søndag 29. november 2009

Mandelen som ble borte

Mandelen 3 Tradisjon har Monica valgt som ord for Mandagstema denne gangen og det skulle passe veldig bra for den tiden vi går inn i nå. Ingenting er vel så bundet opp med tradisjoner som nettopp advent og julen. Tradisjon er også noe man kan skape selv. I fjor fikk dere møte Kjøkkennissen her hos meg for første gang. Han vi nok dukke opp på bloggen min denne julen også. Han kom snikende ned fra loftet da jeg hentet adventstjernene og adventstaken og har allerede tent det første lyset enda jeg hadde lovet at Bulle skulle få gjøre det… Nå venter han nok på at de første julekakene skal bakes.

Men tilbake til Mandagstema og ordet tradisjon. Jeg vil innlede julen her på bloggen med en liten historie om den forvunne mandelen. Det er jo mange som har som tradisjon å spise grøt med mandel i som en del av julekosen. Det er ikke alltid det går helt som planlagt…

Denne historien er faktisk helt sann og ganske så selvopplevd…

Dette var fra de dager da jeg var ung og nesten ukysset. Jeg skulle være med den nye typen min hjem på julegrøt og gruet meg veldig. Jeg hadde møtt foreldrene hans et par ganger, men dette var litt mer høytidlig og hele slekten hans var invitert til julegrøt med mandel, marsipangris og hele pakken.
Da vi satte oss til bords ba jeg en liten bønn om at jeg ikke måtte få mandelen. Jeg hater slik oppmerksomhet og det ble ikke bedre at jeg ikke kjente dem så godt …
Det ble faktisk ganske koselig. Praten gikk lett rundt bordet og det var mye latter. Etter hvert klarte jeg å slappe av og da tallerkenen min nesten var tom, trodde jeg at jeg hadde gått klar. Forsyne meg en gang til, det skulle jeg i alle fall ikke.

Naturligvis fikk jeg mandelen i en av de siste skjeene og i panikk svelget jeg like godt hele nøtten. Jeg sendte noen lange blikk rundt meg om noen hadde sett noe, men selv om vi alle skulte litt på hverandre, så var det ingen som hadde fått med seg at jeg hadde fått den.
Første bordsetting var over og naturligvis meldte ingen andre fra at de hadde fått mandelen. Her var det bare til å brette opp ermene og åpne litt på beltet. Jeg holdt helt munn og våget ikke annet enn å takke ja da vi begynte på en ny runde med grøt. Til slutt var gryten tom og forundringen stor.
”Svigermor” forstod ingenting og ”svigerfar” ertet henne med at hun hadde glemt å putte mandelen oppi. Dette ble et mysterium i flere år, men der og da vi ble enig om at i løpet av julen skulle vi ha riskrem med ny mandel. Marsipangrisen skulle deles ut!!!
Og gjett hvem som fikk mandelen da?
Jo, det var nok meg. Denne gangen gjorde jeg meg til kjenne da alle var forsynte. Stakkers ”svigermor” ville ikke tåle en slik opplevelse en gang til. “Svigerfar” hadde ertet henne hele julen om at hun var begynt å bli tutlete og jeg hadde nok dårlig samvittighet fra forrige gang.
Det gikk mange år før jeg turte å fortelle om dette til farmoren og farfaren til eldtsemann. Men vi lo godt av historien da jeg ved en julemiddag, holdt en liten tale og ba tynt for meg!
Vel, hva er oddsen for å få mandelen to ganger på rad? Kan kjøkkennissen hatt en finger med i spillet allerede den gangen?Mandelen 1

304087768_f9b796cb9f_o[1] Dette er også det første bidraget mitt i Meretes sitt initiativ til å blogge og besøke andre blogger i adventstiden. Vil du være med på denne nedtellingen til jul, kan du titte innom henne.

30 kommentarer:

9na sa...

Koselig oppstartsblogg for advent :)

Berit sa...

Hei!
Synes mandel-historien din var søt. (noe slikt kunne hendt meg også) Godt å høre at det ble en historie dere kan le av i ettertid. Takk for at du delte den med oss.
Ønsker deg og dine en fin adventstid.
Berit

Lindaen sa...

Haha!! Ustyrtelig morsomt! Jeg kan se det hele for meg!

MajorogMeg sa...

Herlig historie:) Sikkert så pinlig...men så gøy å se tilbake på:))
Nyt adventstida og klem fra meg:)

Evami sa...

Herlig historie:) Kan se for meg det hele,kan tenke meg at den historien er en gjenganger hos dere:) Ha en herlig adventstid:)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Tror helt klart nissen hadde en finger med i spillet der! En fornøyelig historie - bra dere alle ler av den nå:o) Ha ei fin adventstid!

Mokomoko sa...

:-)

mreteveian sa...

Syns jeg lkejnner magesperren når "enda" en grøttallerken må tømmes for at mmndelen skal komme til rette...

Fornøyelig historie!

Catta sa...

Åh, denne historien er så utrolig herlig og søt ! Jeg lurer litt på om jeg har hørt den før, men jeg smiler bredt når jeg leser den igjen! En herlig oppstart på advent! Nå kom julestemningen igjen!

Petunia sa...

Du har nok hørt den før, Catta. Har hatt den på bloggen den første julen jeg blogget.
Kjekt å kunne bidra med litt julestemning:)

linsky sa...

Hihi, for en morsom historie!!

Kadermo sa...

Det var en fin historia och du blev gift med drengen också ?

http://jobbmedblogg.blogspot.com/2009/11/mandagstema-3012-tradisjon.html sa...

Kjempesøt historie... stakkars svigermor!

Stine sa...

Unnskyld - vet ikke hva som skjedde der over - ikke meningen å lage rot i kommentarfeltet ditt. Det jeg skulle si var at historien var kjempesøt, og at jeg føler med både deg og svigermor. Slett gjerne kommentaren over!

Cathrin sa...

For en søt historie, og en flott historie å le av i ettertid. For en nusselig kjøkkennisse du har, kan tenke meg han driver med mye spik i desembermnd. Blir moro å følge med på hva han finner på! :o)

Turid sa...

Det var en herlig historie. Mandel i riskremen er en god tradisjon, men jeg er ikke av dem som bruker å få mandelen...

Kjøkkennissen din er nok en luring som kan finne på en del pek fram mot jul. Du får skylde på den, hvis det innimellom går litt i stå med vindusvask eller at kakene forsvinner :-))

Donald sa...

Ung og næsten ukysset :-) Dejlig fortælling.

Odds for at få den to gange i træk hvis man er mere end 4 er ganske høje! Du kan sikkert godt få en bookmaker til at give odds på det :-)

Camilla :) sa...

For en artig historie! :D Forstår deg egentlig utrolig godt altså! ;)
Min mormor hadde alltid en mandel i hver tallerken til oss barnebarna da vi var små, og da oldebarna begynte å komme, så ble mandelen ført videre til dem. Det første året min sønn spiste julegrøt med mandel hjemme hos oldemor, så ropte han "Æ fainn den!" og svelgte hele mandelen før vi andre rakk å se den... Det var jo mat det også ;)
Ha en flott adventstid med masse tradisjoner! :D

Sigrun sa...

Artig historie, og du er nok ikke alene der, sikkert mange som har gjort det samme både før og etter deg. Jeg pleier å si det sånn:
"det meste blir en god historie i selskapslivet etter en stund".

Rimkogeren sa...

Fy, fy skamme dig
du slemme pige.
rystet har du mig,
det må jeg godt nok sige.

Og ryster gør vi stadigvæk, altså anjoe, vovsen Frederik og mig, MEN vi ryster stadigvæk af grin.

Ida sa...

Dere er søte og sjarmerende, begge to.
Både du og nissen. ;)

ASSA sa...

Ja, nissen han er så gild en mann,
mange kunster kunne han...... ;)

Morsom historie :D

Anne sa...

Ler og ler, for har faktisk gjort det jeg også, svelgt den mandelen for ikke at alle skulle se min vei :-) og du!!! enderlig så glad jeg er i marssipan, nesten ike til å tro heler.

Utrolige artige bilder du har tatt her ja Petunia.

Ellen sa...

Herlig historie og en helt vidunderlig skøn nisse.
Han er vel norsk?
Hvis jeg nogen sinde ser en nisse magen til din, MÅ jeg bare have ham :-D

Strikkebesta sa...

Ei herleg forteljing til å kjenne seg igjen i, kven huskar vel ikkje dei første, sveitte besøka hos svigerfamilien? Eg fekk heldigvis ikkje mandelen, men kunne nok ha gjort som deg om han skulle ende på min tallerk:) Takk for historia!
Ønskjer deg ei fin adventstid!

Miriam Elisabeth sa...

Så morsom historie! lett å kjenne seg igjen i den. Og du, så godt du skriver!

Malys krok sa...

Heisan! Dette var en morsom historie fra virkeligheten! Måtte le, og lese den høyt for mannen min. Enig i at det der med mandelen måtte være en nissestrek. God advent til deg.
Fra Margit.

Sister Bonde sa...

Det var en vældig skøn julemindetraditionshistorie :D

Klem til dig

Melusine sa...

Hehe, artig historie - nissen hadde helt sikkert en finger med i spillet, ja! Og hva kommer kjøkkennissen til å finne på i år!?! Det blir spennende å følge med på ;)

Anonym sa...

Så koselig nisse da! En slik en vil jeg osgå ha og han kan få spise alle julekakene... Jeg er på slanker'n (i desember , så sprøtt)
Lisa