torsdag 26. november 2009

ABC i ord og bilder # J

ABC runde 2 logo Jeg eier ikke blogglyst om dagene, så denne gangen blir det bare et kjapt lite innlegg fra meg slik at jeg er med i denne runden også. Min J sier vel egentlig seg selv. Alle som leser bloggen min kjenner denne karen her og det meste er vel skrevet om han. Men en liten presentasjon er vel på sin plass for dere som ikke vet hvem han er!!J

Min J står for Jølle!Jølle 2

3398391573_48b90db4be_o[1][5][1] Jølle er hunden vår. En glad og lystig fyr på snart 5 år. Han er blanding av Border Collie og Dobermann/Rottweiler. Vi fikk han via omplassering da han var nesten 5 måneder. Det var som han alltid hadde vært her og slo seg til ro med en gang. Egentlig hadde vi han bare “på prøve” i to uker, men det å levere han tilbake, var aldri noe diskusjonstema. Vel, hvis vi hadde spurt de to kattene våre den gangen vi tok en siklende, gymmileketyggende urokråke inn i huset, om hva de mente om den saken, så ville nok ikke de vært like enige i dette. Men nå er han et likeverdig familiemedlem med dem selv om det fortsatt kan vanke en liten lusing når en av kattene har en dårlig dag. Jølle står tross alt nederst på rangstigen fortsatt.  Kattene har førsteretten til det meste og han må sitte pent å se på når kattene sjekker maten hans om det kanskje kunne være noe for dem også. Den dumme hunden, som kunne ha slukt i alle fall den minste av kattene i ett jafs, finner seg i det. Han sitter og sikler rett ved siden av den av kattene som forsyner seg med hundeforet og jeg har mer en en gang sett at de lager namnamlyder og later som de spiser, bare for å markere seg!Jølle 1 Jølle er blodgiverhund og har vært det et par år nå. Han har vært med på å redde et par andre hunders liv. Blant annet en valp som hadde spist rottegift og en annen hund som mistet mye blod under en operasjon. Å gå til dyrlegen er nesten det gøyeste Jølle vet. Der er det så mange kjekke folk som bare vil kose og klappe på han og som synes han er så flink!

Jølle 4 Jølle 3


Jølle elsker oppmerksomhet, så det å bli kledd ut, er bare kjekt! Her som bestemor Rødhette og en kul fyr med solbriller! Men det kjekkeste av alt, er nok å gå tur!2a


Besøk gjerne ABC i ord og bilder bloggen for flere bokstavelige innlegg!

59 kommentarer:

mormonsen sa...

Det er lov til å dabbe av på bloggiveren innimellom! Jeg er bare imponert over hvordan du står på og drifter denne ABC-leken. Og innlegget om Jølle er like velskrevet, og bildene dine like flotte som alltid.
Ei riktig god helg til deg. :)

Rimkogeren sa...

Danske Frederik siger pænt goddag til norske Jølle.

Hej fra mig

Nissemann sa...

Kjempeflotte bilder og tekst! Og gratulerer, det kan være du er den eneste som ikke har et juleord denne uken... :)

Monika sa...

Denne har eg venta på
klemma ;-))

Hagemor sa...

jølle er en flott hund sier frida...finnes det virkelig blodgiverhunder??? fantastisk!! Du har sikkert vært kjempeheldig med jølle...for blandingen kunne jo virkelig krevd sin mann også da... ha ei super helg!!

Living next to me sa...

han var utrolig søt, , særlig med skjerf, og blodgiver hund,. HEr lærer en vist noe nytt. Flott Jølle: F

Lise H sa...

Kjempeflott hund :)!!
Nydelig fotomodell!

Mia sa...

Vilken härlig fotomodell !! Så bra, jag har aldrig tänkt på att djur också behöver blodgivare, men det är ju egentligen självklart, när man tänker lite...Nederst på rangskalan, då måste det vara extrakul med matte på tur, så han får lite kvalitetstid han också. Tjusigt bilde av er två :)

karna sa...

Etter første linja i J-innlegget ditt, viste jeg at dette innlegget skulle begynt med; Hei Jølle! Koselig innlegg, takk for kommentar, du gjør en kjempeinnsats og det er noen dager som bare er dumme. KLEM

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Hundens bästa vän är.....

Kul hundbilder.

Jag har ändrat färg.

Ha de bra.
Hasse A

Maria sa...

Åhh så söööt och fin din humd är...
Jag älskar hundar och skulle vilja ha en själv, men ryggproblem sätter stopp för det, tyvärr. Men jag är hundvakt då och då istället.
Ha en bra dag!
/Maria

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

En skikkelig søtnos, Jølle - og det virker som han har en herlig personlighet, også. En god hund! Ha ei fin helg!

sologbolig sa...

Flotte og artige bilder av ein søt hund. God helg.

Anette sa...

Så söt han är. Skulle nog gå bra ihop med min Ester! Ifall nu katterna är dumma och han behöver lite annat hundstöd ;-) Blodgivarhund, vilken hjälte. Jag visste inte att det fanns blodgivarhundar! /Anette

Sommertid sa...

Hei Petunia og Jølle. Dere ser ut til å kose dere sammen, enten det er ut på tur eller i mer hjemlige trakter, selvom kattene syns du er en "inntrenger" fortsatt. Pyttsann..de kunne ha fått noe mye verre i hus, for du jølle er jo bare godheten selv..innimellom da...litt rampete på god måte vel å merke har man lov til å være..man er jo bare "unggutten" på snart 5 år...energisk og alltid hjelpsom.

Flotte bilder og blogglysten kommer nok tilbake..er ikke så lett midt i mørketiden og julestria..men ta en dag av gangen så går det meste, det har jeg funnet ut.
Go freddag og go helg :)

9na sa...

Hei! åå så hyggelig blogginnlegg om Jølle! Han ser nå ut til å være en kjernekar!

Ellen sa...

Veldig fin hund. Jeg måtte vise elsklingen bildene. Og jeg har heller aldri tenkt over at det selvfølgelig finnes blodgiverhunder!! Så flink han er..

Fine bilder og innlegg som vanlig!

Ønsker deg en god helg Petunia!

Marit Johanne sa...

Nydelig hund!

regnbuesting sa...

Jeg har blitt så glad i Jølle! Det er nesten som at jeg kjenner han etter alle de flotte bildene og fortellingene du byr på. Synd jeg ikke kan få gitt han en klem gjennom tastaturet, men kanskje du overbringer en?

Blogglysten kommer tilbake, bare ta det med ro.

Malys krok sa...

Så flott å se Jølle. Skulle bare mangle at ikke han skulle æres denne gangen. Måtte le av Bestemor Rødhette og Tøffingen. Har før sagt at han er flink som gir blod og med det redder hundeliv. SÅ FLOTT!! Takk for kommentaren!
-Margit-

Gamleheksa sa...

Herlig hund. Nesten så jeg får lyst på hun sjøl, men bare nesten....:)

God helg.

qehenne sa...

Det var hyggelig at det ble Jølle du skrev om på J. En herlig personlighet, som jeg ser at du er veldig glad i, og følelsen er gjensidig ser jeg.Du blogger stadig små historier, så det er nesten som en kjenner han:-) Utrolig at han er blodgiverhund!

Elisabeth sa...

Veldig fin hund du har, Astri. GOD HELG!

Turid sa...

En god historie, som en blir glad av og lese, og artig det med at kattene har rangen!

Anette sa...

Hvor er han sød ;-) Han er sej at han er blodgiver! Det er flot -husk at ros ham mange gange fra mig. God fredag.

drengen sa...

Her kommer en bamseklem fra Max, Vesla og Aiko! Jølle er bare helt topp!

HildeS sa...

Jølle kjenner vi jo godt..
Dårlig bloggelyst kjenner jeg også til for jeg har ligget syk siden søndag, så det satt langt inne å komme med noe bidrag i dag gitt.

God helg!

Linda sa...

Nydelige Jølle, og så flink og snill han er som er blodgiver!! Skikkelig stilig!!=)

Lappedamen sa...

Jølle høres ut som en skikkelig tålmodig kosehund. Ja, han ser sånn ut også. Har alldri hørt om blodgiverhunder før, men det hender jo at de også trenger blod selvfølgelig. Flink vofs. Ha en fin helg.

Irene sa...

Koselig innlegg! Mitt hjerte er utrolig svakt for hunder! Og Jølle ville uten problemer sjarmert meg i senk! Skulle gjerne hatt hund igjen, men når en er så mye på farten som oss, så blir det egoistisk overfor hunden ..... får heller kose meg med andres når muligheten byr seg! Ha en flott helg!

Marita sa...

Jeg har fulgt bloggen din så lenge at Jølle kjenner jeg. En usedvanlig vakker og klok hund. Man blir jo bare så glad i disse firbente våre!

linsky sa...

Å, han er jo så nydelig!!!
Herlig som bestemor! Hahaha!

Evami sa...

Flotte sjarmerende Jølle:) Så tålmodig med disse katte-søsknenen sine,og en skuespiller av rang:) Og snill som bare det,som gir blod! Visste ikke at det fantes blodgiver hunder,så nå lærte jeg noe nytt:)
BLoggelysten komme rog går,og nå i disse tider har man jo litt annet å tenke på også,og så er du så utrolig flink til å følge opp oss ABC´ere:) Ha en strålende advents helg:) Klem

Anonym sa...

Sikken en skøn hund! Og sikke nogle dejlige billeder. Jeg kender godt det med ikke at have lyst til at blogge, men det er nu et rigtig godt indlæg du har, så jeg glæder mig til at læse et indlæg fra dig, når du har lyst til at blogge. Mvh Sportsglad

Anne Thompson sa...

Hvor er han bare fin! Dine billeder af ham med sjal og briller fik mig til at le. Tak for det!

ElinSire sa...

Alldeles herlig!!

Henny sa...

Det er da en sød hund. Jeg synes, det er sjovt, at han sådan accepterer kattenes overherredømme.

TorAa sa...

Hva i all verden skal jeg tro:
Du eier ikke bloggerlyst om dagen
- og så presenter du denne.

jeg er jimponert

ps - her er huset fullt og jeg stikker innom fra tid til andre mht å kommeneter i løpet av helgen

TurboLotte sa...

En fantastisk stilig kar det der. Litt bloggtørke her også. men skal prøve å hive meg på kalenderen da.

Mona sa...

Jag faller pladask för denna vackra hund! Ett enastående porträtt av honom på första bilden och en underbar bild i härliga mustiga färger. Den sista bilden gör mig riktigt avundsjuk. En sån underbart härlig utsikt och vacker natur. Nu kan jag snart inte komma på fler superlativ!!

Donald sa...

Stilig karl, ja, det flotteste det er nu billedet af Jølle på tur i fjellet, og den udsigt, den vil jeg gerne opleve :-)

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
En sånn hund kunne jeg faktisk tenke meg ... hvis den engang blir en hund i huset. Ordentlig søt!

vibeke sa...

Fine bilder og tekst. Og flott hund. Visste ikke at hunder kunne være blodgivere, men når jeg tenker meg om, burde jeg jo ha visst slik. Oppvokst med engelsk settere som jeg er, er det ikke fritt for at jeg i enkelte øyeblikk skulle ønske jeg hadde en hund. Foreløpig greier vi oss med kanin.

naturglede sa...

Synes du sa du tok det enkelt? Dette var jo superflott. Du har en nydelig og klok hund. Ønsker deg en flott første adventhelg:)

Spiderdama sa...

Så søt! Flotte bilder også, særlig det siste:-)
God helg til deg!

Gunsside sa...

Hei Patunia, fint å kunne si noe om blogglyst-eller ikke. Imponert over at du kommer med dette flotte innlegget om Jølle alikevel, nydelig hund - OG at du tar deg tid med alle dine hyggelige kommentarer rundt om på bloggene
Ha en god helg ;) !!

Hobbygåsa sa...

Det kan da ikke blogges annet enn Jølle på denne bokstaven :-) Koselige bilder og koselig skrevet. Jeg syntes det siste bildet er så vakkert! Ha en fortsatt fin helg. Og du - jeg har glemt - aner ikke hva CC står for jeg... Og mange reiser faktisk til Hønefoss for å ta Bergensbanen, lettere enn å reise til Oslo kanskje...

Mateol sa...

Jølle ser ut som en skikkelig kul fyr! Ingen tvil menneskets beste venn :D

organic-lizzi sa...

Det beste du kunne gitt meg en sen kveld!! Jeg er suuuuuperfan:-))
Herlig J-innlegg!!
Ikke blogglysten..Jeg er litt daff for tiden på det jeg også..Først i kveld var det skikkelig Yess:-))
Fortsatt verdens deiligste helg din goding:-)&Stooor klem fra Randi

Margrethe sa...

Ingen tvil om at Jølle er en kjær hund i familien. Og så morsomme bilder. Og så bra at dere lar han være blodgiver. Ha en god helg med min beundring for alle dine gode kommentarer både til meg og andre bloggere.

Camilla :) sa...

Mange flotte hunder du har og har hatt :) En mer trofast venn skal man lete lenge etter! ;)

BirtH sa...

Blodgiverhund; det høres bra ut! En god følelse å hjelpe andre.
Når jeg ser dine bilder fra fjellet, lengter jeg opp i høyden. I dag er det flere cm snø her, og snart skal jeg ut å gå i marka.
Ha en god søndag!

Belinda Renee sa...

Herlig hund dere har da. Forstår av innlegget ditt at han har et godt lynne c",) måtte flire av rødhette bildet ja :-) hehe
Jøss, visste ikke at hunder kunne være blodgivere du, snertent. Det er bra. . Hva får han som premie for å gi blod da?
Ha en fin dag
Mvh Belinda som er ute i siste liten som alltid c",)

Lene sa...

Hehe :) Han er herlig - en hund etter å kle seg ut ;)

Og jeg skjønner så godt det der med manglende blogglyst. Har det ofte sånn, jeg og - og da lar jeg det bare være. Plutselig borte - plutselig tilbake igjen. Jeg har (neeesten) sluttet med å ha dårlig samvittighet for det. Blogging skal man gjøre når man har tid og lyst.

Ha en fin adventsdag i vest - både du, familien, og ikke minst Jølle :)

Anne-Lie sa...

Vilken liten going du har! Kunde inte vara så svårt att lösa veckans bokstav;-))

Kathrine sa...

Jølle er søt ! :)

Pupziz sa...

Han er jo så nydelig!:-D
Takk for at du la inn I'en min på lista=)
Og takk for kommentarene!
Ha en topp uke!

sissels sa...

Kjempekoselig å lese om Jølle, han er nå en fin hund da. Må si at jeg lærte at hunder også kan være blodgivere.

Har også blogget om min j, men av en eller annen årsak får jeg ikke opp abc-bloggen og får derfor ikke lagt det inn. Får prøve igjen senere i dag.

linn kristine sa...

Hihihi. For noen herlige hundebilder.
Vakkert det siste. :D