torsdag 5. november 2009

ABC i ord og bilder # G

ABC runde 2 logo Hvor blir ukene av? Når mandagen kommer, tenker jeg at huff, nå er det den dagen igjen, men jeg har ikke fått sukket ferdig før jeg sitter og laget ukens bokstavinnlegg torsdag ettermiddag. Det er nesten skummelt å tenke på at frem mot jul, så vil ukene gå enda fortere også. Det er bare til å henge med i svingene..

G Denne uken er det bokstaven G vi skal leke oss litt med og jeg har valg G for Grieghallen.   

Igjen er jeg altså tilbake i Bergen. Grieghallen ble bygget for å være byens kulturelle storstue og stod ferdig i 1978. Forruten å være konserthus, blir også Grieghallen brukt som kongressenter, til messer og mye annet. Her holdt Norge den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix i 1986, TV2 har brukt den til sin årlige utdeling av Gullruten og artister fra alle musikalske sjangere har holdt konsert der. . Etter den siste utvidelsen, er hele bruksarealet til Grieghallen nå på ca 8000 m². Den kan faktisk huse opp mot 7000 personer!Grieghallen 2Det var ikke lett å få tatt fine bilder av Grieghallen. Den ligger ganske så trykket ned mellom alle bygningene rundt og når der i tillegg bygges ut og området er avstengt med høye gjerder, så får man ikke tatt bildene fra de vinklene man kunne tenke seg. Finere bilder enn mine kan du titte på her.

Grieghallen har en meget spesiell arkitektur. Det er tegnet av den danske arkitekten Knud Munk og bygget består for det meste av stål, glass og betong. Går man forbi på en mørk kveld vil 1166 lyspærer som henger ned fra taket, lyse og se ut som stjerner på himmelen. Det er vakkert synes jeg! Sett ovenfra har Grieghallen form som et flygel.Grieghallen 1

Hvis det er en ting jeg skal nevne som jeg ikke liker med Grieghallen, så er det selve plasseringen av bygningen. Den burde vært bygget på et stort åpent område omkranset med en fin park og med muligheter for utendørskonserter. Gjerne litt utenfor sentrum. For dere som er lokalkjente, så kunne jo området der Storetveit skole ligger, ha passet bra. Storetveitmarken hadde blitt et kjempefin uteområde.

Og det er nok det den godeste Grieg tenker litt på der han står inne bak store glassruter og skuer sydover mot Storetveit og sitt kjære Troldhaugen.

Grieg Grieghallen ligger naturligvis på Edvard Griegs Plass 1. Ved å trykke på logoen under her, så kommer du til Grieghallens hjemmeside og kan se hva de ha å by på den nærmeste tiden.logo[1]

For flere G innlegg, besøk “ABC i ord og bilder bloggen”.

63 kommentarer:

sissels sa...

Ett flott innlegg på G. Det er noen år siden jeg var i Grieghallen nå, og det var på en konsert som jeg rett og slett ikke husker hva var. Fikk aldri sett hele hallen heller - men må vel tilbake engang.
(Skal skrive ferdig mitt innlegg om G jeg og i løpet av morgendagen.Må over på en annen data for å få resten av bildene)

qehenne sa...

Det er nå en kjempeflott byggning. På det øverste bildet ser den veldig smal ut? Tenker det er nydelig å se på når mørket faller på. Flotte bilder selv om du ikke fikk de fra de vinklene du ønsket. Ha en strålende helg!

Spiderdama sa...

Jeg synes bildene er kjempeflotte!:-) Det er ett skikkelig fint bygg! Har ikke vært der selv eller i Bergen..:-)

Anne sa...

Bergens storstue det der ja, uten tvil :-)

Men kom du virkeligen ikke gjennom Bergen by i forrige ABC runde??

ElinSire sa...

Grieghallen er virkelig flott! Syns du fikk veldig fine bilder :)

sologbolig sa...

Flott g- innlegg av den flotte sotstua dokkas. dessverre har eg aldri vert inni Grieghallen .... det må eg vel gjøra noe med. Ha ein fin kveld og ei god helg.

Turid sa...

Enig meg deg i at det er et flott byggverk. Syns du har fått tatt fine bilder, en ser noe av storheten, selv om byggverket er som du sier litt inneklemt. Bergen har det meste :-)

regnbuesting sa...

Jeg har bare vært innenfor døren en eneste gang, og det er jammen mange år siden. Tidlig åttitall og Pompeii-utstilling. Er helt enig med deg når det gjelder beliggenheten.

Rimkogeren sa...

Grieg er stærk - Bygningens spejlende flader understrege hans musik.

Jane sa...

Vilken imponerande byggnad, bilder med spännande vinklar!

Anette sa...

Grieghallen var vacker och en speciell arkitekttur. Minns när Eurovision var där. Tänk att det är såååå länge sen.... /Anette

Margrethe sa...

Bildene dine var flotte. Og jeg kan være til dels enig med deg angående beliggenhet, men så er det akkurat det da, at den er så sentral. Lett tilgjengelig.
Har hatt mange fantastiskeopp levelser der.

HildeS sa...

Grieghallen har jeg aldri vært i sånn fysisk, men du verden så mange tv-sendinger med "Syng med oss" jeg har fulgt på Nrk... Det syntes jeg var utrolig artig å se da jeg var liten.

Elisabeth sa...

Mmmmm, Bergen. Jeg er så glad for at du lager innlegg fra Bergen. Kjekkeste byen EVER!

Living next to me sa...

det er en flott bygning , selv jeg har vært der , . Ser fordelen i å holde seg til et tema ,ikke enkelt finne på noe og enda er det langt igjen;O) . Og flotte bilder på alle sammen , klem og god helg :F

Mia sa...

Så det är den berömda Grieghallen, vilket stiligt bygg. På ditt första foto ser ju bygget helt "platt" ut, som om det bara är en fasad. Stiligt är det, men enig, borde säkert ha legat mer naturskönt, eller i varjefall för sig själv.

Lappedamen sa...

Grieghallen er en staselig bygning. Er enig med deg, den burde ligget på sted hvor den ikke var omkranset av andre bygninger. I en park hadde vært fint.

TorAa sa...

Den bygning kan jeg erindre var ganske så omstritt i sin tid.
Hva hadde den slags arkitektur med Grieg at gjøre? - ble det hevdet.
Men - heldigvis ble bygget som tenkt, og derved også Edvards musikk mer tilgjengelig.

Du kan jo virkelig det å kople bokstaver til ditt herlige tema.
Bare unngå Regn når vi om noen uker kommer dit i alfabetet. Sånn i vinter engang. Jeg er sikker på at du har GREIE på at da ønsker vi oss noe annet.

Ha en flott helg og takk for nok en flott og inspirerende ABC uke

linn kristine sa...

For et flott innlegg. Burde vel skamme seg, men jeg har ikke sett Grieghallen før...! Ikke så kulturell av meg. Men logoen har jeg sett, og nå skjønner jeg hvorfor den har fått det utseendet. ;D

Hans HB sa...

Fine bilder og uvanlige vinkler som gjorde Grieghallen mer spennende enn ellers!!

Sommertid sa...

Grieghallen er et praktfullt sted som rommer mye kulturellt. Har dessverre ikke hatt muligheten til å besøke den, men den står på ønskelista. Ha en fin fredag og go helg. Med oppholdsvær og turer i marka med jølle og andre som vil være med.

Madame sa...

Det var spændende at læse om Grieghallen, Petunia! Men du har ret i, at den burde have ligget i et åbent område med en smuk park omkring.
I min lille by har vi også sådan et koncerthus, men der har man valgt et hus fra 1700-tallet, og det giver et meget anderledes bybillede :-)

Camilla :) sa...

Jeg synes det er så spennende med bygninger som ser ut som noe annet når man ser den i en annen vinkel enn "vanlig" ;)
God helg!

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Greighallen synes jeg er et vakkert bygg, og det er jo også "verdenskjent" her i Norge:o) Har aldri vært der inne, men sett bygget utenfra. Enig med deg når det gjelder plassering og området rundt. Flott bidrag fra deg igjen - ha ei fin helg! Klem**

Anette sa...

Flotte billeder - det ser ud til at være en pænt stor bygning. GOd fredag

Tino sa...

Imponerende byggverk!
Jeg har aldri vært i Bergen, men om jeg får reist dit engang skal grieghallen avlegges et besøk :)

God helg!

karna sa...

Tusen takk for enda litt mere historie fra Bergen, så koselig å lese. De to eldste hos oss har vært på 7. kl tur til Bergen, veldig kjekt med tog østfra.

Ellen sa...

Spennende å lese om Grieghallen. Jeg har sett den fra avstand men aldri vært inne der. Enig i at den virker litt malplassert men ellers så er det jo en flott og staselig bygning!

God helg til deg!

mormonsen sa...

Alle byer behover en storstue, og med Grieghallen har Bergen virkelig en staselig sådan! En elelr annen gang skal jeg besøke Grieghallen. :)

Vibeke! sa...

Jeg har været rundt i det meste af Norge, men jeg har aldrig været i Bergen, det er en fejl- kan jeg se.

Evami sa...

Uansett om den kunne hatt en bedre plassering,så er det flott å ha en slik plass hvor det er konserter og arrangement:) Ser ut til å være en flott bygning også:) Du er så dyktig på Bergens reklamen:) Ha en strålende fredag:) Klem Eva

Henny sa...

Sikke en flot og monumental bygning!

Gamleheksa sa...

Det er synd at man ikke får sett Grieghallen skikkelig på grunn av alt rundt. Svigers vant travløp i Bergen for "ørtogfjørti" år siden og fikk bl.a. et slags kunstverk, tegning av Grieg og Grieghallen. Det er kjempeflott. Har aldri opplevd det sånn når lille meg har stått der og sett.
Ha ei flott helg og hils din far fra Toten på fars/bursdagen:)

vibeke sa...

Og der er jeg kjent inni de innerste gemakker, bak scenen og innover i garderobene, alle de små rommene i kjeller og over storsalen, og Per Gynt Salen og rundt omkring. Og der har jeg stått bak scenen og grudd meg veldig for å gå inn på scenen, og der har jeg fått spilt, og der har jeg sittet i salen og hørt andre spille, og der tilbringer jeg store deler av døgnet to dager i februar. Et bra konserthus, om enn ikke særlig vakkert. Men i mørke er den pen med alle lysene. Og dessuten - hvem bryr seg vel om utseende :-)

Line sa...

Eit flott valg på G, Petunia:0)
Eit pent bygg arkitektonisk sett, og det ærar den store, lille mannen som har gitt navn til bygget...
Er einig med deg at det hadde vore flott om det låg i eit område med muligheiter for utendørskonsertar.
Men den sentrale beliggenheita tel vel meir kan eg tenke meg...
Og du, bilda var flotte sjølv om du ikkje fekk tatt dei frå dei vinklane du ville.
Klem

Gamleheksa sa...

Fra Greighallen til Kapp Kirke, hehe. Tror den bare er oppdatert med egen prest. Det var iallefall lovlig trangt der i konfirmasjon i våres. Jeg hadde aldri vært inne der før, jeg da:)

Hobbygåsa sa...

Ja denne har vi sett på tv, men det er mye flottere å se på bilder hos deg! Jeg har jo ikke vært der, men jeg kan veldig godt skjønne det du skriver om plassering. Slike bygg skulle vært bygget der de kan nytes! Ha en kjempefin helg Petunia!

christina sa...

Grieghallen är verkligen vacker, skulle gärna besöka den!!!

Malys krok sa...

Grieghallen er flott og godt kjent også utenfor Bergens grenser. Husker "Syng med oss", som var sendt derfra på TV. fine bilder og tekst! Takk for din hilsen!
-Margit-

Catta sa...

Huff, for en løpetur du hadde her om dagen!! :S:S Det er så skummelt når fantasien begynner å løpe... Jeg kjenner det veldig godt igjen fra da jeg red i Østmarka. Men der hadde jeg hesten, så om det hadde dukket opp noe ville hesten løpt lenge før jeg ville rekke å merke noe!... det var i hvertfall det jeg beroliget meg selv med... Selv når jeg satt på hester stod med "buken i bakken som en bever" som Sunde sier, og ikke rikket en millimeter om lynet hadde slått ned. Men litt deilig er det jo med sånne rolige gamper og gamperinner også. Nå snakker jeg meg helt bort =) kjempefin G i dag! Jeg ble så stolt her om dagen da en tysk gutt sa han ofte spilte dovregubbens hall på piano, og at det var en av favorittene hans :D

Pupziz sa...

Nydelige bilder!
Jo Gangsperr er nok et vanlig ord, bare ikke akkurat på østlandet her jeg bor:-P Vartfall ikke når jeg sier det på min måte da får jeg bare spørsmålstegntryner tilbake;)
Ha ei finfin helg!

GAWO sa...

Enig med deg i at Grieghallen burde hatt en finere beliggenhet. Men samtidig så er den lett tilgjengelig der den ligger. Tenk på alle de som tar en helgetur til Bergen, show i G-hallen, ut og spise og så hotellovernatting. Full pakke. Tenker de liker at den ligger der den ligger. Du har tatt skikkelig fine bilder at storstuen. Men det er jo ikke noe nytt. Du kan snart smykke deg med tittelen: Byfotograf.
Kos deg i helgen :-)

Melusine sa...

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver om at tiden flyr og at helgen kommer fortere enn man klarer å sukke over mandagen!

Veldig godt innlegg om Grieghallen, Petunia, jeg fikk vite endel jeg ikke visste fra før! Det er kanskje ikke så enkelt å få fine bilder av denne innetrykkede bygningen, men du har da klart det glimrende. Det andre bildet er spesielt godt!

Ha en god helg :)

Lise H sa...

Et imponerende bygg, og et nytt flott innlegg fra Bergen :)!

Marita sa...

Har vært i Bergen ved et par anledninger, men aldri vært inne i Grieghallen. Håper en gang det kan skje.

irene sa...

Flott bygg som fortjente din fine omtale! Har så vidt vært innenfor dørene da min sønn og jeg var på Bergenstur for noen år tilbake. Han ville så gjerne se nettopp Grieghallen. Men vi fikk ikke sett så mye av bygget på innsiden, så vi må nok ta turen omigjen en dag!

linsky sa...

Den er kjempefin!
Snuppa og jeg var i Bergen i juni og jeg tenkte ha Grieghallen som min G.. Jeg har kjempefine bilder av den, men Snuppa var i forgrunnen, så jeg fikk ikke lov! :-)

olines sa...

Smuk og imponerende bygning, både form og indhold og en stor betydning for Bergen kan jeg forestille mig?

Gitte J sa...

En utrolig flot bygning. Jeg kan godt lide at der bliver gjort noget specielt ved de store bygninger i stedet for bare de er høje og rette.

Mona sa...

Ni verkar ha så otroligt mycket spännande arkitektur i Norge! Översta bilden är jättehäftig. Perspektivet gör att det ser ut som en stor plattskärm! Det verkar finnas otroligt mycket att titta på i Bergen.

Anne-Lie sa...

Sicken fantastisk byggnad! Å Griegs musik går inte av för hackor den heller;-))

naturglede sa...

Et utrolig vakkert bygg, som du har fotografert så det ble enda finere. God helg:)

Sara sa...

Grieghallen er kjempefin! Har sett den i virkeligheten, stolt liksom.. Hehe.

Miriam Elisabeth sa...

Flotte bilder! Liker at du fortsetter med å ta for deg Bergen :)

Donald sa...

Det var et dejligt indlæg, jeg er glad for at du har taget billeder af "Grieg"hallen og at du fortæller lidt om den. Jeg er lidt nysgerrig efter om Bergen "dyrker" Grieg som en slags musikfader, for det ville være lidt synd hvis man overser de andre store musikere og komponister, som Norge har fostret. Min søn har købt CD'er med musik af Geir Tveitt, men der er jo mange flere, Johan Halvorsen, Sinding og så videre. no.Wikipedia nævner ca. 400!!!

Jeg kan godt se et problem med at få et totalbillede af en bygning, der har form som et flygel, men du har da fået nogle af "kanterne" med. 8000m²!!!

Margrethes hus og hage sa...

Det var et flott G-innleg :) Synes da bildene dine var fine :)

Ønsker deg en fin kveld. Hilsen Margrethe

Tro Håb og Kærlighed sa...

Grieg er en herlig komponist - og det er smukt, at I har bygget den flotte musikhal og navngivet den efter ham. Jeg vil gerne besøge stedet engang - og allerhelst høre Peer Gynt!

Anne sa...

Ja, det er noko spesielt med Grieghallen:) Flott innlegg!

Belinda Renee sa...

FLott innlegg.. Jeg blir så imponert over hvor fantasifulle og forskjellige alle innleggene i de ulike bloggene er.. Ha en fin uke
Mvh Belinda c";)

Gunsside sa...

Fine bilder av Bergens storstue !
Har vært i Bergen bare et par ganger, men ikke fått med meg besøk i Grieghallen - bare sett den via TVskjermen
Ha en fin uke ;)

Niemor sa...

Hehehe ja ikke sant. ADHD og Wii er en ladet kombinasjon =) Kjempeflotte bilder. En flott hall, som nok er ett nydelig skue i vintermørket =)

Ida sa...

Veldig fine bilder fra Grieghallen.
Dette kan du!
Det siste er et vinnerbilde.
Blinkskudd! :)

Eli Kristin sa...

Så flott innlegg.. og som vestlending kjenner jeg også til Grieghallen :D

Tusen takk for koselig kommentar på G'en min. Dessverre ble det ei hektisk uke, så jeg tar en bloggrunde nå i stedet. Ønsker fortsatt fin helg til deg :D