torsdag 12. november 2009

ABC i ord og bilder # H

ABC runde 2 logo I dag skal vi ta for oss bokstaven H. I utgangspunktet en ganske grei bokstav skulle jeg tro. Jeg har vært fast bestemt en stund på hva jeg skulle ha her, men jeg har slitt litt for å få tak i bilder jeg kunne bruke. Vitsen var nemlig å ta dere med tilbake til 2001 og hadde jeg visst den gangen at jeg ville få brukt for bilder av det som skjedde den gangen, ville jeg naturligvis ha knipset noe… Så lur var jeg altså ikke…H Min H står nemlig for HIMMELFALL.

Himmelfall_138218f[1] Jeg skal ikke skrive så mye om selve filmen Himmelfall, men kort fortelle at filmen kom på kino i 2002. Det er regissøren Gunnar Vikene som står bak den og på rollelisten er blant annet Kristoffer Joner, Marie Bonnevie, Hildegunn Riise, Gitte Jørgensen og Kim Bodnia. Det hele er en underfundig liten historie der hovedpersonene er av de som sliter litt her i livet - både på den ene og den andre måten. Ved å trykke på bildet til venstre her, kan du lese hva VG skrev om filmen.

Hovedgrunnen til at jeg valgte Himmelfall på H, er at filmen er spilt inn i nærheten av her jeg bor.

Vi fikk alle noe å snakke om da det plutselig en dag ble voldsom byggeaktivitet utenfor Ulsmåg borettslag som ligger ikke så langt fra huset mitt. Alle lurte på hva dette var for noe. Først trodde vi det kanskje var en kiosk eller noe slik og forbauselsen var stor da vi så det var en Esso stasjon som begynte å ta form. Ingen forstod noe som helst. Ryktene begynte naturligvis å gå og snart fikk vi høre at det skulle spilles inn en film i området rundt Elveneset. Dette var høsten 2001 og allerede tidlig i november hadde de fleste vinduene i høyblokkene og husene rundt, fått julestjernene og adventstakene frem. Det hele var litt rart! Og plutselig var det action i nabolaget! Det vrimlet av filmfolk og skuespillere over alt! Jeg tror det var flere enn meg som syntes dette var litt spennende. Ja, skjer nok ikke så mye her!!Himmelfall 1

Slik så det ut rett utenfor Ulsmåg borettslag i noen novemberdager 2001.

Ulsmåg 2 Slik ser det ut i dag, 12. november 2009

Handlingen i filmen foregår i dagene rett før jul og beboerne i Ulsmåg og Elveneset nabolag hadde fått forespørsel om de ville pynte med julepynt i vinduene for å få den rette stemningen. En del av kulissene var også en koselig julegate som ble hengt opp over Elvenesveien. Denne fikk henge igjen etter filmingen var over og borettslaget fikk nok overta det fordi de har hatt den hengende fremme hver jul i årene etterpå.  Folk trodde også at bensinstasjonen var ekte og det var stadig folk innom og ville fylle bensin eller kjøpe noe:)Himmelfall 2 Himmelfall 4 Koselige julestjerner og julelys hengte over veien. Bensinstajonen ser da ganske ekte ut!!

Ulsmåg 3 Ikke den samme stemningen i dag…

Det var veldig morsomt å se filmen da den kom. Jeg fikk den ikke med meg da den gikk på kino, men jeg måtte se den to ganger rett etter hverandre da jeg kjøpte dvd’en. Første gangen var jeg bare opptatt av kulissene og det som var i bakgrunnen. Andre gangen fikk jeg med meg handlingen også!

Og filmen er absolutt verdt å se (og det vil jeg påstå selv om du kanskje mener jeg er litt inhabil). Til tross for at den handler om mennesker som ikke har det så bra, blir det aldri trist og humoren er aldri lang unna. Gunnar Vikene spillefilmdebuterte med Himmelfall og han er for øvrig kinoaktuell med filmen ”Vegas” akkurat nå.

Jeg poster tidlig denne uken. Litt travel dag i morgen og jeg skal i 40 års dag til en venninne om kvelden, så jeg håper å få tatt en liten bloggrunde alt i kveld. For flere innlegg på H, sjekk ut ABC bloggen. Her er det en liste du kan sette deg på om du har lyst til å være med på denne bokstavleken.

63 kommentarer:

Tro Håb og Kærlighed sa...

Hvor sjovt, at der er indspillet en film, hvor du bor. Jeg havde ikke hørt om den før. En gang så jeg - i Århus - en film, som var optaget der. Det var svært at følge med i handllingen, fordi alle i biografen kommenterede alle steder og optagelser:-)

Gamleheksa sa...

Så morsomt med litt action i nabolaget. Temk å bygge opp en "bensinstasjon" da. Ikke dårlig. Skikkelig artig innlegg om noe jeg iallafall ikke visste:)
God helg.

Monica sa...

Åååååå, mimre, mimre :D Bodde jo her under innspillingen :D Vi fikk oss mang en god latter av alle som stoppet på bensinstasjonen - som trodde den var ekte! Inni var det jo akkurat som en vanlig bensinstasjon med alt mulig i hyllene :D
Glemmer ikke Maria Bonnevie som kom gående i en tynn kjole en iskald dag..... stakkar!
Dette året hadde vi julelys i vinduene fra midten av oktober - så det ble en lang forberedelse!!!!
Herlig, herlig innlegg Petunia - og takk for tilbakeblikket på en spesiell tid - som ble til en knallgod film :D

BirtH sa...

Denne filmen kan jeg ikke huske å ha hørt om engang. Men ser at den hadde premiere i oktober, og da bodde jeg i USA, og var opptatt av helt andre ting. Nå ble jeg nysgjerrig på den,- får høre med den venninna mi som er best oppdatert på film om hun har den i sitt lager.

Camilla :) sa...

Så gøy! :D Det var virkelig to forskjellige stemninger du hadde, den ene fra 2001 og den andre fra 2009... Må innrømme at den første var den beste ;)
Ha en fin helg!

Merete sa...

Har sett filmen flere ganger, liker den så godt. Men jeg har alltid trodd den ble spilt inn i Fyllingsdalen :o) Hilsen en som bor på Landås

Qehenne sa...

Så stilig at de lagde film i nabolaget. Det var jo mye mer koselig slik det var pyntet i gatene,og Essostasjonen hadde jeg nok glatt kjørt innom ja. Jeg hadde nok heller ikke fått med meg handlingen i filmen, første gangen jeg så den. Jeg hadde nok gjort som du å kikket på alle detaljene. Flott innlegg!
Ha en koselig kveld imorgen!

BirtH sa...

Nå har jeg tatt en titt på bildet av deg med hårruller. Må si du virkelig ser sjarmerende og tiltrekkende ut .. *hihi*

Evami sa...

Kult at den er spilt inn i nærheten av der du bor:)
Så gøy å se hvordan de jukser i filmens verden! Kontrastene er store på 2001 og 2009 versjonene!

Kos deg i 40 års dag imorra:) Klem Eva

Living next to me sa...

Stilig , husker den filmen . pussig at de ikke kan bruke en riktig stasjon en skulle tro vi hadde nok av de . MEn morsom historie ikke alltid en opplever film på nært hold.
F

Mia sa...

Den filmen har jag inte sett, dessverre, enda... Så kul att leva i kulisserna, måste ha känts lite konstigt att se det på film. Den Esso hade jag desidert också trott varit äkta om jag haft vägen förbi.

Lise H sa...

Stilig!
Den filmen har jeg ikke sett, men tror jeg må sjekke om de har den på biblioteket.

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Så fint att du har både gamla och nya bilder, och att du har en historia att berätta.
ha de bra.
Hasse A

karna sa...

Hærlig H hos deg, og lærerik (som vanlig ,-) Ha en koselig kveld

Vibeke sa...

God fortælling omkring bogstav H, interresante billeder.

Marit Johanne sa...

Så morsomt! Må ha vært artig å se på filmen og kjenne seg igjen, og også følge med på opplegget underveis. Vi leide en hytte på et gammelt gardstun en sommer og fikk greie på at en scene i filmen om Kristin Lavransdatter var spilt inn på tunet der. Det var en vinterscene, og i hytteboka i huset vi leide hadde alle skuespillerne skrevet hilsen. Da vi kom hjem måtte jeg jo se Kristin Lavransdatter videoen min på nytt. Det var bare en kort scene derfra, men kjente det jo igjen.

Line sa...

Kan tenke meg at det var morsomt med filminnspeling, ja:0)
Det er no ikkje akkurat daglegdags med sånn form for action rundt seg.
Artig å sjå kontrastane frå 2001 og 2009, og det var nok litt meir stemningsfullt i 2001;9)
Den bensinstasjonen lurte i alle fall meg, og det forundrar meg heller ikkje at folk trudde den var ekte.
Kjempegodt innlegg, og det spørs om eg ikkje må sjå den filmen no...
Kos deg i 40-årslag i helga,Petunia:0) Klem

Helle K. sa...

Sjet! at bo midt i en filmkulisse :)

Margrethe sa...

Det må ha vært en spennende tid ja. Et uvant avbrudd. Jeg har jo sett filmen, men nå må jeg nok finne den fram i DVD-hyllene og se den om igjen. Fasinerende med sånt fjusk.

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Dette var morsomt se/høre om. Må ha vært en spennende og morsom tid, og så klart ble det noe spesielt å se filmen. Ble en lang førjulstid det året, tydeligvis:) Artig innlegg o noe jeg ikke visste. Ha ei fin helg!

Anette sa...

Vad spännande Petunia! Förstår att det var uppståndelse i byn. Det var intressant att se dina "film" och "icke-film"-bilder! /Anette

Spiderdama sa...

Så spennende! Jeg har aldri hørt om filmen. Ser ekte ut den bensinstasjonen.
Ha en en flott helg!:-)

adama sa...

Sånt må være riktig artig å være med på ;-)
God helg!

TurboLotte sa...

Stilig!! Ja den ser jo helt ekte ut da.

Ellers så må jeg få trommet sammen innlegget mitt i kveld. Hei og hopp!

Madame sa...

Det var spændende at læse om filmen, Petunia - og sjovt at der er optaget en film, hvor du bor.
Dejligt indlæg, ha' en rigtig god weekend!

Irene sa...

Fornøyelig innlegg, Petunia! jeg humret godt av alle de som ville fylle bensin på "liksombensinstasjonen"! Og takk for kommentaren og at du slettet mitt lille feilgrep :o)
Ha en trivelig fredagskveld!

Ellen sa...

Enig at det var litt rart at de bygde en bensinstasjon kun for filmen. Og den ser skikkelig ekte ut. Det må ha vært morsomt å oppleve dette så nært!

Ønsker deg en fin helg Petunia!

Malys krok sa...

Dette var da veldig spesiellt! Os måtte virkelig være atig å være vitne til! Supert innlegg!! God fornøyelse i kveld! Vennlig hilsen Margit.

christina sa...

Fin bildberättelse med historik. /christina

Donald sa...

Det er interessant at se, hvordan de kunne klemme en benzinstation ind i billedet.
Tak for denne hyggelige julehistorie - nu må vi jo se om vi kan finde filmen :-)

Tino sa...

Så spennende når det skjer slikt i nabolaget. Jeg må innrømme at jeg ikke har hørt om eller sett filmen.
Ganske imponerende at de setter opp en hel besinstasjon for filminnspillingen (selv om den ikke var ekte)
God helg!

naturglede sa...

Riktig morsomt måtte dette være. Fin "bensinstasjon". Den så da så ekte ut. Ha en trivelig helg!

sanne sa...

okay hvor sjovt... jeg har også set en film der er optaget i en by jeg boede i, det er ret sjovt at se

The single girl! sa...

Så stas med filminnspilling i nabolaget da!! Selv om ting forsvinner igjen rett etter, så vil en alltid vite at en har vært en del av det!

Lappedamen sa...

Denne filmen har gått meg hus forbi. Så spennende med filming i nabolaget da, og sikekrt litt sprøtt med julepynt utenfor sesongen.

Rimkogeren sa...

Tak for din kommentar.
Vores lillebitte bysamfund var for en måneds tid siden ramme om optagelser af filmen "Orlov på prøve"
Frederik og jeg kom forbi ved frokosttid flere gange, skuespillerne faldt for hans charme: "Må hunden godt få en skive roast beef?" - Ja tak.

Anette sa...

Hvor spændende med filmen der er optaget lige i nærheden af dig ;-)

Melusine sa...

Jeg har ikke sett denne filmen, men det må ha vært artig å oppleve innspillingen så nært. Kan godt skjønne at folk gjorde seg ærend på bensinstasjonen, den ser jo helt ekte ut!
Ha en fin kveld og kos deg i morgen :)

hobbyentusiast sa...

Så moro å få være tilskuer til dette. Esso stasjonen ser veldig ekte ut, så skjønner hvis folk trodde de kunne fylle bensin der ;) Har ikke sett filmen, heller ikke hørt om den. Skjønner godt du så på kulissene første gangen du så filmen. Hadde nok jeg gjort og om det hadde blitt spilt inn noe her i bygda:D Et flott innlegg. :D God helg.

HildeS sa...

Så festlig! Da jeg bodde i Reykjavik, var det plutselig filminnspilling i huset jeg bodde i. Først skjønte vi ikke noe som helst, for det var lys og masse folk utenfor. Men så fant vi ut at det jammen var filminnspilling som foregikk. Jeg måtte da på kino for å se den filmen da den kom hit til Norge, og det var en dårlig barnefilm som jeg ikke husker navnet på engang... Men moro var det lell.

Marita sa...

Morsomt! Det nærmeste jeg har kommet en filminnspilling/skuespiller var Al Pacino når de spilte inn et par scener i Lofoten.

Henny sa...

Så spændende, at de har lavet en film i dit område! Man sidder altid og ser sådan en film på en særlig måde bagefter. Jeg måtte se en film, som var optaget i Hjørring, to gange, fordi jeg lod mig forvirre over måden, filmen var klippet sammen på. De kom ikke ud på den rigtige gade efter en tur gennem parken!

TorAa sa...

Hvilken spennende opplevelse og flotte minner supplert med herlige bilder som akkompagnement.
(som student var den beste jobb vi kunne ha: Være statist på film-innspillinger og på fjernsynsteatret - såååå mange og laaaange pauser, vi fikk lest og tjent litt på samme tid;))
Håper fire ganger 10-årsfesten blir en skikkelig hype.

Her har jeg hatt besøk av H1N1 - viruset hele siste uke. Og det er slett ikke hyggelig. Stort sett bare sovet. Får ta noen kommentarer hver dag, så jeg skal nok rekke igjennom alle...

Strikkebesta sa...

Artig! Mi erfaring med filminnspeling er av litt nyare dato; vi fekk nemleg spørsmål om vi ville stille som statistar i ein film som vart laga for galisisk tv i sommar medan vi var på pilgrimsvandring i Spania. Fekk lovnad på ein dvd når filmen vart ferdig, men har ikkje sett noko av den enno. God helg i Bergen!

Turid sa...

Så spennende med filminnspillingen i nærmiljøet. Og for en stemning i bildene.

Her for ikke så lenge siden var det noen på døra og spurte om å spille inn reklamefilm utenfor huset vårt. De var her to ganger, men valgt et hus i nabolaget. Syns jo det var litt spennende, ja, men kanskje like bra at ikke de spilte inn akkurat utenfor døra. Mye av reklamefilmen for Gule sider som går på tv er spilt inn i nabolaget. Men det går jo så fort at det ikke er så lett å få med seg detaljer.

Ønsker deg en riktig god helg. Turid

linsky sa...

Å, så morsomt!
Og bildene skulle man ikke tro var tatt på samme sted. :-)

sologbolig sa...

Så stilig å ha filminnspilling i nærheten da. Artig innlegg. God helg.

drengen sa...

Stilig!!! I det området har jeg vandret mye, men da dette skjedde var jeg nok flyttet.
Riktig god helg og husk at det skal "kjennes" etter en fest..

organic-lizzi sa...

Åhh! Var det i strøket ditt den ble tatt opp..Filmen var jo sart og superfiiin...
Morsomt å se bildene fra før..under..etter... Skal si det var forskjell..Ikke rart folk ville innom på bensinstasjonen.Den ser sååå ekte ut(men det er jo meningen også:-)
Herlig H..Fortsatt suuuperduper Helg& Stooor klem fra Randi

Sommertid sa...

Må ha vært litt av en opplevelse for alle som bodde i nærheten det her ja..bruker jo ikke skje så mye i slike boligstrøk og ihverfall ikke i oktober/november..
Kjempefine bilder før og nå...likte da de var pyntet jeg da..og morsomt å høre om Esso stasjonene som ikke var på årntlig.

Ha en superduper helg sammen med bursdagsfeirende folk og sammen med familien. Hils Jølle fra meg.

Gunsside sa...

Så morsomt for dere som bor rundt i området der "midt i filmen" lioksom. Det så jo svært så koselig uy på DEN tiden
Har sett filmen flere ganger, veldig bra Joner & Bonnevie ;)

Eli Kristin sa...

Så artig å se sånn action i nabolaget sitt, he-he. Sjelden å se filminnspilling så tett på i Norge vil jeg tro. Jeg tror ikke at jeg har sett filmen, men jeg har iallfall hørt om den :)

God helg!

Mona sa...

Det måste ha varit kul att hamna mitt uppe i en filminspelning! Jag har inte sett filmen, men när jag läser vad den handlar om så undrar jag om jag inte har en inspelning liggande på ett band någonstans. I dom nordiska filmerna är det snarare regel än undantag numera att skådespelare från både Sverige, Norge och Danmark agerar. Sverre Anker Ousdal har jag sett i otaliga svenska filmer, men honom ser man så mycket till längre (i alla fall inte i Sverige).

Sara sa...

Fin løsning ;)
Nei friyren tar faktisk ikke lang tid å lage ;)

Living next to me sa...

JEg trodde jeg hadde begynt her men fant meg ikke , disse kodene vi må skrive etter noen innlegg, innkludert hos meg selv tar tid og en tar jo feil , så da forsvant det vel, jeg husker filmen , Det var vel en av Bonnevis første filmer, en sterk film, det må ha vært moro bo midt oppi det...
F.

Living next to me sa...

auda , der så jeg meg gitt . ;O) bra innlegg Petunia siden jeg legger inn 3 svar..;O)

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Fint at du oppdaget at linken var feil!

Artig å lese ditt innlegg.Har ikke sett filmen selv om jeg er en kinogjenger. Det blir ikke lenge til
opptakene i Gamlebyen starter for juleprogrammet i TV2, så det blir nok noen forandringer på omgivelsenen å oppdage der også. Men mesteparten vil nok være originalt.

Ha fin søndag!

Ida sa...

Stilige bilder og kulisser.
Troverdige og ganske autentiske også, skjønner jeg.
Kanskje du fikk sneket deg med i en scene også, eller...? ;)

mormonsen sa...

Dette var jo skikkelig arti. Tenk å se sitt eget nabolag i en film. Og du forteller jo en fornøyelig historie, bl.a. om den bensinstasjonen. Og jeg kan jo tenke meg at dagene med filming erindres hvert år når borettslaget henger opp adventspynten. (og nå er vi straks der igjen ):)

Margrethes hus og hage sa...

Så artig H-innlegg :) Det må jo være litt spesielt å se en film fra nabolaget, særlig når det blir forandret på bygninger osv.

Ønsker deg en fin start på uken. Hilsen Margrethe

eira sa...

Stuen min var opplyst de kveldene de digre lampene på taket av blokkene sto på... og da det smalt i fyrverkeri spurte poden min om det var nyttårsaften.. Blålys og julelys og bensistasjon.. (jeg ble så lei meg da de tok den bort igjen)
Ser flere lurer på hvorfor bygge en "ny" stasjon i stedet for å bruke en som allerede finnes... Har nok noe med å gjøre at det skulle brenne ganske kraftig i en scene der... lurt å ikke være nær fulle tanker da:)
Pynten i julegaten krymper jo fra år til år da... litt synd, for det var kjempekos med alle lysene slik det var i filmen!

Takk for trivelig innlegg Petunia!

Hobbygåsa sa...

Så gøy, og den filmen har jeg jo sett også! Kan tenke meg det var livat mens det stod på ja, kan bare tenke meg hvis noe slikt hadde skjedd her i byen :-) Flott H-innlegg!

vibeke sa...

Nei, den filmen har jeg ikke sett (kanskje fordi Joner er med :-) ) Men ser jo at en bør ta en titt for å sjekke omgivelsene. Det er litt gøy når ens eget nabolag blir gjenstand for filming. Og den ESSO-stasjonen ser i alle fall ut som en ESSO-stasjon.