torsdag 8. oktober 2009

ABC i ord og bilder # C

ABC runde 2 logo Hei alle sammen! Sist uke ble det ny rekord på ABC’n! 109 deltakere og jeg er helt overveldet! Hadde aldri trodd at vi skulle se slike tall på denne bokstavleken! Tusen takk for at dere engasjerer dere!

C Vi har kommet til bokstaven C og denne gangen vil jeg ty til latin for å løse denne ukes oppgave. Min C står for Corvus corax. Ja, det høres sikkert gresk (eller latinsk) ut for dere, men på norsk, er det en velkjent skapning.

260px-Corvus_corax_corax_%28Kpjas%29[1] Ravn! Av alle fugler jeg kjenner, er dette den fuglen som fascinerer meg mest. Når jeg ser ravnen fly over meg og den skriker sitt herlige litt hese skrik, da blir jeg varm og kald om hverandre. Jeg bor slik til at jeg ser ravn daglig og det er med en like stor glede jeg iakttar den hver gang. Den er en mester i luften og den vinner lett en luftkamp mot for eksempel en ørn. Det hadde jeg gleden av å oppleve for noen uker siden da en ung kongeørn og en ravn lekte seg med akrobatiske øvelser over hodet på meg.

Ravn er den største kråkefuglen vi har. Fjærdrakten er glinsende sort, nebbet stort og kraftig og stjerten er lang og avrundet. Lengden fra hale til nebb kan bli opp mot 64 cm og vingespennet fra 115 – 130 cm. Ravner er åtseletere, ja, nærmest naturens eget søppelvesen, Men de plyndrer også andres reir og hvis mattilgangen er liten, så spiser de alt fra insekter til lemen og frosker. Det er mange myter om ravnen. Vi har vel alle hørt om Odin sine to ravner, Hugin og Munin. Ravnen er også forbunnet med ondskap og i gamle dager trodde mange at den varslet død. Jeg vil ikke skrive så mye fakta om ravnen her. Det kan dere lett finne på internett selv og ved å trykke på ravnetegningen over her, kommer dere til Wikipedia sin side om ravnen. Det jeg gjerne vil, er å fortelle dere historien om “Krompen”!

Ravn 1 På 1950 tallet ble det her i Bergen, nærmere bestemt på Ravnefjellet, funnet en liten ravneunge som var falt ut av et rede. Denne ravneungen kom konservator Peter Valeur i hende. Han jobbet da ved Zoologisk museum her i byen og den lille fugleungen kom under Valeurs beskyttende vinger. Ravneungen fikk navnet ”Krompen”. Krompen er et lokalt kallenavn for ravn er i distrikt. Peter Valeur fikk god kontakt med den lille karen og han fant fort ut at når han laget lyder til den, så forsøkte ravnen å etterligne det han sa. Det gikk ikke lang tid før fuglen kunne skrike ut i begeistring: “Krompen er en grei kar!!!” Og når Peter Valeur kom om morgenen, ble han hilst velkommen med : “God morgen, Piter!!” Og også: “Piter er en grei kar!!!”. Hvem ville ikke hatt en slik venn!!

Men Krompen lærte seg mer enn dette. Han kunne til og med synge!!! I NRK sine arkiver ligger det visst et lydklipp der Krompen synger deler av sangen ”Seier du det sa han Mass til han Lasse” (gammel folkevise) akkompanjert av selveste Kringkastingsorkesteret med dirigent Øivind Bergh!!! Den ble en skikkelig slager på NRK!

Krompen tok etter det meste av det han hørte. Han bodde i dyrestallen som lå mellom de forskjellige byggene oppe ved Naturhistorisk museum. Utenfor denne stallen var det et samlingspunkt for fyllikene i området og Krompen kunne etterligne klukkklukk lyder av flaske som ble drukket! Krompen var jo blitt en liten kjendis her i byen og det var mange som prøvde å titte inn gjennom vinduet til han. “Ser du han?” “Der sitter han!” - var setninger han nok ofte hadde hørt og hermet etter! Vaktmesteren for museet ble også apet etter. Han snakket hvis ganske høyt i telefonen og selv om han hadde kontor et stykke unna, kunne Krompen gjengi hele samtalen etter på: - Jasså, sier du det? – Akkurat, ja!!!

Krompen elsket å sitte på styret når Peter Valeur tok han med på sykkeltur. Da flagret han med vingene og var nok en lykkelig liten fugl! Zoo 7

Men Krompen var enn skikkelig rampegutt og gjorde mye ugagn i området. Blant annet gartneren på museumsområdet var ikke så god venn med ravnen. Krompen stakk nemlig av med alle etikettene med navnene på blomstene i bedene og hev dem opp i en skorstein i nærheten. Dette var ikke så populært. En av damene på geologisk avdeling fikk også gjennomgå en dag hun kom glad og fornøyd fra frisøren. Krompen landet midt på hodet hennes og rusket den nye fine frisyren kraftig til! På grunn av sin litt aggressive adferd, ble det ikke lett å la Krompen ferdes så fritt som ønskelig.

Til slutt ble det bestemt at Krompen kanskje ville få det bedre et annet sted. Han ble flyttet opp til Bergljot Kjær på Nystuen hotell på Filefjell der han fikk et eget lite rom identisk med det han hadde her i Bergen. Der ble han noen år, men da eieren skulle legge ned hotellet, spurte hun om Peter Valeur ville ha Krompen tilbake. Valeur var da flyttet til Kristiansand og ble enig med dyreparken der om at de kunne overta Krompen. Han ble plassert ved siden av noen bråkete bavianer og fikk nok ikke samme oppmerksomhet som da han bodde nesten alene med få mennesker rundt seg. Krompen trivdes dessverre ikke. Han ble stresset og nervøs og etter en tid ble syk og døde. Krompen ble 10 år.

Ravner er kjent for å være intelligente dyr og denne historien fra Bergen om den snakkende ravnen, beviser kanskje dette. Det hevdes faktisk at ravner er lettere å få til å snakke enn papegøyer.

Man leser av og til i intervjuet at folk blir spurt om hvilken historisk person de ville ha møtt om de hadde fått velge. Dere må gjerne le av meg, men Krompen står høyt på denne ønskelisten min!Ravn 2

Tusen takk til Peter Valeur, som selv om jeg vekket han midt i middagsluren, tok seg tid til å fortelle meg om sine egne opplevelser sammen med Krompen! Jeg ser dem for meg, der de sykler av gårde gjennom gatene her i Bergen – begge to med et stort smil om munnen!

Jeg har ingen bilder av selveste Krompen her i dette innlegget, men om jeg er heldig, så får jeg kanskje noen bilder av han i posten om en stund. Valeur har lovet å se hva han hadde. Bildene av ravnen i glassmonter på zoologisk museum og speilbildet av ravnen i vannet er mine egne bilder. Det fine bildet av ravnen i tretoppen har jeg fått låne av Mokomoko.

Velkommen innom ABC i ord og bilder bloggen for flere bokstavelige innlegg!!! Ha en fin ABC runde alle sammen!!!

60 kommentarer:

Rimkogeren sa...

Flot orientering om corvus corax. Det sidste navn er en delvis efterligning af dens stemme!
Ravnemor er en rigtig dårlig mor her i syden, hvordan er det nordpå??

ElinSire sa...

Ja, her var det mye bra lesestoff om ravnen, og noen flotte bilder har du også fått med :)
Moro at det var så mange som engasjerte seg i forrige runde!
Ønsker deg en riktig god helg :)

Mia sa...

Efter denna fina historia tror jag att jag borde revurdera min syn på korpar. Har nog mest upplevd dom på film i skräckfyllda minuter. Bilderna var ju nästan sån att dom blev vackra, fel, dom är vackra!! Stackars fåglar som har fått en sån spökfull roll i livet.

Pupziz sa...

Det der er en nydelig fuggel synes jeg da. OG sjekk, jeg er faktisk tidlig ute med min C, ikke bli alt for sjokka;)
Klem

Mona sa...

Intressant att läsa om korpen och speciellt den fina historien om Krompen. Jag såg en serie om intelligenta djur på tv. Där hade man gjort olika experiment och ställt korpar inför olika problemlösningar. Dom flesta klarade enkelt att lösa problemen. Dom kunde t.o.m tillverka enkla redskap för att t ex komma åt mat på svåråtkomliga ställen.

A material girl! sa...

Nok en gang lærte jeg noe nytt igjennom ABC'en... Det er jo nesten som vår egen lille skole!! :-)

Ravnen er vel ikke verdens flotteste fugl, men du så smart den kan være!!

God helg!

sol sa...

Ravn er spennende fugler, men det er ikke mange gangene jeg har sett en på nært hold.

Evami sa...

SÅ flott en historie om Krompen:) En legende i Bergen skjønner jeg!
Kunne ingenting om ravner jeg,men det gjør jeg nå:) Grattis med 109 deltagere,det er jo helt rått:) HA en fin fredag:) Klem

Margrethe sa...

En varm og morsom historie. Nå har jeg lært mye om ravn. Det blir noe å tenke på neste gang de flyr over skogen her.

Jannickes Hjemmekos sa...

Heisann
Artig historie om Krompen. Jeg kunne lite om ravner, men etter å ha lest innlegget ditt - kan jeg mye.
Jeg skal ut og fotografere min C i morgen, håper at været blir slik de har meldt.

Kjekt at så mange har meldt seg på denne runden; det er artig å være med. Ønsker deg en god natt. Klem fra Jannicke

linsky sa...

For en morsom historie om Krompen!
Ravner er flotte fugler. :)

Tro Håb og Kærlighed sa...

Ah - et flot indlæg. Du er heldig, at du ser ravne. Fantastiske fugle. Jeg har kun set dem på Tower i London, hvor de har stækkede vinger.

Monica sa...

For et utrolig bra innlegg :) Og takk til hr Valeur som var villig til å droppe hele middagsluren for å fortelle historien - og for at du gjenfortalte!
Er det rart du har så mange deltakere? Det er jo kjempegøy med ABC! Og det sier jeg.... som ikke har somlet meg til å delta i denne runden enda..... tok hele sist da, men likevel :)
I`ll be back :)

Nissemann sa...

Takk for et flott innlegg med mye nytt fakta om ravn, selv for en fugleamatør som meg.

Malys krok sa...

Fint å lese om ravnen, og historien din om Krompen var virkelig unik! Hadde ikke ant at ravnen kunne lære og prate. Helt utrolig!

Jeg er ikke glad i den fuglen. Når jeg hører skriket dens, som det er mye av ved hytta, så syns jeg det er uhyggelig.

Flott at så mange er med på ABC!
-Margit-

HildeS sa...

Jeg tror ikke jeg hadde sett ravn før jeg flyttet til trøndelag, men her har vi ganske mange av arten.
God helg!

mormonsen sa...

Dette var en veldig morsom historie. Jeg har jo hørt om at ravner kan bli tamme, men at de kunne bli så til de grader talefør, det var nytt. Jeg regner med at han snakket Bergensdialekt. :)

Madame sa...

Det var spændende at læse, Petunia, og det er sjovt, som man kan blive klogere ved at følge ABC'en ;)

Ha' en rigtig god weekend!

Hagemor sa...

morsomt og interessant!! Her på Averøya har vi mye ravn, og på mine daglige turer i skauen og i Haugene...ser jeg både ravn og havørn oftere enn kråker og skjærer.
takk for kommentar på c-innlegget mitt:)) Jeg har forskjellige campanulaer...klokker på forskjellige steder i hagen, Melkeklokken har jeg knipset i en hage i Eikesdalen, der er varmt, fuktig den sto solrikt inntil en vegg...i min hage ser det ut som de forskjellige vil ha det solrikt, gjerne trangt...alt er trangt i min hage...vil ikke ha ugress, og ikke for næringsrikt. Mine hvite fagerklokker står i blomst nå, fordi jeg klippet de helt ned når jeg trodde det var over....
Ha ei flott helg!

vibeke sa...

Interessant historie. Jeg har også ravner her jeg bor, men ante ikke at de var så intelligente. Jeg må spørre svigermor om hun husker Krompen.

Forresten artig at det er så mange deltakere med i disse rundene. Du kan jo ikke få tid til så mye mer enn å stikke innom til alle deltakerne :-)

Lappedamen sa...

Det var en flott historie om den snakkende ravenen. Ante ikke at de kunne læres opp til å snakke. Vet ikke om jeg har sett ravn annet sted enn på Tower of London.

Sommertid sa...

Litt av en historie om Krompen...Det må ha vært litt av en spesiell fugl.
Takk for velkomsthilsen...ja jeg må jo prøve meg litt på ABC'n denne gangen også.
Ha en fin fredag og go helg :)

Line sa...

Så utruleg gøy at det er så mange som har kasta seg på ABC...Dette er intet mindre enn ein ubetinga suksess, Petunia:0)
Kjempeflott innlegg og moro å lese om Krompen!!
Ynskjer deg ei strålande helg, Petunia, klem

Linda sa...

Så bra at så mange er med, syns det er gøy med litt oppgaver i hverdagen!!=)
Kule bilder og masse opplysninger om ravn...stilig!!=)

anjoe playhouse sa...

Sikke en beretning, den Krompen har sandelig fortjent en speciel plads i byens historie ;-)

Lene sa...

Hei, Petunia :) Flott Corvus Corax - post :) Hva man går rundt og ikke vet om den ravnen ;)

Duuu, jeg har jo vært med på ABC kontinuerlig i fire måneder. Har bare bidratt med I og I og I hver eneste uke, men den Ien var til gjengjeld så Inmari Interessant, hehe.

Neida, det ble bare en bloggpause på 4 måneder - hvor I bidraget mitt fra forrige runde ble liggende. Så nå syntes jeg det var på høy tid å bidra med noe nytt ;)

Ha en herlig dag i Bergen :)

organic-lizzi sa...

For en fantastisk historie Astrid:-))...og tenk at du fikk all førstehåndsinfo!!Det er så godt å snakke med sånne mennesker som har sånt å fortelle..
Vi har masse kråker som kommer særlig hele vinteren og skal ha mat..Alltid en eller to helt spesielle som liksom er våre:-))
Klokken er ca.halv elleve og allerede sååååååå mange som har gjordt innlegg:-)))
Superduperdeilig dag & Stooor klem Randi

Anette sa...

Vilken underbar historia! Tänk att korpar kan lära sig så mycket. Har aldrig sett en korp i verkligheten tyvärr. Trevlig helg. /Anette

regnbuesting sa...

Tusen takk for en herlig historie. Du er heldig som har ravnen som nabo.

Ellen sa...

Supert innlegg Petunia!

For mange år siden var jeg i Danmark på ferie med familien og de hadde en ravn i bur i lobbyen. Den pratet som en foss og jeg husker den spurte pappa: Har i betales eres regning??.. Ja.. svarte pappa før det gikk opp for han at det var fuglen som pratet!

Camilla :) sa...

Dette var en flott historie! Jeg visste ikke at ravnen var så smart! Kanskje jeg må rane et fuglereir til våren...? ;)
God helg!!

Dorte H sa...

Åh, fine billeder og fantastisk historie!

Ravne, krager og andre sorte fugle kan tit mødes i krimier og thrillers, men her er min yndlings-ravn:

Open here I flung the shutter, when, with many a flirt and flutter,
In there stepped a stately raven of the saintly days of yore.
Not the least obeisance made he; not a minute stopped or stayed he;
But, with mien of lord or lady, perched above my chamber door -
Perched upon a bust of Pallas just above my chamber door -
Perched, and sat, and nothing more.

Edgar Allan Poe, The Raven.

Hobbygåsa sa...

Så gøy at det er så mange som er med. Flott innlegg om ravnen, det var fin lesning og flotte bilder. Og ja, skulle du ta en tur på Chaplin Cafe er det klart at jeg møter opp! Ha en fin helg Petunia

TorAa sa...

Hvilken herlig historie om "Crompen". Og hvilken gedigen bakgrunnshistorie du gir.
Virkelig imponerende jobb du har gjort her med denne posten.
Bokstaven C er ikke den enkleste i vårt lille språk.

btw. Jeg er fortsatt på denne samme av mine blogger som forrige uke.
Hjelper det deg hvis du blokkerer for pop-ups?

http://toraamusic.blogspot.com/2009/10/abc-c-pa-norsk-nordisk-runde-2-i-abc-pa.html

Henny sa...

Det var morsomt og interessant at læse! Jeg har selv mødt næsten tamme ravne i Tower of London. Der skulle man passe godt på sine sandwiches, siger jeg bare.

Spiderdama sa...

Flott fugl, info og bilder!:-)
Ha en flott halg!

qehenne sa...

Så koselig historie om "Krompen" Her nede som jeg bor ser vi ikke mange ravner. Det er mest kråker og skjærr, og den nye innenlandsfuglen, måken. En riktig god helg til dere.

Tino sa...

For en fin historie om Krompen. Ble imponert over ordforrådet hans, og overrasket over hvor inteligente ravnene er.
Ganske vemodig slutt på historien, stakkars.
Flotte bilder du har til historien. Gleder meg til å være med videre på ABC.
Ha en fin helg :)

sologbolig sa...

For et fantastisk innlegg. Så artig å lese om Krompen. Ha ei fin helg.

Turid sa...

Ravn er en stor og vakker fugl. Snakket en gang med en taksidermist som hadde med seg en utstoppet ravn. Syns først den var så stor og vakker at jeg ikke trodde det var en ganske vanlig fugl. Men jo da, tror egentlig den er litt undervurdert ;-)

Anette sa...

Hvor er det vildt med 109 deltagere. Man kan godt mærke der er kommet flere med - både fra Norge og Danmark. Tillykke - jeg er sikker på meget af det skyldes, at du er så aktiv og svarer mange (hvis ikke alle?) af deltagerne. Det er et meget lærerigt indlæg om Ravnen - tænk at dens vingefang er så stort. Det havde jeg ikke forestillet mig. Klem og god helg :)

sanne sa...

super indlæg... ravnen er en flot og meget fasinerende fugl..

jeg tror rekorden bliver slået igen

fotoboksen sa...

Du "utfordret" meg inne på bloggen min. Nå trekker jeg pusten lettet, for jeg gikk ut ifra at det var snakk om en Ravn.
Et alle tiders innlegg du har laget! :)

nefertiti sa...

Fra soverommet mitt har jeg utsikt over sjøen, og ingen naboer som kan kike inn - derfor har jeg ikke gardiner.
I morges da jeg slo øynene opp, satt det to flotte ravner på strengen utenfor. Kule fugler!

Strikkebesta sa...

Tusen takk for historia om Krompen! Kjekt lesestoff! Artig at du har fått så god respons på serien din:) Eg lurer på om du er innom hos alle som har ein ABC-innlegg og kommenterer kvar veke, då har du jammen mykje arbeid framfor deg!

Siw Aina sa...

ABC`n tar jo helt av, man må jo sette av en hel kveld om man skal klare å ta en titt innom alle deltakerne. Dette er utrolig flott jobbet Petunia.
Jeg er utrolig lite oppfinnsom, du er jo helt rå på dette. hadde aldri falt meg inn å lete opp latinske navn på ting. Selv klarte jeg ikke å tenke på at Milo som jeg kalte Cute faktisk er en chihuahua *flau*

Marita sa...

C er en utfordring og Latin er det mest nærliggende å ty til - så også jeg. Gøy å være med i ABC-leken!

Marit sa...

Er sikker på at jeg har sett eller lest om Krompen tidligere! Virkelig artig å lese innlegget ditt, du er så grundig!

Gamleheksa sa...

Hva du vet :) Ravn er en "fremmed fugl" for en innlandsbonde, men jeg har jo bodd litt ved kysten, ja til og med i Munins veg.

RuneE sa...

"Krompen" ble en klassiker i Bergen - husker den fremdeles fra radioen som liten.

PS Takk for kommentaren. Jeg kan ikke sikker si deg hvorfor sjøen blir mørkere, men første tips er polarisering av lyset. Hvor det er tatt finner du ut av posten nedenfor...

Isa sa...

Så lekre bilder! Likte særlig godt det siste!

Marit Johanne sa...

Veldig spennende og morsomt innlegg!

June sa...

Informativt :)

Melusine sa...

Ravn er en flott fugl, ja! Artig å lese historien om Krompen, hadde ikke hørt om denne før :)

hobbyentusiast sa...

Ja det var en flott leksjon om ravnen. Utfyllende og informativt. :D Også så mange fine bilder da... Blir imponert av hvor mye bra du skriver..
Jeg har faktisk prøvd meg selv på denne bokstavleken i dag... :D God helg.

linn kristine sa...

Flott C. Mye bra info. :D

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Vips, så har jeg en helt annen oppfatning av fuglen Ravn - takk for en deilig historie, ante ikke at de var så utrolig intelligente! Fin søndag videre til deg!

Eli Kristin sa...

Så flotte bilder og ikke minst et virkelig lærerikt innlegg om ravnen. Flottere fugl enn sitt rykte og ikke lett å knipse på disse trakter iallfall! :D

Margrethes hus og hage sa...

Flott C-innlegg. Ravnen er en flott fugl!

hilsen Margrethe

naturglede sa...

Fryktelig sent ute her jeg, men dette var da flott. Fint med litt informasjon. Gleder meg til morgendagens D:)