onsdag 2. september 2009

Lese, leser, har lest…

Her er en liten oversikt over det jeg har lest de siste ukeneBok 1

Jeg vil ikke skrive så mye om hva bøkene handler om. Bare en liten notat om hvordan jeg likte dem.

En plass i solen Liza Marklund ”En plass i solen” Jeg må innrømme at jeg ble skikkelig skuffet. Vanligvis sluker jeg bøkene om Annika Bengtzon, men denne her brukte jeg dagevis på. Egentlig er boken et eneste stort gjesp. Det kan virke som om forfatteren har følt at hun måtte komme med en ny bok nå og bare levert fra seg en kladd på et manus. Historien kunne vært knallgod, men den tar liksom ikke helt av. Boken fenget ikke meg, men kanskje den fenger deg!

Kalde hjerter Gunnar Staalesen ”Kalde hjerter” Boken gikk unna den! Den er lettlest som en tegneserie uten at det trenger å være noe positivt. Av og til føler man at det mellom linjene ligger store snakkebobler med ordene ”BANG”, ”KRÆSJ” og ”DONK” alt etter hendelsesforløpet i boken. Jeg har alltid trodd at Staalesen sine krimbøker kun ble elsket av oss bergensere. Jeg ble litt forbauset av å oppdage at de faktisk er trykket på flere språk. Men Varg liker jeg og det er utrolig hva man holder ut med for å være noe timer sammen med han!

Midtvinterblod Mons Kallentoft ”Midtvinterblod” Denne forfatteren her har blitt lovpriset som den nye Stig Larsson. Jeg er ikke helt enig i det da. Boken var langt i fra dårlig. Historien er kjempespennende, men det ble litt for mye tankevirksomhet fra hovedpersonene sin side og av og til var det vanskelig å forstå om de sa tingene eller bare tenkte det. Men jeg ser absolutt at denne boken kan bli en kjempegod film – der personene holder tankene for seg selv!

Øya Victoria Hislop ”Øya” Jeg bare elsket denne boken. Jeg klarte ikke legge den fra meg. Historien bare drar deg med inn i handlingen og lar deg bli en del av den. Boken ble som en film inne i hodet mitt mens jeg leste den. En god film. Jeg fant ikke mange dødpunkter i denne roman her. Den er stillferdig, men griper deg i hjerte så du virkelig kjenner det. Da jeg hadde lest boken ferdig, ønsket jeg bare å begynne fra begynnelsen igjen med en gang. Noen bøker burde aldri slutte….

Drømmehjerte Cecilia Samartin ”Drømmehjerte” Jeg følte meg helt tom etter å ha lest ”Øya” og dro rett i bokhandelen for fylle opp med noe som kunne fylle dette tomrommet. Jeg hadde tenkt å skaffe meg Hislop sin siste bok ”Hjemkomsten”, men ble faktisk frårådet av en ansatt i bokhandelen å gå rett på den etter ”Øya”. Jeg ville bli for skuffet. Han anbefalte meg i stedet boken ”Drømmehjerte” som han mente jeg ville like. Og jeg må bare si at har du lest ”Øya”, så må du lese denne her også. Jeg falt totalt for denne historien også. Og jeg må tilstå at jeg ikke klarte å legge den fra meg om kvelden. I en alder av 44 år så smugleser jeg fortsatt bøker under dynen med lommelykt!

Senor Peregrino Cecilia Samartin ”Señor Peregrino Boken kom ut før ”Drømmehjerte” og heller ikke denne boken svikter deg, men hvis du skal velge av disse to bøkene av denne forfatteren, så ta den jeg først skrev om. Man blir glade i personene i denne historien også, men av og til så går handlingen litt for tregt etter min smak.

.

Summen av dagene Isabel Allende ”Summen av dagene Denne boken holder jeg på med nå og har et par kapitler igjen. God sengelektyre og garantert en bok du klarer å legge fra deg når du bør slukke lyset om kvelden. For meg virker det bare som om dette er notarer som Allende har trengt å notere ned for å holde dagene fra hverandre. Joda, det er humoristiske små historier og boken er krydret med et godt språk. Men det blir mye usammenhengende svada som jeg jeg bare har gjespe meg igjennom. Og godt er det sent på kvelden.

Biens hemmelige liv

Nå skal jeg skal jeg høre Sue Monk Kidds ”Biens hemmelige liv” som lydbok. Det gleder jeg meg veldig til!!!!

For det om en bok ikke falt helt i smak hos meg, betyr det ikke at du ikke kommer til å like den. Ta for eksempel Da Vinci koden, en bok jeg synes er aldeles håpløs. Den ble jo en bestselger, så de fleste må jo ha likt den og anbefalt den videre..

Har du bøker du vil anbefal meg, så skriv gjerne en kommentar her!

Ha en flott bokhøst!

23 kommentarer:

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Helt enig med deg når det gjelder "Øya" - beste boka jeg har lest på lenge. "Señor Peregrino" synes jeg ikke var SÅ bra - mens Staalesen synes jeg aldri svikter. Varg Veum er jeg godt kjent med, og han må jeg bare ha med meg! "En plass i solen" synes jeg var helt grei, mens ”Biens hemmelige liv” ikke var helt min greie (men du kan jo like den kjempegodt, sånn er det jo med bøker). Jeg liker veldig godt å lese bøker av Haruki Murakami - spesielle bøker som treffer et eller annet i meg. Anbefales! Bøker er gull - men jeg har altfor mange, så jeg har nettopp avertert 5 kasser på Finn.no. Har ikke plass, sjø. Takk for anmeldelsene, lurer på om jeg skal lese noen av disse som jeg ennå ikke har lest. Fiin kveld!

Anne sa...

3 av dem har jeg nok på samvittigheten jeg også .-))

MajorogMeg sa...

Jøsses...du er en lesehest skjønner jeg. Jeg har ikke lest noen av de. Lesing går i rykk og napp hos meg. Akkurat nå er det flytting som gjelder.
Kos deg og klem:)

MirreVirre sa...

Jeg har akkurat lest Øya og begynt på hjemkomsten, så nå er jeg spent!
Har lest señor Peregrino og Drømmehjerte, og de er jo bare fantastiske begge to! Har også lest bienes hemmelige liv, og den anbefaler jeg!!! Likte den kjempegodt! Anbefaler også havfruestolen av samme forfatter! også forfatteren anna gavalda har fine bøker i litt samme sjanger

Anne sa...

Jo, nå skal du høre, Staalesen, marklund og boka "Øya" var det jeg har lest, og faktisk er jegveldig enig i din oppsumering, det forundret med glitt, at jeg kunne skrevet litt det samme selv. lesehest jeg også vettu, og har alltid noe gående, eller lesende :-)

Frk. Badegakk sa...

Jeg "leste" Øya på lydbok for et par måneder siden og den er ordentlig flott! Og bienes hemmelige liv er en ordenlig høydare! Du har mye å glede deg til! Egentlig litt enig med deg ang. Marklund sin bok, jeg ble også litt skuffet. Men nå skal det sies at jeg var på en skikkelig Marklund høy, og var skikkelig gira på at dette var boka si. Meeeen, det var den ikke... Nå håper jeg bare at Jo Nesbø sin siste bok i Harry Hole serien ikke er like nedtur, for den gleder jeg meg stort til! Isabel Allende er jeg veldig glad i, og jeg anbefaler både Åndenes hus og En lykkens datter! Den boka du nevnte har jeg ikke lest enda...hmm...
Fatso må du få med deg på lydbok. Det var verdens SÆRESTE lytteopplevelse. Og kan garantere deg at du kommer deg til å føle deg som en 15åring som gjør noe veldig veldig galt=D Men hva enn du gjør, du MÅ få med deg Josè Saramago - En beretning om blindhet. Den er utrolig god!

GAWO sa...

"Øya" tok jeg for meg i sommer. Åååå det var boka si det. Drømte meg helt bort og ga blaffen i regnværet. Perfekt bok for meg.

Annet sommerlektyre var boka til Anita Amirrezvani "Blomster og blod". Handler om en teppeknytterske som levde i Persia på 1700 tallet. Drømte meg bort der også jeg.

Nå leser jeg "Huset ved moskeen" av Kader Abdolah. Liker den godt. Du kan gjerne få låne den.

"Senor Peregrino" ligger på vent nå. Gleder meg til den.

"Bier og blomster" synes jeg var kjedelig. Kanskje jeg leste den når jeg selv ikke var i den rette "stemningen". Får prøve igjen en annen gang kanskje....

Tror jeg har noen andre liggende her (som jeg har lånt :-) På tide åg ta fatt på de. Men det er godt å ha noen på lur.

Elin sa...

Hei !
Har lest de fleste av G. Staalesen, liker den noe sære Varg Veum godt. Skjønner jeg må lese "Øya" snart. Mange som har lovprist den.
Ellers vil jeg på det varmeste anbefale " Tusen strålende soler" av Khaled Hosseini. En gripende bok om livet i Kabul ,i et kvinneundertrykkende samfunn.Det sies at den faktisk er bedre enn "Drageløperen",av samme forfatter som også er en knakende god bok.
God fornøyelse !

9na sa...

Du verden for en lesehest du er da. Jeg har mer planer enn hva jeg får realisert, men Øya har jeg lest da... Og den er skrekkelig trist. Jeg leser enten eller, enten leser jeg en bok i ett omtrent fra perm til perm, eller så kommmer jeg aldri i gang med boken.

Turid sa...

Så hyggelig bokanmeldelser. Jeg hadde også stor sansen for Øya og tenkte også at dette kunne blitt en ypperlig film. Har anbefalt boka videre, men vet at noen syns den blir for "romantisk". Har du lest Ut og stjæle hester, den gjorde inntrykk på meg.
Takk for hyggelig og varmende kommentar til fototuren min!

Marie sa...

Du sluker visst bøker du :)
Så flott med tips til oss andre :)
Eg skal notere meg nokre av dei og låne på bibliotelket.

Tar gjerne imot fleire anbefalingar!

Klem

Tofo sa...

Her var mange flotte boktips!
Tusen takk!

Angelo sa...

Masse herlig lektyre. Noen har jeg lest, mens andre er jeg veldig lysten på å lese. Takk for litt info. Jeg tar alltid slik informasjon "med en klype salt". For meg er ikke gode eller dårlige kritikker avgjørende for om jeg ønsker å lese boka eller ikke. Jeg har for eksempel aldri kommet meg gjennom Berlinerpoplene og de andre i serien selv om "alle" har lest dem og anbefalt dem. Sorry, de ble for langdryge for meg. Men kanskje, en vakker dag....

Når det gjelder Bienes hemmelige liv så var det en bok jeg fikk i gave av en venninne og jeg hadde ikke hørt noe om den fra før. Jeg elsket den!!! En herlig historie. Morsom og trist. Tårene trillet enkelte plasser. Men så er jeg kanskje litt lettrørt av meg!!

God bok!

Klem, Kristin :)

Kristina sa...

helt enig med deg om øya... leste den etter å ha vært på Spinalonga, og det var en fantastisk bok=)

Viola sa...

Så smart å anmelde bøker på bloggen! Du er jo en skikkelig god anmelder, og en ordentlig lesehest! :) Jeg holder på mange uker med en bok. Når jeg leser, blir det helst på kvelden. Pussig, men når det blir på det mest spennende, så hender det at jeg så vidt klarer å slukke lampa, før jeg sovner! Jeg fikk lyst til å lese Øya og Drømmehjertet etter anmeldelsen din.. Jeg begynte for litt siden med boka "Dina" av Herbjørg Wassmo, filmen var flott, men har ikke lest boka.. Jeg leste noen sider, og så ble det ikke gjenopptatt.. Men det skal jeg.. en dag.. :)

Sister Bonde sa...

Bogen: Biernes hemmelige liv, er fantastisk. Har lige købt filmen som dvd, du kan låne den bagefter :D

Flot opsat indlæg.

kari - carpe diem sa...

"Bienes hemmelige liv" er en herlig historie! Lettlest, men fengende. Et deilig avbrekk da jeg hadde lest 100krimbøker på rappen...minst...
"Øya" har jeg også lest i sommer, og tok meg selv i å surfe på Spinalonga på nett, og ønske meg dit på ferie...skulle sett den plassen, altså. -og det ble en herlig film i mitt hode også. Vet du om den er planlagt filmatisert?

Sylvia sa...

Hei Ptunia
Jøss, som du har lest i det siste. jeg sier det hvert år, "at i år, DA skal jeg lese"!! Men så tar strikketøyet overhånd, og bøkene mine støver ned (host!)
Jo, jeg fikk lest triologien til Stieg Larsson, og jeg bare ANBEFALER dem. jeg så "Menn som hater kvinner" på kino, og da var jeg solgt! Nå i høst kommer oppfølgerne på kino, så de må jeg få med meg (og jeg har da allerede lest bøkene)

Jeg er litt sånn at de populære bøkene som "alle" liker, de vil jeg helst ikke lese (sikkert ikke bra...he he) Og fikk heldigvis aldri lest Davinchikoden, men tittet litt på filmen. Kjedeliiiig...hjesp!

Ellers er min yndlingsbok: Den lukkede bok av JetteA Kaarsbøl. Den er bare herlig!!(særlig for meg som er glad i københavn, siden handlingen fåregår der)Har mange andre favoritter også, men jeg kan da ikke ramse opp flre i dette innlegget!
Ha en fin dag!

Hilde S. sa...

Eg har ikkje lest "Øya",
men har tenkt å lese den nå i haust.
"Havfruestolen" av Sue Monk Kidd er også ei fin bok.
Det blir altfor lite lesing på meg for tida, og eg som var den lesehesten før...sat alltid med nasen i ei bok,hehe.
Kos deg vidre.
Smil H

mormonsen sa...

Så morsomt dette var! Jeg deler helt din mening om Øya og Drømmehjerte. Jeg kan varmt anbefale Anna Gavalda "Saman er ein mindre aleine". En murstein uten dødpunkt. Og Rohinton Mistry - "Balansegang" og "Familiean-liggender". Hvilke to høydare! Og, og, og...Kunne man startet en slags lesesirkel her i Blogglandia? Noe for ABC-Petunia?
Klem fra mormonsen

Mokomoko sa...

Har ikke lest noen av de, og kommer nok ikke til å gjøre det heller!
Min anbefaling er Scott Kelby sine bøker om Digital Foto. Lettlest og forståelig for alle nivåer.
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3103333
Ha en strålende helg

Merete sa...

Du hadde sikkert likt 'Miraklene i Santo Fico' av D.L Smith. Anbefaler også 'Vindens skygge' og 'ENglenes spill' av Carlos Luis Zafon, og 'Stormenes tid' og 'I all evighet' av Ken Follett. Mange andre bøker jeg kunne anbefalt også, men disse har sjarmerende, spennende og engasjerende historier. Bøker, som du sier, du aldri har lyst å bli ferdig med :o)

HildeS sa...

"Øya" leser jeg nå for andre gang... Den er fantastisk.. Men "Hjemkomsten", som kom i våres av samme forfatter er enda bedre synes jeg. Så har du ikke lest den så løp og kjøp...