søndag 20. desember 2009

Eventyr

Mandagstema Eventyr er ordet på Mandagstema denne uken. Jeg vet ikke hvordan det er på din kant av landet, men her I Bergen har vi fått masse snø og selv en som ikke liker snøen så godt, synes det er eventyrlig vakkert. Vi er ikke vant til hvit jul her og nå har vi blitt lovet at dette skal få ligge i alle fall til en av juledagene og det er jo litt kos da. Det blir en egen julestemning med snø. Ja, som i et juleeventyr!

IMGP0029

304087768_f9b796cb9f_o[1] Kjøkkennissen synes det er kjekt å fortelle eventyr til marsvinet Luke. Marsvinet protesterer jo ikke på noe av de skrønene nissen lirer av seg og ikke blir Kjøkkennissen avbrutt når han snakker heller. De er nå søte der de sitter og jeg er veldig glad for at nissen har noe å være oppttatt med. Jeg begynner å bli rimelig lei av nissestrekene hans…

marsvin 6

Kjøkkennissen vinker Luke bort til seg og begynner å fortelle et eventyr:

- Det var en gang en gammel nisse som ingen brydde seg om… Han satt så ensom og forlatt og hadde verken vått eller tørt eller varme klær…. Lite visste folkene at om de ikke tok seg av nissen, så ble det ingen god jul der i huset…

Spør dere meg så ser Luke litt skremt ut. Lurer på hva Kjøkkennissen forteller når jeg ikke er i nærheten.

35 kommentarer:

Gamleheksa sa...

Artig. Her har nissen begynt å lage leven også. Skal se om jeg kan få dokumentert det senere.

I dag har det gått på stumpene med oss, for hesten til Snuppa brakk beinet i luftegården. Dessverre er det ikke lett å lege slike skader på så store dyr, så han måtte få slippe smertene på den kjedelige måten. Vondt å se angst og smerte og bønn om hjelp i de nydelige, brune øynene. Men vi må jo prøve å gjøre vårt beste for dyra våre.

MajorogMeg sa...

Herlig:) Nissen skrøner nok litt ja, på nisser`s vis:)
Hører dere har mye snø..på radio`n...vi fikk litt i går, den er blåst bort og veiene er blitt skøytebaner:) du ser majorogmeg på skøyter til butikken?? NOT.
Kos dæ:) Klem fra havet:)

Tove sa...

Fornøyelig lesning på bloggen din, Petunia! Ja, den kjøkkennissen din er visst litt av en luring han! Og Luke han er jo bare skjønn! Nesten så jeg også kunne tenke meg et marsvin. Vi har ei skjønn jentepus Milla (som er lik Todd i fargene) og undulatene Knøtten og Skippy. Man blir så glad i disse dyrene og det er mye kos!

Rimkogeren sa...

Men en gang, da de onde trolde havde stjålet julemandens gaver greb den gamle nisse ind .....

norgeprv sa...

Se ny video av Kris Zar på youtube. Det er helt fantastisk for meg!
http://www.youtube.com/watch?v=E-f8L4STy1A

Ditte sa...

Godt å se at Kjøkkennissen er i gang med å nisse nissegleder også, og at han ikke bare nisser nissestreker :-)

Irene sa...

Artig ..... og jeg må si jeg har blitt inspirert. Det er noe nisserier som foregår her også! Mystiske ting skjer, så da er det lett å skylde på nissene!

Mona sa...

Fina bilder! Vackert när det lyser genom snön. Ja nissen ser ut att vara i full färd med att berätta skrönor. Luke undrar nog vad han är för filur. Nej, någon snö har vi inte i Göteborg, men minusgrader har vi och det är riktigt skönt. Önskar dig en riktigt God Jul!

anne - moseplassen sa...

Kjøkkennissen og Luke er nå bra nusselige da :D Sikkert ikke akkurat nusselig kjøkkennissen vil bli kalt, men pøttsann jeg bor så langt unna at jeg føler meg trygg for represalier ;)

Monika sa...

Søtt ;)
klemma

Spiderdama sa...

Flott eventyr!:-)
Ønsker deg flotte dager før jul!

TurboLotte sa...

Utorlig vittig. Jeg bare elsker de bildene dine, og hvordan du får fram de forskjellige beskjedene. Nydelig snøbilde også!

Anne sa...

Tror jammen ikke jeg vet av et menneske som er så kreativ som deg kjære venn. Du er virkelig!!! feilplassert her i verden du, skulle drevet med barn du, barne tv, ja :-) DER hadde du virkelig gjort deg, vakker som du er , i tv-ruta :-)

Ha en kjekk mandag.

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Helt enig, det er eventyrlig vakkert når snøen legger seg over landskapet. Og Luke ser litt skremt ut, ja - er enig i det, også. Bra ord denne uken, Petunia! Klem fra meg**

sinneskatten sa...

Vi har också fått snö här i Sverige och det är så vackert.Din bild med ljusen som lyser under snön är riktigt riktigt fin.
Ha en jätteskön jul.

Ida sa...

Det er virkelig eventyrlig vakkert ute nå, ja. Kanskje nissen burde ta seg en tur ut i snøen...
Litt frisk luft gjør alltid godt! ;)
På den måten får jo Luke slappet av en stakket stund, og senket både skuldrene og ørene... Hehe.

9na sa...

Å så masse snø dere har! Og jeg som trodde østlandet var snøhøl... Her detter litt ned fra himmelen men det er ikke mer enn 10 cm kanskje på bakken.

naturglede sa...

Det så da ut til at de to hadde en fin eventyrstund. Herlighet så mye snø du har. Vakkert. Ha en fin mandag:)

AnneKa sa...

For et flott snøbilde:)
Nissen og Luke ser virkelig ut til å ha funnet tonen:)
Ha en eventyrlig fin julefeiring!!!

BEA sa...

Hei Petunia..

er bare inne med en bekymringsmelding.. sjekk ut innlegg hos meg..

Har ikke tilgang på så mange i Facebook.. kan du sende rundt til bloggerne dersom du tror dette er en reell trussel ?

Det virker som et 3.parts virus i interiorblogger.com.. aner ikke hvor mange dette kan gjelde..

hører fra deg.. hilsen Bea i Danmark

Rantis sa...

jadu, här har det också kommit massor av snö, så det är ju ett äventyr varje dag.
Ska man komma till jobbet eller inte??
Härliga foton...
God Jul!

BP sa...

Kul att du kikade in på min blogg. Å du, ditt bidrag är ju en tomtenisse fast mycket, mycket snyggare. Suveränt!!!

Hønehuset sa...

Innom for å ønske deg en god jul!

linsky sa...

Haha, jeg digger den nissen din! :-)

qehenne sa...

Det er jo ikke rart at Luke har det blikket. Du kommer jo å forstyrrer midt i ett spennende eventyr....
Ha en fredfullt jul

Lotta sa...

Tomtebilde är suverän. Den älskar jag.
Vilket kanonjulkort.
Ha nu en riktig skö och lat jul med mycket god mat och dryck.
Kramizzz / Lotta

Donald sa...

Er havelygten sneet inde?

Hahaha - det var en rigtig nisse, og jeg synes du har ret i at marsvinet ser lidt bange ud :-)

Sister Bonde sa...

Vældig dejligt billede - det øverste. Bare jeg havde tænkt lige så langt som dig, og lagt lyskæder ud, for nu vælter det ned med sne. Vi får HVID jul - jubbbiiii.

Glædelig jul Petunia

RuneE sa...

jeg ser du har fått lekt deg skikkelig i snøen, men både nisse og ly. Slik skal det være. Det var i alle fall nok snø i helgen....

sologbolig sa...

Er nett innom for å ønske deg ei god og trivelig jul. Kos deg masse.

Mona sa...

Måste tala om att bara några timmar efter jag skrev mitt inlägg så började det snöa här i Göteborg. Världen är vit och vacker!!!

Anne-Lise sa...

Jeg foretrekkker snøfritt uansett når det måtte være, men bildet ditt er alldeles nydelig! Ha en superfin jul og det spennende nyttår! Anne-Lise

Malys krok sa...

Nissene skal vel skrøne litt1 Artig bilde og gode skriverier! Bildet av snøen var flott, og eventyraktig! Takk for din hilsen og god jul til deg og dine.
-Margit-

Melusine sa...

Ja, den snøen er sannelig vakker og landskapet ligger som i et eventyr! Og jammen er det fint å fortelle eventyr til noen som ikke avbryter, smarte nissen :)

Takk for kommentar hos meg, dessverre er det ingen muligheter her til å forstørre bilder i bloggen min, med mindre jeg legger link til et annet sted jeg har lastet dem opp.
Jeg kjørte til Bønes og fant et fint sted der til å fotografere, måtte litt opp i høyden for å få med den lave solen som nå heldigvis har snudd :)

Gunsside sa...

Morsom nisse du har, her har også nissen lurt seg inn ;)
Ha en riktig God Jul !!