onsdag 23. desember 2009

ABC i ord og bilder # N

ABC runde 2 logo Jeg håper at juleroen har senket seg hos deg og at du nå kan sette deg ned og få pusten igjen og kose deg med å besøke noen blogger. Jeg er nå rimelig i rute, tror jeg, men det er jo alltid noe som dukker opp og man kommer på at man har glemt uansett hvor mange huskelapper man har skrevet. Jeg har i alle fall fått roet meg ned så pass at jeg har tid til å lage ukens ABC innlegg..N

Min N skulle stå for nøysomhet…

Men etter å ha skrevet innlegget, så følte jeg det ble for sterkt og for moraliserende.. Jeg kan vel neppe slå meg på brystet og si at jeg ikke har bidradd til ny handlerekord på mitt lokale kjøpesenter denne julen også .. Men jeg kjenner på bisaken av denne maraton handlemåneden og det er kanskje et steg i riktig retning. Jeg mener ikke at vi ikke skal gi hverandre gaver og kose oss litt ekstra i julen, men tingene vi kjøper trenger kanskje ikke være så dyre og flotte. Til tross for at betalingsterminalene i butikkene er rødglødende, har det aldri vært så mange som trenger hjelp fra til å komme gjennom julen. Frelsesarmeen og andre hjelpeorganisasjoner, har aldri fått så mange henvendelser som i år… Det er kanskje tid for ettertanke. Jeg legget ut dette bildet av statuen “Mennesket” som man finner her i Bergen sentrum og så kan hver og en av oss kjenne litt på dette med å være litt mer nøysom….Uteliggeren

Mer om denne statuen kan du lese her.

Jeg vil ikke vifte med pekefingen og gjøre meg bedre enn alle andre . Jeg har handlet gaver og mat som de fleste andre…

 Derfor lar jeg min N stå for Nisse! Kjøkkennissen og jeg ønsker dere alle en riktig god jul!God jul304087768_f9b796cb9f_o[1]

Jeg kommer rundt på bloggene og hilser på i løpet av julehelgen. Det er litt annet som skjer enn blogging de nærmeste dagene;)

Sjekk ut ABC bloggen for flere innlegg på N!

42 kommentarer:

RuneE sa...

Ingen N herfra :-) - bare et ønske om en God Jul og et Godt Nytt år til deg og dine.

linsky sa...

Nøysomhet ja. Her har vi flydd i butikken hver dag for ALT må jo være på plass.. Men jeg greier ikke å la være. Jeg vil heller være nøysom resten av året.

God jul til deg og dine, og kjøkkennissen! Han har roet seg helt ned ser jeg. :-)

Klem, L

Spiderdama sa...

Veldig enig med deg.., men det er så klart vanskelig, særlig når man har barn.
Ønsker deg og familien en velsignet jul!;-)

Sommertid sa...

Syns du har valgt 2 meget bra N valg jeg. Nøysomhet burde praktiseres året rundt, med måtehold altså..og ikke bare i "hysteria"måneden. Selv så har jeg skrevet et innlegg før om hva jeg syns om julen, gaver og pengebruk. Nok om det.

Nissene våres har jeg måttet "narre" ned fra loftet, de syns det var så fint der oppe og ville helst ikke ned..men prinsessa har lovet å ikke dra de altfor hardt i skjegget i år og bruke dem som dokker...så da går vel alt til det bedre i år.
Ønsker deg og dine en fredelig julehøytid. :)

AnneKa sa...

En riktig God Jul ønskes fra AnneKa :))

Lise sa...

Et flott bilde, og et innlegg til å tenke over. Ha en fin jul!

Henny sa...

Jeg synes, at nøjsomhed kunne være et meget godt valg til jul. Det kunne minde om, at højtiden burde handle om noget andet end det materielle. Men jeg har nu også valgt at koncentrere mig om nisserne!

Tovepia sa...

Innom bare for å ønske en god jul til deg og dine;) Juleklem fra Trondheim;)

Anne sa...

Utrolig varm varm klem til deg min venn. Lukker jeg øynene kjenner jeg kinnet ditt ennå og håret som stryker meg lett.

Gla i deg snuppa.

Marit Johanne sa...

Fint innlegg og den statuen var flott. Ønsker deg en riktig god jul!

Gamleheksa sa...

Sjølsagt måtte det bli Nisse denne gangen. Men jeg er så hjertens enig. Litt mere nøysomhet hadde virkelig ikke skadet (andre enn handelstanden da)

En spesiell hilsen til Kjøkkennissen her fra østsida av fjellene denne uka ;)

GOD JUL!

Turid sa...

Jeg vil ønske deg og dine en riktig god jul. Et viktig tema du tar opp i innlegget ditt.

Maria sa...

Jag ger inte bort så många julklappar på julen, och de jag ger ser jag till att köpa innan december månad kommer så jag slipper all trängsel i butikerna.
Din tomte är supersöt! :)
Önskar Dig en riktigt GOD JUL!

Berit T sa...

Den statuen såg jeg da jeg var i Bergen i sommer og den greip meg noe voldsomt....

Håper du har funnet roen nå, fått satt deg ned og kan kjenne på skuldrene senker seg.

Ønsker deg og dine en fin og fredfull julehelg!
Varm klem herfra.

Som mine dager er sa...

Hei kjære venn. Stikker innom deg på lille julaften for å ønske deg og dine en riktig deilig julefeiring. Måtte julefreden råde heimen og masse kos stå på menyen hver dag.

Juleklem fra Marit

Hege sa...

Stikker innom for å si GOD JUL til deg!

Stor juleklem fra Hege

Ida sa...

GOD JUL! :)

Rimkogeren sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Rimkogeren sa...

Du kære blogger!

Vær nu rigtig juleglad,
med masser af julegaver
og den herligste julemad
i jeres julemaver.
Men husk nu lige,
hver bloggerdreng og pige:
Et rigtig grundigt julebad.

Glædelig jul
ønsker
Rimkogeren

sissels sa...

Ett flott n-innlegg. Den statuen fengslet meg må jeg si.
Ønsker deg ei riktig God Jul.

Marita sa...

God jul Petunia.

Anne-Lie sa...

Jul är inte fröjdefull för alla utan några är ensamma och utslagna - men Nissarna borde hjälpa alla kan man tycka-♥-

mreteveian sa...

God jul, - takk for all glede i 2009. Ser fram til mye spennende i 2010!

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Fin statue, og fint skrevet, også. Fortsatt God Jul til deg!

Ellen sa...

Vi trenger vel alle å tenke litt rundt juletider.. men også ellers i året!! Vi har det nok for godt. Mange av oss!!

God jul til deg og dine Petunia! Og takk for bloggingen!!

TorAa sa...

Først og fremst fortsatt god jul
og takk for at du har gitt oss alle en ny runde ABC. Det er i seg selv en flott gave, som vi godt kan betegne som nøysom - ikke hva gjelder no så verdifullt som tid og glede som deles med andre - men i kroner og øre.

Flott nisse dere har.

Her fyker småkattene omkring så det suser. Alt skal undersøkes og fanges og for en fart det er på de små. Brente mandler suser rundt på gulvet og posene med brukt julpapir blir lutselig levende baller.
Min mor nektet å dra hjem til aldershjemmet, så hun overnattet hos sitt barnebarn. De hadde lange samtaler om gamledager i dag morges, før hun ble hentet av Ingelin og Kaya nå i formiddag.
Litt fra juleselskapet på min engelske blogg.
I dag blir det lefsetull, som de sier der Anna kommer i fra (Odalen).
Det sner ute og det er riktig flott julevær.

Ha en fortsatt herlig jul

Pupziz sa...

Begge de to har jeg faktisk sett før;)
GOD JUL!

Living next to me sa...

nøysomhet er vel er bra ord, en dag inn i jula er jeg forsynt av hele helgen. Gavehaugen til 4 barebarn tok en hel garasje ,og de ønsket seg DYNER Lut lei leker som går i stykker.MEN så er det en spesiell jul for oss.med ny tradisjon ,med kranser og lystenning på en kald glatt gravlund mens jula ringte inn .God jul til deg .F

Malys krok sa...

Nøysomhet, ja det burde vi tenke på.. ,men julegaver måtte jeg jo kjøpe. Takk for fine innlegg med kjøkkennissen - den luringen!
Ønsker fortsatt god jul!
-Margit-

Wenche sa...

Ønsker deg og familien din ei riktig god jul:-)

Melusine sa...

Til ettertanke, Petunia!
Hvert år er det samme shoppingracet, det er knapt plass til pakkene under juletreet og kjøleskapet bugner. Men man kan være nøysom resten av året, og ha en god jul selv om det blir litt overflod :)

Håper kjøkkennissen koste seg med julegrøten og at dere alle hadde en fin jul!

Irene sa...

Jeg kommer litt sent på banen, men det har vært så mye å styre med! Det er vel ikke mye som har minnet om nøysomhet, slik vi har spist og drukket, og gaver som har skiftet eiere. Men jeg har hatt det i tankene, hvor godt vi har det, som har alt .... velstand, helse og hverandre. Jeg er takknemlig og skulle selvsagt ønske at ALLE kunne ha det så godt ..... Ønsker deg og dine en fortsatt god jul!

Mona sa...

Jag har sett statyn på någon annans blogg. Den är otroligt bra gjord och manar till eftertanke.
Fortsatt God Jul!

Strikkebesta sa...

Nøyer meg med å takke for kloke ord og fine, talande bilete.

organic-lizzi sa...

Det var et sååå riktig og godt innlegg...
Denne "galskapen"har ingen ende til tider..
Nyyyyter at butikkene nå er stengt i 3 dager:-)Naturlig kjøpestopp...
Skjønte liksom først nå at det er lørdag...hmmm...får se om jeg får lagt inn..N...
KosKos

naturglede sa...

Så fint innlegg da! Herlig den kjøkkennissen din:)Fortsatt god jul:)

Gunsside sa...

Nøysomhet er en fin N - kan være noe å tenke på for oss alle nå i julerushet.
Legger inn en nøysom nisse som sparer fra år til år ;)
Ha en fortsatt God Jul og Godt Nytt år !!

Dortheivalo sa...

uuh som vi ikke har været nøjsomme hvad mad angår i julen. Jeg vælger ikke at have dårlig samvittighed! Nisserne heroppe er lidt frække, men jeg tænker at det måske er juletravlhed? Flotte valgte N-bidrag. God jul fra julemandens eget land

Mia sa...

Nog tyckte jag att jag var 'nøysom' i årets julhandel, men bankkontot menar något annat..Det är nog ganska typsikt, det bara blir sån likaväl. Ha en riktig god fortsättning :)

Donald sa...

Det er en smuk statue, og et godt billede. Det er rystende rammende. Det er en bevægende statue.

Du har ret i at vi gerne må være nøysomme. Men man skal også huske at vores samfundssystem er bygget op på udveksling og at man i krisetid hjælper hinanden ved at købe af hinanden. Man må gerne tænke over hvad man køber for vi kan være med til at styre samfundet ved at købe de ting, som er mest fornuftige.

Lappedamen sa...

Det var ord til ettertanke. Jeg har nok også deltatt i kjøpefesten. Fortsatt god jul til deg og dine.

qehenne sa...

Her er det ungene som står i fokus. Men det går likevel mange penger. Men julegryten fikk ett bidrag fra oss også. Ønsker deg og dine en fortsatt god jul!