mandag 12. oktober 2009

Urolig

Mandagstema Ikke noe lett ord Mette har funnet frem til oss på Mandagstema denne gangen. ”Urolig”!!! Etter en luftetur med Jølle for å klarne tankene, kom jeg på hva dette ordet kanskje innebærer for meg.

Jeg tror neppe man vet hva uro og bekymring er før man får barn. Først så går man gjennom svangerskapet og er urolig for at alt er bra inne der i magen der et lite nurk vokser seg stor. Så når man endelig ligger der med gullklumpen i armene, så begynner den virkelige uroen. Først så tenker man at bare ungene blir store, så skal alt bli så mye bedre. Nå som jeg har barn i alderen fra 11 til 21, så kan jeg si at det er bare tull. Hver alder – sine bekymringer. Guttenen mine 1Guttene mine med 8 års mellomrom 1999 og 2007.

Men den verste urolighetene har vært når utenforliggende ting, ting man ikke har kontroll over, har skjedd med ungene. Som da Bulle ble syk etter et flåttbitt 2004 eller da alt bare ballet seg til for oss i skolesammenheng i fjor høst. Den uroen man føler da, kan ikke beskrives.

Og tror du at du skal bli mindre urolig når eldstemann flytter ut? Nei, det kan du bare glemme. Foreldre er man hele livet – på godt og vondt.

28 kommentarer:

Qehenne sa...

Å ha barn, gjør en urolige. En lurer på om en gjør alt riktig og en bekymrer seg stadig vekk. Men du verden og en lærer av det. Jeg merker at nå når barnebarn er kommet, blir en urolig på en helt annen måte en før. Men det har vel noe med at en er litt på sidelinjen og ikke midt oppe i det. Nå føler jeg at jeg står mere som en ressurs hvis de trenger det. Men uroen, den ligger litt der ennå. Søte bilder av dine barn:-)

Siw Aina sa...

Nå kjenner jeg virkelig at jeg gruver meg til mine to små skal ut i livet på egenhånd. Uroen når det kommer til ungene legger man nok aldri av seg. Min far ringer fortsatt hver gang han ser en ambulanse, brannbil eller politibil kjøre i den retningen vi bor.
Flått er det tonnevis av på naboøya vår, som følge av en helt utrolig økning i hjortebestenden der ute. Selv tørr jeg knapt gå ut av bilden der, med mindre jeg kan oppholde meg på asfalt.

Sister Bonde sa...

Ja, der har du luret hos mig da :D
Nej, men, hvor er det skønt, at vi er mange uroligt bekymrede mødre :D
Hele livet.

Hvor gammel er din ældste? Minder meget om min, som blev 24 i dag.

sanne sa...

wow vildt... så meget der sker på 8 år... der var en lille dreng der pludselig ligner en mand

Camilla :) sa...

Uff, jeg føler virkelig bekymringen deres om flåttebittet! Får frysninger, og synes det er godt at du sier at du aldri mer skal få noen til å føle deg som en hysterisk mor! Det tok meg 4 år før jeg klarte å innse det samme...
Flotte bilder av guttene dine, utrolig mye forandring på 8 år :)
Ha en fin kveld!

Helle K. sa...

Du har ret, man har aldrig et roligt øjeblik ;)
Hvis du kigger på min blog, så kan du se, at jeg har haft min del af uro idag :)

Sommertid sa...

Å være foreldre er ingen lett oppgave, men sånn skal det visst være også. Men man får prøve å slappe av og ikke la uro og bekynring ta helt overhånd..for det er ingen tjent med.


Takk for kommentar...som jeg nevnte i innlegget så er magebildet lånt av M..en yngre god venninne..og hun har ingen barn ennå og er heller ikke i våres "gode alder" så tenk ikke mer på det. Vi har våres gode kvaliteter og erfaringer..ok så er ikke kroppen så chic lenger...men hva så ??

Go uke :)

Malys krok sa...

Det er så sant, så sant det du sier. Men jeg blir glad når jeg ser at både du og andre er urolig for barna deres. Det betyr jo at de har gode hjem og foreldre som bryr seg! Det er det mange som ikke gjør, dessverre. Flotte gutter du har! Så stilige! Den eldste ligner på deg, syns jeg. Takk for hyggelig kommentar!
-Margit-

Anne sa...

Noe enhver mor kjenner seg igjen i dette ja. Livet ble ikke helt det samme etter at den gutten ploppa ut her heller, en er redd på en helt annen måte og for helt andre ting en før.

DU!! godt de da bidrar til litt solskinn i våre hjerter også, hvis ikke hadde det blitt tris du, og da tenker jeg ikke gjenglemta matpakker, klesvask, gymklær som nesten gårav seg slev, hårgele på hele badet, håndklær som ikke blir hengt opp, pc som ikke blir slått av, sko som ikke blir satt i tørkere, tomflasker på rommet, osvsosvsosv osv... for innimellom alt dette vet du, kommer det en skikkelig "Kjekkaste mora æ veit om du ja!!" og da glemmes ALT!!!

(He he 8 år mellom de bildene, men samme fordømrade kjøkkeninnredningen du også ser jeg :-) godt vi er flere i den klanen, men skulle eller gikk ikke du med planer om å male???

Evami sa...

Og den uroen blir man aldri kvitt! SOm du sier fra den dagen frøet spirer i magen er man bekynret og urolig. Når de begynner i bhg er man urolig for om de får venner. Skolealder,det samme,litt eldre,hva havner de oppi(har en bonus-sønn på 17),OG er de syke vil man være syke for dem. Det er noe hele livet:) Og dte kan illustreres med at tanta mi var 68 år da farmor døde og enda var bekymringene til mora der:)
SÅ vi har mange år med uro foran oss:) FLott innlegg og flotte gutter du har:) Klem Eva

Rimkogeren sa...

Fantastisk forandring, tiden er gået. Det gør mig urolig, bare jeg kan nå at følge med.

hobbyentusiast sa...

Ja det er sant. Å være forelder er et stort ansvar, og det er lett å bekymre seg. FLotte bilder av barna dine. Så flotte de er.

Turid sa...

Kjenner meg igjen i dette. Urolig for at det skal skje noe som en ikke har kontroll over. Fint med det bildet som viser de to kjekke guttene i samme positur, men noen år eldre.

Ønsker deg en riktig god uke. Tror jeg må inn og smugtitte litt på forrige rundes D'r i ABC i løpet av uka:-).

Randi's Tanker sa...

Som mor blir man urolig for mangt i den tiden vokser opp. Flott tolkning av mandagstema. Jeg er ikke med denne uken. Hadde et annet tema jeg bare MÅTTE skrive om. Noe som ligger mitt hjerte nær...

Ha en fin uke!

linsky sa...

Man kommer alltid til å uroe seg for barna, selv når de blr voksne. :)

Turid sa...

Flotte gutter du har- bekymre seg det er nok noe som bare hører med.
Vi har selv sluppet fire stk ut av "reiret", noe god oppskrift finnes knapt, men innholdet i bagasjen er viktig.....
Om du ser innom hos mæ , ser du mitt bidrag til ditt forrige innlegg.

Donald sa...

Dine to billeder illustrerer "urolig" på en - undskyld - sjov måde. Det er dejlige billeder af de to i forskellig størrelse og jeg bliver - mærkeligt - urolig ved at se på dem, og kunne godt gætte, hvad du ville skrive om dem :-)

-Ultima-Thule- sa...

Flott tolkning av dagens tema, du har så rett så rett.
*Klem*
-Kamilla-

Småbyliv sa...

Glimrende tolket - og veldig sant :o)

TurboLotte sa...

Huff ja. En slik uro har man da uansett alder på dem. Skjønne gutter forresten. :-)

hobbyvenn sa...

Kjenner meg godt igjen her ja. En tror alt blir lettere bare barna blir litt eldre, men uroen bare forandrer seg... Nydelige høstbilder du har tatt. Og i det været som er nå så kan en jo ikke annet enn bli inspirert til å ta bilder... (jaja, du tar jo flott bilder uansett vær da..) Ved neste symysterium så kan du jo ta maskinen din med deg ned til meg så tar vi utfordringen sammen. Hadde ikke det vært morro da?

Melusine sa...

Med barn kommer en del uro, det skal være sikkert og visst! Hver sin alder har sin sjarm og bekymringer, selv har jeg fire og jeg er helt overbevist om at det blir som du nevner; ingen slutt på bekymringene forde om de flytter ut :)

Marie sa...

Så sant, så sant...
Kjenner meg verkeleg igjen her ja!

Takk for kommentaren på innlegget mitt. Eg klikka på lenka til "Brått kom høsten", der las eg også min eigen kommentar, hehe. Der skreiv eg noko om at i hausten låg kimen til ein ny vår gøymt. Klokt tenkt det eg tenkte ifjor gitt, hehe.
Melankolien eg skriv om i innlegget mitt er nok ikkje berre prega av hausten, men også av ting som ligg tungt på meg akkurat no. Du kan seie at eg kjenner meg VELDIG igjen i innlegget ditt akkurat i dag...

Klem

Innlegget under er berre fantastisk vakkert!

Wenche sa...

Som foreldre er ein alltid uroleg, men barn gir masse glede også. Er utruleg kor fort tida går. Det ser eg på bilda. Du har to veldig kjekke sønner:-)

foto CHIP *Birgitta* sa...

Ja det är så sant så :) Men vet du vad? När barnbarnen kommer då börjar ett nytt spännande liv även om oron finns där likaväl :)

Linda sa...

Kjenner meg igjen der, ja! Flotte gutter du har!

Husfruen sa...

Så enig så enig. Jeg har barn fra 1-12 år og jeg driver å kjenner på hvor deilig det er å ha alle boende hjemme. Hvor deilig det er å vite at alle 4 sover i sengene sine om nettene og hvor deilig det er å vite hvor de er når de er ute. Å være mamma er flott men jammen er det en tøff oppgave også

Maria Berg sa...

Vad himla roligt att ha foto på samma ställe med 8 år mellan rum och vad stilig han har växt upp och blivit!!! MB