fredag 4. desember 2009

Husk på småfuglene!

Småfuglene 8

304087768_f9b796cb9f_o[1] Vinteren er over oss og det er tiden for å tenke på småfuglene. Livet til mange av disse små skapningene, ligger faktisk i våre hender. Man trenger ikke kjøpe dyre fuglematere for å bidra her. En melkekartong som du klipper hull i sidene på og henger opp i en snor, er utmerket til å fylle med for eksempel gammelt brød. Det er faktisk ganske mye selskap i fuglene som besøker fuglebrettet. Er jeg hjemme på dagtid, så tar jeg gjerne kaffekoppen med meg og setter meg bort til vinduet der kjøttmeis, spettmeis og flere andre fugler som overvintrer her, forsyner seg av meisebollene, brødbiter og solskikkefrø.

15 kommentarer:

Bjørn Christiansen sa...

Man må bare huske å mate de jevnlig mellom hele vinteren ;)

sologbolig sa...

Ja, småfuglene husker vi på både hjemme og på hytta. Det er så koselig å se de utenfor vinduet. Ha ei fin helg,

Turid sa...

Hyggelig innlegg, måtte smile litt jeg. For har nettopp skrevet et innlegg selv om småfugler, eller mangel på dem på min nye foringsplass. Men har fått et råd om at solsikkefrø er ting.
God helg til deg og dine.

Anne-Berit sa...

Nydelig og koselig bilde du har tatt der.Ja,fuglene må få sitt,vinteren gjennom.Nå har syrenen utenfor det ene kjøkkenvinduet mitt blitt så stor at jeg kan henge fuglemat i den,og da har jeg god utsikt til fuglelivet utenfor,kos å betrakte småfuglene.God helg.
Klem fra Anne-Berit:o)

Mångsysslare sa...

Så koselig med nisse og alt.

Mariann S sa...

Hei på deg Petunia :)
Kjekt å sitte å kikke å¨småfuglane.
Her i hagen er det massevis av svarttrost som kosar seg og et av nedfallsepla mine :), og av dei som fremdeles heng igjen i epletreet.
Ha ei fin adventstid :)

sissel sa...

Fuglene passer vi på, har 2 fuglebrett og en sånn fugl til meise-boller. Koselig med småfuglene utafor kjøkkenvindu.

Søt den nissen din :)

Ha ei flott helg

Miriam Elisabeth sa...

Herlig bilde, enda en gang! Skikkelig sjarmerende!

Ja, vi må huske på de små fuglene når kulda setter inn :) Er jo så skjønt med fuglebrett fult av fugler, selvom katten min fristes veldig av det :)

May-lill sa...

nå har jeg satt og lest en evighet på bloggen din. Det var så mye koselig og fin lesning.
Lurte på om jeg kunne spørre deg vilken bilde redigerings program du bruker. Likte de bildene med flytene kander så godt.

Blammy sa...

Du har så mange flotte bilder i bloggen din... Har jammen kosa meg her hos deg.. Ha en fin helg..
PS. ønsker meg kamera....hummmm

mreteveian sa...

Jeg fant en sånn kjempefin oppskrift på julemat i konkler, så dette passet helt inn i de tankene: Må nok tenke litt mer på fulglene i vinter!

Ida sa...

Her koser de seg med både meiseboller, solsikkefrø, epler osv.
Verandaen ser ut som et julekort innimellom.
Og det er som du sier, veldig koselig å sette seg ned for å se på fuglene.

Det er fint å bo her ved sjøen, ja. Og som du sier, så er det ikke så langt til fjellene herfra da. Man kan som kjent ikke få både i pose og sekk... ;) jeg vokste jo opp med fjell rundt meg på alle kanter, men jeg vil ikke bytte tilbake. Liker det åpne landskapet. Naturen her på Sotra er ikke så mye å skryte av, kanskje. Men den fargelegges av fantastiske og varierte solnedganger. Vakkert! :)

Hvordan det gikk på kontrollen, kan du lese om i kommentarene under tråden "Haukeland" på FB. ;)
Orker ikke gjenta det. Hehe.

Ønsker deg en fantastisk fin lørdag!
Klem.

minon sa...

Det er viktig å huske på småfuglene ja. Det er veldig koselig når de koser seg utenfor vinduet.
Ønsker deg en flott lørdagskveld :)

Pernille sa...

Det er viktig å huske på fuglene. Men ikke bare i adventen, men hele vinteren. Ååååå, så kos du har laget det før fotoshooten din her.Nydelig foto! Bare du klarer å skape slik stemning:))

Ha ei kjempekos helg der vest:))

Anonym sa...

Han er så søt han nissen din! Hvor har du fått tak i den? Kunne ønsket meg en slik nisse til å pynte her også!

Lisa