mandag 2. november 2009

Mørketid

Mandagstema Selv om jeg liker høsten godt, så er jeg ikke spesielt glad i mørketiden. Selve mørke gjør meg egentlig ikke noe. Det er mer kombinasjonen av mørke og kulde. Jeg er en frysepinn, så når søylen på gradestokken kryper nedover, trives jeg ikke noe særlig. Da spiller det ingen rolle om det er mørkt eller lyst. Men vær og vind, kan man ikke gjøre noe med, så da er det bare til å finne frem de unevnelige lange under og kle seg varmt…Mørketid 6

Mørketid 2For dem som ikke liker mørketiden, verken på grunn av mørke eller kulde, så kan jeg på det sterkeste anbefale trening (både utendørs og innendørs). Her er det bare fordeler:) Man kommer seg i bedre form, får mer overskudd og dette gjør det mye lettere å komme seg gjennom vinteren. Dessuten så det en finfin måte å holde varmen på!!! Så få på deg joggeskoene og kom deg ut og løp!!!! Det er jo så mørkt at ikke en gang naboen kjenner deg igjen. Men husk refleks da!!!

Et greit hjelpemiddel for utendørsaktiviteter på denne tiden, er hodelykt. Man kan ferdes på steder det ikke er gatelys og kan derfor komme seg litt ut i terrenget. Er du i tillegg mørkredd, så gir dette en ekstra god treningseffekt:

Forleden kveld var jeg ute og testet en hodelykt jeg fikk for en stund siden. Litt av vitsen med testen var jo å se hvor brukenes lykten var på steder uten noen som helst annen belysning. Joggeturen gikk derfor langs en turvei som snor seg midt inne i mørkeste skauen omgitt med høye grantrær og hvor månelyset aldri slipper til.

Mørketid 1 Jeg har aldri vært noe særlig mørkredd av meg og med Jølle som turkamerat, føler jeg meg alltid rimelig trygg. Men på denne turen opplevde jeg noe jeg ikke har gjort før.... Midt inne i skogen ble jeg plutselig grepet av en uhyggelig følelse. Bekmørkt var det på alle kanter og hodelykten ga jo et begrenset lys. Det ble på en måte som å være innestengt på et lite område. Fantasien begynte å spille meg et puss og tankene om de skrekkeligste ting som kunne skje svirret rundt oppe i hodet. Jeg ble også veldig bekymret for at lykten skulle slutte å virke. Hvor gamle var disse batteriene egentlig? Til og med Jølle merket stemningen og busten reiste seg på ryggen hans da en hegre skrek mens den svirret over oss et eller annet sted.

Jeg var veldig fristet til å snu og løpe hjem med halen mellom bena, men jeg bet tennene sammen og fullførte løpeturen. Og for en tur jeg fikk!!! Jeg har aldri løpt den runden så fort! Jeg kom hjem svett, glad og med æren i behold!

Konklusjonen min her at hodelykt + jogging i mørkeste granskogen, gir en uvurderlig god treningseffekt! Man pusher seg selv så mye som ikke en gang en personlig trener ville ha klart å få deg til å gjøre. Man trener på mye høyere puls enn vanlig og nye fartsrekorder vil garantert settes! Bare husk å ha med ekstra batterier i lommen!

Og når man så kommer hjem og har tatt en god dusj, kan man dumpe ned i sofaen med et teppe, en kopp te og en god bok eller strikketøyet og bare nyte mørketiden med god samvittighet:)Mørketid 5

For mer mørketid kan du besøke Mandagstemabloggen.

33 kommentarer:

Randi's Tanker sa...

En flott tolkning av mandagstema. Vel gjennomtenkt og godt skrevet!

Ønsker deg en fin uke, både ute og inne.

sinneskatten sa...

Riktigt läckert mörker har du fotat, jag gillar speciellt din översta bild.

Turid sa...

For et flott og inspirerende innlegg. Det er noe jeg absolutt må få gjort litt mer av, trimme :-). Tenkte da jeg leste, at dette hørtes litt skummelt ut. Og så kom du til akkurat det. Bra med Jølle som turkamerat da.

Spiderdama sa...

Flott innlegg. Enig i det med trening. Og det øverste bilde er helt nydelig;-)

Marie Höglund sa...

Ett bra inlägg med fina bilder. Mörker och kyla kan vara jobbigt, men med värme från levande ljus, fin musik och varmt att dricka känns det mycket bättre :-)

Mattias sa...

Det øverste bildet var utrolig fint!

Malys krok sa...

Så bra! Men det får ikke meg til å løpe i skogen, i mørket. Ikke en gang med hodelykt! Takk for din kommentar! -Margit-

Koselig koselig sa...

Jeg driver med mørkesykling jeg da, blinker både foran og bak hihi

Herlig innlegg (som vanlig!) Petunia. FLotte bilder og koselig å se deg og Jølle også :)

hei og hopp fra Mette

Anette sa...

smukke billeder. Spændende emne med mange flotte billeder i denne uge.

Marie sa...

Inte bara jag som ögonen och kameran med mig! ;-) Njuter av dina underbara bilder! Tack!

Marie

Ellen sa...

Åh, for et godt indlæg - gode tanker og gode billeder.

Dejligt bud på mandagstemaet :-)

Anne sa...

Mørketid ja..., ikke den helt store tiden for meg nei :-) Minde muligheter for ut med kamera på tur vet du, og da har ikke kjærringa det så kjekt desverre.

Maria Berg sa...

Det är ju för väl att du har en panlampa så at du kan lysa upp tillvaron! Och en hund som ser när inte du ser.
Min är en speciell lampa med små lampr i varje tråd, MB

linsky sa...

Uhu! For en skummel tur.. Bra du har med deg Jølle på tur. Flotte bilder! :-D

ElinsPhoto sa...

Vilka härliga bilder, den nedersta var min favorit. Det är så mysigt med tända ljus!

qehenne sa...

Mørketid med spenning og grøss. Det er fryktelig når tankene spinner helt på villeveier.Og enda når hunden reiser bust! Ja det ble nok en tur som ingen personlig trener kunne gitt deg. Flotte bilder som beskrev veldig godt denne tiden.

Lotta sa...

Du var mig en baddare på att fota Helt fantastiska bilder
Den översta är ju bara sååå bra.
Snyggt jobbat.
Här får jag allt ta mig en riktig titt för det verkar du har en helt sagolik blogg.
Kramizzz Lotta

Donald sa...

Det skal jeg huske! Jeg køber joggingsko og armbind med reflexer og et pandebånd med projektør! I år har jeg for første gang mulighed for træning om vinteren.

Arya sa...

Huff a meg - bøyer meg i støvet for den der. Jeg hadde snudd på flekken - dersom jeg i det hele tatt hadde kommet ut, da!

Nina sa...

Fin tolkning! Gillade första och sista bilden bäst, ger en fin stämning! Visar att även mörker kan vara fint och mysigt!

Cathrin sa...

Flott tolkning og fine bilder! Er det ikke rart hvordan fantasien kan løpe løpsk med en bare fordi man er i mørket, hadde nok ikke følt det samme om det hadde vært lyst ute nei. :o)

Rimkogeren sa...

Fascinerende læsning og superflot landskabsbillede!

Rimkogeren sa...

Fascinerende læsning og superflot landskabsbillede!

Mona sa...

Din översta bild är som en tavla. Att motionera utomhus är ingenting för mig. Men jag går gärna på gympa eller afrikansk dans.

Anette sa...

Baksidan på mitt hus är mot en mörk skog utan lyse så jag förstår din rädsla, men du fick ju en extra snabb löptur!
Hundar är ju tryggt att ha med samtidigt kan de höra nåt och börja skälla och då blir allt lite på sin vakt..../Anette

Småbyliv sa...

Hehe, skrekk og gru sier jeg!! Superartig bidrag til ukens tema :))

-Ultima-Thule- sa...

Må si at du hadde litt av en treningstur, skikkelig tøfft gjort å jogge sånn ute i skogen.
Nydelige bilder som underbygger historien :0)
*Klem*
-Kamilla-

marte sa...

Ha ha ha fine bilder og jeg kjente virkelig mørkeredselen min komme da du fortalte om din tur i skogen. Sist jeg var ute i skogen, pustet en elg meg nesten i nakken...så holder meg på veien en stund. Følelsen som kommer i mørket er rar.....blir man først redd...så blir man bare mer og mere redd. Huff....holder meg til tur i dagslys jeg altså. Ps. Har ikke en så flott hund til å passe på meg.

Madame sa...

Dejligt at læse om dit forhold til mørketiden, Petunie - og det med at begynde at træne, lyder som en god idé.

christina sa...

Det blir många vackra bilder under vår mörka tid också. Bra hjälpmedel du hittat till både hund och människa.
ha det gott!!

TorAa sa...

Mang en pesron har led av meg når jeg har snakket om hodelyktens fortreffelighet.
Mine foreldre brukte jo slike da de var unge og gikk på skitur etter jobb.
Men nå skal det være fullt ferdig opplyste skispor og bakker og all komfort.
Det ender vel med at turen foregår på flatskjermen og med kunstig duft av natur.
Ha en fortreffelig uke.
Jeg planlegger ABC-G. tror du jeg gruer meg? Haha.

Joda, det var en spesiell helg.
Med besøk av datters svigerforldre
som for første gang var i Norge.

Helle sa...

ha ha meget fin og sjov historie :-) Ja kunne være man skulle motionere vinteren væk så foråret hurtigt kommer igen :-)

Melusine sa...

Oj, hvilket adrenalinkick man kan få når fantasien spiller en et puss slik du forteller om her, spennende i tillegg til god trening!
Selv sykler jeg til og fra jobb, men ikke når det er glatt og de siste dagene har jeg sett noen utrolig flotte soloppganger. Dessverre har jeg ikke plass til kamera i sekken...
Ja, det er sannelig godt å krype opp i sofaen med god samvittighet etter en treningsøkt :)