torsdag 22. oktober 2009

ABC i ord og bilder # E

ABC runde 2 logo Vi kar kommet til bokstav nummer fem i alfabetet og etter 33 innlegg om Bergen, så velger jeg denne gangen noe annet. Meget mulig at jeg vil ta for meg nærmiljøet mitt igjen senere, men akkurat i dag er det noe annet jeg har lyst å dele med dere.

E Min E står for Ei naki grein.

Ei naki grein er et dikt av Olav Aukrust fra 1916. Jeg har hørt diktet flere ganger, men la vel egentlig ikke så mye merke til det før jeg hørte Camilla Granlien Band fremføre det, tonesatt av Camilla Granlien. Den gikk rett til hjertet og jeg spiller den ofte.

Ei naki grein

Ei naki grein med blodraud bær
og ei som bladrik blømer,
på kvar sin måte fagre er
for den som kjærleg dømer.
Ei naki grein
Den eine gjev ein ange, ho,
der ljuv ho ligg og blømer.
Den andre gjev sitt hjarteblod
når lauv og haustvind rømer.

Blømer 1 Den eine skin og strålar, ho,
den andre brenn og mognar
og gjev til sist sitt hjarteblod;
der tung av bær ho bognar.Blader Eg gav deg den med blomar på.
Eg gjev deg den med bæri.
Kven rikast er vil du få sjå
litt lenger fram på ferdi."Høsten 2

Vil du høre diktet fremført av Camilla Granlien Band, finner du den på spillisten her. Bare til å nyte!!!

For flere bokstavinnlegg, besøk ABC bloggen:)

53 kommentarer:

qehenne sa...

Det var nå ett vakkert dikt, med nydlige bilder til. PAsser jo godt til alle årstidene.
Synes bloggen din ble veldig fin etter du skiftet til lys bakgrunn.

Margrethe sa...

Det var bare helt nydelig det diktet. Til å fordype seg i. Bildene dine var smakfullt tilpasset. Flott.

Eli Kristin sa...

Du er tidlig ute med ditt bidrag til en ny bokstav.Er litt i tenkeboksen ennå må jeg innrømme.. men det kommer!!

Dette diktet har jeg aldri hørt før. Vakre og stemningsfulle ord og bilder, flott E! :)

Lise H sa...

Så nydelig! Både dikt og bilder.

adama sa...

Skjønne bilder! Kan ikke se meg mett....og dikt...jeg smelter..vakkert!

sologbolig sa...

Nydelig dikt og nydelige bilder. Ha ei god helg.

Ellen sa...

For en utrolig fin E du har valgt! Som vanlig flotte bilder og diktet var også nydelig!

Ønsker deg en flott helg!

Mia sa...

Jeg leser alt for sjelden dikt! Den blev ekstra fint sammen med dine bilder.

ElinSire sa...

Herlig dikt og flotte bilder som illustrasjon! Kjempeflott :)

Marit sa...

Nydelig dikt og fin E-løsning! Har ventet på oppdatering på bloggen din i hele dag :o)

Jeg tror ikke mitt E-bidrag kommer før over helga. Arbeidshelg, og så er det bursdagsfeiring her hjemme med overnattingsbesøk.

Ha ei fin helg!

Living next to me sa...

et vakkert dikt med vakre bilder
Så mye fint det er i dikt dette var ukjent
God helg F.

Tofo sa...

Virkelig vakkert!
Både i ord og bilder!

Gunsside sa...

Så fint E innlegg, både dikt og bilder ;)
- og takk for kommentarer !!

Kali- sa...

For en flott E!
Dette diktet hadde jeg ikke hørt før, så takk for at du utvidet min poesihorisont ;)

Egentlig liker jeg ikke nynorsk spesielt godt, men jeg har alltid ment at en god del dikt er aller vakrest på nynorsk. Etter en oversetting inni det rare hodet mitt, så høres det tamt, flatt og kjedelig ut på østkantoslosk ;)

Ha ei fin uke! :)

Kali- sa...

...forresten...! Nå er dette strengt tatt ikke nynorsk, men heller dialekt. Jeg glemte bare å si det, for jeg er ikke heeelt tapt bak en stol når det kommer til det norske språk og dets variasjoner, altså :P

Mona sa...

Vacker dikt med fantastiskt fina bilder till! Tycker om att du rundat bilderna och flossat dom i kanten. Snyggt!

Rimkogeren sa...

Nej, hvor er jeg dybt, dybt imponeret. Fantastisk, eminent i ord, billeder og ikke mindst i lyd.
Jeg må jagte Camilla Granlien på nettet!

Lappedamen sa...

Å, det var et nydelig dikt og nydelige bilder. Det varmet så godt i dag, for ute er det grått og tris og regn.

Spiderdama sa...

Nydelig dikt og flotte bilder!:-)
God helg!

Madame sa...

Sikke et dejligt digt med smukke billeder til! Nu lærte jeg mere ved at få kendskab til en digter, jeg ikke har hørt om før. Og det er jo det spændende ved denne Billed ABC!

Ha' en rigtig god weekend :)

BirtH sa...

Vakkert!
Jeg tenker på den rikdommen vi har vi som liker å ferdes ute i marka. Det er medisin for kropp og sjel. En tur i marka snur en dårlig dag til noe godt. I dag var det fantastisk vakkert da jeg sto opp, ikke en sky på himmelen og solrøna over fjellene på Norges største øy. Det blir ikke tur i marka, i stedet skal svigermor på 90 få besøk av oss. Og hun serverer oss middag!

TorAa sa...

intet mindre enn imponerende bilder og du verden hvor utrolig spennende og vakkert diktet ble sunget og spilt.

Helle K. sa...

Det er et smukt digt - en nøgen gren (ikke?) - billederne passer perfekt.

Turid sa...

Vakkert i ord og bilder. Hørte på musikken, fin og elegant. Ønsker deg ei riktig god helg.

Anne Thompson sa...

Det er nogle vildt smukke billeder, du har! Desværre forstår jeg ikke digtet ret godt :-(

Gitte J sa...

Ja, smukke billeder og digt. Der er noget at leve op til.

linsky sa...

Vakkert dikt og nydelige bilder ! :-)

Henny sa...

Fint digt, smukt illustreret med dine fotos og smukt sunget.

organic-lizzi sa...

Herlig innlegg:-)) Vakkert på alle måter...
Suuuperhelg til deg & Klemmm Randi

naturglede sa...

Aldeles nydelig innlegg. De bildene var jo som en drøm, og diktet så vakkert. God helg!

Gamleheksa sa...

Så koselig da, med et innlegg østfra. Med slekt på nabogarden til Olav Aukrusts fødested i Lom, så var dette stas.

God helg.

frk. Bibo sa...

Smukt smukt digt! God weekend. ;-)

9na sa...

Hei hei, så fint e-innlegg...

Marit Johanne sa...

Vakkert dikt. Nydelige illustrasjoner til og flott sang. Kjenner diktet fra før, men har ikke hørt det fremført som sang før.

Tino sa...

Så vakkert dikt, og nydelige bilder du har til.
Ha en fin helg :)

Malys krok sa...

Dette var et koselig innlegg! Nydelig dikt du har satt til også. og SÅ flotte bilder. Takk for kommentaren. Måtte tydeligvis være noe datakrøll i dag tidlig, var noen blogger jeg ikke kom inn på, også din, men nå var alt i orden. -Margit-

Anne-Lie sa...

Flott att bjuda på en bildsatt dikt!

Pupziz sa...

FinFin E:-D
Og ja du har helt rett på det du sier hos meg=)
Gæ hælg:-D

Linda sa...

Vakkert!!

Evami sa...

Nydelig dikt,vakre bilder og vakker sang:)

Donald sa...

Det er en dejlig række fotografier af efterårets og vinterens farver i krat og skov.

Digtet har stavemåder, som en dansker lige skal tænke over en gang mere, men jeg forstår godt ord som haustvind. Jeg forstår dog ikke meningen med dette vers:

Den eine gjev ein ange, ho,
der ljuv ho ligg og blømer.
Den andre gjev sitt hjarteblod
når lauv og haustvind rømer.

Den ene (elskende?) gav en ????, ??,
som blidt her ligger og blomstrer(?)

vibeke sa...

Vakkert, Petunia!
Liker framføringen til Camilla Granlien - dialekten i diktet kommer så fint fram.

Sara sa...

Flotte bilder :)

Line sa...

Fantastisk vakkert i både ord og bilder, Petunia:0)
Egyptturen har vi no nedtelling til, og eg gledar meg enormt...Ser føre meg at det er utruleg flott fotolys der nede og ikkje minst motiv!!
Var utruleg kjekt å gå i dine fotspor i Bergen, forresten...Mykje som vart sett med nye auger,gitt, for ikkje å snakke om at fokuset har endra seg. Eg har innsett at eg er i ferd med å bli fullstendeg fotofrelst og ser motiv over alt;9)
Klem

Tro Håb og Kærlighed sa...

Ja her er vi helt klart ude i et Meget norskt E - ikke helt let at hænge med for en stakkels dansker. Men flotte billeder:-)

sissels sa...

Ett nydelig dikt og så flotte bilder da.

Camilla :) sa...

Så flotte bilder du har til diktet, de passet så godt :)
Ha en fin søndag!

Marita sa...

Nydelig dikt og vakre fotos til.

linn kristine sa...

Et vakkert dikt og nydelige bilder.
Flott E! :D

irene sa...

Likte bidraget til ukas bokstav .... du har inspirert meg til å fortelle om byen jeg bor i, så mine bidrag handler fortsatt om Drammen :o)

Margrethes hus og hage sa...

Så nydelig dikt med vakre bilder til :)
Flott E-innlegg.

Hilsen Margrethe

Melusine sa...

Diktet er nydelig og fremført av Granlien var det enda bedre! Fantastisk flott, takk for at du delte dette :)

hobbyentusiast sa...

Nydelig dikt og nydelige bilder nok en gang :D