torsdag 7. januar 2010

ABC i ord og bilder # P

ABC runde 2 logo Jeg har i de siste ukene oppdaget enda en ny fordel med blogging! Det foregår heldigvis innendørs og selv om man må ut og knipse noen bilder i ny og ne,(om  man ikke har arkivet fullt av bilder da), så kan man sitte ved siden av peisen og kose seg og slipper neglebitt og forfryste tær! Det er kjekt å bruke så mye tid på en hobby som gjør at jeg kan være inne når gradestokken har holdt seg på den gale siden av nullen i ukesvis! Og om noen truer meg til å måtte forlate bloggeredet, ullpleddet og kaffekoppen, så kan jeg alltids bruke ABC’n eller Mandagstema som en unnskyldning for at jeg må inn “å jobbe”!! Folk er jo avhengig av at jeg gjør det jeg skal, ikke sant???

P

Bruke den begrunnelsen, har jeg også gjort i dag for nå er det bokstaven P som skal til pers. Min P står for polare forhold, prøvetur og Petunia: Med andre ord: Petunia på prøvetur i polare forhold!Polar 2 Vel, det er nok en overdrivelse å si at vi for tiden lever under polare forhold, men kaldt er det i alle fall. Alt for kaldt, spør dere meg, men jeg har nok ingen rett til å klage. Jeg bor ikke på Røros eller Tynset og om det er aldri så vakkert der, så er jeg glad for at jeg ikke trenger å være der akkurat nå. Jeg sender alle som bor på de kanter mine varmeste tanker. Det hjelper nok ikke så mye, men jeg tenker virkelig på dere!

Det er kanskje noe i dette de sier at jorden alltid har opplevd varme og kalde perioder. På 80 - og 90 - tallet, var ikke vintrene så mye å skryte av. Milde og snøfattige var de! Derimot har vi nå siden 2005, opplevd stadig kaldere vintre med mer snø for hvert år. Ja, vi er muligens på vei mot en ny istid…? *Hutre*. Mange vil nok mene at denne kuldeperioden kom på et veldig ugunstig tidspunkt med tanke på klimamøte i København. De satt der og ropte  “ulv, ulv” og fikk munnen full av snø til svar. Snø er jo lydisolerende, så det er jo ikke rart de ikke ble helt enige. Ingen hørte hva de andre sa. MEN, vi må ikke la denne vinteren her bli en sovepute for ikke å tenke på miljøet…. 

Polar 3

Når man først må ut i kulden, så kan man jo ta en tur og teste ut ting som kan gjøre vinterhverdagen enklere. Jeg er ikke så glad i å gå på ski og for å komme meg litt på fjellet med Jølle, så tenke jeg at kanskje truger kunne være tingen. Dermed ble det investert i et par truger og så bar det ut på prøvetur. Om det var vellykket??? Ja, dere kan jo se de to neste bildene og bedømme selv:Polar 4 Dette er uten truger! Ikke lett å fote seg her!

Polar 5

Truge på den ene foten -  bare i sko på den andre. Som natt og dag!

Bare et liten tips når det gjelder truger; Jeg kjøpe de billigste de hadde i butikken og etter 5 minutter, så angret jeg på det. De var litt vond å få strammet ute i kulden med is og snø og votter på. Legg ut noen hundrelapper til, så vil dere bli mer fornøyde. Det kommer jeg til å gjøre og nå har jeg disse til salgs til  halv pris!!

Frost

Men det er nå likevel godt med en luftetur og det er ingenting som gir så fine eplekinn som det å ha vært ute i bitende kulde. Og så kan man nyte panoramautsikten gjennom stuevinduet;)

Polar 7

For flere innlegg på bokstaven P, besøk ABC bloggen!

54 kommentarer:

Living next to me sa...

godt nytt år , truger er ikke lett , selv om de er dyre, men jeg kom meg ned til brors hytte . med ski på bena , bomma jeg og havnet i skogen bak. Puh , det begynner røyne på fantasien nå og neste uke er vel bøygen , men du var en flott O. ;O)F

Mokomoko sa...

Jeg kjøper trugene dine, og snø er GØY.

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Truger har jeg aldri prøvd. Og ski har jeg ikke hatt på beina i vinter..... for kaldt!
Ser ut til at du hadde en OK tur, uansett, nydelig natur og flott, hvit snø. Tenkte det samme som deg, jammen kom kulda på et ugunstig tidspunkt med hensyn til klimamøtet!
Håper alle tar til vettet likevel;:OD)

Spiderdama sa...

Hehe, herlig!:-) Truger har jeg aldri prøvd..tror ikke det er noe for meg. Det er kaldt her også, men det er mye fine motiver for bilder i hvert fall.
Ønsker deg en fin kveld!

qehenne sa...

Det ser litt tungt ut å gå på truger, men det har jeg aldri prøvd. Jeg har kjøpt meg ski og har hatt mine første skiturer nå på nyåret. Det er lenge siden sist, må helt tilbake til barneskolen.
Flotte vinterbilder. Og ja nydelige roser får en da i dette været!

Sommertid sa...

Så kjekt ! Ja truger har jeg prøvd og det ble en slitsom tur syns jeg å huske. Man "går" jo litt annerledes med truger på beina. Jeg begir meg svært lite ute om dagene, er for kaldt for meg og pusten vil ikke være med meg da. Så jeg ser virkelig frem til at kulden gir seg her.
Ser du har tatt noen fine bilder, også fra stuevinduet.
Ha en forts fin kveld :)

Irene sa...

Nydelige "polare" bilder Petunia! Petunia på truger, artig! Har til gode å prøve dem selv. Her er det også fyr på peisen, og er lykkelige for at vi holder varmen her i Jutulheimen. En trøst for oss her er at vi om en drøy uke vil befinne oss på et langt varmere sted. Oman og Dubai venter, og vil forkorte denne kalde vinteren med 14 dager. Hurra!

fotoboksen sa...

Det er både kaldt og mye snø her også, men truger har jeg heldigvis ikke hatt bruk for så langt i vinter. De ligger imidlertid klar i boden. Håper jeg slipper da, for de er tyngre å bruke enn godt er!

Så drømte jeg meg virkelig bort i det første bildet ditt. Det er helt nyyyyydelig!!

christina sa...

God fortsättning och javisst är det kallt nu överallt. Dina bilder är isigt frostiga. Gillar den blå tonen!! Ha det gott!

Malys krok sa...

Godt nyttår til deg! Her var det både skjemt og alvor! Måtte le litt, du skriver kjempegodt og bildene var flotte. Ser igrunnen ut til at du har det ganske bra, til tross for kulden.
Har hørt at det skal være tungt å gå med truger.
Ha det godt videre! -Margit-

Petunia sa...

Det var ikke så tung å gå med truger. De er leddet - eller fjærer på en måte så man går som vanlig. Mye lettere enn å gå igjennom snøen;)

Tro Håb og Kærlighed sa...

Så avancerede er vi ikke i Danmark. Jeg har ikke engang haft et par ski på fødderne. Men vi har meget sne netop nu:-) Dine landskabs-billeder er skønne.

Arya sa...

tihi - sitter og ler for meg selv. Du får sagt det - nå fikk jeg faktisk følelsen av at snø er gøy!!!

Flotte bilder!

Linda sa...

Kjempeflotte vinterbilder, igjen!
Jeg gleder meg til våren!!!!

Det ser kjempegøy ut med truger!

Marit sa...

Så fine "polare" bilder! Min P er helt annerledes, jeg drømmer om palmesus :o)

Godt nyttår!

Maria sa...

Helt underbara vinterbilder, sååå vackra!
Trevlig helg!

Mona sa...

Det syns på dina bilder att ni har mycket snö. Den första bilden är otroligt vacker. Det känns verkligen som arktisk kyla och lagt sig över större delen av Europa.

Mia sa...

Nog ser det kul ut, och snöbilderna är också fina, men jag tycker nog att det ser skönast ut det sista, ut genom vardagsrumsfönstret, jag fryser helt enkelt för mycket för att det ska vara kul ute...Polfarare blir jag aldrig :)

Marita sa...

Bare -22 hos oss idag, men med vinden er det jo -30, og det biter, ja!! Katta holder seg helst inne. God helg. Du er nå søt med eplekinn, da *fnis*

Perleslottet sa...

Flotte billeder.. brr ser virkelig koldt ud, men forfriskende på truger :)
Her hos os i Aalborg har vi masse snø, men kun -2..

God weekend

Elisabeth Augusta sa...

Det kan godt bli litt "varmere", men jeg håper inderlig at vi får ha vinteren noen uker til, nå når den først er her. Det er så lyst og fint midt i verste mørketida. Det kan godt komme 30 cm til med snø, så ungene kan base og bygge og kose seg.
Hilsen nostalgisk østlending med mange gode snøminner.

Anja Patulski Nielsen sa...

Det ser fantastisk ud, og det ville jeg godt nok gerne prøve! :)

naturglede sa...

Aldeles nydelig bilder, av deg også. Dette er vinter. Truger er visst fint. Jeg kjenner flere både ungdom og eldre som sverger til det. Mange er redde for å falle på ski (jeg også), og velger truger og staver i stedet. Min mamma på åtti for eksempel. Trugene glir ikke av sted, de er stødige. Men de må kunne strammes uten å fryse fingrene av deg. Så lykke til med jakten på nye og god tur:)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Dette var P'en sin, det - en herlig løsning, helt perfekt i disse kuldetider. Truger har jeg aldri prøvd, men ski går jeg på innimellom. Men ikke nå, altfor kaldt! Artig det du skriver om København og kulda, og nei; vi må ikke glemme klimautfordringene til tross for "gammeldags" vinter, nei! Ha ei fin helg!

Gamleheksa sa...

Brrr. Kalde bilder til Bergen å være. -22 her nå og frostrøyk fra Mjøsa, samt litt vind, så da er det bare å kle på seg. Godt og varmt inne, det sørger Gubben med ved-sjuken for, heldigvis.

Madame sa...

Dejlige billeder fra det kolde nord :-)
Uha, I har det vist noget koldere end vi har her, hvor det kun er minus 5-10 grader. Men smukt er det med al den sne - bare besværligt at færdes i :-)

Donald sa...

Det ser ud som om Truger er en god ting til at gå med. Jeg kendte ikke det navn (det hedder vist snesko på dansk - men måske er der forskel?)

karna sa...

Godt nyttår! Fin og kald P hos deg, men det jo fint nå når sola skinner og det er god vinter. Truger ja, har prøvd det ja og synes bare å huske det lett å snuble.

BirtH sa...

Det er så gjevt med truger! Jeg har også et par som jeg bruker når jeg går til hytta og jeg ikke ønsker å bruke skiene. Men viktig at de sitter godt på foten!
Stilige bilder!

Anette sa...

Sikke nogle skønne billeder :P Ved at læse kommentarerne fandt jeg ud af hvad "truger" er *GG*

9na sa...

Bedre sent enn aldri, sa kjerringa... Betyr altså at nå har 9na endelig blogget sin stafettpinne... God (h)elg!

Flotte bilder igjen i bloggen din i dag, og stilig jakke du har da!

mormonsen sa...

P for Petunia. Kaldt og herlig innlegg. Og så klart, vi klarer oss ikke uten deg! Da stopper i alle fall ABC-leken opp. Så du må bare kose deg inne med PCen i kulda.
PS. Nå må du ikke lage sånn dårlig reklame for trugene dine, når du nå skal selge de videre. :)

Gitte J sa...

Sikker billeder, jeg kan næsten ikke få vejret. Det er helt vild, som de er smukke.
God helg.

Torilpia sa...

Ser jo faktisk litt gøy ut med truger .. :o)

Flotte - iskalde bilder :o)

Ha ei super helg!!

Rimkogeren sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Rimkogeren sa...

Fint indlæg, men man kan vel heller ikke forvente andet.
Apropos Klimatopmødet i København:
Klik her for at se min kommentar!

Du spørger om jeg laver et rimeri til hvert indlæg. Både og, en del gange er det tilfældet, andre dykker jeg ned i mit arkiv, hvor jeg indtil nu har lavet ca. 1170.

En del af dem kan ses på min blog, hvor der kommer et nyt næsten hver dag ---
Så Kig Indenfor!

TorAa sa...

ho ho ja du har rett,
det er lenge siden HELE Norge har hatt minusgrader i løpet av samme døgn, så POLAR var et meget godt valg.
Men i det svenske sprog kan vel polar bety noe ganske så anderledes;(
Og det er noe av det som gjør det så spennende med ord og språk.

Jeg er skikkelig takknemlig for hva du gir av deg selv, intellektuelt og ikke ikke minst den tid du deler med andre og den oppmerksomhet og inspirasjon du gir.

Denne ukens ABC2 - P føyer seg inn i rekken av din suverenitet.
Både i tekst og bilder.

Turid sa...

Det var et hyggelig innlegg du har om din erfaring med truger. Syns du er sprek som skal på tur utenfor veien, uansett vær. Og for en vakker utsikt du har fra stuevinduet.

Takk for at du "jobber" med disse oppgavene som samler bloggere og gjør at vi blir kjent med flere.

Elisabeth sa...

Nydelige bilder som alltid her inne hos deg. Jeg fikk truger til jul (tror de er lik dine) som jeg allerede har prøvd ut på fjelltur. Syns ikke de var så verst jeg. Gikk mye bedre enn jeg trodde. Tror de kostet 1200 kr, men svigers prutet de ned til 900.
Pene knallblå øyne du har ;-)

Lappedamen sa...

Bildet med rosa aftenhimmel er bare så nydelig! Det kan du bruke til årets julekort! Lekkert. Truger hørtes smart ut. Her i byen er det også bitende kaldt, rundt -20 hver dag, ja da er det godt å være inne i stuevarmen og holde på med hyggelige hobbyaktiviteter.

Marit Johanne sa...

Godt å komme seg ut en tur, enten det er med truger,ski eller på beina. Moren min kjøpte seg truger en snørik vinter i min barndom da det ble så mye snø at det ble problemer med å måke veien. Så jeg har da prøvd det, men syns å huske at jeg foretrakk ski den gangen. Ha en fin helg, kanskje med en trugetur til?

Tino sa...

Så herlige vinterbilder! Det er et vakkert land vi bor i, om enn litt kaldt ;)

Hobbygåsa sa...

Nydelig bilder, og det ser virkelig kaldt ut! Det er sikkert greiere for oss her i innlandet, vi er jo rimelig vant til dette. Men det skal sies at det er 10 år siden sist vi hadde en slik vinter her også. Det første året vi bodde på Gjøvik hadde vi -33 grader - åh gjett om jeg var glad vi hadde flyttet fra Oslo - not hehe. Truger er fine saker! Vi har flere par på hytta, og de er skikkelig nyttige. Det trengs litt øvning ofr at ikke snøen skal slenges opp i nakken når man går hehe. Fortsatt god helg!

AnneKa sa...

For en flott P, men det så kaldt ut:) Min søster reiste herfra på torsdag, det var 15 minus her, 31 minus på flyplassen og 8,5 minus i Bergen, hun påsto at Bergen føltes kaldest.

sologbolig sa...

Flott P innlegg med flotte vinterbilder. Og truger er vanskeligare enn ein skulle tro. Ha ein fin lørdagskveld.

Gunsside sa...

Så flott P innlegg , det med trugene så jo ikke så lett ut da.
P var ikke lett, fantasier fikk bråstopp inntill jeg fikk en ny parkeringsbot i dag ( igjen) ;(

linsky sa...

Å!
Har su også lekt polfarer! Hihi, truger var smart. :)

Elisabeth Augusta sa...

Men hva med Jølle? Truger han også, eller kanskje du drar han på akebrett?

Rick sa...

Eyes of ice blue..Beautiful. Your pictures are still amazing Petunia!!

Ellen sa...

Det så deilig ut med skikkelig snø og vinter. Her er det regn og mildvær. Helt pyton!

Truger så skikkelig genialt ut.

HildeS sa...

Dette var et superfint innlegg:-)))
Jeg er glad vi har fått litt pause fra kulda her nå, men er klar over at den plutselig kan være tilbake.

Shannara sa...

härliga och roliga bilder!

Den sista är underbar!

Evami sa...

Flotte bilder og det ser ut osm du takla denpolare treningsleiren bedre enn jeg gjorde:) fant ut at polare ekspedisjoner utgikk evd 20 minus jeg:)

Eli Kristin sa...

Stilige bilder fra testtur, he-he!

Har aldri gått med truger før, men jeg ser absolutt fordelen med det. Problemet er at vi på kysten ikke er så heldig at vi opplever vinter så ofte :P Takk for trugetips!