torsdag 10. september 2009

ABC i ord og bilder # 28

ABC i ord og bilder Nest siste bokstav i “ABC i ord og bilder” i denne runden. Ja, jeg skriver denne runden fordi jeg har bestemt meg for å ta en runde til! Jeg håper på at flere dere blir med og at kanskje noen nye kommer til. Ukens bokstav er ikke av de mest inspirerende, men her hopper vi ikke over noen. Hele alfabetet skal til pers! Litt sykdom her i huset (som dere sikkert ikke har unngått og få med dere), så da tager man hva man haver og også denne uken handler det om Bergen:

Min Ø er for Øvregaten!

Det høres nok ganske så kjedelig ut og Øvregaten i seg selv slik en fremstår i dag, er ikke så veldig spennende heller. Det er nå likevel litt koselig å vandre der på en fin dag og se litt av ”baksiden” av Bryggen. På strekningen fra Fløibanen til Mariakirken er det en mengde antikvitets butikker, et par små kafeer og du kan også få rammet inn dine Hetlandbilder!!

bordellmusem_01_web[1] Øvregaten er regnet som den eldste gaten i Bergen og noen mener at den faktisk er landets eldste gate. Den er nevnt første gang i 1135. I Magnus Lagabøtes bylov av 1278 kalles den “Øvre Langstredet”. I høymiddelalderen var dette faktisk byens mest fornemme gate. Der lå en rekke store gårder og tre kirker rett der, slik som Mariakirken, Martinskirken og Nikolaskirken. På sørsiden av gaten lå gullsmier, salmakerverksteder og andre viktige håndverkverksteder. Utover på 1400 tallet fremstod Øvregaten som byens gledesgate! Her vokste frem vertshus, skjenkestuer og horehus som begynte å bekymre myndighetene. Men etterspørselen etter en dram og dameselskap var stort og med Vågen rett nedenfor, og stadige båter som kom inn med sjømenn og handelsreisende, så var veien opp til Øvregaten kort! Baksiden av Mariakirken Myndighetene så nok etter hvert litt gjennom fingrenen på prostitusjonen og man kan jo lure på hvordan dette var mulig i en kirkeby som Bergen. Med den hellige Augustins ord fra 400 – tallet, så velsignet kirkens menn prostitusjonen i Øvregaten. Augustin mente nemlig at uten de prostituerte ble det et seksuelt kaos. Og det var nok en grei avgjørelse å ta siden en stor del av kundene nettopp tilhørte kirken og andre betydningsfulle menn i byen!

Øvregaten er i dag ikke kjent for å være byens ”strøk”. Ikke er det mange vertshus eller skjenkestuer der heller – det er nok dessverre, vil mange mene, bare en helt vanlig litt kjedelig gate.Øvregaten

Ta en tur innom ABC bloggen for flere innlegg og har du lyst til å være med på neste runde, finner du informasjon der inne.

Tegningen har jeg lånt her.

31 kommentarer:

Tofo sa...

Takker for koselig og lærerik spasertur gjennom Øvregaten!

Fortsatt god bedring, og god helg til deg!

Mandy Lou sa...

Enda en spennende historie fra Bergen! Dette er jo ei gate hvor det har skjedd masse. Den fortjener kanskje å være litt stille og "kjedelig" nå på sine eldre dager. ;)

Viola sa...

Ja det var litt av en historisk gate! Og der var det både det ene og det andre forstår jeg. Rart hvor mange smutthull øvrigheta kan finne egentlig.. Gamle skrifter, sannhetens ord, skrevet av menn.. bla bla.. ;)
Flotte bilder du viser frem. Huff, har du ikke blitt bra ennå? Håper du snart blir frisk som en fisk!
Mitt bidrag er på plass, om du kan.... tusen takk! :)
Fortsatt god bedring! Klem :)

The single girl! sa...

Ja, øvregaten er vel kanskje ikke den mest spennende gaten i byen, men dog ikke den minst spennende heller! Hehe! Flott info forresten!!

Sister Bonde sa...

"uten de prostituerte ble det et seksuelt kaos" - desværre er den tankegang fortsat.

Tak for endnu en lærerig tur Petunia.

Sommertid sa...

Øvregaten er fin den syns jeg..har ruslet der når jeg var i Byen deres. Men ikke visste jeg noe om det du har fortalt her. Atter en gang et fint innlegg om Bergen.
God bedring, nå må virkelig basseluskene se å dra sin vei fra deg...du har ikke tid og ork til mer pleie av de her " gjestene".

Ha en fin helg :)

Kerstin sa...

Øvregaten er en flott og spennende gate syns jeg... Tusen takk for nok en uke med informasjon og byen vår...
Ønsker deg en fin helg..

naturglede sa...

Så flott da, her lærere en masse. God bedring til deg, og en strålende høsthelg!

Malys krok sa...

Takk for en tur i den gamle gaten. Sannelig har du klart å få byen din frem gjenom hele alfabetet. Fanastisk! Og mye har du lært meg om Bergen.
Fint at det blir en alfabetrunde til, jeg er en av dem som stemte ja, og blir gjerne med. Skal og "si det" til andre.

Det er helt sant at kvisten reagerer på denne måten. Mannen var kjent i området, ja, men ønskekvisten reagerte, og akkurat der var disse tingene. Tro det eller ei. Betyr jo ikke noe, er bare artig å se at det faktisk går an. Er ikke alle som får reaksjon, for eks. min svigersønn.

God bedring til deg. Håper du snart blir frisk. Hilsen Margit.

mormonsen sa...

En gate med antikvitetesbutikker, og med en fargerik historie, kan vel aldri bli kjedelig!
Og tenk på begrepet gledesgate (og gledeshus) om noe som bare måtte romme tragiske menneskeskjebner.
Et flott innlegg igjen fra deg, Petunia. Så arti at leken fortsetter en runde til, jeg kastet meg på først ca. halvveis. :)

Evami sa...

Dette var det historisk sus over:) SÅ spennede hvordan historien har forandret seg for gaten igjennom århundrene. Fra religiøs hovedgate til "gledesgate" Morsomt hva man finner bare man graver litt:)
Riktig god bedring til de syke i huset. Er veldig glad for at du gidder å gå på en runde til,for dette er gøy:) Klem Eva

anjoe playhouse sa...

Jeg har netop konstateret, at jeg er til kedelige gader :-D Øvregaten rummer historie, er smukt beliggende, fuld af stemningsmotiver, og så har den antikvitetshandlere, hvor der hver eneste uge året rundt kan ses noget nyt gammelt. Jo tak!
Forhåbentligt får du og din familie en dejlig weekend ;-)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Takk for nok en lærerik tur illustrert med vakre bilder. Og god bedring til deg! Klemmer**

Madame sa...

Det er dejligt at læse om din smukke by, Petunia! Tænk at gaden er så gammel - det er spændende at tænke på.

Rigtig god bedring - og god weekend.

Monica sa...

Øvregaten er så flott - i allefall med all sin historie :)
Nok et fabelaktig Bergensk innlegg fra deg, Petunia :))
God helg - håper formen er stigende :))

Tofo sa...

Hei igjen!
Denne øglen inne hos meg, er faktisk noen sin "kjæledegge";-) Hihi, jeg får nok hilse på den en vakker dag. Spørs om jeg da er like tøff som i drømmen ;-)))

Rimkogeren sa...

Tak for en spændende rejse i tid, ord og billeder.

amatørfotografen sa...

Må si det er litt av en historie denne gaten har! Lærerikt innlegg :)

God helg! Og håper formen din snart blir bdre :)

Gamleheksa sa...

Stadig nye ting å lære om flotte Bergen.

Jeg har også lært at det bor flotte mennesker i den byen. I dag var postkassa fylt til randen av godsaker for både kropp og sjel.
Tusen hjertlig takk og fortsatt god fredagskveld.

TorAa sa...

Alldeles herlig og fornøyelig post.
Virkelig fornøyelig og lærerikt.

btw. Håper du er frisk og rask igjen

TorAa sa...

Du vet,
jeg har tatt på meg en litt usedvanlig oppgave i denne ABC-runden.
Men jeg har også en blogg 2 - der jeg kan skrive på norsk.

Alternativ:
Mitt sted på ABC....

HildeS sa...

Har du vurdert å bli guide for turister i Bergen???? Du vet jo så mye..

Flotte bilder nok en gang, og jeg har allerede begynt å legge hjernen i bløt for et tema jeg kan velge når neste runde settes igang.

Line sa...

Ein ærverdig pensjonist som med rette kan kvile på sine laurbær etter alt som har foregått der opp gjennom århundra:0)
Enno ein flott presentason frå deg, Petunia, til tross for både ørheit og basseluskar!!
Framleis god bedring til deg, klem

Wenche sa...

Det var ein lærerik tur gjennom ei gate som eg ikkje visste så mykje om frå før.

Eg takkar for turmerket. Eg vil veldig gjerne ha det på bloggen min. Er ganske ny på dette, men er det ikkje vanleg å legge ei kobling til din blogg på turmerket?

Ønsker deg fortsatt god bedring.

Wenche sa...

Eg la bilde i margen og har linka til deg. Fekk det til med ein gong så du hadde rett med at det ikkje var vanskeleg. Var berre litt usikker på om det er vanleg å linke til deg som gir bilde eller ikkje. Takkar for turmerket. No skal eg berre komme meg ut igjen på ein ny tur slik at eg faktisk har fortent det også:-)

Camilla :) sa...

Du imponerer fortsatt med alt du har å fortelle om Bergen ;)

For å være ærlig så har vi nesten ferdigbrøytet snø her også, det kommer en mann med en gigantisk traktor og brøyter bort snøen tidlig på morgenen etter hvert snøfall :) I fjor hadde vi "bare" 3 meter snø på baksiden av huset, så i år håper vi på mer! :D

Lappedamen sa...

Selv en gate klarer du å få en fin historie rundt. Det blir straks mer interessant å gå i gaten når man vet noe om den. Synd jeg ikke er så ofte i Bergen

jess1 sa...

Takk for ny innformasjon nok en gang, du får tom en gate til å bli interessant, imponert over hva du har fortalt om Bergen de siste 28 ukene ;o)

Gärdsmygen sa...

Du har klarat ditt uppdrag galant. En bokstav till sedan är manuset till turistguiden "Bergen från A till Å" klart. Bara att kontakta något bokförlag!!

Hobbygåsa sa...

Jeg syntes nå dette er like flott som det andre jeg da - det er så gøy å lære så mye om Bergen :-) Ha en fortsatt fin helg! Og JA, jeg er med på ny runde JIPPI!!

qehenne sa...

Flott beskrivelse av Øvregaten. Tenk nå har vi bare en bokstav igjen i alfabetet. Du har gitt oss en utrolig reise gjennom Bergen og omegn. Det blir spennende hva du begir deg utpå i runde 2.