torsdag 29. oktober 2009

ABC i ord og bilder # F

ABC runde 2 logo F er den 6. bokstaven i alfabetet og denne uken velger jeg å skrive om litt lokale ting igjen. Jeg bor i bydelen Fana. Fana var tidligere en egen kommune, men ble innlemmet i Bergen kommune under den store kommunesammenslåingen i 1972. Fana bydel har likevel klart å holde på noen av sine særtrekk og da jeg skulle velge meg en bunad, falt valget helt naturlig på Fanabunad. F

Budeie Min F står altså for Fanabunad.

Fanabunaden til kvinner slik den er i dag, har tradisjoner tilbake til tidlig 1800- tallet. Det har vært små variasjoner opp gjennom årene, men den har fått trekk fra flere perioder, for det meste fra før 1900, men også mer moderne tid har fått prege bunaden.

I virkelig gamle dager kunne man ”ta folk på kle’na”! Det vil si at man på bunaden kunne se hvilken gård i Fana de kom fra. Så strengt er det ikke i dag. Men det er likevel noen retningslinjer å holde seg til:

Livet skal ha høy livlinje og snipper på forstykket. Den skal være kanten med bånd som blått eller grønt. Grønn fargen er for gifte kvinner og den blå for ugifte. Båndet kan også være rosemønstret. Stoffet på livet kan være i ull, silke eller fløyel i ulike rødfarger.

Bunad 8 Bunad 5

Stakken kan være i sort eller mørkeblå vadmel eller klede. Man kan velge mellom stakk som er plissert bare bak og med glatt stoff under forkle, stakk som bare er rynket i livet eller en stakk som er foldelagt. Nede på stakken kan man ha sort, blått eller grønt kant. Også her viser det om du er gift (grønn) eller ugift blå).

Skjorten skal være i lin eller bomull og er rynket til hals- og håndlinningen. Den skal være brodert med enkel utrekksøm, tettsøm eller treknutesøm.

Bunad 3

Forkle kan også være i lin eller bomull. Her skal det være mellomverk, underkant og sidekanter i flere forskjellige teknikker.Bunad 7

Bringeduken er brodert med ull og/eller perler. Kanten øverst er med svart fløyel eller i samme bånd som ov’livet er kantet med. Beltet skal være utført i samme teknikk som bringeduken, men man kan også brukesølvbelte med forgylte støler. Til beltet kan man også bruke ”beltesendar”. Det er to broderte bånd i samme utførelse som selve beltet. Disse er festet til beltet og henger ned på venstre siden.Bunad 2

Skjortesølvet er som regel forgylt. Det består av stettknapper til hals og ermelinningene og en eller to søljer i halssplitten.

Bunad 1Budeie 2a Jeg får ofte spørsmål om hvilken bunad jeg har og når jeg svare at det er en Fanabunad, blir folk litt forbauset . Den er ikke som den Fanabunaden Husfliden profilerer, men er en kopi i farger og fasong etter en gammel modell. Søljen er også laget etter en kopi av en sølje fra det området jeg bor i. Så på min bunad kan man nesten si at man kan ta “folk på kle’na”!!!

Jeg er veldig stolt av bunaden min og gleder meg allerede til 17. mai da jeg kan ta den på meg igjen.

Besøk ABC bloggen for flere fantastiske F og sjekk ut sammarbeidet mitt med Fotomorro denne uken!!!

84 kommentarer:

Margrethes hus og hage sa...

For en flott bunad! Den hadde mange fine detaljer.

Jeg føler meg aldri så fin som når jeg har bunad på :) Det er noe helt spesielt.

Hilsen Margrethe

Elisabeth sa...

Flott innlegg og veldig fin bunad med mange nydelige detaljer.

God helg!

adama sa...

Den var nydelig!! For et håndtverk! Her ligger det mange arbeidstimer bak.

mormonsen sa...

Du har en riktig nydelig bunad. Bunad er jo stasplagget framfor noen, jeg er også kjempeglad i min. :)

Camilla :) sa...

Så flott det var med det båndet, det er virkelig lagt mye arbeid det! Og i resten av bunaden også selvfølgelig!
En bunad er et plagg å være stolt av, jeg er som deg og gleder meg til 17.mai hvert år :)

Mona sa...

Jag förstår att bunad är det som vi i Sverige kallar för folkdräkt. Väldigt fin bunad med många vackra detaljer.

qehenne sa...

Det er en nydelig bunad du har! Flotte broderier og ett riktig stasplagg. Jeg hadde min Aust Agder bunad på i et bryllup som vi var i, da i Bergen. OG der var det faktisk bare meg som hadde på stasdrakten. Er ikke det vanlig å bruke bunaden i bryllup?

jess1 sa...

Nydelig Nydelig Nydelig!!!!

ElinSire sa...

Så flott den er, Petunia! Skjønner at du er stolt av den, ja. Nydelige detaljer :)

Spiderdama sa...

Å, så flott!! Jeg ønsker meg virkelig bunad altså;-)

christina sa...

Fantastiskt vackert!! Ha en fin vecka!

Elisabeth sa...

Har helt glemt å si at jeg gjerne vil ha oppskriften din på DAIMkake

eira sa...

Hmm... Fana ble vel ikke en del av Bergen før i -72 vel? Eller er jeg helt på viddene...?

Nydelig den bunaden din!
Det er så vakkert å se de ulike Fanabunadene som dukker opp rundt om etterhvert som folk våkner og ser at det finnes annet enn Husflidens gamle... Husfliden selv har begynt med alternativer nå:)

Når jeg kommer så langt, skal jeg ha blomstret forkle:) Har du sett de?

Klidmosteren sa...

Wow, hvor er det smukt :-)

Margrethe sa...

Enda så nær jeg er Fana, så har jeg aldri vært klar over denne bunaden. Helt nydelig er den.

Hagemor sa...

Fantastisk flott fanabunad:))
ha en fin fredag

Hagemor sa...

Fantastisk flott fanabunad:))
ha en fin fredag

Marita sa...

Den er vakker! Jeg er veldig glad i min bunad også fra mitt hjemsted.

sologbolig sa...

Nydelig fanabunad.Kjekt å ha eit stasplagg som bunaden, sjøl har eg Hardangerbunad.

Miriam Elisabeth sa...

Man skal være stolte av sine bunader ja. De viser, stort sett, ens identitet. Syns de aller fleste bunadene er flotte, men min er flottest :P I alle fall kåret til det mange år,- Nordlandsbunaden!

Turid sa...

Skjønner godt at du er stolt av denne bunaden. Så flott det må være å ha noe så persolig og flott laget. Ønsker meg egentlig bunad jeg også, vi får se ...

Anne-Lie sa...

Underbara hantverk du bjuder oss på idag! Erkänner att jag är lite avundsjuk på er 17 maj tradition;-))

Gunsside sa...

For en flott bunad
-ja man føler seg spesiell når man har en sånn på seg , nydelig sølje.
God helg !!

Tofo sa...

Som ekte fanajente, syns jeg bunaden din er kjempflott! Du ha all grunn til å være stolt av den! Nå lærte jeg litt nytt også;-)

Jeg også gleder meg til 17.mai...for DA ER DET VÅR!

Anita sa...

Nyyydelig!

Anne sa...

Nydelig vakker, og med deg inni, sukk...

Anette sa...

Vilken vacker folkdräkt (bunad) du har. Det är nog väldigt speciellt i Norge på 17 maj. Vi är inte i närheten av det i Sverige på vår nationaldag. /Anette

naturglede sa...

Fanabunaden er så nydelig, og din er spesiell. Dette var virkelig artig å lese. Jeg har ikke bunad selv, men har sydd meg min helt egen drakt.I år fikk jeg den ikke på meg lenger, så jeg var så lei meg. Enten må jeg gjøre noe drastiskt med meg selv, eller så får jeg sy meg en ny en. Jeg elsker slike plagg til fest. Takk for hyggelig hilsen inne hos meg, og ha en flott helg:)

Madame sa...

Wauw, hvor er den smuk, og det er vist dig selv på det fine billede :-)

Det er spændende at se alle detaljerne tæt på - dejligt at blive klogere på noget typisk norsk!

Angelo sa...

Du har en flott bunad og jeg skjønner godt at du er stolt av den. Jeg er også glad i min egen bunad og gleder meg til hver gang jeg får bruke den. Holder dessverre på å "vokse utav" den, så jeg må ta meg sammen slik at jeg ikke må sy den ut.

Klem, Kristin :)

TurboLotte sa...

For en utrolig lekker bunad!! Har ønsket meg en bunad lenge. Men det er liksom ikke det man bare springer ut å kjøper heller.

Sommertid sa...

Flott ! ja den bunaden din kan du være stolt av. Masse arbeid er lagt ned i den, må en vite. Jeg er stolt av min bunad også, og bruker den hvert år til 17 mai og når anledningen byr seg til dåp og bryllup.

God helg :)

Rimkogeren sa...

Spændende beretning i ord og billeder - Tak

HildeS sa...

Vakker bunad og flott innlegg.

God helg!

Gamleheksa sa...

Flott bunad med forferdelig mye arbeid på. Nydelige detaljbilder. Det gjør susen.

9na sa...

Den ER virkelig flott, altså, bunaden din, Petunia... Nydelig og flott! Og du gjør slett ingen skam på den heller!

Linda sa...

Nydelig....=)

Malys krok sa...

Nydelig bunad! kjempefint sølv til og det båndet var flott! flott skrevet til! -Margit-

Linda sa...

Jeg kan aldri få sagt mange nok ganger hvor flott den bunaden din er! Skjønner veldig godt at du gleder deg til 17. mai, ja! Samme her! Håper at bunaden min også blir ferdig til 17.mai! Som du vet, har jeg bestilt en slik bunad som du har. Jeg var ikke klar over denne varianten av fanabunad før jeg kom over bloggen din. Etter flere år med valgets kvaler over hvilken bunad jeg skulle ha, så fant jeg denne på siden din og da var saken klar! HURRA!

Du må ta flere bilder på 17. mai og legge ut på bloggen din!

9na sa...

Hei igjen, jeg gjør ikke særlig annet enn å ligge her og surre på nettet jeg, men jeg kom akkurat på mitt bidrag til ABC i dag, jeg er jo ikke med da, men et lite sånn liksombidrag som passer meg perfekt i dag: "FFFfffysjameg for en drittinFFFfffluensa". (Det hjelper å klage vet du, så jeg kunne ikke la muligheten gå i fra meg.

Lene sa...

Fantastisk Flott Fanabunad, Petunia :) Du er meg ei heldig ei. Har så lyst på bunad selv, men får liksom aldri ordnet det... Og så har jeg i løpet av livet bodd både på kryss og på tvers av landet - så hvilken skulle jeg velge, hehe :)

Ha en strålende dag i vest :)

Line sa...

Du har ein utruleg flott bunad med mange detaljar. Verkeleg eit festplagg å vere stolt av:0)
Sjølv har eg Sunnmørsbunad som Mamma har brodert, og eg er veldig stolt av den. Rakel har barnebunaden, og eg håpar at ho vel Sunnmørsbunad når ho vert vaksen!!
God helg, klem

Niemor sa...

Vakkert =) Bunad er en god tradisjon =)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Ikke rart du er stolt; en nydelig bunad, Fanabunaden:o) Ha ei fin helg i Fana!

irene sa...

Nydelig! Blir nesten misunnelig! Du har virkelig en bunad å være stolt av. Og med de lekre bildene får du vist den frem til alle oss som ikke får sett deg på 17. mai! God helg!

Donald sa...

Fanabuna - det er smukt og jeg kan godt forstå at den tradition holdes vedlige.

Hobbygåsa sa...

Bunaden din er så nydelig! Bildet med melkespannene er knallfint, og i og med at du ønsker deg langhårede kuer regner jeg med at du vil bli å se til seters neste sommer :-) Ha en fin helg!

Ellen sa...

Kjempefin F! Selv har jeg ikke bunad men synes det er flotte festantrekk!

Henny sa...

Jeg kan godt forstå, at du er stolt af den dragt. Den er meget smuk!

Wenche sa...

Bundaden din er flott! Eg er glad i min bunad også. Føler meg skikkeleg pynta kvar gong eg går i den, kjekt med eit slikt stasplagg.

linsky sa...

For en fantastisk flott bunad!! :-D

Gitte J sa...

Sådan en flot dragt har min mors søster (min moster) også. Hun har boet i Norge i 50 år mindst. Men det er en rigtig flot dragt.

TorAa sa...

Jeg er virkelig imponert, ikke bare av bildene. De har jeg blitt familiær med at alltid er meget bra.
Men også og kanskje særlig slike detaljer om hvordan man sa fra om sin sivile status. Har vi noe å lære der i dag tro?

TorAa sa...

PS. Du er som skapt for Fana-bunaden.
Så er det sagt også;)

Tro Håb og Kærlighed sa...

Hvor er den smuk - og hvor er du fin i den! Det er sjovt at I i Norge har holdt fast i egnsdragterne. I Danmark er det ren nostalgi og for små foreninger. Men sådan er det jo ikke hos jer, hvor jeg engang har læst, at der er mere end 2, et-eller-andet bunad pr. kvinde!

Strikkebesta sa...

Bunaden er vakker! Og det er kjekt å få litt bakgrunnshistorikk:) God helg!

Strikkebesta sa...

Bunaden er vakker! Og det er kjekt å få litt bakgrunnshistorikk:) God helg!

Sara sa...

For en kul F! Masse fine broderier og mønstrer her også ja ;)

Lise H sa...

Du har en vakker bunad, og den passer deg perfekt :)!

marit sa...

Flott bunad! Det var veldig interessant å lese litt om historien og symbolikken også, så takk skal du ha! Jeg har Åmli-bunaden fra Aust-Agder sjøl, og er eneste her med den, det er jo litt moro.

Anette sa...

Hvor er den flot :)

Lise H sa...

Ang min manglende tilgang på nett i dag, så hadde det ikke noe med WP å gjøre. Er veldig fornøyd med WP :). Vi fiksa nett-tilgang ved å ta ut kontakten på routeren...

Eli Kristin sa...

Nydelig bunad - og jeg er så enig, bunad er virkelig vakkert! Denne hadde mange lekre detaljer også.

Jeg burde hatt Sunnfjord-bunad - og da vil jeg helst ha en med blå vest. Det står blant mine topp 5 ønsker på investeringstoppen... :D

Flott F-innlegg Petunia - og stilige bilder også, hi-hi!! God helg!

Evami sa...

For en fantastisk vakker bunad du har:) Den er jo et lite kunstverk:) Et stasplagg uten like,jeg elsker å bruke bunaden min,men hater å stryke skjorta!
Herlig bilde av deg som budeie:)
Ha en strålende lørdag:) Klem Eva

anne - moseplassen sa...

Så flott presentasjon av bunaden du har laget :) Utrolig artig med disse lokal-lokale bunadene, flott at du valgte det fremfor husflidstandard.

Selv har jeg en vanlig bunad (Romeriks) men i en litt uvanlig farge, og med arvesølje fra tippoldemor. Den sølja er jeg utrolig glad i, og jeg bærer bunaden med stolthet, _og_ med lue :D

Marie sa...

Å så nydeleg budeia er i sin vakre bunad :)

Eg har heller ikkje husfliden sin bunad(Rogaland), men Nordaker sin. Broderiet er kopiert frå gamle bunader her frå Bokn og Karmøy.
Bunad er nydeleg, men min heng veldig "krympa" i skapet stakkars...

God helg :)

fotoboksen sa...

Så fint å lære mer om denne bunaden. Selv har jeg en fra Vest-Telemark, og er veldig glad i den.
Bunad er et alle tiders festplagg og i utlandet er det ekstra stas å bruke den. Flere ganger har vertskap takket meg for at jeg har "beæret" dem med å ta på nasjonaldrakten. :)

Living next to me sa...

så heldig du er som har bunad, de er lov å drømme om en en -
OG alle har jo unike historier .
F.

karna sa...

Kjempefin F hos deg, og så fin både du og bunaden er. Jeg er også veldig glad i mine bunader, ingenting slår det 17. mai utenom korpsuniformer ,-)

organic-lizzi sa...

Gosh!!Sååååå lekker!!
Endelig har blogspot blitt venn med meg igjen:-))
Suuuper søndag & Stooor klem Randi

Jannickes Hjemmekos sa...

Hei
Tusen takk for hilsen i bloggen min, det var veldig kjekt.
Bunaden din er utrolig flott og jeg forstår godt at du er stolt av den. Ønsker deg en fin søndag. Klem fra Jannicke

Lappedamen sa...

Vakker bunad med mange flotte detaljer. Skjønner godt du er stolt av denne og gleder deg til å bruke den.

Catta sa...

å,nei, å nei, å nei, å nei... Nå ble både Mozart (guttepusen på 6 måneder som bor her) og jeg sittende å se på blodgiver-blogger om Jølle og GPS-turer med Bulle og klipping av Todd så lenge at vi helt glemte lekser.. men en skikkelig kosestund var det =) Har jo lest alle blogginnleggene fra før, men jeg liker å kikke litt tilbake i både mine egne og i andres blogger =) Ha en fin søndagskveld =)

Melusine sa...

Det var jammen en flott bunad! Det blir ganske så spesielt å bære en slik drakt som er laget etter en gammel modell. Jeg har en som ble laget av min svigermors søster og jeg føler meg veldig stolt når jeg har den på :)

Tino sa...

Flott innlegg, og nydelig bunad du har! Har selv bunad, og er kjempeglad i den.
Ha en fin kveld :)

Berit T sa...

Denne bunaden din er bare så flott, og du kler den utrolig godt!
Jeg er også glad i min bunad, og bruker den med stolthet.

Takk for at du også vil se etter deler til serviset mitt, det hadde vært så kjekt å fått det komplett, så jeg håper...

Ha en fin ny uke.

The single girl! sa...

Så flott bunad du har da! Jeg var blant de kjedelige som lot meg "lure" til å velge Bergenbunad, men jeg skulle jo mye heller hatt Sotra bunaden da det faktisk er der jeg er fra!! Får se en senere gang i livet! Hehe!

Marit Johanne sa...

Flott presentasjon av en flott bunad. Det er veldig interresant å se på de forskjellige bunadene.

hobbyentusiast sa...

Utrolig flott bundad og rosedetaljene var helt nydelige...

vibeke sa...

For et vakkert kommentarfelt :)
Fanabundaden er flott. Mannsbunaden også, vet jeg.
Du bør bruke den oftere enn på 17. mai.

Og forresten: Gratulerer med nytt kulturhus der på Nesttun. Det er flott, det også.

Belinda Renee sa...

Kjempeflott bunad.. Herlighet tenk hvor mange timer som ligger bak alt det arbeidet med å lage en slik bunad da.. ! Du gjør rett i å være stolt av bunaden din :-)
Mvh Belinda

linn kristine sa...

En flott bunad, og fine detaljbilder. :D

Sølvi's blog sa...

Utrolig flott bunad med mange nydelige detaljer. Denne kan du med rette være stolt av ja.

Anonym sa...

Så kjekt å se at du er stolt over bunaden din, og at den er en av få som er sydd etter gammel modell. Det er dessverre vel mange fanabunader som er laget på husfliden, med lavt liv og uorginale detaljer som cape. Jeg har selv fanabunad som moren min har sydd og bruker den så ofte som jeg kan. Etter gammel tradisjon har jeg valgt etter hjetens lyst, men som deg, innenfor riktig farge- og stoffkodeks.

Det finnes flere deler til bunaden din (kanskje du allerede har dem, men ikke har tatt bilde av dem?) som er kjekke å ha: Sorte strikkestrømper (damemønster) til over kneet med egne strømpebånd, to typer trøyer (den ene er rett i livet, den andre er med kø og ringet slik at bringeduken vises, og med nydelig roseband etter eget valg), storduk (vevd ullsjal til ufyselig kalde dager), silkesjal til halsen, og selvfølgelig hodeplagget koneskaut (hvis du virkeligskal ha alt med). Konfirmerte jenter bruker rogge, og småjenter bruker hårbånd. Jeg skal egentlig bruke rogge, men den kniper over ørene og gir meg alltid hodepine, så den går av etter noen timer :) Belteenden mine henger på høyre side av forkleet siden jeg er ugift, og båndene mine er blå.

Nå er det ikke lenge igjen til vi får kose oss i de fine bunadene våre. God 17.mai!

Frøken Brøk