torsdag 17. september 2009

ABC i ord og bilder # 29

ABC i ord og bilder Ååååå, jeg kan ikke tro at det er siste bokstaven og at vi er ferdig med første runde av “ABC i ord og bilder”. Hvor ble de ukene av?? Hehe, halvparten av tiden har jeg nok ruslet gatelangs i Bergen på jakt etter motiv. Den andre halvparten har jeg brukt til å redigere egne innlegg, lage ABC innleggene og besøke dere. Men du så gøy det har vært!!! Jeg har faktisk klart målet mitt å la alle innleggene mine handle om noe fra Bergen - og det rare er at nå som jeg allerede har begynt å tenke på runde to, så ser jeg det at å holde seg til ett bestemt tema, faktisk kan være en fordel. Nå er jeg helt forvirret og vet ikke hva jeg skal ha på innlegg A neste fredag. Jeg føler meg litt “lost”. Jeg kan ikke love at jeg ikke kommer innom Bergen igjen i neste runde. Det er bokstaver jeg i denne runden hadde flere alternativer på og disse vil muligens dukke opp utover høsten og vinteren. Men dere skal slippe å få hele alfabetet fra byen mellom de syv fjell en gang til. I dag er det i alle fall bokstaven Å som gjelder:

Min Å står for Årgang

Jeg har vært så heldig å få lov til å låne noen bilder av Leon Kristoffer Jensen. Han har på denne nettsiden: www.bergenskort.com, lagt ut og viser gamle postkort fra Bergen som hans bror, Egil K. Gjertsen, samlet gjennom et langt liv. Og det er virkelig verdt en tur innom hjemmesiden til Jensen. Det er veldig mange fine postkort og jeg viser bare et lite utdrag her.

Jeg har altså plukket ut noen av postkortene fra Bergen rundt århundreskifte (1900 )og litt senere og så har jeg vært og tatt bilder av samme motivet for å vise utviklingen i løpet av ca 100 år. Jeg har forsøkt å ta bildene omtrent fra samme vinkel, men det er ikke alltid like lett. Hus har blitt revet, en del gikk tapt under den store Bergensbrannen i 1916 og naturligvis har nye bygninger kommet til . Dessuten har veier blitt lagt om og kaianlegg blitt utvidet. Det jeg viser er så nærmt som jeg klarte å komme de orginale bildene. Jeg må si at Bergen var en mye vakrere by før. Biler forurenser, også visuelt – for ikke å snakke om skilt og trafikklys. Se og bedøm selv:

Metropolian hotell Metropolian hotel 2

På det gamle postkortet kan vi se Metropol Hotel. Jeg lurer på om ikke det brandt ned i bybrannen 1916. I dag er det bare en anleggplass der. Det er rådhuset dere ser helt i høyre på bildet anno 2009. Jeg skal ikke si noe som helst om hvilket av bygningene jeg helst ville hatt her;)

Beffen Beffen 2

Håkonshallen og Walkendorftårnet som det het den gangen – eller Håkonshallen og Rozenkrantztårnet som vi kaller det i dag.

Gamlerådhus 1906 Gamlerådhus 1906 2

Det gamle rådhuset før og nå - selv om de neppe kalte det “gamle rådhuset” på den tiden da!

Holberg 2Holberg 3

Holberg stod og så utover Vågen i gamle dager også. Disse bildene er tatt på Vågsallmenningen.

Her kommer det noen bilder fra Tyskerbryggen fra forskjellige vinkler:

Bryggen 7Bryggen 7a

Murbygg bryggenMurbygg bryggen 2

Bryggen 5Bryggen 5a

Vestre torvgate mot Joheanneskirken

Johanneskirken sett fra Vestre Torvgate

Vestre torvgate mot Johanneskirken 2

Lille lungårdsvannLille lungårdsvann 2

Lille Lungegårdsvannet fra forskjellige sider

lungegaardsvann12g[1] lungaardsvann 12g

Nedre murallmenningNedre murallmenning 2

Noen bilder fra den gamle byporten. Murallmenningen

MurenMuren 2

Vetterlisallmenningen Vetterlisallmenningen 2

Vetrlidsallmenningen

Ole bulls plass

Ole Bulls plass

Ole bulls plass 2

Fra vågen mot bryggen

Vågen inn mot Tyskerbryggen

Fra vågen mot bryggen 2

Jeg vil sende en stor takk til Leon Kristoffer Jensen som var så snill og lot meg få låne disse gamle bildene slik at jeg kunne lage dette siste innlegget om Bergen. Også en stor takk til dere alle som har holdt ut med en bergenser sitt uendelige skryt av egen by i alle disse 29 innleggene.

Tusen takk!

Besøk ABC bloggen min for flere innlegg på Å og resten av alfabetet. Dere vet: Vi ABC bloggere tar bloggingen veldig bokstavelig;)

Alle mine ABC innlegg om Bergen finner dere her

53 kommentarer:

HildeS sa...

Tenk at det er siste runde nå... Og jeg gleder meg allerede til neste omgang...

Tusen takk for at du gidder!
Jeg har hatt en fantastisk reise gjennom vårt alfabet, og blitt kjent med mange flotte blogger.

Dette siste innlegget ditt står heller ikke tilbake for noen av de andre. Flott.

mormonsen sa...

Vel blåst, Petunia! Du har virkelig fullført med stil. Og laget masse moro for veldig mange. Jeg har vært inne på tanken om jeg skulle holde meg til ett tema i neste runde, men klarer visst ikke å finne noe som jeg kan bruke hele alfabetet på.
Så artig med de gamle postkortene, og med mulighet til å sammenligne med dagens Bergen. Egentlig er det jo veldig mye som er godt bevart. Og Bergen er fortsatt en fin by, synes jeg.
:)

GAWO sa...

Dette innlegget satte kronen på verket. Åååååååå så uendelig flink du har vært igjennom hele alfabetet. Du har loset oss rundt i hele Bergen, på kryss og tvers og vi har lært både det ene og det andre. Tusen takk Petunia for at du har brukt så mye tid på ABC postene dine.
Jeg sier til slutt - vel blÅst!

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Du har virkelig lagt ned en god dose jobb i dette, Petunia - det har vært en fryd å besøke deg og byen din hver uke. Tusen takk for turen, nå gleder jeg meg til rnde nr. 2:o) Og; bygninger og mye annet var MYE vakrere og mere forseggjort før i verden. Bryggene i vaskre Bergen er fortsatt veldig flotte! Klem fra meg og god helg til deg**

Angelo sa...

Gosh, du er helt utrolig flink med disse bokstavene, og du er helt makaløs når du tar bilder. Du er bare sååååå flink!!!
Du sier at det har hjulpet deg med bokstavene når du har kunnet konsentrert deg om et tema, og jeg tror jammen at det er akkurat det jeg må gjøre når jeg blir med på runde nr. to. Jeg greide liksom aldri å komme på noe til bokstavene når de kom opp og fikk aldri somlet meg til å tenke lenger fram enn til dagens bokstav. Nå skal det bli andre boller :)

Et lite spørsmål til bloggen din: Hvordan greier du å få så store bilder? Mine blir aldri større enn ganske små. Irriterende :)

Klem, Kristin :)

Rimkogeren sa...

Sidste kapitel i dette bind af romanserien i ABC i ord og bilder.
Jeg føler at jer efterhånden kender Bergen ganske godt.
Tak fordi du gider.

amatørfotografen sa...

Så utrolig mange fine før og nå bilder! Her har du lagt ned en kjempejobb! Moro å se :) Ønsker deg en god helg og lykke til med ny runde! Skal prøve å henge meg på :)

Camilla :) sa...

Så mange flotte bilder du har med (denne gangen også!) :D Må innrømme at det så vakrere ut i gamle dager, men absolutt mer praktisk nå, 100 år senere ;)

Anne sa...

Turistsjef Petunia!!! kan man steme på slikt du????

Varm klem til deg

naturglede sa...

Det har jo aldri blitt kjedelig å følge dine bilder og ord fra Bergen. Flott levert. Nå venter jeg spent på hva temaet ditt blir i neste alfabet. Ønsker deg en flott kveld og god helg!

Turid sa...

For en utrolig flott og interessant bildeserie om Bergen før og nå. Har vært noen få ganger i Bergen og kjente igjen mange av stedene. Viktig å sammenligne før og nå, da ser en bygningsvern og historie i et større perspektiv. Du skulle jo laget en Bergensbok, som skoleelevene kunne bruke og som feks kunne selges til turister og andre!

Har lyst til å være med på neste runde av ABC i ord og bilder.

ninabakke sa...

Det er så utrolig flott å se gamle bilder!

Vakkert innlegg du har denne gangen. Så masse flotte bilder

Nikoline sa...

Her må eg jo sei at det er DU som fortjener ein stor takk! Absolutt ingen kan snakka om at dei har #holdt ut..# desse 29 flotte innlegga dine,der du har klart å informera oss som bur nær også om masse flotte stadar og historie frå ein fantastisk vakker by!Trur nok alle som har fulgt deg er såre fornøyde og takknemlege.
Og så må eg sei eg er imponert over kor flinke de har vore til å ta vare på arkitektur (stort sett) og behelde dei opprinnelege fasadane når eg ser på siste innlegget her! Veldig,veldig kjekt at du hadde lagt til oppdaterte bilder til samanligning med dei gamle.Bergen er ein FLOTT by,det kjem ikkje eingong ein østlending unna... *blink-blink*
Ha ei fin-fin hausthelg :0)

Malys krok sa...

Du verden, dette var da kjempeflott! Virkelig en flott måte å presentere Å-en og Bergen på!
Takk for at du satte i gang denne leken, jeg har virkelig koset meg, blitt kjent med mange bloggere og mange steder. Ikke minst din by, gjennom dine innlegg.
Jeg blir gjerne med i neste runde også. Takk for hilsen og god helg til deg fra Margit.

Evami sa...

Tusen takk for at du orker å arrangere ABC:) Det har vært kjempegøy å være med på,og jeg gleder meg allerede til neste runde:) Du kan holde fanen din høyt i dag:)

SÅ gøy å se hvor likt noe er samtidig som Bergen har forandret seg... Historie er gøy:)

Ha en srtålende helg,som du velfortjent kan nyte:) Klem EVa

Nissemann sa...

Fantastisk flott finale på et friskt og freidig prosjekt! Jeg har følgt med hele veien, men ikke kommentert så mange ganger. Du er kjempeflink til å ta bilder, og har en unik evne til å få med deg andre bloggere på et prosjekt. På den måten er du med på å utvikle blogging til noe mye mer enn en nerdete nisjehobby. Vel blåst, nå kan du velge å hvile litt og prioritere andre ting - eller starte et nytt prosjekt med det samme! :)

Viola sa...

Tusen takk til DEG vil nå jeg si! :) Så mye vi har fått vite om Bergen, og helt sikkert mange av oss som vil bruke det du har skrevet som guidestoff! Det vil ihvertfall jeg! :) Etter ABC-leken går jeg litt mer kunnskapsrik ut i verden :) Og mange nye bloggere har jeg blitt "kjent" med.
Dette Å-innlegget ditt er helt fantastisk! Så moro det må ha vært og gått og tatt bilder "i dag" og sammenlignet hvert sted med de stedene på de gamle postkortene!! Jeg elsker slike gamle postkort, er spennende å lese dem også! Dette var et mesterverk! Så genialt med "før og nå", mange steder og hus var nesten uforanderlig! Takk både til deg Petunia og til Leon Kristoffer Jensen!
Og TENK!! Den aller siste bokstaven, så dukket den lille grønne Mr Linky opp!!!! Så nå fikk jeg sett ham også.. Ler.. Og dermed har jeg fått linket til mitt eget innlegg SELV!!!! Tusen takk for all hjelp med den umulige Mr Linky! Ha en super helg! :)

The single girl! sa...

Så flotte bilder da! En ting jeg la merke til var at på de gamle bildene var det nesten uten unntak flere mennesker og på de nye var det tomt! På en måte kanskje tilfeldig, men dog ikke... Det er mye mindre som skjer i bykjernen nå enn det var før så da blir det mindre folk også!
Hehe! Dagens betraktninger her visst! Men iallfall flotte bilder fra gamledager og i dag!!

Tofo sa...

Dette var jammen en fantastisk avsluttning for runde 1!

Kjempegøy byvandring og reise i tid! Du har gjort en kjempejobb Petunia, og ikke bare i dette innlegget, men tror snart du kan utgi neste bok om Bergen!

Tusen takk for runde 1 i ABC'en, det har virkelig vært morro!

Jeg kan ikke love at jeg blir like aktiv neste runde...vi får se!
Takk for følget!
Klem fra Turid.

jess1 sa...

Så utrolig flott avslutning fra deg ;o) Disse ukene har gått kjempefort, og det har vært skikkelig gøy, så 1000 takk til deg for at du startet dette ;o)

ha en super helg ;o)

Sister Bonde sa...

Tusind tak for denne gang Petunia - og tak for alle dine fantastiske indlæg om Bergen. Det har været en fryd at lære og at deltage.

Må op og se din by - engang.

Klem til dig.

Qehenne sa...

Oi for en brakavslutning. Utrolig å se Bergen før å nå. Jeg er imponert! Mange år fremover i tid er det kanskje dine bilder som blir brukt til å vise hvordan Bergen var i "gamle" dager.
Takk til deg for en strålende oppgave,med både oppgaver som du har delt med oss, og for at du har vært så utrolig flink til å følge opp alle som har vært med på turen. Jeg håper jeg får lov å bli med i neste runde.

Kerstin sa...

En virkelig verdig avslutning Petunia på en fantastisk flott presentasjon av byen vår.
Lærerikt og innholdsrike innlegg..med vakre bilder.. Tusen takk for at du startet dette... jeg har ni kost meg hver fredag... med alle kreative og herlige innlegg alle har laget..
Tusen takk !!!!
God helg..

Madame sa...

Godmorgen, Petunia, allerførst vil jeg sige dig tak for en fanatisk leg her med bogstaver, hvor vi alle er blevet klogere!

Og det er så smukt at se dine billeder her og læse hvad du fortæller :-)

Jeg glæder mig til A'et i næste uge!

Line sa...

Det er nesten ikkje til å tru at 29 veker har gått så fort som dei har gjort!!
Hatten av for måten du har losa oss gjennom på, og for dei utruleg flotte Bergensinnlegga dine!!
Dette innlegget sette verkeleg prikken over ièn:0)
Eg vert med vidare i neste runde og!!
Ha ei fin helg min venn...Klem

Sommertid sa...

Woow ! Ja her var det mye fint å se..likte det her med før og nå.
Utrolig hvor fort ukene har gått ja..og moro har vi hatt det. Takk for at du har laget den her "leken" og igjen takk for at du klarte å lage alle 29 ifra Bergen og omegn..utrolig...
Regner med at du velger annet tema i neste runde...
Jeg kommer sannsynlig til å slenge meg med på runde 2 etterhvert...etter ferie og avkobling.

God helg :)

Gamleheksa sa...

Du store all verden. Her har du virkelig jobba med innlegget. Ja, strengt tatt gjør du vel det hver gang ;) Jeg sitter her på Karmøy, klar for bloggtreff og har lånt meg en håpløs laptop, så jeg får ikke laget mitt ABC-innlegg før jeg kommer hjem. Men det kommer. I går var jeg nemlig på fotosafari i Åkrehamn for å ha det klart. Dessuten har jeg ennå ikke skulket en eneste bokstav denne runden, så da kan jeg neimen ikke misse den siste heller.

ABC-skjorta er klar for å brukes på treff, men dessverre blir vi så få at jeg tror nok jeg blir gjenkjent uten.

God helg.

Anette sa...

Ja tænk at vi allerede er nået til Å. Jeg var desværre ikke med fra starten så jeg glæder mig til en ny omgang ABC hvor jeg kan være med fra A.

Du har lagt et stort arbejde i dine indlæg kan jeg fornemme - virkelig fantastisk!

Det har været sjovt at være med og læse en masse norske og danske blogge og få nye blogvenner.

Tak :-)

Anne-Berit sa...

Et fantastisk innlegg Petunia,du har virkelig gjort litt av en innsats med alle dine innlegg fra Bergen.All honnør til deg.Har fulgt med selv om jeg ikke har deltatt,men neste runde må jeg prøve å henge meg på.
Ha ei finfin helg.
Klem fra Anne-Berit:o)

kjersti sa...

Fantastisk!
Egentlig ganske int å se hvor lite forandra byen er-tross brann, tid og annet. Men det er jo noe av det som gjør Bergen til en utrolig vakker by ! For min del må du gjerne ta neste ABC-fra Bergen, jeg blir ikke lei! Tvert imot, det er utrolig inspirerende. Og bildene dine har svært høy kvalitet. Å, jeg er skikkelig fan av deg altså-god helg!

anjoe playhouse sa...

Selv om jeg ikke deltager i denne abc's finale måtte din 29. dosis Bergen opleves. Flot, flot, og som flere har kommenteret, er der da bevaret en del gamle bygninger og anlæg.
Et Æ-gensyn med det nye rådhus kunne jeg godt have undværet ;-(

Det har været en spændende og interessant rundvisning med dejlige fotos, Petunia - takket være din konkurrence tidligere blev jeg "opdateret" med de bidrag, som du havde bragt, inden jeg kendte til din abc!

Bergen fortjener flere dages besøg, hvis det skønne land en gang skal besøges (igen:-)

Du har fortjent en hædersmedalje for det store slid, som har givet os alle så meget indbyrdes, og jeg glæder mig til en ny runde, ja.

De bedste weekendhilsener til dig og din familie sendes her fra Lolland ;-)

marit sa...

For min del kan du gjerne lage 29 nye innlegg om Bergen i neste runde...jeg har kost meg med å lese bloggen din, og det har vært interessant å lese om Bergen,(som er Byen med stor B for de fleste nordfjordinger, men jeg bare bor her;-)!)

sol sa...

Strålende idé å ta nye bilder av gamle motiver, det er moro å se hvordan ting har forandret seg - eller ikke forandret seg.

Ha en god helg!

Gärdsmygen sa...

Fint inlägg. Riktigt fina gamla vykort och kul att också få se dagens "vy-kort".
Tack för allt arbete du lägger ner på ABC så att alla vi andra kan få kose oss om fredagen. Klem!

TorAa sa...

Her kan jeg ganske enkelt si det oser av takknemlighet og giverglede.
Og det må jeg si:
Du har virkelig engasjert mange, mange flere enn du først hadde tenkt i dine tanker om hvordan ABC på norsk ville bli mottatt.
Ikke bare det, nå har du gjort ABC på norsk til ABC på Nordisk.
Fabelaktig.
---
Så til din denne posten -
- en herlig rundreise. Du viser virkelig gjennom ord og bilder du står for kvalitet og glede av og dele. Slik en sann blogger gjør. Og jeg er mer enn fristen til nok en gang ta turen over til Bergen.
Den byen jeg, som født og oppvokst innerst i Oslofjorden alltid tar våre utenlandske venner og familie til.
---
I neste runde skriver jeg på norsk, på min blogg 2, slik at jeg kan skille mellom mitt internasjonale meg og det nordiske meg.

Ha en fortreffelig helg og takk for 29 vidunderlige uker;))

Mokomoko sa...

Fantasisk bra innlegg, veldig bra jobbet.

Tunes Photo sa...

Så flott Metropol Hotell var! Jeg har ikke sett bilde av det før. Tenk om de kunne ha bygget noe slikt nå på den tomten. Og flyttet rådhuset (den "nye") i samme slengen....

Melusine sa...

Utrolig moro å se Bergen før og nå, virkelig et glimrende innlegg! Takk for at du delte dette :)

TorAa sa...

Av en eller annen grunn ser det ut til at det er blitt en feil lenke til min Å-post. Denriktige er:
http://toraa.blogspot.com/2009/09/abc-or-ring.html

Catta sa...

WOW ! Dette innlegget likte jeg! Jeg, som er så fascinert av historie, kan ikke annet enn å sperre øynene opp å granske de eldre bildene nøye for så å sammenlikne med de nye. Herlig!

hobbyvenn sa...

Det har vært morro å følge deg rundt i byen. Jeg har lært mye. Bildene dine av "morgenbadet" var utrolig flotte. Tusen takk for linkene. God helg.

wenche sa...

Det var veldigt morsomt å se disse bilderne fra Bergen för og nu.Jeg är uppvekst i Bergen men bor nu i Göteborg.

RuneE sa...

Mye fin Bergenshistorie hos deg idag - du gjør (og har gjort) en imponerende innsats. Det har dessverre blitt lant mellpm mine bidrag den senere tid, men tiden strekker ikke alltid til.

AnneKa sa...

Fantastisk bra!! Utrolig kjekt å se:)

Monica sa...

WOW! Skikkelig imponert Petunia :) Ikke gjort i en håndvending å "kopiere" alle disse postkortene! et skikkelig gjennomført og ekte bidrag - som de andre Bergensbidragene dine :)
Så da er runde 2 i anmarsj - velger du FANA som tema da kanskje?!? hehe :)
Klem til deg og takk for en flott runde :)

Lappedamen sa...

Utrolig hvor mye som egentlig er blitt bevart i Bergen. Flotte bilder og postkort.
Tusen takk for enda en interessant runde om Bergen.
Dette har vært en morsom, lærerik og utfordrende lek. Stor takk til deg som har organisert det hele. Jeg melder meg på i neste omgang. Nå har jeg bestemt meg for å ha et tema, så får vi se om jeg klarer den oppgaven.

Hobbygåsa sa...

Kjempeflott, dette var skikkelig gøy å se. En knallfin avsluttning på alle innleggene dine fra A-Å, det har vært så gøy å følge de. Hyggelig at du likte kåringen min, du frotjener den virkelig!!! Og takk for at du gidder å lage en ny runde - jeg har planlagt A allerede :-)

lise sa...

Flotte bilder - historie er både kjekt og spennende. Det har vært kjempekjekt å følge bergensinnleggene dine!

Solveig sa...

Ååå, det er så fint med gamle bilder! Sjølv om det av og til er ein smule trist å sjå alle dei flotte gamle bygningane som ikkje står lenger... Takk for denne alfabet-runda. Er ikkje heilt sikker på eg blir med på neste, men det kjem sikkert ei sjanse seinare også.

Solveig sa...

PS! ...og no har eg fått mange gode tips til Bergensturen min i haustferien...

Jente sa...

Gud så sinnsykt mange kule bilder, fikk en god følelse av Bergen når jeg så de!
Hilsen
en
Venninne av Camilla Meidell

linn kristine sa...

Så tøff tolkning av oppgaven.
Kult å se de gamle bildene mot de nye. Eeelsker sånne gamle bilder.

Har fulgt med på ABC utfordringen fra sidelinjen og gleder meg til å delta på runde 2. :D

sologbolig sa...

Hei ! her er eg ..... du trudde vel at eg ikkje klarte å'en no ??? Hehe!! dataproblem ! Nydelige bilder fra Bergen hos deg, både nye og gamle. Artig å se de gamle bildene, flotte. Ser at du startar ein ny runde. har ikkje fått lese det enda, hurry hurry eg må fly til time no !! Men er blir nok med. Ha ein fin dag.