onsdag 30. desember 2009

ABC i ord og bilder # O

ABC runde 2 logo Vel overstått julefeiring! Nå er det bare et par dager igjen av det gamle året, så kan vi brette opp ermene og starte det nye året med blanke ark og fargestifter. Mange av oss har nyttårsforsetter og mitt har de siste årene vært å ikke ha noe forsett. I år derimot, har jeg er par jeg har tenkt å gjennomføre. Jeg skal komme tilbake til disse ved en senere anledning. Nå er det bokstaven O som står for tur og min O skal stå for “Ordtak”!O

Man kan gjerne si at ordtak er korte setninger trukket av lang erfaring (Cervantes) og det ligger mye visdom i mange av ordtakene. Det er også mye humor i dem. Grønn jul gir hvit påske, heter et gammelt ordtak – så da får vi håpe at hvit jul gir grønn påske da! Vi har nok alle et favoritt ordtak eller sitat som vi har nærmest som livsmotto. Jeg liker spesielt dette:Motbakke “Det er i motbakke det går oppover”

Hvor jeg fant denne sitaten bokstavelig støpt fast, kan du se her.

Et annet ordtak jeg synes er bra er “Du får kone som fortjent”!!!Kone som fortjentDet er en kollega av min mann som kom med denne og gjett om jeg har brukt den ovenfor gubben!!

Har du et favorittordtak så skriv det gjerne i kommentarfeltet her!

Jeg vil benytte anledningen til å takke for det gamle året til alle dere som har fulgt ABC leken – enten ved å delta selv eller som heiagjeng på sidelinjen. Jeg takker også alle dere som besøker bloggen min og spesielt dere som gidder å legge igjen kommentarer med ris og ros. Dette betyr svært mye for meg. Og hva passer bedre å avslutte med et ordtak av James Thurber som kan stå som motto for det nye året:

La oss ikke se på fortiden med ergrelse, heller ikke på fremtiden med angst, men på samtiden med våkne sanser! Godt nytt år!! Godt nytt år 2

Besøk gjerne ABC i ord og bilder bloggen for flere innlegg på O.

50 kommentarer:

Spiderdama sa...

Flott innlegg!:-) Det er ikke akkurat et ordtak, men mannen min sier alltid "Det går til Seier", og det gjør det jammen også:-)
Ønsker deg og familien et Godt Nytt År!

MajorogMeg sa...

Masse gode ord hos deg i dag:) Ordtak skal vi ikke kimse av...men du får den kona du fortjener var jo knall da:)) Den skal jeg bringe videre, gjett om.
Ordtak jeg kan....nå står det bomm stille!!!
MEN jeg øsnker å takke for 2009 og ser fram til 2010 Petunia.
Ha en rolig feiring og jeg håper det ikke er alt for mye raketter rundt deg. Jeg tenker på dyrene...tror Major får en behagelig kveld.
Klem fra meg:)

Marita sa...

Man bruker gjerne flere ordtak i hverdagen uten man egentlig er det bevisst (vet om det) Mange kloke ord i ordtak. Godt nyttår!

Mia sa...

Härligt foto av dig och inlägg också, äkta ordtag allesammans. Hoppas speciellt på den gröna våren. Tack för att du arrangerar denna ordleken. Önskar dig ett riktig gott nytt år :)

Marit sa...

Mange morsomme ordtak å lese, ord og ordleker er morsomt! Bildet ditt med opprullet hår er veldig bra!

Godt nytt år!

Malys krok sa...

Ordtak var et flott valg! Likte det med motbakken! Jeg er veldig glad i ordtak. GODT NYTTÅR TIL DEG OG DINE!
-Margit-

mormonsen sa...

Ordtak var et glimrende valg, og du hadde gode eksempler. Jeg vet ikke om jeg har noen favoritt - men kan jo nevne noen jeg kommer på:
Livet blir de valg vi tar.
Jeg håper vinden snur til jeg skal hjem, sa kjerringa, hun rodde i motvind.
Min bestemor var proppfull av ordtak. Et som ofte gikk igjen var: Det kommer intet i en lukket hånd.
Jeg ønsker deg et tiktig godt nytt år, med masse flotte innlegg og stor aktivitet på ABC-bloggen.

mormonsen sa...

Ordtak var et glimrende valg, og du hadde gode eksempler. Jeg vet ikke om jeg har noen favoritt - men kan jo nevne noen jeg kommer på:
Livet blir de valg vi tar.
Jeg håper vinden snur til jeg skal hjem, sa kjerringa, hun rodde i motvind.
Min bestemor var proppfull av ordtak. Et som ofte gikk igjen var: Det kommer intet i en lukket hånd.
Jeg ønsker deg et tiktig godt nytt år, med masse flotte innlegg og stor aktivitet på ABC-bloggen.

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

TUSEN takk for koselig hilsen på bloggen min!
Ordtak er noe jeg også bruker ofte, typisk tyr?, men elevene mine bare rister på hodet, og ser på meg med store øyne: de skjønner ingenting! Ordtak er nok på vei ut, dessverre.
En av mine favoritter og som trøster meg av og til, er: ingenting er så galt at det ikke er godt for noe!

Ønsker deg et flott, fredelig nytt år med masse kreativitet, overskudd og opplevelser i tillegg til god helse!
Stor nyttårsklem fra Bjørg Nina

Henny sa...

Ordtak - ordsprog indeholder tit gammel visdom, især hvis man bruger dem kritisk og bevidst. Godt valg for =! :-)

Anne sa...

Utrolig mange kloke ord fra den kloke konen :-)

Mitt favoritt ordtak er nok blogg overskriften min denne dagen, og veldig mye meg i grunn. Men bare så det er sagt, innimellom er jeg nå veldig gørre lat også ja.

Du, en av mine beste venner her i bloggverden, og jeg håper du vet det kjære venn.

Ha nå er forykende feiring i morgenkveld, her er det nok ganske så rolig blir, men kose oss det skal vi.

Ett nytt Petunia år, det gleder jeg meg til nå. Kom gjerne med slike spenende spreke utfordringer igjen, ja, som kl 06 en tidlig morgen du vet ;-)

Klem herfra til deg over fjellene kommer ---->

hobbyentusiast sa...

Mange herlige ordtak her, og for et nydelig bilde nederst. :) Godt nytt År.

Gamleheksa sa...

Som vanlig; flott innlegg.

Riktig godt nyttår ønsker jeg deg og dine. Ser fram til å stikke innom deg mange ganger neste år også.

Hans HB sa...

Godt nytt år til deg og dine! Flotte bilder her inne! Vil komme tilbake oftere...

Living next to me sa...

godt nyttår til deg , ordtak elsker som jeg er og med en stor samling med ordtaks bøker så ble det bom stilt .
Men dette er jo så fantastisk tiltak dette her , så jeg tar en Mae West . FOR MYE av det gode er helt fantastisk .
FRIDA

Donald sa...

Ordtaket ditt er fint. På dansk kan jeg ikke lige komme på en lignende. Motbakke, opadbakke - det ville lyde forkert at sige "Det er når det går opad bakke at man kommer opad".

Mit favoritt-ordtak har jeg selv opfundet: Intet problem er så stort at man ikke kan dele det i mindre (for computerprogrammører er det en god metode til at komme igang).

Men egentlig er det inspireret af denne talemåde:

Når man deler en sorg, bliver den mindre. Når man deler en glæde bliver den større :-)

sissels sa...

Flott innlegg med mange kloke ord. Ordtak har masse flott å si om man er flink til å bruke dem
Ett riktig godt nyttår til deg.

Rimkogeren sa...

Tankevækkende.

Farvel år 2009
Goddag år 2010
Må dine bedste drømme
blive opfyldt
inden du siger:
”Farvel år 2010!”

Monika sa...

Det var så rett - så rett ;)

Fortsattt go jul til deg og din fam.
smil fra monika
ps... klarte ikkje å linke direkte eg - får prøve det neste gang

Sommertid sa...

Først vil jeg takke for et fantastisk år og for å bli kjent med deg Petunia. Du har dratt oss med på de utroligste ferder i ABC'n både runde 1 og 2. Nå håper jeg at det nye året vil gi deg ny energi, og kanskje noen helsprøe ideer som kan brukes i Blogglandia..hvem vet..


Mitt ordtak er slik : Den venter ikke forgjeves som venter på noe godt.

Ønsker deg og dine et riktig så godt nytt år 2010.
Hos oss blir det en veldig rolig dag/kveld.

Takk for det gamle og velkommen det nye !

ElinSire sa...

Det finnes utrolig mange fine ordak!
Ønsker deg alt godt i året som kommer, håper jeg skal klare å henge med her videre :) Det er i hvert fall veldig inspirerende!

Jeg har slått sammen N og O denne gangen, det ble litt hektisk forrige uke.

Ha en fin feiring :)

ElinSire sa...

Forresten -glemte å si at det siste bildet der var vakkert!!

Strikkebesta sa...

Det var då eit veldig godt valg for bokstaven o! Eg kjenner at eg begynner å gå tom for idéar, så då blir eg ekstra imponert når eg veit at dette er di andre runde:) Ønskjer deg eit godt nytt år!

organic-lizzi sa...

Suuuperbra:-)) Du er og blir en ord(og billed)kunstner kjæreste Petunia... Et ganske heftig ordtak synes jeg er "En sunn sjel i et sunt legeme"...Den er vel nærmest umulig...En litt fiffig er "Hun ljuger så hun tror det selv"..Thi..hi.. Det tok mange år før jeg skjønte hva det innebar...(var alltid piiiinlig ærlig!)
Verdens deiligste nyttår til deg & Tuuuuuuuuusen takk for det gamle...Stooor klem Randi

Ida sa...

Den siste setningen her er, SPOT ON, min venn! :)

Ønsker deg en fin kveld og feiring,
og et GODT NYTT ÅR! :))

Vi blogges neste år.
Klem.

Hilde S. sa...

Ønskjer deg og dine eit retteleg godt nyttår,
pg deg eit fantastisk godt bloggeår også:)
Klem H

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Takk for i år, Petunia - vi sees igjen i 2010. Er så glad du startet ABC, det er midt i blinken for meg å være med på:o) Har kost meg storligen med alle dine innlegg dette året, og gleder meg til fortsettelsen.

Her er noen ord om vennskap med ønske om Godt Nyttår til deg og dine;

Det er langt mellom venner
Mellom venner står mange
bekjentskaper
og mye snakk.
Venner ligger som små lysende stuer
langt borte i fjellmørket.
Du kan ikke ta feil av dem.
.
(Kolbein Falkeid, 1978)

Klem fra Randi**

qehenne sa...

Hihi... denne gangen tenkte vi likt, og før jeg hadde sett på noen innlegg i det hele tatt. Mitt ordtak til dette innlegget er;
"Foret med fis og kantet med fransk brennevin" Hva det betyr kan du finne under mitt innlegg på O.
Et riktig godt nytt år til deg og dine.

Maria sa...

Gamla ordspråk finns det gott om, men kommer inte på något just nu, tyvärr...
Fint och härligt inlägg!
Gott Nytt År!

linsky sa...

Så stilige ordtak du har funnet!
Mannen her lurte fælt det der med konen. Hihi.

Godt Nyttår!
Klem fra meg.

sologbolig sa...

Flott valg. Og ordtaket om at en får den konen en fortjener, skal eg jammen meg bruke !! hehe! VEit ikkje om eg har noen favoritt ordtak, men liker mange: Det er med store hjarte som med store hav:Dei frys aldri til.
Late menneske har alltid lyst til å gjera noko.
Det er langt fram, sa kjerringa, ho såg seg tilbake.
Eg har vert litt slapp i ABC i det siste, så i dag kjem tre bokstavar.
Ønsker deg eit godt nytt år.

Evami sa...

SÅ mange flotte ordtak,og jeg skal jaggu meg introdusere "Du får den kona du fortjener" for min kjære:)

Favoritt ordtak,ja si det! Men jeg liker dette: I nøden spiser fanden fluer!
Klem Eva

Lappedamen sa...

Den venter ikke forgjeves som venter på noe godt. Menn eldes, kvinner blir voksne. Ja, det var da noen. Som barn samlet jeg på ordtak og skrev dem opp, men vet ikke hvor listen ble av. Godt nytt år til deg og dine. Ser frem til et fortsatt artig blogg år.

mreteveian sa...

Jeg liker ordtak, men har nok ingen favoritt. En nær er "grip dagen" (carpe diem) men også slike trofaste som "selg ikke skinnet før bjørnen er skutt" og "det er bedre med en fugl i hånden enn ti på taket" når det brukes i samtaler med ungene...

og så "gresset er alltid grønner på den andre siden av gjerdet", - la oss få en grønn sommer!

Gitte J sa...

Flot indlæg, jeg synes det er svært med O, men jeg skal nok finde på noget.
Godt nytår.

HildeS sa...

Et fornøyelig innlegg på O. Ønsker deg et godt nytt år.

Melusine sa...

Flott løsning, Petunia!
Ditt favoritt ordtak er meget godt og hehehe det bildet av deg er bare utrolig artig!

Godt Nytt År til deg :)

Gunsside sa...

Hei Petunia -stilig frisyre!!
- og tusen takk for i år, inspirasjonen og kommentarene...

Fine bilder og ordtak til ettertanke, her er et jeg har "hørt"
Det er bedre med en fugl i hånden
- enn ti på taket !!
Godt nyttår ;)

Ladyinblue sa...

En God Fortsättning på det Nya Året.
Ordspråk...? "Gå ej över ån efter vatten" är ett av dem jag kommer ihåg.

Mona sa...

Ordspråk var ett bra val. Här kommer tre stycken:

Gode Gud giv mig tålamod, men gör det fort!

Förmågan att idag tänka annorlunda än igår, skiljer den vise från den envise. /John Steinbeck

En del ger sina bekymmer simlektioner i stället för att dränka dem. /Mark Twain

vibeke sa...

Det er i motbakke det går oppover! Den dagen man er skikkelig pessimistisk, bør man tenke det, og så kommer nok optimismen krypende :-)
Jeg tror ikke jeg har noen favorittordat, men det er en del sitater jeg plukker opp her og der, og som av og til passer som fot i hose med hvordan jeg til tider opplever livet.
"Å bli glad i er å legge grunnsteinen til et savn." (Kolbein Falkeid)Jeg er glad i en del mennesker som bor lengre enn langt unna. Noen av dem er jeg så glad i at jeg tenker jeg ikke burde være det. Jeg legger bare grunnsteinen til savn på den måten. Det er dumt av meg.

Godt nyttår til deg, Petunia. Og takk for at du "kjører" denne ABC-serien. Den er gøy.

Irene sa...

Alltid så hyggelig å besøke din side Petunia .... ord og bilder som fenger!

Selv er jeg glad for å funnet veien til bloggverden og til ABC'en som du er vert for! Den har ført meg til mange andre bloggere som jeg ellers ikke hadde møtt! Tusen takk!

Ønsker deg et godt nytt år!

Nyttårsklem fra Irene i "Jutulheimen"

BirtH sa...

Takk for ordtaket "Du får kone som fortjent"! :-) Inni meg har jeg snudd det til "Du får mann som fortjent!" Det er en god påminnelse for meg når det er noe jeg ikke er helt fornøyd med *hehe"

Ellen sa...

Så flott innlegg, som alltid! Smart valg av O! Jeg har nok vært litt lat på bloggingen i det siste men har da klart å legge inn en O også!

Godt nyttår!

TorAa sa...

Hurra, ordtakene er bra.
Og så skikkelig bra illustrert.

Onsdag hadde vi huset fullt og siden så har det godt slag i slag.

Leverte tilbake de to katter vi passet i dag.
Men, nå har de tre små på ca 1 mnd begynt å utforske absolutt alt. Og okkuppert senga vår. Meget fremlige er bare fornavnet.

"Verden er full av undere, det gjelder bare å oppdage dem"

Hvem sa nå det da?

ps. Internettlinjen min er usedvanlig treg for tiden. Det tok nesten 5 minutter å laste ned din side. Men det gjelder også andre sider så det har sannsynligvis ikke noe med din site å gjøre.

Her er fortsatt kjølig - bare -10-11 i dag.

Mona sa...

Hej! Självklart fortsätter jag att vara med på ABC under det nya året. Jag kan även tänka mig att vara med på en 3:e runda! Jag hade denna gång valt ordet ona, som betyder isränna. I ordboken står det att det är ett ord som används lokalt. Var i Sverige vet jag inte. Men det förkommer väldigt ofta i svenska korsord.

Elisabeth Augusta sa...

"Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe" er blant mine favoritter.

sportsglad(Anja) sa...

Det var da et godt valg, omend jeg slet ikke kender ordet, eller betydningen. Jeg kommer mest til at tænke på "et ord for at sige tak", og min kringlede hjerne kunne tyde det som at vi alle skal være bedre til at sige tak :) Men dit valg er rigtig spændende. Jeg er først med idag, fordi vi har været på skiferie i Wagrain hele sidste uge :) Rigtig godt Nytår til dig.

Tro Håb og Kærlighed sa...

Også et godt nyt år til dig. Tak fordi du gør arbejdet med at få ordlegen til at flyde - det er en sjov ide! Mht dit indlæg, så samler jeg på den slags, firmaer skriver på deres biler. Min bedste er et kranfirma, som på kranbilerne skriver: Vi holder, hvad vi løfter!

Camilla :) sa...

Jeg synes du er så sjarmerende i det morgenantrekket ditt! :D Tror alvorlig talt at jeg hadde dødd om jeg hadde støtt på deg i en mørk bakgate... :p