lørdag 26. desember 2009

Mett av julen?

1. juledag er over og man er kanskje rimelig mett av julen. Man kan jo lure på hva man har stresset sånn for i alle disse ukene. I løpet av noen timer er jo alt over og man synker sammen på sofaen. Akkurat der og da er det beste med julen at gjestene har gått hjem og man kan ta på seg joggebuksen igjen.Marsvin 5 1. juledag er nå ikke det den en gang var. Da jeg var liten fikk man omtrent ikke gå ut og å ringe på hos venner var ikke aktuelt. Det var den stilleste dagen i hele året og direkte kjedelig. Man var sprekkferdig og ville vise og fortelle hva man hadde fått til jul, men ingen å dele det med. Alle vennene mine hadde det slik også.. Nå er det heldigvis ikke slik lenger og Kjøkkenissen har besøkt Luke i det lille huset hans i marsvinburet og Bulle har hatt venner på besøk… Bare jeg får loffe rundt i joggebuksen min, kan andre gjøre akkurat det de vil!!

20 kommentarer:

Arya sa...

Det samme slår meg hvert eneste år også - hvorfor i alle dager stresser vi sånn i mange uker før jul, bare for å dette sammen som noen utslitte slakt. Og så er det som du sier over i løpet av noen timer?!? Selv om det er koselig disse timene da.

Godt at ikke du har slike rigide besøksregler for dine - jeg også husker 1. juledag som et absolutt mareritt. Det er begrenset hvor morsomt det var kun å kikke på NRK og leke med de få nye lekene man hadde fått...

Fortsatt god jul!

organic-lizzi sa...

Tror det er første julen på det jeg minnes at jeg ikke har vært i nærheten av å bli stresset(...eller panisk og med gråtetokter..hmmm...)Minnet meg selv på at snart er dette over uansett..
1ste juledag var en "streng"dag ja...men de årene jeg hadde hest måtte jeg jo til den,og der var jo andre:-)
Ha en suuuperdeilig dag & Klemmm Randi

mreteveian sa...

Jeg er glad for at stressnivået er lavt, - kanskje det nytter med oversikt og sånn cirka kontroll allikevel? Siste juelgave bel kjøpt på bensinstasjon første juledag, før lunsj, i visshet om at den ville bringe glede (flax-lodd ann mass).

Nå stikker jo ungene av for å møte venner på nettet, via spill eller msn, så å nekte dem i dag, det er vel vanskelig???

Beste ved juledagen er nok jobbebuksa, - slipper å kjenne hvor mye det strammer over magen etter julematen :-)

Sommertid sa...

så koselig at nissen tok seg en tur til Luke's sitt hus. Ja her i heimen så lekte nabobarna sammen igår 1 juledag og ute litt også før snøstormen kom, den holder på fortsatt, så nå er vi "innesnødd".
Men vi må vel ut å måke når det har gitt seg her..inntil da så slaraffer jeg foran tv'n, koser meg med strikketøyet og tenker lite på at det faktisk er jul...tenkte ikke så mye før på det såkalte julemaset heller så her tar vi alt med knusende ro.

Ha en forts rolig og avstressende helg..julehelg..

Monika sa...

Her har det nesten vert stille i dag ;)
berre ein tur ut for å lufte kropp og Birk,

så har vi spilt kort med ungdommene - koselig
klemma

Anne-Lise sa...

Ja, du beskriver det godt, her var det også helt stille igår, vi var ute å kjørte og alt var stengt her. Det er første gangen vi har opplevd. Idag reiser vi hjem, blir godt det også, selv om det er hjem til trafikk kaos:-). Ha en fortsatt fin jul!!

naturglede sa...

Godt når freden og stillheten senker seg. Her nyter vi dagene. Ute snør det fortsatt, så ut og kjøre er ikke aktuelt. Kos deg videre:)Romjulsklem:)

Gamleheksa sa...

I år har jeg klart å holde stressnivå litt nede og er fornøyd med det. Men vi feirer jul til nyttår vi da, ikke bare full fart den ene kvelden. Tar kosen litt over en lang, selv om alle pakkene åpnes da de skal;)

Hils Kjøkkennissen fra Nissefrøkna som sitter her og kikker meg over skuldra. Hun maser noe fælt på at jeg skal bli ferdig med kommentarskrivinga, så hun kan sitte og se på bilde av den kjekke Kjøkkennissen:)

kari - carpe diem sa...

Ha ei fortsatt herlig jul, Petunia.

TurboLotte sa...

Ja huker med grøss hvordan mant satt å kjeeeedet seg første juledag. Og det var jo ikke lov, fordi mna hadde jo fått så mye til jul. Men man ville liksom dele det med noen, eller hva?
Sørgemusikk på radioen og greier. He-eh.
Godt det har løsnet litt.

marit sa...

Tror jeg har slutta å stresse...men 1.juledag er fortsatt en "hjemme"dag- og det syns jeg er helt greit! Kan ikke huske at det var spesielt kjedelig heller. Men idag er det tilbake på samme "kan jeg få besøke/få besøk/ være hos?"stille som før...

mormonsen sa...

Så rart å tenke på at enkelte tradisjoner var landsomfattende! Som f.eks. det at man skulle holde seg hjemme første juledag.
Nissen bodde i fjøset i min oppvekst. Her i Tromsø har han blitt mer urban, og har flyttet inn i våre hus. Har mest fått rollen som syndebukk for alt som går galt i førjulstiden. Det finnes mange lokale tradisjoner omkring nissen som uroskaper. I Midt-Troms er det en som kalles for “julskåka”. Natt til julaften måtte alle dører låses. Alt som var løst ute, måtte låses inne, ellers kunne man komme ut for de verste hendelser, eks. kjelker i toppen på flaggstanga. Det verste og mest ydmygende var likevel besøk av nissene på soverommet om natten. De hadde med seg granbar som de pisket de uskyldig sovende med på beina. Jeg kjenner folk som tok på seg knestrømper når de la seg om lillejulaften, fordi de var så redde for besøk og pisking!
Jeg ønsker deg gode joggebukse-romjulsdager!

mormonsen sa...

Så rart å tenke på at enkelte tradisjoner var landsomfattende! Som f.eks. det at man skulle holde seg hjemme første juledag.
Nissen bodde i fjøset i min oppvekst. Her i Tromsø har han blitt mer urban, og har flyttet inn i våre hus. Har mest fått rollen som syndebukk for alt som går galt i førjulstiden. Det finnes mange lokale tradisjoner omkring nissen som uroskaper. I Midt-Troms er det en som kalles for “julskåka”. Natt til julaften måtte alle dører låses. Alt som var løst ute, måtte låses inne, ellers kunne man komme ut for de verste hendelser, eks. kjelker i toppen på flaggstanga. Det verste og mest ydmygende var likevel besøk av nissene på soverommet om natten. De hadde med seg granbar som de pisket de uskyldig sovende med på beina. Jeg kjenner folk som tok på seg knestrømper når de la seg om lillejulaften, fordi de var så redde for besøk og pisking!
Jeg ønsker deg gode joggebukse-romjulsdager!

mormonsen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
naturglede sa...

Måtte bare løpe inn til deg å si at de nissene har jeg ikke laget. Det er "Norway design" og de er så søte. Men jeg kunne vel ha laget dem selv. Kniiiiiis:O)Ha en flotters kveld.

Petunia sa...

Ja, Naturglede! Du kunne absolutt ha laget de nissene selv:)

Anne-Berit sa...

Du har så rett,man stresser og styrer så man er helt gåen,år etter år,og så er det bare for noen dager.Men så utrolig godt det er å bare synke ned i godstolen og bare sløve og slappe av,i joggebuksa,som du sier,deilig!!!
Godt at det ikke er riktig så strengt lenger på 1.juledag,veldig kjedelig for ungene å ikke få besøke hverandre og være sammen den dagen.
Ønsker deg og din en trivelig romjul:o)

Strikkebesta sa...

Tid til å kjede seg høyrest fint ut i mine øyre, og vi hadde då ikkje vondt av å roe heilt ned den eine dagen i året?
Det skapte forventning og det er eigentleg ei god kjensle.
Ikkje det at eg har vidareført tradisjonen om å halde seg heime juledag, men eg går ikkje med på at det var å rekne som ei straff å skulle halde seg heime saman med dei næraste, det er jo noko av dette vi søkjer i dag også.....

Villblomsten sa...

Jepp :-)
Deilig å pynte seg og være sosial
og så
deilig å hoppe ut av finstasen og inn i koseklærene etterpå :-)
Hihi :-)

Ha en fortsatt God Jul :-)

TorAa sa...

Hei og fortsatt god jul.
Jeg husker også første juledag fra barndommen.
Vi visste hvem som fikk lov til å komme ut og hvem som ikke fikk lov, i den lille grenda på Bygdøy.
Vi som fikk komme ut viste alltid hva vi hadde fått av sportsutstyr, ski og skøyter. Akebrett var knapt oppfunnet. Det kom senere, da som iskalde metallbrett.
Ja, ja. Det var dengang.

Så har jeg, som du og andre gitt ett langt svar på denne posten:
http://nissemann.blogspot.com/2009/12/abc-nyttarsforsett.html

Ha noen fortsatt flotte dager i resten av 2009.

btw. Jeg hentet bilen i dag. Stått ute på parkeringsplass hos sønnen som vi var til på julaften.
Heldigvis er det er relativt forblåst strøk av Oslo, så jeg fikk fjernet det som avr av sne på bilen på ca 5 min.
Her vi bor er det 60 cm. Mer i vente og kulde med.
Det går bra med de syv gatos.