torsdag 15. oktober 2009

ABC i ord og bilder # D

ABC runde 2 logo Hva skal jeg si! Jeg trodde jeg hadde kommet på noe lurt og på grunn av litt dårlig tid denne uken, dukket jeg ned i fotoarkivet mitt og fant noen gamle bilder som jeg hadde knipset i forbindelse med andre ABC innlegg!

Men hva oppdager jeg??? Jo, at jeg har vært alt for kjapp i avtrekket.

D Min D skulle være for Dampskip, men nå må den stå for Dårlig forberedelse…..

For det viser seg nemlig at de fleste av de båtene jeg hadde bilder av, er M/S (motoriserte skip) og da sitter jeg jo her igjen som et tre tall. Men alle båtene har tilhørt diverse dampskipsselskap her i distriktet, så jeg lar det gå – for denne gang!Stord 1 M/S Stord 1

Det første skipet her M/S Stord 1, er faktisk et dampskip. Det ble bygget for Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap(HSD) i 1913 og gikk i rutetrafikk frem til om lag 1969. Etter det var det losjiskip i Oslo i mange år før det i 1981 kom tilbake hit. Frem til 1987 ble det utført restaurering av båten, men båten ble sterkt skadet i en brann etter bare 14 dager i drift samme år. I 2005 var Stord 1 igjen klar for å gå for egen maskin (damp!). Drømmen til disse entusiastene, som la så mye tid og arbeid ned i restaureringen, var at Stord 1 skulle brukes til cruise her på Vestlandet. Jeg har dessverre ikke funnet noe informasjon om båten etter 2007, men den er jo fortsatt i drift siden jeg fikk tatt dette bildet i år. 3 vanlig

De andre skipene på bildene her er M/S Granvin, M/S  Bruvik og M/S Midthordland (under her). Den siste båten husker min mann kom inn på landet, Engevikhavn/Sævareid med passasjerer og varer. Det var stor oppstandelse i den lille bygda når båten kom inn fjorden et par ganger i uken. Man kan jo tenke seg hva alle disse båtene har betydd for de små tettstedene langs kysten her på Vestlandet. Midthordland M/S MidthordlandStatsråden, Bruvik og Stord 1Statsraad Lemkuhl, M/S Bruvik og M/S Stord 1 ved Bryggen i Bergen

Ved å trykke på båtenes navn, kommer du til båtenes hjemmeside og kan lese mer om dem. Jeg har lekt meg litt med bildene mine på PhotoScape.

For flere og mere innholdsrike ABC innlegg, ta turen innom ABC i ord og bilder bloggen!

55 kommentarer:

Camilla :) sa...

Nå kan du tro jeg har sittet lenge og ventet på D'en ;)
Så flott det var når du redigerte bildene på den måten! Dampskip skal jo være gamle, og du gir bildene dine et gammelt preg :)
Ha en fin kveld/natt!

Rimkogeren sa...

Som Camilla har jeg set frem til en Date.
Jeg fladt især for den første damper.
Og så en gåde:
Hvad er forskellen på en boksehandske og en damper??
Jo damperen tuder i havnen, mens boksehandsken havner i tuden!!

Margrethe sa...

Dampskip eller ikke, de er jo bare helt flotte. Blir varm om hjertet med tanke på alle de ildsjelene som holder disse skipene i gang. Supert innlegg med nydelige bilder

Mia sa...

Dine bilder ser både flotte og gamle ut og jeg liker både båtene og utsikten over litt av Bergen som jeg aldri har vart i. Havnen er et virkelig flott sted ser det ut til :)

qehenne sa...

Ja jeg er enig med Camilla, idag har jeg bare ventet på at du skulle åpne for D'en. Dampskip er jo glimrende til D bokstaven. Det er jammen ikke mange av de igjen rundt om i Norges land. Her nede i sør har vi en liten båt som går på damp. Flott historie om båtene du ha lagt ut! Ha en fin kveld.

Evami sa...

FLotte bilder av Dampskip:) Og det ser jo ut som de kommer fra en helt annen tidsepoke på bildene,stilig redigert!
Og selv om ikke alle går på damp,så er der joen del av et dampskipselskap,så det må gå ja:)
Nok en gang lærerikt:) Klem Eva

naturglede sa...

Så fine bildene ble. De ser virkelig gamle ut. Lekkert. Dampbåter er flotte. Tuuuuut!
Ønsker deg en artig ABC og en fin helg!

Lappedamen sa...

Innlegget virket ikke som dårlig forberedt. Superfine bilder av staselige båter og en flott artikkel.

Ellen sa...

Idag har faktisk jeg også ventet på D'en.. hihi!!

Flott D du har laget her Petunia og som en annen sier... hva gjør det om det ikke er ekte dampbåter du har i innlegget ditt. Du har flott båter på fantastiske bilder!

Ønsker deg en flott helg!

ElinSire sa...

Flotte skip og veldig bra behandling av bildene. De fikk helt klart den rette stemningen :)

Siden jeg bor i Drammen, var vel bokstaven D ganske klar for min del :)

God helg til deg!

Hobbygåsa sa...

Lekre bilder og gøy å lese! Alt gikk ikke helt etter planen hos meg heller, da er det greit at det er såpass uhøytidelig :-)

organic-lizzi sa...

Nei...sååå kult!! Dampskip da du!Det er skikkelig båt det:-))
Natti til deg & Stooor klem fra Randi

Petunia sa...

Egentlig skal ikke ukens bokstavinnlegget legges ut før fredagmorgen da, men siden jeg ikke er noe morgenmenneske, så blir det lagt ut ca klokken 22:30 torsdag kveld... Så vet dere det til neste uke og slipper å vente og vente og vente;)

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Det var fina bilder, men jag tror du har gått o lura på detta länge....

Ha de bra.
Hasse A


Jag har lagt upp en rad med bilder....

mormonsen sa...

Det er helt greit med en D her, Petunia. Der jeg vokste vi opp, så kalte vi alltid rutebåten for "Dampen", uten noe som helst krav tgil at de måtte være dampskip! :)

irene sa...

Flotte bilder! Liker effekten du har brukt på dem! Og ikke minst er temaet interessant for oss som har litt å lære om Bergen og vestlandet.
Nå har jeg fått ferdig D'en min og kan gå til sengs!
Ha en riktig god natt!

Living next to me sa...

jeg trodde jeg var tidlig ute . Jeg håer ikke jeg bryter noen regler eller støter noen. Flott innlegg som alltid, jeg er sikker på den byen har noe ok å bidra med , en dag. Gso Helg Frida

Sonja sa...

For noen fine dampskip. Du løste den oppgaven bra.
Artig å følge med på disse ABC løsningene.
Ha ei fin helg.

Donald sa...

Man får da lyst til at tage til Bergen, det er en smuk by og skibene gør havnen ære.

sissels sa...

Nå får jeg jammen lyst til å reise tilbake til Bergen enda mer etter å ha sett disse bildene.
Hva gjør det om man ikke har bilde av en ordentlig dampbåt når man har en slik båt som erstatning.

Malys krok sa...

Så flott! Skipene ser virkelig gamle og staselige ut! Innterresant å lese det du skriver om dem. Minnes i denne stund: Dar kjem dampen, gamle dampen, ta på dæ trskorna og spring...-Margit-

Madame sa...

Hihi, dårlig forberedels bærer dit smukke indlæg nu ikke præg af - det var meget spændende at læse og at se dine flotte billeder af skibene ;)

Anette sa...

Jag fick fundera lite men sen kom jag på vad ett "dampskip" är.......vi kallar det ju för "ångbåt" på svenska. Din "antika" bilder är jättefina!
Det är härligt med båtar och att bo vid havet. Det önskar jag att jag göra någon gång i livet. Nu hade vi ju havsutsikt på semestern och där var det mycket båtar.
/Anette

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Forseggjort og flott er dine bidrag alltid, uansett om du sitter der som et tre tall:)) Har fått mye info om ting jeg ikke ante her inne hos deg, skal jeg si deg! Ha ei fin helg! Klem**

Gamleheksa sa...

Flott løsning selv om forberedelsene ikke gikk helt etter planen.

PS. Vi har nok topper som er på høyde med Bergens fjell vi, men er beskjedne og kaller dem bare åser, hehe. Mine "flyfotos" er tatt med beina godt plantet på bakken i egen skog, de gitt;)

Ha en høytsvevende helg!

Tro Håb og Kærlighed sa...

Ja, sådan kan det gå - smukke skibe - D' er D'

Monika sa...

Heisan - no lærer eg så mye om Bergen, at eg har så lyst til å ta meg ein tur nedover
Artig D - god helg
smil fra monika

Tino sa...

Så fint D bidrag, ekstra artig når bildene ser gamle ut.
Ha en fin helg :)

Nille sa...

Det ser utroligt flot ud med de effekter på billederne - det passer fint til stemningen med dine flotte skibe - damp eller ej! ;-)

Turid sa...

Mye god historie i disse skipene eller båtene. Mange av med flotte detaljer.

Ønsker deg en riktig god fredag og helg. Klem fra Turid

sologbolig sa...

Flotte bilder av dampskip. Ja, de har vert av uvurderlig nytte her innover i fjordane den gang det ikkje var noe særlig til veier ( det er det ikkje nå heller !! Hihi!) Ønsker deg ei fin helg.

HildeS sa...

Kjempestilig effekt på bildene:-)))
Og de skipene er flotte, så jeg synes innlegget ditt var veldig bra jeg..

Anette sa...

Dampskibe er fantastiske. Der er desværre ikke så mange tilbage - vi har et der stadig sejler om sommeren ca. 40 km fra os. I år ville vi have været med den men det var en af de andre både der sejlede den dag. Vi må prøve næste år ;-)

Marita sa...

Ja, om ikke dampbåter så tilhører de ett eller annet Damskipsselskap. Godt noe ikke forandrer seg kanskje. Flotte bilder!

A material girl! sa...

Vet ikke helt om jeg vil kalle dette for dårlig forberedt... ;-)Det var jo kjempeflotte bilder!

God helg! :-)

linsky sa...

Så fine bilder! :-D

Linda sa...

Bildene er iallefall nydelige, dårlig forberedt eller ikke!!;)

Strikkebesta sa...

Det var slett ingen dum D! Fine bilete! Flott med damparen Stord som er oppkalla etter heimstaden til mannen min:)

TorAa sa...

Jeg er virkelig imponert over hvor mye kunnskap du formidler gjennom alfabetet - og enda til i runde to.
Og, for å levere slike glimrende og inspirende resultater, må du forsake noe, samtidig som jeg håper dine nærmeste også føler de får noe igjen - i form av de mange positive kommentarer oh hilsner.

Ukens D har du som sedvanlig løst på en fortryllende måte - til terningkast 6.

Litt artig du valgte dampskip for D: Det første av dette slaget jeg kan erindre het Duen. Tnek det.
Den trafikkerte fra Oslo og nedover mot Huruimlandet de første år etter krigen. Vi gikk av på 3. siste brygge: Åros vest.
- - Men det er lenge siden.

--- Min ABC-D er skrevet ferdig, men jeg venter fremdeles på at utvidelsen av min lagringskapasitet for bilder, betalt den 1. oktober, blir realisert. Skikkelig frustrende.
Har poster i "tonnevis" på lager.

- - så snart jeg igjen kan laste opp bilder registrerer jeg meg på ABCen din - og da kan jeg også kommentere alle de andre.
- i løpet av uken i det minste.
Ny bursdag i morgen (vordende papa) og datters baby nærmer seg med stormskritt til å hilse på familien og verden;))

Mona sa...

Gillar att du fixat till bilderna så att de ser gammaldags ut. Måste nog skaffa mig ett fotoprogram. Det verkar kul att kunna experimentera lite. Alla bilderna är fina, men jag tycker bäst om översta bilden.
Vi har ett ångfartyg här i Göteborg "Ångaren Bohuslän" från 1914. Hon drivs sedan 1965 av en förening. På sommaren går båten i reguljärtrafik. Alla besättningsmedlemmar arbetar frivilligt och helt utan betalning. De är sanna ångbåtsentusiaster!

Marit Johanne sa...

Flotte skip enten de var dampskip eller motorskip!

Perleslottet sa...

Artig og flotte billeder.. Kan virkelig li at du giver dem et "gammelt" præg. Fortsat god Helg

Eli Kristin sa...

Særegne skip og nydelige bilder Petunia, kjempeflott preg med den gamle look'n også. Jeg bor ved kysten og er fascinert av sjø, hav, båtliv og alt som hører med.

Kjempeflott innlegg! :D

Margrethes hus og hage sa...

Du verden så mye du kan om disse båtene! Imponerende!

Ønsker deg en fin helg videre. Hilsen Margrethe

Trine Lill sa...

Alltid lekre bilder å finne hos deg Petunia!:)
Fortsatt god helg ønskes!

Marit sa...

Nydelige bilder og tekst!

vibeke sa...

Dar kjem dampen, gamle dampen, ta på deg triskona og spring. Dar kjem dampen, gamle dampen, dingelingelingelingelingeling.

Samferdsla på Vestlandskysten hadde nok ikke vært den samme uten dampbåten! I ei tid da all kommunikasjon foregikk på fjorden, så var disse båtene svært viktig for distriktene. Det var vare- og persontransport fra by'dn og inn i fjordene, og tilbake til by'dn. Det tok vel omtrent en dag på reise fra Bergen og inn til Masfjordnes, f.eks, en tur som i dag tar 1 1/2 time med bil. Men bil er på langt nær så sosialt som en tur med dampen.

Sommertid sa...

Det er noe spesielt med gamle båter og hvordan det sosiale liv var før i tiden..på Vestlandet var det en skikkelig berikelse kan jeg tenke med til...Og det her med at de aller aller fleste gamle båter, altså dampbåter går over til å få diesel motor ja det er synd...men sånn er nå det..bildet av en fin f.d dampbåt fikk du av meg forrige runde på W.
Nemlig Wilhelm Tham..som går på Gøtakanal i Sverige.

Ha en super duper uke :)

Kali- sa...

Så artig D-innlegg! Også så morsom bilderedigering! :D
Takk for titten - og ha en fortreffelig aften ;)

Line sa...

Flotte bilder av pene båtar var det i alle fall:0)
No har eg pakka og er klar for avreise kl. 06.00 i morgon tidleg...
Grueleg tidleg, men slik er det når ein har arbeidshelg og ikkje kan reise dagen før *sukk*
Skal på tariffkonferanse frå mandag til tirsdag, og gledar meg..Lenge sidan sist eg var i Bergen.
Min D er forresten klar;9)

Gitte J sa...

Det var en god løsning du har fundet på. Jeg kunne ikke finde noget og når jeg så fandt noget kunne jeg ikke finde et billed, men så faldt ti-øren. Nogle flotte billeder ellers :-)

linn kristine sa...

Stilige bilder av skipene. En fint og læringsrikt innlegg. :D

TorAa sa...

Bare helt vidunderlig disse dampbåter og bilder; jeg holdt nesten på
at skrive dampskib og billeder.

btw. Hurra - jeg kan legge ut bilder igjen.

Også her, en biltur 1.august i Frankrike:
http://toraa.blogspot.com/

Melusine sa...

Jeg synes innlegget ditt er glimrende! Dampskip er ikke så ofte å se, skjønt det er ikke så lenge siden jeg hadde en bytur og oppdaget ikke mindre enn to dampskip på liggende på Vågen - slett ikke verst!
Og som alltid har du flotte bilder ved siden av informativ tekst :)

Hanne sa...

Stilig det du har gjort med bildene. Får virkelig en følelse av at det er gammelt og det skal det da være når det handler om dampskip.