torsdag 10. desember 2009

ABC i ord og bilder # L


Ny uke og ny bokstav. Det er bare til å sette det siste brettet med pepperkaker i stekovnen og hive seg på ABC i ord og bilder som i dag har bokstaven L på menyen!!!



Min L står for Lage!!!

Julen er vel kanskje den tiden på året det lages mest ting i de tusen hjem. Det formes, bakes, syes, males, snekres og tegnes... Ja, jeg tror at mye av inntektene til hobbybutikkene er basert på det vi kjøper i november og desember. Men det er jo koselig da å skape noe med egne hender. I fjor høst hadde jeg et trolldeigkurs her på blogggen min og jeg får stadige spørsmål om hvor man finner dette innlegget. Jeg lar en liten reprise på det kurset være mitt bidrag i ABC leken denne uken:


TROLLDEIGKURS

Jeg har tidligere laget mye i trolldeig og Bulle har i flere uker maset på meg om vi ikke kunne sette oss ned og lage noe igjen. Så siden han ikke gir seg så lett, så var det best å bare sette i gang. I den forbindelse tenkte jeg at jeg kunne lage et lite kurs og vise hvordan du kan lage nisser som du kan gi bort i julegaver. Oppskriften og veiledning på selve trolldeigen finner du her.



Hva du trenger

Det er ikke så mye redskaper du trenger for å lage trolldeigfigurer. En kjevle, en skarp kniv, noe å lage mønster med (her bruker jeg slik som du renser neglebånd med og en slik plastikk pinne som følger med epoxylim), en kopp med vann, tannpirkere som er spiss i begge ender og en hvitløkspresse til å lage hår med. Det kan være lurt å lage figurene på bakepapir. Det gjør det lettere å flytte dem fra bordet og inn i ovnen.


Jeg hadde tenkt å lage en liten nissegutt. Jeg begynner med å forme en kule til hode og en trekant til lue. Jeg setter dette sammen med en tannpirker og litt vann mellom delene. Så bøyer jeg litt på luen og lager mønster på den som skal ligne på et bråt.




Jeg triller en liten kule som jeg deler i to og plasserer på hvert kinn og en liten pølse som jeg legger på haken. Dette gnir jeg godt fast til hodekulen slik at det ikke synes at det er lagt på etterpå. To små kuler blir til ører og en liten kule blir formet til en liten nese. Her stikker jeg to hull til nesebor. Der øynene kommer, lager jeg to små fordypninger. Munnen kan du risse opp med en spiss gjenstand eller du kan male den på etterpå. Håret blir laget av en hvitløkspresse.



4 Kropp

Kroppen blir til av en liten klump. Jeg gjør ikke noe mer med den før jeg har laget bena. Men husk å feste kropp og hode til hverandre med en tannpirker og litt vann.



Jeg triller en pølse i passende tykkelse og lengde til ben og deler den i to. Så former jeg buksen litt til. Jeg pleier å legge en blyant innpakket i sølvpapir akkurat bak kneleddet for å få en liten knekk i foten der. Og så lager jeg streker på buksen slik at det ikke blir så slett. Vil det skal være liv over figuren.

7 Ben 3

Nederst på kroppen/genseren lager jeg en liten kant med mønster som skal ligne på et bråt. Her ser du buksen og den lille knekken i kneleddet.





To kuler i passende skostørrelse former jeg til to tresko. Disse blir festet til bena med tannpirkere og vann!

10 Hode kropp sko

Nå er lue, hode, kropp og føtter ferdig!


Armene lages på samme måte som bena og jeg kutter ikke armlengden før jeg har festet armene til kroppen. (Husk vann og tannpirkere!)


Armene bøyes i ønsket fasong og votter lages av kuler som formes til og enda mindre kuler blir tommel. Vottene festes med 1/2 tannpirker til hver arm. Bråt lages nederst på erme. Litt bulker/riller der armen bøyes, gir liv til figuren.

Finsih

Da har nissegutten også fått en liten snøball i den ene votten og er klar for å stekes i ovnen.


Jeg har mer tro på lang steking på svak varme. Da sprekker ikke figuren så lett. Denne nissegutten kommer nok til å ligge i ovnen i ca 1 døgn på rundt 100 grader. Kanskje litt lengre også.

15 Ferdig stekt

Nå er nissegutten ferdig stekt og klar til å males.


Jeg kontrollerer alltid figurene om de er harde tvers igjennom ved å borre et lite hull fra baksiden der figuren er tykkes. (Ikke borr lengre enn inn til midten av figuren.) Er det som kommer ut bare pulver er den ferdig. Er det litt fuktig, må den stekes litt til. Når de er ferdig stekt, så tar jeg figurene ut av ovnen. Skrur termotstaten opp på ca 250 grader og når ovnen er varm - griller jeg figurene ett minutt eller to helt øverst i ovnen. Men gjør du dette, må du stå ved siden av ovnen og passe på hele tiden. De kan fort bli svidd. Grunnen til denne grillingen, er at jeg ikke maler ansiktene på figurene mine. Jeg la dem være "trolldeigfarget" og gillingen gir litt mer liv til figuren.


Så starter malingen. Jeg vil ikke anbefale noen spesiell hobbymaling, men den må tåles og lakkes etterpå og være egnet til å male på trolldeig.



Først maler jeg de største tingene og tar detaljene til slutt.

20 Male 5

Øynene er det vanskeligste. De gir figurene sjel og personlighet. Jeg pleier å først legge det hvite og når det er tørt maler jeg fargen på øynene og til slutt en svart prikk i øyet. Her må du bare prøve deg frem og se hva du synes er fint.

21 male 6

Selv en liten nissegutt slipper ikke unna litt sminke. Rødfarge i bollekinnene må til!

22 Male ferdig
Da er nissegutten min klar til å lakkes!
23 Ferdig lakket

Jeg bruker Quick blank lakk (sprayboks) når jeg lakker figurene mine. Jeg har forsøkt flere typer, men har blitt mest fornøyd med den. Du bør lakke figurene i alle fall to ganger. Aller helst flere og det er bedre å lakke tynne lag enn å dose på med lakk.


Detalj på "Mariusgenseren" og ansiktet til nissegutt!

26 Detalj Oppheng
Jeg liker best å lime figurene mine på en bakgrunn. Det kan gi dem litt lengre levetid. Men det er ingen grunn til at du ikke kan lage et oppheng på selve figuren. Da borrer du to små hull ved siden av hverandre (På selve kroppdelen av figuren) og bøyer til en liten streng til et oppheng. Stikk strengen i hullene og lim med hurtigtørrende epoxylim.


På tre kan du bruke ferdig lagede oppheng som du enten limer på eller spikrer på med stiftene som følger med i pakken. Så limer du trolldeigfiguren på fjølen med hurtigtørrende epoxylim.

27 Ferdig
Da er nissegutten min ferdig!

Og det er også dette ABC innlegget!! For flere bidrag på L eller er du bare nysgjerrig på hva ABC i rod og bilder går ut på, besøk ABC bloggen som du finner HER


53 kommentarer:

Rimkogeren sa...

Det kalder jeg en grundig instruktion. Og sikke et resultat - flot.

qehenne sa...

Denne figuren din har jeg hilst på før. Synes fremdeles at den har sjel. Mariusgenseren er bare prikken over i'en.
Ha en flott uke.

Irene sa...

Å så flott trolldeignisse! Jeg var ivrig da sønnen var liten. Nå tenker jeg på det, men får aldri somlet meg i gang. Falt pladask for Mariusgenseren (men den minner meg også om en dårlig samvittighet jeg har - jeg har to Mariusgensere i strikkekurven som har ligget klare for montering i ... år! Hufffff.
Ønsker deg en koselig førjulshelg!

fotoboksen sa...

Så morsomt å lære dette, og så fin nissegutten din ble!!
Det klør i hendene mine etter å prøve noe tilsvarende.
Tusen takk for inspirasjonen Petunia. :)

Malys krok sa...

Så dette i fjor ja, men du verden, det er så fint at det fortjener å komme på nytt! Så kjempeflink du er med trolldeig! Tror ikke mange klarer dete, til tross for utførlig "oppskrift". Nissegutten din er bare superfin! DET uttrykket i ansiktet!
-Margit-

Living next to me sa...

Trolldeig , det var den store dilla på 90 tallet. Har en hyllemeter med bøker og venter på at det skal bli populært igjen , men det er jo bare å begynne , selv om jeg syntes å lage de var mer morsomt en å male så den store dilla var kurver med roser og frukt som skulle være umalt. Du har LAGET et flott kurs;O)F.

Spiderdama sa...

Så utrolig flott og koslig den ble!:-) Å, ja mariusgenseren er knallbra!

Mia sa...

nå fikk jeg tilbake lysten på trolldeig!! det var jo en del år siden sist..og så har jeg lært masser, for eksempel skjønner jeg nå hvorfor de bestandig datt især, tannpilker!! og grilling.. har dog aldri vart i nærheten av din kunst :)

Lavynnia sa...

Herregud, så flink du er!!! :D Ble virkelig inspirert av deg, og hvis jeg tør, så skal jeg prøve meg på et slikt prosjekt, jeg også:) Men vet ikke om jeg tør å la ovnen stå på nesten døgnet rundt, har liksom ingen erfaring med slikt, jeg da...

Men èn dag..! ;)

Nydelig nisse var det også, og flotte detaljer:) Elsker at du tar deg tid til å skrive og fortelle skikkelig:) Må sikkert ha sett rart ut for de andre i huset ditt mens du lagde, tok en pause for å ta bilder, fortsatte litt til, tok en pause og tok nye bilder, og så videre;) hihi

En riktig god natt til deg, og god, snarlig fredag!

Klem! :D

Maria sa...

Otroligt fin trolldegstomte, med lusekofta och allt.
Trolldeg har jag inte pysslat med sen jag gick i skolan, så det är många år sedan.
Trevlig helg!

Anne sa...

O hildrande du så flink du er!!!!!

Anja Sportsglad sa...

Hvor er det rigtigt - Lage eller Lave på dansk .. og hvor er den nisse flot. Så levende! Måske skulle jeg lave trolledej med mine tøser i week-enden?? Kan i hvert fald godt blive inspireret af vejledningen her.

Helle K. sa...

Skønt valg :)
Jeg har også lavet rigtig mange ting i trylledej :)

Gamleheksa sa...

Wow, nå var jeg plutselig tilbake til min hybeltid på -80-tallet der kvelder(og netter) gikk med til trolldeiglaging og steking. Kanskje på tide å prøve seg igjen. Kjempestilig nisse-gutt.

Madame sa...

Hvor er han flot, Petunia! Sikke en tålmodighed det må kræve - og også en sikker hånd.

Ha' en god weekend!

Camilla :) sa...

Wow! Nå ble jeg skikkelig imponert altså :D Du er virkelig flink, nissen ble kjempesøt! :D

Kelsina sa...

Så utrolig flott nissegutt. Fin forklaring, men tror allikevel jeg ville blitt utrolig skuffet over resultatet. Skal litt talent til for å få det der til så bra.

Gunsside sa...

Hei igjen, så morsomt og for en flott nissegutt !!
Hadde også dilla på trolldeig på 90tallet, drev på så mye at det tilogmed ble solgt nisser og koner i alle varianeter til jul
(stakkars familie som også ble eiere av diverse figurer hihi)Kanskje jeg skulle prøve igjen etter den fine inspirasjonen her,
Ha en fin uke ;)

Donald sa...

Jeg skal på trolldeig kursus! Hvor er det morsomt at se forandringen af en klump til liv, nu forstår jeg bedre hvorfor Gubben skabte mennesker ud fra en klump ler :-)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Det var en ordentlig detaljert og super trolldeiginnføring. Så flink du er - ser jo kjøpt ut! Og mariusgenser da, gitt - intet er overlatt til tilfeldighetene! Kjempefint!!

Vibekes lille grønne sa...

Det ble en skikkelig fin nissegutt med sjel! Mye mer forseggjort enn de trolldeigfigurene som jeg fikk flashback til fra 80-tallet, da det var så populært. :)

Tove sa...

Har du sett for fin trolldeiggutt!
Ja, nå fikk jeg lyst til å prøve meg på trolldeig igjen; er noen år siden det nå!
Takk for grundig veiledning og oppfriskning!
Ellers har jeg siden 1. søndag i advent hatt framme den lilla jule/advents-vinnissen som jeg fikk i premie fra deg for 2 år siden!

Linda sa...

Kjempefin nissegutt! Du er virkelig kreativ!

AnneKa sa...

Trolldeig er kjempemorsomt men lenge siden jeg har holdt på med. Men nå fikk jeg jammen lyst å prøve meg igjen. Men eg kan love deg at selv om jeg følger oppskriften din til punkt og prikk så blir ikke mine nissegutter så flott som denne. Ha en riktig fin helg!!!

Marita sa...

En ordentlig sjarmis han der. Så flink du er!

Sommertid sa...

Så flott laget både nissen og innføringen trinn for trinn her.
Det gir minner tilbake til 90 tallet..da jeg jobbet i barnehagen og det ble mye Trolldeiglaging av nisser og annet rart. Men moro var det da.
Ha en fin helg :)

linsky sa...

Jøss! Så flink du er!
Jeg er skikkelig imponert. Noe sånt hadde jeg ikke hatt tålmodighet til

Lappedamen sa...

Så flott, takk for kurset. Dette skal jeg jammen prøve. Du lager jo like fine nisser som moren din, men i et annet materiale. Kjøpte noen flotte nisser av moren din.

Evami sa...

Hvor du er dyktig! Og for et utrolig bra kurs for oss nybegynnere. Nissegutten kom jo virkelig til live etterhvert som leksjonen skred fram:)

Ha en strålende 2dre helg i advent:) Klem Eva

Monika sa...

Kor flinke du er :-)))
den nissegutten er jo berre lekker
klemma fra monika

ps...... takk for at du flytta innlegget - kan du gje meg eit tips korleis eg linker til innlegg og ikkje til blogg

Lise sa...

Imponerende - den ble så fin - og jeg fikk lyst til å sette i gang jeg og!

Henny sa...

Det at lave noget er et meget vigtigt L. Din nisse blev meget fin. Jeg tænker bare, at han ville have været finere endnu, hvis du havde lakeret ham med mat lak i stedet for den blanke. Nå, en smagssag, selvfølgelig.

Tro Håb og Kærlighed sa...

Den er vel nok vel-lavet:-) Sød og fin!

Mona sa...

Jag är imponerad! Det verkar inte så svårt när man läser och ser dina instruktioner, men jag skulle aldrig klara av det. Så fin han blev nissemannen!

Hoptimisten sa...

Sikke en sød nisse. Han er da bare lige til at kramme.God weekend til dig!

organic-lizzi sa...

Så utrolig kult... Fantastiske nisser!!
Superdeilig helg & Klemmm Randi

Anne-Lie sa...

Men sicket fantastiskt hantverk du håller på med!

Blondhild sa...

Du skal nå bare legge ut flere slike oppskrfiter. Så utrolig flink du er. Han ble så skjønn den nissen. Han hadde så artig et utrykk i fjeset. Fint bidrag til en L

Marit Johanne sa...

Flott lage-beskrivelse! Lagde også en del trolldeigfigurer med ungene for en god del år siden. Og denne var så stilig med Mariusgenser!

TorAa sa...

Nå ble jeg nesten alldeles stum.
Noe som slett ikke er vanlig.
Det er bare så flott å se hvordan en velskapt nissemann kommer til verden.

sissels sa...

Wow så stilig nissegutten var i mariusgenser:)

sologbolig sa...

Kjempefin trolldeignisse og så grundig framgangsmåte da. Ha ein fin søndag.

Ellen sa...

Jøssemegvel!!!! Jeg har altså ingen kunstneriske aner.. slikt prøver jeg meg ikke på en gang. Men han var utrolig flott!! Så flink du er!!

BirtH sa...

For en flott kar!! Er glad for at han fikk øyne, var litt bekymret da jeg så de første bildene ;-)
Ellers er jeg enig med deg i at laks som blir for lenge kokt/stekt ikke er god; den blir veldig tørr da.
Ha en fortsatt fin søndag!

mormonsen sa...

Du er jo virkelig en kunstner! Og Mariusgenseren var virkelig prikken over ièn! Jeg har aldri laget noe av trolldeig, men har fått diverse presanger i trolldeig fra barn og gammeltantebarn opp gjennom årene. Utførelsen og holdbarheten har vært varierende, men det har alltid vært stor stas med sjøllaga presanger - hos både giverne og hos motttakeren. Innmari seint ute denne gangen, av gode grunner. Men en god søndag til deg. Hilsen haltepinken :)

HildeS sa...

Utrolig fin nisse:-))) Trolldeig får jeg bare ikke til, er nok ikke fingernem nok til denslags..

Elin sa...

Kjempe flott nissegutt :D

Smarie sa...

Den var kjempeflott ;o) Fikk jo inspirasjon til å prøve dette selv. Ha en flott førjulstid ;o))

Melusine sa...

Nissegutten er virkelig kjempeflott, du er dyktig! Selv har jeg aldri laget noe med trolldeig, men dette kurstet får det til å virke så enkelt at jeg fikk lyst til å prøve :)

naturglede sa...

Så flott levert. Jeg rakk ikke med denne gangen på fredag, men lurer inn litt L nå idag da. Ha en fin dag!

Julianna sa...

Neei Sååå fiiiin!! :D Kanskje jeg må ta frem trolldeigkunnskapene igjen! Fedt!! :)

Perleslottet sa...

Et herlig indlæg fra et savnet bardomsminde.. Jeg husker godt vi lavet trolldeig på skolen, jeg havde desværre den Uvane at spise dejen.. Synes jeg endnu kan smage saltet.. hehe føj føj.

Flott L indlæg og flot nisse.

Anonym sa...

Ramlet over dette innlegget i dag, og jeg er helt imponert! Så flink du er!
Herlig nissegutt, med glimt i øyet. Og Mariusgenseren gjorde hele figuren komplett!
Takk for grundig instruksjon, kanskje jeg skal leke med trolldeig i mellomjula...