torsdag 24. september 2009

ABC i ord og bilder # A

ABC runde 2 logo Hei igjen folkens! Da går vi rett løs på runde nummer 2 i ABC i ord og bilder. Her er det ikke tid til å tenke seg om eller trekke pusten. Jeg må innrømme at jeg kanskje hadde trengt en litt lengre tenkepause fordi jeg har vært så fokusert i hele forrige runde på Bergen, at det i grunnen var litt vanskelig å gi slipp på det… (og ikke denne gangen kommer vi utenom – dessverre…)A


Men altså; min A står for AVISER! Jeg elsker aviser! Lørdagen hos oss er avisdag! Da kjøper vi et par aviser ekstra og koser oss bak hver vår til en god lunsj! Det er bare helt herlig! Avis 1 Her se du et utvalg av noen av avisene man kan kjøpe her i byn og jeg tok med VG og Dagbladet for å veie opp for det bergenske - for innlegget mitt vil for det meste handle om avisene her i byen.


Avis 6 Avis 7 Avis 8


Vi har to aviser her i Bergen. Det er Bergens Tidene (BT) og Bergensavisen (BA). BT er den største og den første utgaven kom ut 2. januar 1868. Den er en morgenavis og kommer ut alle ukedagene. Den var vel en av de siste avisene som gikk over fra fullformat til tabloidformat. Det skjedde høsten 2006. Egentlig veldig greit det for du verden så vanskelig det er å lese enn fullformatsavis på do! BT er for øvrig den største avisen utenom Oslo (målt i opplag). Fra å være en litt sånn venstre orientert avis tidligere, er BT i dag en helt politisk uavhengig avis.


BA er også en dagsavis og kommer ut 7 dager i uken. Den så dagens lys 23. mars 1927, men da het den Bergens Arbeiderblad med klar adresse til sitt politiske ståsted. I 1991 skiftet den navn til Bergensavisen og er nå også politisk uavhengig. Mens BT er en avis for hele Hordaland, er BA blitt en kjær lokalavis for Bergen. Men min egentlige lokalavis er Fanaposten. Den dekker bydelene Fana og Ytrebygda, området litt sør for Bergen.. Fanaposten kom ut første gang i 1978. Den gies ut hver tirsdag og fredag.


Alle disse tre avisene finnes også i nettutgaver, men jeg må si at å lese nettaviser er ikke det samme som å sitte med en nesten rykende fersk avis ved frokostbordet!


I BA er det en fast side som heter ”Summetonen” Her kan enhver bergenser (og andre) få komme med sine uttalelser om alt det de måtte ha på hjertet. Og det er ikke grenser på hva man kan lese der! Hver dag har det noe som heter “hissigproppen” og “dagens glade”. Her kan man komme med ris og ros og Brann er et ganske så populært tema der! I dag, torsdag 24. september, kunne man lese dette på dagens glade og hissigproppen:

Avis 5 Avis 4

Vi abonnerer på BA, men det er BT jeg liker best som avis. Om fredagene må jeg bare kjøpe den for da kommer den med eget eiendomsmagasin! Og selv om jeg ikke er på husjakt, så synes jeg det er kjekt å titte på eiendommer som er for salg.


Hvilken avis leser du???


Besøk ABC bloggen for flere innlegg på A. Der finner du en liste med deltakerne og du er hjertelig velkommen til å være med!

52 kommentarer:

9na sa...

A for Aftenposten! Aftenposten leser jeg... Og litt Vg, Dagbladet, Nordstrands Blad, Fredrikstad Blad, Asker og Bærum Budstikke, og av og til litt utenlandske på nettet. Men mest leser jeg ikke aviser...

Rimkogeren sa...

Avis naturligvis, personligt besøger anjoe og jeg netaviser og køber kun sjældent "rigtige"
Nysgerrigheden er vakt så jeg finder dine favoritter på nettet.

mormonsen sa...

Ingen frokost uten papiravis. Abonnerer på Nordlys, leser Tromsø og Dagens Næringsliv på jobben. Dagbladet med Magasinet er fast lørdagskos (inklusive kryssordet). Håper endelig ikke at papiravisene forsvinner.
Du er en stayer, Petunia, som starter opp en ny runde! Klem

vibeke sa...

Jeg og er slik som må lese aviser i papirformat. Har en post på bloggen om det - om hvordan det er å våkne, særlig i helgene, til BT på senga. Jeg er kanskje programforplikta til å lese BT. En av journalistene er i veldig nær slekt.
Ellers går det i Strilen og Nordhordland, VG og Dagbladet. Av og til Fanaposten når svigermor besøkes. Og så er det Morgenbladet og Klassekampen på nett. Pluss noen flere. Man er av og til en nyhetsjunkie.
Skal prøve å være med alle gangene i denne runden.

Hilde S. sa...

Eg leser Haugesunds Avis, lokalavisa Grannar, gratisavisa Karmsund, VG på nett, og Dagbladet i helgene:)
Flott ABC innlegg.

qehenne sa...

Hehe... Vi ha vist tenkt likt denne runden. Men heldigvis ulike aviser. Lykke til med hele runde 2

Hobbygåsa sa...

Flott innlegg - og bare fortsett med Bergen du, jeg suger til meg alt sammen jeg :-) Ja det er visst ingen nyheter som går dere hus forbi i helgene ihvertfall, men det er kos det, masse aviser og en kaffestund. Her går det mest i nettaviser, men vi abonnerer på Oppland Arbeiderblad - må jo ha med det som skjer i denne lille byen da vet du. Ha en fin helg Petunia - og takk for at du startet runde 2!

Lavynnia sa...

hehe, leser faktisk Aftenposten litt, men bare A-magasinet siden det er så mye negativt i nyhetsbildet hele tiden. Og litt dagbladet og litt vg. Og så leser jeg masse blogger;)

The single girl! sa...

Hey, du fant pinadø en bergensk vri på denne og... skal du ha hele denne runden også på samme viset?? Flink du!
Her går det nok mest i nettaviser, men leser litt ba eller vg på jobben da! Ja og så leser jeg jo vestnytt som er min lokalavis! Forresten, min kusine jobber i fanaposten!!

GAWO sa...

Ingen helg uten en bunke aviser her i huset heller. Minus for papiravis er at papirdunken blir fort full, men jeg ønsker slettens ikke å gå over til kun nettavis for det.

Vi har en avis til i Bergen. Den gratis avisen,,, som jeg tror heter Annonseavisen.

Lykke til med runde 2.

Malys krok sa...

Ja, avisen må være framme, like så sikkert som frokosten. Flott Avisinnlegg du har laget! Artig med de to innslagene vi fikk lese.
God helg fra Margit.

HildeS sa...

Here we go again!!!
Aviser var et bra valg ja. Selv er jeg vel ikke akkurat veldig opptatt av den slags lesestoff, men på lørdag må jeg ha VG...
Riktig god helg!

Evami sa...

A for Adressa Norges eldste Avis grunlagt i 1767:)
Og den er heldigvis også fått tabloid format.. I Trondheim er det bare plass til ei avis. Spennede med flere å velge i:) Og papir avis må det være:) BLir jo nesten rritert hvis avisa ikke er på døra om morran:) SÅ avhengig blir man av sine morrastradisjone:)

Tusen takk for at du har starta opp en ny runde:) Klem Eva

naturglede sa...

Flott valg for abc! Hyggelig å få lov til å være med på moroa. Hjertelig takk til deg. Gleder meg til å titte rundt i helga. Ønsker deg en fortreffelig dag:)

Gamleheksa sa...

Så var det på an igjen! Hadde nesten tenkt å ta meg ei pause, men klarte ikke :) Kort innlegg fordi jeg er så opptatt av ei god bok som kom i posten fra Bergen her forleden :-D Når jeg leser er jeg liksom litt borte for denne verden. Men det passer bra nå når forkjølelesen har plassert meg i en ullen verden likevel. Tålte nok ikke vestlandsklimaet sist helg. Men det var ikke bare jeg som ble syk da :)

Aviser er viktig. Her er det minst to, noen dager tre på bordet daglig. Får jo ikke spist frokost uten.

Angelo sa...

Her går det i Aftenposten fra torsdag til søndag, og Asker og Bærum Budstikke alle dagene. Har prøvd å ha Aftenposten hele uka, og Adresseavisen også, men det ble for mye papir som gikk rett i papirinnsamlingen ulest.

Igjen er jeg imponert over alt arbeidet du legger ned i disse innleggene din. Flott og informativt.

Når det gjelder flickr så tar du den tiden du trenger. Jeg har det ikke travelt, skjønner du :)

Klem, Kristin :)

Ida sa...

Strålende åpning på runde 2! :)
Har sagt det før og sier det igjen.
Beundrer deikerte, engasjerte og trofaste bloggere som deg!

Her i huset abbonerer vi ikke på aviser lenger.
Leser nettutgavene.
Vi kjøper BT, VG og Dagbladet på lørdager innimellom.
Og da må jeg selvfølgelig løse kryssord. ;)
Lokalavisen her heter Vest Nytt.
Abbonerte på den tidligere, men den er heller tynn.....
Kos deg med lunsj og aviser i morgen, og GOD HELG! :)

JULIE K sa...

Åja aviser er jeg også veldig glad i. Ingen ting slår n morgen med te og dagens ferske avis. Hadde adressavisen i Trondheim jeg....savner den veldig her nede.

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Aviser, ja - det er jeg også avhengig av - Adresseavisen og VG hver dag, og flere i helgene. Storkoser meg med lørdagsbilag og kryssord, bl.annet. Et flott valg på A, og takk for at du orker en runde til. Fin helg til deg! Klemmer**

Madame sa...

Det var et fint valg med aviser og spændende at læse :-) Jeg kender kun jeres 'Aftenposten', som har nogle spændende litteraturanmeldelser.

Ha' en god weekend - og tak fordi du sætter en ny omgang Billed ABC i gang!

Tofo sa...

Flott avis-innlegg! Kjente og kjære aviser for meg dette, selv om jeg nøyer meg med nettutgavene;-)

Riktig god helg!

Margrethe sa...

En hilsen fra meg som ofte er innom bloggen din og ser på vakre bilder. Flott med sånne som deg som i tillegg klarer å inspirere andre til aktivt bloggliv. Takk skal du ha.
I fjor fulgte jeg passivt med på ABC, men i år vil jeg henge meg på. Kanskje finner jeg en ny kreativ åre hos meg selv. Det hjelper med noe som driver en.
Ha en flott helg.

Fée sa...

Herlig! Aviser!

Jeg er også med i denne runden!

Line sa...

Strålande opning på runde 2 i
ABC:0)
Vi abbonerar ikkje på aviser. Firda les vi på jobb eller nettet, og ellers kjøper vi innimellom VG og Dagbladet...
Eg er med vidare i runde 2.
Kos deg med god lunch og avisene i morgon, klem:o)

TorAa sa...

Jeg er Addict hva gjelder aviser.

Og jeg husker vel og bra den tiden man visste hva avisene og journalistene sto for rent politisk - i dag vet vi ikke det. En politisk nøytral journalist finnes knapt - kun skjult under at avisen er "politisk uavhengig".
Mon det? Med dagens pressestøtte?

Men utviklingen går videre, nå kan jeg til og med lese aviser - ikke alle - men i endra mindre format enn tabloid:
På min iPhone.
Når jeg holder den horisonatalt er det faktisk lesbart. Hurra. Og trærne i skogen kan fortsatt stå der----

Petunia, du er sannelig frisk som satster på en ny runde. Det setter alle dine tilhengere utrolig stor pris på. Jeg også - og denne gang på norsk.
Og på min blog 2:
http://toraamusic.blogspot.com/2009/09/abc-pa-norsk-nordisk-hei-igjen-alle.html

Slik at jeg holder min hovedblog fortsatt forståelig for familie og venner som ikke forstår vårt sjeldne språk.

btw. Hvordan får jeg linket meg opp til Mr Linky fra denne bloggen?

Marita sa...

Jeg leser mest på nett, men abbonerer på lokalavisen. Fort gjort å lese den, men jeg støtter jo en lokal bedrift.... På lørdager er det hyggelig å kjøpe en riksavis - ikke minst for å få et utfordrende kryssord!

Lappedamen sa...

Det høres ut som en koselig start på helgen hos dere. Det blir stort sett i helgene man har tid til en grundig gjennomgang av avisene. Da er det Aftenposten og Laagendalsposten for min del.

Melusine sa...

Jeg har ventet på en ny runde, ville være med fra første bokstav :)

Virkelig et informativt innlegg om aviser du har postet og som alltid gode bilder! Selv leser jeg alltid BT til frokosten, og supplerer med Dagbladet i helgene samt nettaviser.

Ha en fin avis-helg!

Anne-Berit sa...

Avis var et genialt valg for A.Rana Blad her,pluss Vg da,som jeg leser på nettet.Denne gangen skal jeg være med,så får vi se,mitt innlegg kommer i løpet av kvelden.
Ha det kos:o)

TorAa sa...

Ganske enkelt:
Les i Avisa så vet du din ABC.
Kjempekult med en ny runde

btw. Har jeg lagt inn rett url denne gangen?

Camilla :) sa...

Hjemme hos oss går det på Trønder-Avisa, resten jeg behøver å lese finner jeg på nettet ;)
God helg!

linsky sa...

Aviser må man ha! Men så mange som deg orker jeg ikke lese..

Anette sa...

Hej! Jag var ju tvungen att titta in här också! Så du bor i Bergen. Min svåger (=min mans lillebror) bor faktiskt i Bergen. Han jobbar som golftränare där på sommarhalvåret! Än har vi inte besökt honom, men han brukar prata med mig om alla fina trädgårdar./Anette

Turid sa...

Aviser ja, det var et godt valg. Jeg greier meg heller ikke uten. I tillegg til lokalaviser er jeg så og si avhengig av lørdagsdagbladet med magasinet. Lokalavisen her snakker om å slutte med søndagsutgave, det kommer til å bli et savn. Men vaner kan nå endres ganske raskt!
Takk for hyggelig kommentar hos meg, og flott at du starter opp med en ny runde ABC.

Tro Håb og Kærlighed sa...

Ja - aviser skal man ha'. Vi holder to: Politiken og Kristeligt Dagblad. Den sidste bytter vi bagefter til den lokale Nordjyske.

Marit sa...

Aviser i papirutgave er en nødvendighet - hver dag!

Flott start på ny runde :O)

Anette sa...

En papiravis er bedst - men vi abonnerer nu ikke på nogle aviser længere. Vi fik dem kun læst i week-enden og så synes vi det var for dyrt. Så vi klarer os (fint) med nyheder fra avisernes sider på nettet. Godt valg for A :-)

Ida sa...

Hei igjen,
og takk for fine ord på bloggen min, kjære deg! :)
Bakgrunnen på bildene mine er et brunt ark. Enkelt og greit. ;)
Jeg liker å leke.... ;)
Gøy det!

Fortsatt god lørdag.
Kos deg med aviser, P1 og lunsj! :)))
Klem.

Angelo sa...

Tusen takk for hjelpen med bildene og flickr. Jeg har fått det til nå!!! Kjempemorsomt.
Ha en flott helg videre.
Klem, Kristin :)

sologbolig sa...

Aviser må man ha !! Flott innlegg på A. Så flott av deg å dra igang denne ABC-leiken enda ein gang !Litt treg med å lage innlegget mitt denne gang, visste ikkje heilt ka for tema eg sku velga, men fikk nå endelig bestemt meg. Ha ei fin helg !

Living next to me sa...

ja her var det mange med alt , jeg må tenke litt annerledes ser jeg , men det gikk da bra , jeg holdt på å legge ut torso;O) ja ikke hele da..
men det få være måte på.
Ja du var nok heldig som fikk en som kunne sakene sine . Mange har veldig stygge arr etter keisersnitt,
Her had jeg gått på piggtrå ( se opp i skogen om det er din hund), og er operert i ettertid, fordi den var rusten ble det stygt arr ...men nå er det fint nesten ikke synlig lenger...
Skulle sett det før ,så ut som jeg hadde vært ute for varulv, eller er det vampyrer;O)
Skal bli moro bli med videre , vakre bilder du tar..

Living next to me sa...

oi ja vi har den store avis leser dagen her , den lokale blekka , kulturavisa til klassekampen arbeiderbadet vg ,dagblad , agderposten og afteposten og da er det kveld ...;O)

Siw Aina sa...

Her går det i VG, Dagbledet og HitraFrøya :) Og selvsakt de fleste nettaviser jeg ramler over!

Nattbladet sa...

Beklager, vi får ikke lov av moren vår til å snakke med fremmede, men det var hyggelig at du liker aviser, Nattbladet forsøker å bli den største bloggavisen og det er en plan vi har hatt lenge.

Nattbladet, Avis for avisende kommentarer!

sissels sa...

Da er du igang igjen, og det var gøy å lese om aviser. Det hadde ikke vært i mine tanker engang, men vi leser da aviser her i huset også.
Denne gangen har jeg tenkt å bli med så godt jeg kan jeg også.

amatørfotografen sa...

Endelig fikk jeg redigert noen bilder fra Australia og lagt ut. Det sier seg vel selv hva min A blir ;)
Litt sent ute, men...

Flott innlegg om aviser, som er et must for meg!

Margrethes hus og hage sa...

Aviser leser jeg mye av, men holder meg mest på nett :) Er innom det meste av smått og stort som ikke er direkte lokalaviser. Fædrelandsvennen leser jeg papirutgaven av.

Ønsker deg en fin søndag videre!

Hilsen Margrethe

Mona sa...

Hej Petunia! Jag är helt ny i bloggvärlden, men har följt abctema genom min väninna Christina. När jag såg att du skulle börja med ny runda kände jag att jag ville följa med. Jag gillar att läsa en rejäl dagstidning (avis) tryckt på papper. Att läsa tidningen på nätet är inget för mig. Eftersom jag bor i Göteborg så är det Göteborgs-Posten som gäller!

Grethebella sa...

Aviser er et must.
Her i huset går det i nettaviser og en lokalavis. Sandeavisa ;o)

Du har laget et supert ABC innlegg

Jannickes Hjemmekos sa...

Aviser er jeg ikke noen storleser av, men liker likevel å følge med i verdens begivenheter.

Kom sent i gang ukens innlegg, pga datavirus. Nå er det ordnet opp i og jeg er "back in business".

Ønsker deg en fin kveld. Klem fra Jannicke

jess1 sa...

Heisann
Da er jeg på plass, og jeg tok en "Petunia" denne gangen, så nå skal dere få lære litt om min by ;o)
Aviser har jeg nk ikke klart meg uten,men jeg må ikke lese "alle", det holder med de lokale ;o)

Morsomt å være med i gjen, har allered begynt å tenke på hva jeg skal ha på de forskjellige innleggene ;o))

linn kristine sa...

Jøss, en virkelig avislesende familie. :O Selv leser jeg kun lokalavisen, knapt det. Synes det er virkelig forseggjort de bokstavene dine, liker at du kommer med så masse info i tillegg. :D