torsdag 1. oktober 2009

ABC i ord og bilder # B

ABC runde 2 logo A er bra, B er best og det er denne bokstaven vi skal i gang med på den andre uken i ”ABC i ord og bilder” runde 2. Denne gangen vil jeg ta for meg er kjært fenomen her i byen. I den første runden i denne bokstavleken, stod valget mellom denne her og buekorps. Jeg valgte da buekorps, men tenkte at om det ble en ny omgang, så var dette mitt selvfølgelige valg på B.B

Min B står for BEFFEN!!!

Beffen 4 MF Beffen er en liten ferge som går i rute over Vågen i Bergen. Den frakter passasjerer tørrskodde mellom Bradbenken (Bryggen) til Munkebryggen (Nykirken). En tur som tar 3 – 4 minutter. Når man tenker på det været denne byen er velsignet med, så kan dette ha sine absolutte fordeler, siden den sammen turen rundt Vågen ville tatt om lag 15 minutter å gå.

Beffen har ca 50 avganger daglig og fergen er mye brukt til og fra jobb og skole. Billettprisen er 10 kroner for barn og 20 kroner for voksne (2009). Første fergen om morgenen går klokken 07:30 og siste turen går fra Nykirken tilbake til Bradbenken klokken 16:10.

Beffen startet opp helt tilbake i 1894 da ingeniør Jacob Trympy fikk konsesjon på å drive en kabelferge over Vågen. 1. august samme år, startet fergedriften opp. Navnet Beffen står for Bergen Elektriske Færgeselsab (BEF). Den fergen som er i drift i dag er den 12. i rekken og denne har vært i drift siden 1977. Beffen er 7 meter lang og ganske bred!Dette kan man lese på Beffen sin hjemmeside! Maskineriet er en tosylindret Saab motor på 22,5 hk. Beffen 1

Beffen frakter rundt 50 000 passasjerer over Vågen hvert år er et veldig kjært syn i bybildet.

Det ble store overskrifter i lokal presse 15. september i år da vi våknet på til nyheten om at Beffen var borte! Noen hadde stjålet den i løpet av natten!! Alle bergensere ble oppfordret til å holde øynene åpne og det gikk heldigvis ikke lange stunden før den ble oppdaget liggende ufortøyd ute i Sandviken. En knust glassrute litt mindre hærverk var de eneste skadene. Jeg tror tyvene skal være glade for at de ikke ble tatt. Man tuller ikke med Beffen!

Jeg kan absolutt anbefale en tur over Vågen med denne lille sjarmøren. Den er som tatt ut fra et barnetv - program. Redningsselskapet har jo fått en fin helt i redningsskøyten Elias og jeg synes absolutt at noen burde lage en serie for barn om Beffen også!!! Tenk på alt det spennende denne lille fergen opplever på sine turer over Vågen;)Beffen 2

Besøk gjerne ABC bloggen for flere innlegg på bokstaven B. Her kan du også sette deg på en liste om du ønsker å være med!

ABC runde 2 logo

75 kommentarer:

Rimkogeren sa...

Nej, hvor er den nuttet. Sidespring: På limfjorden sejlede et par småfærger, Pinen og Plagen!

Lise H sa...

Kjempesøt båt. Trodde faktisk først det var en lekebåt ;)!

organic-lizzi sa...

Næmen så søt!!...og interresant da:-)
Kan ikke huske den...men så var det vel ikke det jeg var opptatt av i 1980..hmm..
Natta til deg & nuss til Jøllegutten..Fra Randi

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

For en søt Beffen!! Minner meg om ei ferge som var i Donald (?) en gang i tiden. Koselig bidrag!

Anette sa...

En sån söt liten båt! Ser verkligen ut som en leksaksbåt om man jämför..../Anette

Grethebella sa...

Åh, den er så fin. Jeg er er så glad i Bergen og har vært der mange ganger. Storkoser meg bestandig med å rusle rundt å se på alt Bergen by har å by på.

Klidmosteren sa...

Hvor er den fin :-)

Margrethe sa...

Ja hvilken forferdelig nyhet var ikke det den morgenen. Beffen borte! Heldigvis for en lykkelig slutt. Koselige bilder for oss som er glad iden vesle dukk-dukken.

jess1 sa...

Så søt den var, fikk litt legolandfølelse på det siste bildet ;o))
Jeg MÅ til Begen snart, skjønner ikke hvorfor jeg ikke kommer meg dit...

Lavynnia sa...

Utrolig flotte bilder:) Det er så gøy å oppleve historie på denne måten også:)

Mia sa...

Beffen. navnet gjør en jo glad og det ser ut som en søt liten (og tørr) opplevelse vel verdt å få med seg den gang jeg kommer til Bergen. Minner litt om engelsk barne TV :)

adama sa...

For en hendig liten båt! Og takk for nyttig info, i tilfelle man tar en tur. God helg!

Madame sa...

Som Rimkogeren skriver, er det en nuttet lille færge, I har i Bergen - men tænk at nogen fandt på at stjæle den :-)

Det er dejlige billeder fra din smukke by, Petunia. Rigtig god weekend!

mormonsen sa...

Sånne småferger er bare koselige. Jeg bodde i Fredrikstad for mange år siden, og der tok jeg og sykkelen ofte ei lita ferge mellom Gamlebyen og sentrum. Det var trivelig. Men fullt så pittoresk som Beffen var den ikke!

Anne sa...

Kjempestilig, bare hvordan du har greid å fange regnet på ditt første bilde, har prøvd jeg også ,men aldri lyktes helt faktisk. nok en opplysende flott post fra din kant.

Ha en kjekk helg Petunia.

Margrethe sa...

God morgen Petunia. Som kommentar til dine kommentarer :-): 1) Det er utrolig hvor gode bamser er som hjelpemannskap både i hjem og bibliotek.
2) Du skulle vært låner hos oss du. I et lite bibliotek, i en liten kommune, nesten uten purringer og helt uten purregebyr. Vi tenker som så: Når noen har bøker, filmer o.a. utover lånetid, så har de en god grunn. Og sånt ødelegger tillitsforhold mellom bibliotekar og bruker. Ventelistebøker får purringer og et smil. Resten kommer når det kommer. Ha en god dag.

amatørfotografen sa...

Den båten var jo bare kjempesøt!! Så fin rødfarge den hadde, en skikkelig humørspreder :)

God helg til deg :)

Camilla :) sa...

Så søt båt/ferge! :D Den var virkelig artig ;)
God helg!!

Ellen sa...

Jeg har bare vært i Bergen en gang men skal absolutt tilbake da jeg synes det var en fantastisk flott by! Da skal jeg jaggu huske på denne lille båten!!

Ønsker deg en flott helg Petunia!

Evami sa...

SÅ gøy å ha en slik ferge i byen:) Viktig for både små og store:) Og ja tenk på alle historier den kunne fortalt!!!! HA en fin fredag,og nå tor jeg jaggu meg at TRondheim har overtatt som regnbyen jeg... Klem

anjoe playhouse sa...

Sandelig kan jeg godt forstå, at der blev panik ved Beffens forsvinden. Den båd er et lille klenodie udover at være hurtigtransporter, og jeg kan godt acceptere reklamerne.
Nok en fristelse fra Bergen ;-)

TurboLotte sa...

Så skjønn lite ferge. Ser ut som den er klippet rett ut av en tegneserie! :-)

Tro Håb og Kærlighed sa...

Ja, den er virkelig sød - minder mig om Venø-færgen: http://www.venoefaergefart.dk/
som jeg sejlede med til mit barndomsferieparadis - den lille ø Venø i Limfjorden.

karna sa...

SÅ fint B-innlegg, og lærerikt. Det er leeenge siden jeg ahr vært i Bergen, men en tur dit har vært innom turprogrammet mange ganger.

Belinda Renee sa...

Hehe den der var snerten.. Minner meg litt om den båten de har i Kristiansund c",)

Hagemor sa...

bra løsning!! Vi har slike båter i Kristiansund også, de kaller vi for "sundbåten" det er til og med laget barnebok og teater om sundbåten Syver:))
Ha ei god helg!

Galskap sa...

For en søt båt!!! :)

SV: Takk for koselig kommentar på mitt innlegg. De ser ensomme ut der de ligger, ja.... Det syns jeg også. Ville bare ta ham ut og kose med ham hele tiden, men så måtte jeg liksom bare benytte tiden til å la ham bli frisk. Han var jo så flink og bare sov inni den senga...

Anne-Berit sa...

Et riktig sjarmerende innslag i bybildet du viser her.Sånne sundbåter(som de kaller det der),har de i Kristiansund også,men ikke med så friske farger som det var på Beffen.Kunne godt blitt laget program for barn om Beffen.Godt den kom til rette etter forsvinningen,tenk å stjele noe sånt da.
God helg til deg:o)

Malys krok sa...

Koselig innleg på B og en god historikk som fulgte! Du får det saagt, som vanlig. God helg fra Margit.

Hobbygåsa sa...

Hehe så søt den er :-) Flotte bilder og interessant lesning, i det hele tatt - jeg gleder meg til hver fredag! Ha en fin helg!

qehenne sa...

Denne fergen er vel Norgeskjent, sto masse om den i aviser, da den ble stjelt. Men den ser ikke stor ut der den farter over Vågen :-)Ha en riktig god helg.

frk. Bibo sa...

Ooooh, næste gang jeg kommer til Bergen for at besøge familien dér skal jeg prøve Beffen. ;-)

Turid sa...

Oi, den var liten og sjarmerende. Har aldri hørt om Beffen før. Kunne absolutt være en modell for en barnetv-serie. Eller ei bok ;-) med fotograferier og tekst.

Ønsker deg en riktig god dag. Spennende at så mange er med på ABC.

Gamleheksa sa...

De små er ofte de beste!

Viola sa...

Måtte bare titte innom Bergen.. :) Den båten kunne jeg godt tenkt meg og blitt med ja! Flotte bilder! God helg til deg! :)

Dorte H sa...

Åh, den er fin!

Jeg har været i Bergen, men det er 25 år siden (og det regnede næsten ikke).

A material girl! sa...

Bergens stolthet!! Kanskje litt flaut å nevne at jeg var 30 før jeg kjørte med den... Jeg skylder på at mine foreldre aldri tok meg med på den!!

God helg!

Linda sa...

Såååå søt liten båt da!! Fine bilder!!=)

Nille sa...

Hvor er den fin - og hvor dejligt, at den ikke er erstattet af nymodens transportmidler - eller en bro!

TorAa sa...

Beffen er nesten det samme for Bergen som Sinnataggen er for Oslo.
Sannelig bra det holdes liv i denne sjarmør av en båt.
Historien bak er meget interessant, tenk den begynte som en kabelferge og siden gikk den over til elektrisk drift.
Slik hadde vi også i Oslo en gang i tiden: En liten ferge fra Skarpsno over til Bygdøy, like vest for eventyrslottet Oscarshall.

Min er denne uken her:
http://toraamusic.blogspot.com/2009/10/abc-b-pa-norsk-nordisk-hvor-i-all.html

lise sa...

Beffen ja, den er det lenge siden vi har tatt. Kanskje det passer med en tur i høstferien, når vi likevel er på bytur.

Living next to me sa...

Dette var litt merkelig, for min sønn som ikke er mer, bodde der sine siste år. Og det eneste positive jeg hørte fra han om Bergen var Beffen, . Nå tror jeg Bergen har mye by på , men for oss er det et sorgens sted, stedet som han valgte bort livet og barna vi ikke får se bor.
Men Beffen og livet går videre. Takk for dette tiltaket.

Line sa...

Ein skjønn liten sjarmør:0)
Har ikkje lagt merke til den når eg har vore i Bergen, men skal kikke etter den neste gang!!
Klem

Lappedamen sa...

Det var en sjarmerende ferge og så praktisk. Ha super helg med masse aviser.

Randi's Tanker sa...

Ååååå, så koselig å lese og se BEFFEN igjen!

For knapt 1 mnd siden hadde jeg et innlegg om Geografi i 5.klasse og der har jeg bilde av billetter fra BEFFEN. Barnebillett i 1962 kostet 15 øre ;-)

Om du vil se, så scroll deg nedover innlegget:
http://sollerlover.blogspot.com/2009/09/geografi-i-5klasse.html

GOD HELG!

sologbolig sa...

Kjempeflotte bilder og info som vanlig. På Bradbenken var eg mandag og tirsdag, bodde på Thon Hotel Bergen Brygge og hadde to koselige dager i Bergen. Å gå langs Bryggen er utrolig flott, må vere Norges flotteste gate ! God helg.

Randi's Tanker sa...

Glemte å fortelle at jeg har en herlig hilsen til mine bloggvenner i dagens innlegg!

Velkommen på besøk.

9na sa...

Du store min tid for en mengde flotte innlegg du produserer og du enda større min tid hvordan du drar kommentarer... Bøyer meg i støvet !!!
Jeg ble ikke med på abc som du skjønner, feiga ut... men tar du ufordringen om jule-sy-mysterie eller?

Marita sa...

Herlig liten sak. Godt tradisjonen blir ivaretatt. Rart jeg ikke har sett den de gangene jeg har vært i byen.

The single girl! sa...

Jeg har faktisk til gode å reise med beffen... Enten har det vært utenfor rutetid eller så har jeg bare ikke giddet! Hehe! Men har alltid tenkt på at jeg burde tatt meg en tur bare for morro skyld da!! Skal du ta hele denne runden fra byen også??

Gitte J sa...

Den er ikke stor, men den gør nytte.

HildeS sa...

Denne var snerten, og nyttig.. Riktig god helg!!

Siw Aina sa...

Søte lille ferga :) Jeg lærer alltid så mye inne hos deg, kjekt!

naturglede sa...

Nusselig liten båt det der. Gøy med abc:) God helg!

Jannickes Hjemmekos sa...

Supert, Petunia. Som bergenser varmer du mitt hjerte når du viser de unike elementene som finnes i byen vår. Selv om jeg nylig har gjort stril av meg, er Bergen byen i mitt hjerte. God helg! Klem fra Jannicke

vibeke sa...

Utrolig skarpe og fine bilder. Det ser ut som det regner på det første bildet, og da kommer fargene så flott fram på Beffen. Riktig lekker er den, selv i sin enkelhet.
Du fortsetter med din Bergen-ABC. Stilig.

Strikkebesta sa...

Søt B hos deg! Det er nok fleire byar som kunne ha nytte av ein liten skyssbåt som Beffen:)

Mona sa...

Vilken söt liten båt! Vacker röd och grön färg. Påminner mig om en sagobok som jag hade som liten som handlade om en tuff-tuff båt. Vackra bilder från Bergen.

Margrethes hus og hage sa...

For en søt liten ferge :) Og så artig med litt historie rundt!

Ønsker deg en fin lørdag! Hilsen Margrethe

Marit sa...

Fin liten ferge med mye sjarm :O)

Henny sa...

Sikke en sød lille færge. Jeg kan godt forstå, at der blev vild opstandelse, da den blev stjålet! Sikke noget.

9na sa...

Takk for det, Petunia, vafler er godt når man syr og strever.

Lasseivåmma sa...

Den har jag faktiskt åkt med när jag var i Bergen för ett antal år sedan. Trevligt återseende.

regnbuesting sa...

Flotte bilder. Jeg har faktisk en tur med Beffen tilgode, men skjønner at det ikke må bli for lenge før jeg tar meg en tur.

BirtH sa...

Jeg har bodd i Bergen noen år, men kan ikke huske at jeg tok ferge over Vågen. Flytta derfra i januar 77, så Beffen har jeg i hvert fall ikke tatt :-)
Jeg liker byen godt; den har både fjell og hav, akkurat slik jeg er vant med fra oppveksten.
Og så liker jeg bloggen din :-D

Hege sa...

Så herlig en liten båt! Og navn! Fine bilder Petunia! :)

Skal se og få slengt meg på ABC jeg også!
Ha en finfin lørdagskveld!

Anette sa...

Dejlige billeder. Det er mange afgange om dagen - selvom turen kun tager 3-4 minutter. Hyggeligt at sejle til job/skole :P God week-end.

linsky sa...

Nei, for en søt båt! :-D

Anne Thompson sa...

Sikken en sjov lille båd!

Melusine sa...

Åh, Beffen! Å betrakte som en institusjon i Bergen, og nå med offentlig støtte kan den også komme med på listen over verneverdige fartøy. Likte godt dette innlegget, og flotte bilder av båten har du også :)

Marit Johanne sa...

For en morsom liten båt! Det er nesten så man tror den kommer fra Elias filmene :D

irene sa...

Artig sak, denne "Beffen". Har vært i Bergen noen ganger med visste ikke om denne lille fergen! Neste gang jeg kommer til Bergen skal jeg helt klart kikke etter den!

Ha en god natt!

linn kristine sa...

For en koselig liten båt. Lite at du har dokumentert så masse om Beffen. Interessant lesing og flotte bilder. :D

Trine Lill sa...

Så stilige båbilder Petunia!:)

Marias Teater sa...

Neste gang vi er i Bergen - skal vi bli kjent med Beffen! Sjarmerende innlegg, Petnia