park, men ikke så artig med de en kan møte der. Ha det så bra du kan. Fra Margit.

amatørfotografen sa...

Takk for veldig hyggelig kommentar hos meg!
Syns du hadde kjempefine bilder i Æsj-innlegget, jeg ;)

Ønsker deg også god bedring! Ikke moro å være syk, nei :(

Arya sa...

Du har faktisk de samme æsj'ene som jeg har tenkt på hver gang jeg er i byen. Spesielt Nygårdsparken er trist. Blir spennende å se om noe skjer der nå når Bjarne er på banen!

9na sa...

Vi har aldri kjørt bil i Bergen før nå for to uker siden, men vi viklet oss inn i diverse veisperringer, og nå vet vi grunnen også!!!

Og ja, jeg savner Catta, jeg savner at hun synger og jeg savner å mase på at hun strør om seg med klær og diverse... Vi har kontakt på sms og msn, kunne vært verre...

Line sa...

God bedring Petunia. No kan du slappe av under dyna, samle krefter og verte frisk att!!
Nydelige bilder til tross for at du presenterar æsjane i Bergen:0)
Men seier meg einig i at rådhuset desverre ikkje er mykje pent nei.
God bedring klem

Tofo sa...

Så bra Petunia!
Så enig så enig!

God helg og god bedring!

Viola sa...

Huff da, det var leit å høre at du er blitt forkjølet, men du har ihvertfall friske avspark i dette bidraget på Æ! ;) Det var artig å lese, morsomme bemerkninger, selv om det var Æsj..
Så flotte bygninger du har vist oss fra Bergen tidligere, så kom dette nye Rådhuset litt i skyggen ja.. Men den engelske gamle parken er helt utrolig skjønn! Bare de får ryddet bort de narkotiske stoffene! Et problem som Oslo har hatt ved deler av Akerselva også!

Jeg ønsker deg God Bedring!! Er du for dårlig og sliten, så bare hopp over oppgaven med å lime meg inn! (på ABC-siden da, mente jeg- hehe)

Bedringsklem til deg! :)

The single girl! sa...

Her var det masse jeg kunne relatere meg til ja!!
Nygårdsparken er virkelig et vakkert sted. Husker da jeg var på tivoli der for mange år siden, skikkelig flott, og ja veldig synd at det nå bare brukes av de narkomane. Men de må jo være et sted de også... Veldig vanskelig det der!

Byen ja... Jeg kjørte taxi frem til i fjor vår og fikk stadig kjeft av kunder fordi jeg kjørte feil. Men hvordan i all verden kunne jeg vite at veien jeg kjørte dagen før plutselig ikke var kjørbar lenger?? Håpløst!

Og helt enig vedrørende bybanene og HuS! Jobber jo her så hadde vært midt i blinken for meg om banen hadde gått opp hit, men nå blir det buss som alltid... Tragisk!

Riktig god bedring og god helg til deg!

Kerstin sa...

Supert!!!
Sier som andre her..til og med ordet Æsj får du til å bli et vakkert innlegg med nydelige bilder...
ja vi vandrer nok litt i samme turområder ser jeg...
Ha en fin helg.

Monica sa...

SÅ enig med dine "æsj" - det er dessverre slike ting som ødelegger bybildet av en så nydelig by som Bergen :)
God bedring - håper det gir seg FORT!

Gamleheksa sa...

Æsj da, så dumt at du er blitt syk. Ønsker deg god bedring RASKT.
Alle flotte steder har sine "baksider" også Bergen. Det hører med å vise dem også ;)

Rimkogeren sa...

Gavlen giver lyst til at lave et gigantisk vægmalerier med glade muntre elefanter i alle regnbuens farver.

Madame sa...

Åh, jeg elsker jo at blive vist rundt i Bergen, og nyder når din bogstavleg giver denne mulighed :o)

Rigtig god bedring til dig - og god weekend!

vibeke (Spindellett) sa...

Jeg kunne også klart å tegne et slikt rådhus, bare å bruke linjal. De tenkte nok litt firkanta den gangen dette ble vedtatt. Tror ikke man hadde tenkt firkantet høyhus i dag. Og godt er det.
Du viste oss heldigvis vakre bilder fra Nygårdsparken. Jeg håper det blir gjort noe for de menneskene som har tilholdsstedet sitt der, for der er det mange triste skjebner.
God bedring!

Lappedamen sa...

Enig med deg, det er et stygt rådhus. Parken er nydelig, bare så synd den er tilholdssted for narkomane.

Camilla :) sa...

Det var en flott Æ til tross for at den sto for æsj ;) Danskene har en stor fordel med denne bokstaven har jeg sett, både med Ægg og Æsel...
God helg og god bedring!

Gärdsmygen sa...

Jag trodde det var sjukhuset du visade!! Rådhuset? Nej det var inte vackert. Problemet med narkotika fick jag se i Oslo i somras och jag blev illa berörd. Hu så obehagligt!

HildeS sa...

Flere grunner til å si æsj for deg denne gangen ja.. God bedring.

Men det var vakre bilder du leverer da.

God helg!

Juni sa...

Æsj. at du er blitt syk:(
Ønsker deg god bedring i en fart:))

Ditt innlegg var ellers helt topp, det er vel ikke til å komme forbi at selv om det finnes mye fint å se rundt omkring i den store verden eller Bergen så er der også noe som man ikke er så godt fornøyd med.
Rådhuset deres kan jeg godt forstå du ikke liker, det minner om tinghuset her i byen - ikke særlig pent det heller.

Morten Pedersen sa...

Jeg har aldri vært i Bergen før, men skal dit i høstferien så da får vi se om vi er enige i dine æsj.

anjoe playhouse sa...

Æsj, ja mon ikke. Det er ikke til at fatte, at nogle frivilligt valgte sådan en rædsel af et rådhus til en så flot by som Bergen.

Rigtig god og hurtig bedring sendes du fra det lollandske ;-)

Heges fotoblogg sa...

3 ÆSJ som jeg slutter meg til! Men selv om temaet er æsj så er bildene fine :)

TorAa sa...

Jeg forstår utmerket dine Æsjer.
Husker godt jeg, det var vel andre gang jeg besøkte Bergen, så dette "stasjonsby-arkitektur" rådhuset.
Passer ikke Bergen i det hele tatt.

Vi skal jo ikke snakke politikk her på våre hverdagsblogger, men det er fristende å si at dette var ganske så typisk for etterkrigstiden.

At helseministeren kun dukker opp rett før et valg er ikke overraskende.
Media-oppmerksomhet omkring hva de selv har forsømt.
Min mor på 90 år er ganske rasende.

ha en flott helg.

btw. Er tilbake fra V til Æ.
tok nare 9 timer. Men jeg er bare passe fornøyd;-))

Må gå tilbake, lese og kommentere mange ABCere

Anonym sa...

jeg kunne ikke vært mer enig enn dette. Rådhuset tenker jeg egentlig ikke så mye over, med trafikken får jeg kjenne på kroppen hver dag til og fra jobb. Jeg her forsøkt å sykle, med det var med livet som innsats og foten i gips i 8 uker.
De narkomane merker jeg også daglig. Jeg jobber rett ved og ser og hører den.
Marthe

naturglede sa...

Æsj, jeg er sent ute, men det er gøy å være med. Flott levert av deg igjen.Ønsker deg god bedring med forkjølelsen din, og en fin uke:)