torsdag 17. desember 2009

ABC i ord og bilder # M

ABC runde 2 logo Da er vi klare for en ny bokstav – i alle fall jeg. Jeg har akkurat fått igjen pusten fra forrige uke da Bulle hadde bursdag. Jeg hadde egentlig tenkt meg noe helt annet her på ukens bokstav, men da jeg begynte å redigere bilder i går til dagens innlegg, så fikk jeg ”hjelp” av nykommeren i familien og da ble egentlig valget ganske så selvfølgelig.

M Min M står for MarsvinMarsvin 2

Luke

Vår familien altså ble utvidet med ett nytt medlem for et par uker siden. Marsvinet Luke har tatt familien med storm og før dette visste jeg ingenting om marsvin. Jo, det eneste jeg hadde hørt, var at de egner seg veldig godt som kjæledyr. Det er et vennlig dyr med artige manerer og perfekt for barn som ønsker seg sitt eget dyr å stelle. De er selskapssyke og sosiale og gjør mye mer av seg enn størrelsen tilsier (i positiv forstand). Etter et par uker er jeg faktisk helt frelst. Luke er blitt en kjærlig lite kosegris og det er kanskje savnet etter småbarn i huset som Luke nå fyller. Han elsker å ligge i armkroken og sove, men det gjør jo katten Todd også og det er plass tl dem begge! Marsvin 3 Alt skal smakes på!

Da min mann spurte meg hvor marsvinene egentlig kommer fra, så ble jeg svar skyldig. Jeg ville ha tippet Asia kanskje, men de kommer faktisk fra Sør-Amerika. Den tamme varianten som vi kjenner her, kommer fra Andes- regionen. Marsvin er gnagere og til tross for navnet, så er de ikke i familie med griser. Mest sannsynlig er det ”språket” til marsvinet som har gitt det navnet. De har mange grynte og snøftelyder som kan minne om svin. Marsvinet ble tidligere brukt som kilde til ferskt kjøtt og da særlig ombord på båter som krysset Atlanterhavet til Europa. Det norske navnet ”marsvin” kommer fra det tyske ”Meerschweinchen” som kan oversettes med ”små hav – griser”Marsvin 4 Luke har etter to uker lært seg å knipe igjen øynene når Jølle kommer, da er det “helvask” om han vil eller ikke!

Jeg skal ikke fortelle så mye om marsvinhold her. Det finnes kjempemange flotte nettsider hvor man kan finne all den informasjonen man trenger.

Derimot er det en ting som er viktig å ha i tankene før man anskaffer seg marsvin som kjæledyr; Marsvin i fangenskap kan bli opp mot 10 år gamle. Det er ganske lenge! Men som 11- åringen Bulle sa det da vi fortalte det til han (før vi kjøpte Luke): - Flott, da kan jeg ta han med meg når jeg flytter hjemmefra!!!Marsvin 7

Todd og Luke koser seg. (dårlig mobilbilde)

For flere M’ er, ta en titt innom ABC bloggen!

45 kommentarer:

mormonsen sa...

Luke ser ut til å være en herlig liten kar. Og etter å ha lest meg opp på de to tre siste postene dine, så synes jeg absolutt du bør begynne å legge inn bestillinger på barnebarn! De kommer i alle fall ikke til å savne underholdning og stimulans! :)

Mia sa...

Nä, hallidusingen mig så söt liten Luke. Jag fick aldrig ett marsvin när jag var liten men mina väninnor hade det. Kan ha något med tio år att göra kanske eller det faktum att min mamma är rädd mus och råttor...

qehenne sa...

Luke ser jo bare skjønn ut! Det første bildet smeltet meg helt(Enda jeg egentlig ikke liker noe som minner meg om mus og rotter) Han ser nå ut til å kose seg sammen med alle de andre dyrene deres?
Tror nok at ikke Luke flytter fra dere, du blir nok alt for glad i han.

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Men kom ihåg, dom har tänder, som lätt gnager hål i allt möjligt, barnfingrar, elkablar etc.

Lycka till. PS. Det var fina bilder.

Ha de bra.
Hasse A

Kan du justera "mina" inlägg?

fotoboksen sa...

Luke er bare så nydelig da, og for noen herlige bilder du har tatt av ham og vennene hans!

Vi hadde også et marsvin mens min datter var liten, og du verden så mye selskap det var i dem. Vårt ble etter hvert et skikkelig bortskjemt "matvrak" som skrek etter godbiter så snart vi nærmet oss kjøleskapet.

Gi de firbente en god kos fra oss, og måtte dere alle få en fortsatt fin førjulstid.

Klidmosteren sa...

Åh, hvor er de søde :-)

Maria sa...

Sååå söööta och fina bilder. Jag smälter som smör i solsken.
Underbara!
Trevlig helg!

sissels sa...

Luke var jo bare helskjønn, og det siste bildet av Todd og Luke sammen - ja hva skal man si? Antar at dere kommer til å få mange fine stunder sammen med marsvinet i tiden framover.

Anette sa...

Vad mysigt de har det katten och Luke. Det är alltid kul att se när djur av olika sort "finner varandra". Kanske tycker katten att "råttan" var för stor att jaga ;-).
God Jul till dig om vi inte hörs nästa vecka! /Anette

Marita sa...

Marsvinet vårt lager sånne artige koselyder. Og når jeg er i kjøleskapet løper han til burveggen, opp på tå og tigger gulrot *ler* De venner seg fort til ting. Men katta vår er redd for marsvinet, heldigvis.

Gamleheksa sa...

Veit du, du har nesten overbevist meg om at jeg ønsker meg et marsvin. En så søt og hengiven venn til selskap for den som er hjemme strengt tatt litt mere enn en har lyst til selv, kunne trenge noen "å snakke med" kanskje :)
God helg.

Spiderdama sa...

Så utrolig søt han var da!;-)
Ønsker deg en flott helg og JUL!

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Det var lærerik info og flotte bilder. Har alltid tenkt at så små dyr ikke er noe for meg, men etter å ha lest dette må jeg kanskje revurdere de tankene...Ha ei fin helg!

Ida sa...

Sjarmerende og herlig gjeng! ;D
Flotte bilder, min venn.
Bilder som har fanget opp stemningen og kontakten mellom dyrene.

organic-lizzi sa...

Helfrelst som alltid her hos deg:-)
Noe såååå deilig...
"Gutten til mor"får nok ikke flytte hjemmefra når den tid kommer tenker jeg(på seg selv kjenner man andre:-)
Superduperdeilig dag & Stooor klem fra Randi

Mitt hvite hus sa...

ÅÅÅ herlighet for noen herlige bilder av nykomlingen... digger det bilde emd pusen og marsvinet...

skikkelig stilig...

Ønsker deg en fin helg..

klem Kerstin

9na sa...

Herlig altså. Fin M.

Sommertid sa...

Nei har man sett ! Luke og Todd storkoser seg sammen her..og utfra det du forteller her så er det visst flere som liker nykomlingen i familien. Marsvin er herlige små "nøster" som grynter og lager sine lyder..og søte som bare det.
Et stort pluss for familien har det blitt og mange herlige stunder blir det og fine bilder, ikke minst.

Nå ønsker jeg dere alle i heimen en fin fin førjulshelg...jeg blir nok ikke med på neste bokstav N før på 1 juledag..da roen har senket seg i våres hjem.
Inntil da, så koser vi oss med musikk, god mat og drikke..Hei sveis !

Morten Pedersen sa...

Flott bilde av marsvinet. Jeg synes hunden ser sulten ut på bildet jeg ......

Line sa...

Nydelige bilder av både nye og gamle familiemedlemmar:0)
Likte utruleg godt bildet av Jølle og Luke.
Hos oss står kaniner SVÆÆRT høgt på ønkelista, så vi har bestemt oss for at julenissen skal barmhjertige seg over dei. Men det vert i første omgang berre ei tøykanin der det står at det vert kaninleveranse frå Nordpolen til våren;9)

Evami sa...

SÅ søt lille Luke er:) Skjønner at han sjarmerer både mennesker og dyr hos dere:)
Ha en flott førjulshelg:) Klem Eva

Hobbygåsa sa...

Så herlige bilder da! Og så flott at dyrene har blitt så gode venner. Hehe jeg vet ikke hvordan Leon hadde reagert på å få et marsvin i hus. Og vet du hvor Mustadfabrikken ligger så vet du hvor jeg bor - skrått over veien og oppe på åsen :-) Ha en koselig helg Petunia!

Madame sa...

Haha, sikke nogle dejlige billeder, Petunia! Jeg er meget glad for dyr, og nu kan se, at jeg mangler et lille marsvin :-) Vi har haft dværghamstere - de er heller ikke til at stå for.

Rigtig god weekend!

Gitte J sa...

Sikker nogle hyggelige billeder. Jeg havde et marsvin som barn - et rigtig hyggeligt dyr.

Mona sa...

Vilka underbara bilder! Jag älskar djur i alla former (utom insekter. Jag visste inte att marsvin kunde bli så gamla. Jag trodde bara dom blev ett par år. Härligt att både katt, hund och marsvin kan leva tillsammans. Luke är en riktig sötnos.

Henny sa...

Sikke et sødt marsvin! Det er dejligt at se, hvordan de andre dyr accepterer ham. Det ville jeg aldrig have troet. :-)

linsky sa...

Å, Luke er så søt! :-D
God helg til deg.

Ladyinblue sa...

Hejsan och tack för kommentaren. Nej, Manchester Road är utanför Manchester där min man kommer från. Men vi bor i Sverige, bilden tog jag på semestern.

Anette sa...

Det er nogle dejlige billeder af dine dyr. God helg.

Sara sa...

Helledussen, har ikke sett søtere marsvin:D For en fin M!!

Anne-Lie sa...

Men vilket gulligt litet marsvin-♥-

Lappedamen sa...

Så fint at dyrene trives så godt sammen. Herlig pelskos.

astrogalaxy sa...

Lovely! Your blog is COOL! I have added your blog link!
Have a wonderful weekend.
MERRY CHRISTMAS!

Dortheivalo sa...

Vi passer to marsvin i juleferien og jeg havde helt glemt,hvor hyggelige de er med dere lyde og bløde pelse. Sjovt at se, at hunden og marsvinet tilsyneladende kommer godt ud af det hinanden

TorAa sa...

Så alldeles herlige bilder av våre firbente frender.
Jeg kan ikke tenke meg et liv uten.
Og nå, har vi to katter på familiebesøk. Ja, faktiskt sønn og datter til Felcia som nå også er hjemme hos tante Rosa og småssingene i julen.
Gjett hvilken fantastisk by det er de som har "the twins" kommer fra da? Hehe.
HA EN VIDUNDERLIG JUL.

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Sååååååå nuselig!
Og sånn kjekk 11åring!

Camilla :) sa...

Så gøy å se at Luke har kommet godt overens med resten av de 4beinte!
Og så nydelig den katta er!!

frk. Bibo sa...

Et skønt indlæg. Hvor ser han bare nuttet ud. ;)

Tro Håb og Kærlighed sa...

Hvor er det et nuttet marsvin, I har fået. Det ser virkelig ud som om dyreflokken hygger sig!

Elisabeth Augusta sa...

Det skulle nå bare mangle at ikke Luke fikk representere M-en. Han er så heldig som har fått flytte inn hos dere, sammen med så mange to- og firbeinte venner.
Jeg sørger over at sønnen måtte selge "barnebarna" mine for et par uker siden. To flotte skjeggagamer som viste seg å være hunn og hann da de ble kjønnsmodne. Det betydde at de måtte ha mer plass. Lilo stakkar var utsatt for konstant sexpress og gikk til sultestreik. Nå har de kommet til en familie som kan tilby massevis av plass og mange gode venner.

Irene sa...

Koselig innlegg ..... hjertet smelter nesten når jeg ser så fine dyrebilder ..... spesielt av Luke sammen med de andre dyrene i huset!

BirtH sa...

For et nydelig lite marsvin! Det bildet av hunden og marsvinet er bare helmaks!
Ha en fortsatt god søndag!

Gunsside sa...

Hei igjen
Morsomt, lærerikt og flotte bilder.
Ser ut som riktig så gode venner de der !! Ha en god jul!

Living next to me sa...

herlig bilde , av katten og hamster, . God jul F

Melusine sa...

Luke er sannelig en nusselig liten hjelper, og det ser ut til at han har funnet seg godt til rette i familien. Så godt å ha to pelsdotter i armkrokene :)