tirsdag 29. desember 2009

Kulde

Kulde 2 For en frysepinne som meg, er det nesten skremmende å se værmeldingen på tv om dagene. Men jeg vet jeg ikke kan klage. Jeg har værme klær, et tett og godt hus å være i, jeg har masse ved jeg kan fyre i ovnen med og jeg har mat i skap og skuffer. Verre er det for dem som ikke har noe hjem eller på en eller annen måte ikke har råd til å kjøpe varme klær, ved eller betale strømregningen. På nyhetene oppfordret de alle til å ha et øye med dem som ikke har det så lett og som kan trenge litt ekstra hjelp for å komme gjennom denne kuldeperioden. Jeg lar den oppfordringen gå videre….

15 kommentarer:

Viola sa...

Flott innlegg! Disse ordene varmet - og viktig å huske ja. Mennesker og fugler kan ha det vanskelig i denne tiden. Og de 4-beinte husløse også. Jeg takker skjebnen for at jeg har et varmt hjem og nok mat! :) Bildet av rødstrupen er bare helt nydelig!

Bjørg 47 sa...

Sant nok, derfor forer vi og forer på hytta, men det er de store (nøtteskrikene 6 i tallet) som tar det meste, som ellers i samvunnet ?!! Men hadde besøk av en gråspett idag !! Prøver å få tatt bra bilde, men den er så sky !

Turid sa...

Jeg passer på småfuglene, men idag har det vært 20 minus her og ikke så mange som har kommet og spist. Håper ellers at alle som skal ut tenker på hvordan de skal komme seg hjem på en god og trygg måte.

Ønsker deg en fortsatt god romjulstid. Turid

Gry sa...

Så nydelig Rødstrupe! Vi så igjen "vår" i hagen igjen i dag. Vi har hatt en i hagen de siste 8 årene. Så det er helt sikkert ikke den samme. Men det tror ungene!

Jeg har også sett værmeldingene og forberedt ungene på tur i morgen...

Synnøve. sa...

Hei.
Ja nå er det kaldt ute. Håper ikke den kuldeperioden varer så lenge.
Her hos oss er det meldt ned til 30 minus i natt.

Her gir vi fugler og elg, rådyr og hjort litt extra i kulda. Det koster så lite å hjelpe.
Men vi har ju og mennesker som ikke har det så gott nå i denne tiden.
Tenker litt extra på dem og.

Ha nå ei fin kveld.
Klem Synnöve.

Strikkebesta sa...

Ei viktig påminning! I tillegg til fuglar og dyr er det nok også nokre gamle og skrøpelege som treng ekstra omtanke i slike kuldebolkar.
Eit flott bilete du har i innlegget!

Hilde S. sa...

Eg tenker på det mange ganger når eg sitter inne og har det godt og varmt.
Tenker på dei som ikkje har hus, men kryper sammen under ei pappeske eller søker ly bak ein container.
Småfuglane tenker eg også på, og dei har fått meisehjerter og nek:)
Du har hjarta for alle du Petuniamor:))
Klem H

Wenche sa...

Ja, det kan bli kaldt for alle no. Er ikkje ofte vi har det så kaldt her på kysten, men er samtidig litt godt.

Ønsker deg eit riktig godt nyttår!

hobbyentusiast sa...

Bra innlegg, og nydelig bilde. Her i huset er kattene innendørs om dagen og natten. Når det kommer til fuglene skla jeg ta meg en tur ut og fylle på fuglebrettet :)

Tove sa...

Det var et tankevekkende innlegg! Vi tar ting som en selvfølge og glemmer ofte å sette pris på det vi har!
Bildet av den skjønne lubne dompappen (er vel det eller?) var bare nydelig!
Fortsatt fin romjul!

organic-lizzi sa...

Glad det settes fokus på dette ja... Det er jo ikke sånn at folk roper ut at de ikke har varme og klær..
Vi er temmelig busy med fuglene for tiden.. Det kastes ut mat nesten hele dagen..Brød kjøpes inn & så får de hønemat... Stilig å se at kråkene kjenner oss igjen og er mindre og mindre redde for hvert år...
Den skjønningen du hadde bilde av da:-))
Superdeilig dag til deg & Stooor klem Randi

TurboLotte sa...

Åh for en nydelig "Robin".
Og ja.. flott innlegg. Det er viktig som du sier.

9na sa...

Brrrr, stakkars iskalde fuglen da.

Randi sa...

huff ja du sier noe der...her sitter vi med fyr i peisen og masse god varme....skal ikke klage nei.
Her jeg bor er det ingen som ligger ute å fryser...sånn er vi heldig på landsbygda.

Ønsker deg alt godt for det nye året...har ett forsett....det er å bli med på noen fototemaer:-)

klem

Koselig koselig sa...

Absolutt. Det var en fin oppfordring.
Jeg tenker også at kan jeg hjelpe på noen måte skal jeg gjøre det. For eks hvis jeg ser en eldre person bære tunge vareposer. Det går an å tilby sin hjelp da.

KJempeflott bilde også Petunia!

GODT NYTT ÅR fra meg til deg

STOR KLEM

Mette :)