onsdag 28. oktober 2009

Jeg vil ha en liten…

Kveg 1   … ikke hund denne gangen, men en ku!

På søndagstur i Alvøen, kjørte vi forbi disse to søte små her. Jeg tror på kjærlighet ved første blikk, for jeg falt totalt for den lyse av dem. Jeg aner ikke hvilken rase dette er. De er mindre enn våre kyr og har en lang herlig pels. De går nok ute hele året. Hvis du vet navnet på dem, så vil jeg veldig gjerne vite det… Pelsen på dem var så lang at jeg ikke kunne se om akkurat disse to var ku eller stut.

 

Kveg 2 Jeg skrev at kyrene/stutene var små og selv om denne lille uteløen ser ut som et fuglebrett, så var de ikke så små altså.

Kveg 3 Ja takk! Jeg tar gjerne en slik en – så slipper jeg å klippe plenen neste sommer. Men jeg må som sagt vite navnet på rasen slik at jeg kan skrive det på ønskelisten til jul….

24 kommentarer:

Mokomoko sa...

Rockeku, som datteren til en kamerat av meg kalte de.

Petunia sa...

Ja, et sted må jo rouchefort komme fra...

Marianne sa...

Kan det være skotsk høylandsfe?

Petunia sa...

Ja, det var det jeg trodde, men de virket så store på bildene da jeg googlet det...
Disse var sånn grei ponnystørrelse på...
Men det er jo ikke så sikkert at de er utvokst da:)

Anonym sa...

Jeg er sikker på at det er Highland kveg... nesten 100% !
Mette

9na sa...

Hippiku tror jeg. Ser det på sveisen.

Randi's Tanker sa...

Jeg er også sikker på at det er skotsk høylandsfe!

Hagemor sa...

jeg tror også på høylandsfe...aldeles nydelig, jeg ønsket meg også en slik for noen år siden...men siden vi ikke hadde gård, og gubben hadde strukket seg til to islandshester...så sa det seg egentlig sjøl....men om du allerede driver med kuer....whats stopping you????? lykke til.

Monika sa...

ja disse er noen søte skapniger og heiter skotsk høylandfe :)
Får vi nytt fjøs ein gang i framtiden lura eg litt på noen slike i det gamle - det hadde vert artig
smil fra monika

Torunn sa...

De var jo fine ja, men i min hage hadde de ikke fått lov å være.. hjeelp! ;)

Sommertid sa...

Hælla. Østfoill gir liv ifra seg...
Joa..de er søte så lenge de ikke er fullvoksne...sier nå jeg. Skotsk høylandsfe.( Higland Cattle)
Har leta litt mer jeg da..i tilfelle du har lyst til å vite mer og lese litt.
Her finner du mer info og helt nederst på siden et fint bilde av noen søte kalver. http://www.mydlandgard.no/dyr/skotsk-hoylandsfe
og på hjemmesiden til denne rasen så finner du også litt info :
http://www.tyr.no/5998/9473/

og har du lyst til å se på noen fine bilder så finner du noen når du blar deg nedover den her blogspotsiden hos Richard.
http://mittegnahem.blogspot.com/search/label/Djur

Ha en forts fin uke :)

TurboLotte sa...

Ja de var jo KUle..he-he. Litt sånn torepåsporetfaktor her eller? Hi-hi.

Juni sa...

Spørs om du ikke får en gjørmehaug i stedet for plen om du lar disse her beite på den:)
Men artige var de:)

Malys krok sa...

Artig innlegg , men de dyrene ville ikke jeg hatt på plenen, nei! De så jo ganske koselig ut, men, men ville ikke møtt dem i mørket. Ja ikke i lyset heller. Men inngjerdet er det ok. -Margit-

Anne sa...

Tolljskrokk!!! ikke si du ønsker deg en slik??? har du ikke nok manneben rundt din tulle :-))

Uansett er det vel bedre å få i hus enn sviinnnn i disse tider!!

Klem til deg vennen.

Evami sa...

Synes de ligna på små moskusokser jeg! Så annerledes,og skjønner at du ble betatt av disse,men å ha en i hagen,nja!!!

GAWO sa...

ha ha. Ja jeg synes jeg ser for meg at du får en sånn gående på plenen. Men du hadde kanskje ikke tenkt på bare en?????

Rigmor sa...

her er mannen i huset fast bestemt på at det er sånn skotsk høylandsk greier. Men hva vet jeg? Uansett så er jeg enig med deg :) Men så er vel jeg det du kan kalle desperat redd kyr og springer så fort jeg ser de (ikke praktisk, når man inni mellom har ansvar for melking av svigerfars kyr...) så jeg melder meg ikke inn i noen "ønsker-meg-en-slik-til-jul-klubb" ;)
Ha en flott kveld!!!

Marie sa...

Skotsk høylandsfe ja, det har nokre venner av oss :)
Flotte dyr, må vere sjølve urkua dette :)))

Annepålandet sa...

Ja, men har du kuer i hagen, får du jo kuruker også.....

Donald sa...

Jeg synes også de er for små til at være Skotsk Højlandskvæg.

Jeg har læst om enge og kvæghold på Sjælland: Græsset må ikke være for vådt og hvis koen skal give godt med mælk, så er enggræs ikke nok. Jeg har indtryk af at det er et heldagsarbejde at holde kvæg! De kræver mere end andre husdyr; de er jo også større end hunde og katte :-)

anne - moseplassen sa...

nei så søte :D
thihi, og godt observert at løa så ut som fuglehus!

Lattermild sa...

Definitivt "heilan coo" som de sier i Skottland. Og de er ikke så svære, de, ser du, men ganske kompakte, så jeg tror ikke jeg ville yppet deng med noen av dem akkurat.

Men så søøøøøte. Har et bilde av noen fra Skottland her: http://www.flickr.com/photos/mirthful/2916128844/in/set-72157607767509571/

Ingvild sa...

Hei! Jeg kjenner mannen som eier disse kuene. Den lyse heter Embla, men jeg vet ikke hva den andre heter... I 2010 kom det en okse til de to kuene. Han paret seg med begge i slutten av 2010. Og nå har Emla fått en liten kalv. Den er utrolig søt, og forresten så er rasen: Skotsk Høylandsfe :)