torsdag 14. januar 2010

ABC i ord og bilder # Q

ABC runde 2 logo Det er nok bare til å legge seg helt flat med en gang og innrømme at Q absolutt ikke er noe lett bokstav. Q i seg selv er grunn nok til å angre at man ga seg i kast med ABC i ord og bilder på norsk i det hele tatt. I forrige runde brukte jeg ordet Quiz, så jeg følte det ble litt feil å bruke det igjen, så da gjelder det å finne på et noe nytt. Og etter å ha Googlet ”Q”, så griper man desperat i etter et bittelite halmstrå og velger å tenke litt alternativt!

Q er nemlig standardsymbol for varme og man kan på Wikipedia lese følgende:

”Varme (Q) er etter en streng definisjon termisk energi overført fra et sted med høyere temperatur til et sted med lavere temperatur.”

Så da tenker jeg at hadde det ikke vært fint å kunne ha hatt noen fine sommerdagene til gode som man kunne ha brukt akkurat nå. Ja, rett og slett overført varmen fra juli da det viste 30 plussgrader og man satt i skyggen og snappet etter luften og tenkte at man aldri skulle beklage seg mer når gradestokken viste blått? Og nå som vi har hatt ned mot 20 minusgrader her, er disse varme fine dagene et fjernt, men kjært minne… Det er jammen bra man har bilder å se på!

Min Q står alså for varme!!!! Q

Sommercollage

ABC Bloggen finner du her

48 kommentarer:

Spiderdama sa...

Q`en er flott og herlig med litt varme bilder!:-)
Ha en fin kveld!

qehenne sa...

Det er godt du har mange fine bilder fra sommeren. Du har tidligere sagt at sommeren er deg. Vi går da heldigvis den rette veien!
Ha en flott kveld.

Elisabeth sa...

Tok du ikke Q og R på samme uke i fjor? Eller husker jeg feil?

Rimkogeren sa...

Selvfølgelig, den burde jeg gammel fysiklærer selv have fanget...
Flot tolkning.

Elisabeth Augusta sa...

Her syns jeg du kommer med en glimrende idé. Kan du videreutvikle den tror du? Jeg er sikker på det er penger i det.

Sommertid sa...

Ahhh ! Gid det var varme og Late dager i hengekøya..
Syns Jølle var topp med solbriller på.
Ha en topp helg sammen med familien.

drengen sa...

Varme hadde absolutt vært fint, det eneste stedet som er bra for tiden er foran peisen!
Herlige sommerbilder du har funnet!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Tenk om du hadde klart å finne fram til en sånn varmelagring/overføringsdings og tatt patent på den. I år hadde du spart opp et overskudd nok til å nyte bloggelivet fram til pensjonsalderen!

Malla sa...

Det var så lite, det var en kul utmaning! Jag hoppas fler fortsätter :)
Ha en bra kväll!

christina sa...

Mmm. värme vill vi ha nu! Bra tänkt!!

Anki sa...

Herlige bilder :-)
Selv har jeg bestemt meg fpr å starte ny blogg, og håper du finner turen innom verdt det.

Så skal du se jeg hiver meg på neste runde av ABC.

Klem fra meg

Living next to me sa...

ikke verst det , at q er for varme , ikke enkelt finne på noe , løpt rundt med taker på kreativ qmelk og qtips, nå ja ,det var fine bilder og en lengter etter sol og varme , og vi er bare i januar. HA en fornydelig helg F

Mona sa...

En mycket god idé. Det är ju så med oss människor. Vi tycker det är för kallt, för varmt, för regnigt, för torrt, för mycket snö, för lite snö. Sällan är vi nöjda. Vore bra om vi kunde jämna ut det hela. Eller? Härligt collage du visar upp.

TorAa sa...

Uten tvil:
Bergen har hatt Q i flere dager;)

Ha en krystallklar og frisk luft i helgen.

ps. sÅ "ARTIG" at Bergen nå innfører sammen restriksjoner hva gjelder bolkjøring som ble innført i Santiago de Chile tidlig på 1990-tallet.
Tenk seg til til vi ble tatt i kontrollen - med oddetall på liketallsdato.
Siden det var leiebil med utløpsdato samme dag, slapp vi unna uten en gedigen bot.
Og jeg lover deg, den var stor for dengangs vanlige Chilenere (1995)

btw. Modemet virker stort sett nå ok, men fortsatt veldig labilt. GRRRR

Donald sa...

Nej "Q" er ikke let! Men når det skal være så er det jo en udfordring til opfindsomheden, og da har du givet et godt eksempel :-)

Jeg synes at billederne udstråler VARME-kalorier, (Q) :-)

organic-lizzi sa...

Det var smart din luring:-) Det var skikkelig godt å se de varmende bildene...
Jeg trodde det var P jeg og laget innlegg..,så da blir det ingen Q på meg...Snakker om rotebøtte..
Deilig helg & Klemmm Randi

naturglede sa...

Så smart! Herlig å se sommerbilder, og vite at sommeren, den er foran oss nå med sol, bad og hygge.
Men vi får vel kose oss i snøen også. I morgen blir det bål og pølser med venner og familie.Jeg gleder meg til det også:)God helg!

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Enig, Q er den aller værste. Men det er imponerende hvor kreativt du løste den, da! Flotte greier - og god helg! Klem**

Irene sa...

Herlige sommerbilder i en fin collage .... det er sånt som varmer og minner oss om at vi har noe godt i vente!

Go' helg!

BirtH sa...

Godt innlegg!
På denne tida av året får vi klare oss med drømmen om sol og varme. Og vi vet at det kommer andre tider etter kalde vinteruker.
Ha ei fin helg!

Gamleheksa sa...

Tusen takk for en varm Q. Den kan trenges. Selv om det Bergenslufta kanskje trenger nå, er en lite Q-ling.

Har gode minner fra din forrige Q også jeg da :D

Arya sa...

Det der var vel en grei løsning? Kreativt iallefall!!!

Ha en flott fredag!

Malys krok sa...

Godt å komme fram til en løsning der sommervarme bilder kunne vises.
Flott bidrag! -Margit-

Ellen sa...

Her lærer man altså noe nytt hver eneste uke!! Deilig med sommer og varme.. det ser jeg frem til. Akkurat nå venter vi på solen som kommer tilbake til oss den 21. januar. Selv om den ikke varmer noe riktig enda blir det fint å få sett den igjen!
Ønsker deg en god helg!

Madame sa...

Det er dejlige billeder - jeg savner sol og varme :-)
Rigtig god weekend!

Evami sa...

Da har jeg lært noe i dag også:)
Og så flotte sommerbilder,og enig med deg,kunne godt overført litt varme fra sommeren til de dagene med mest ekstrem kulde!
Håper at forurensinga i Bergen har blitt mindre...
Ha en stålende helg:) Klem

foto CHIP sa...

Det var ju en finfin varm tolkning :)
Må så gott!

Torilpia sa...

Smart .. :o)

Flotte bilder!!

Ha ei god helg :o)

Marit Johanne sa...

Nå lærte jeg noe nytt idag også! Og bilder med varme på så veldig deilig ut! Ha en god helg!

Tino sa...

Nå lærte jeg noe nytt, så bra løsning på Q.
Og så herlige sommerbilder du viser!

Ønsker deg en fin helg
Klem Tino

Strikkebesta sa...

Herleg med Q som symbol for noko som vi alle treng litt meir av akkurat no:)

sologbolig sa...

Q sleit eg med ja. Du har jo en flott tolkning. God helg.

Turid sa...

For en flott og kretiv vinkling på innlegget ditt. Det er helt utrolig med disse årstidene i Norge, vi blir liksom aldri fornøyd og glemmer kanskje noen ganger å nyte akkurat der vi er.

Ønsker deg en riktig god fredagskveld.

Marita sa...

Hmm, denne terminologien var ukjent for meg - til nå.

Tro Håb og Kærlighed sa...

Den var smart:-) Dejlige varme billeder. I ser bare så søde ud - alle 3!

linn kristine sa...

Må bare innrømme at jeg datt av ABC-lasset før jul. Jeg som kosa meg sånn med denne flotte utfordringen. Tror jeg skal "jukse littegranne" og bli med videre likevel. ;D

Ida sa...

Ja, tenk om man kunne hatt en slags bytteordning du, eller om man kunne trylle...
DET hadde virkelig vært noe det! ;)
Men da hadde vi blitt rent bortskjemte da, kanskje... ;)

NYT lørdagen!
Klem.

Hobbygåsa sa...

Åh ja, jeg tar gjerne overført ferieuke med varme akkurat nå :-) Ikke for det - her ligger gradestokken på rundt minus 10 og det er nesten som om sommeren er kommet. Så deilig å gå på tur uten å fryse nesa av seg :-) Ha en fortsatt fin helg!

Eli Kristin sa...

Varm og flott Q! Du vet, Q står også for Kvinne :P

Herlige bilder, får sommerstemning hos deg!

God helg!

Ellen sa...

Jeg lærte også noget i dag :-)
Det skal man jo helst hver eneste dag.
Q er svært - men ikke ifølge min datter...

Lotta sa...

Hej jag skrev för en liten stund sen men det gick inte att bekräfta...Nu gör jag ett nytt försök.hoppas att det funkar denna gången.
vilka härliga bilder vad jag längtar efter sol värme och sommar nu.
Mysig = Koslig,koselig
Vet inte hur det stavas? Jag har en granne (väninna) som är norsk och jag tror hon säger så
Vi passar deras hus på vinterhalvåret när de är i Spanien.
Kramizzz på dig och tack för besöket hos mig....Mysig fortsättning på helgen!

Gitte J sa...

Ja, det er dejigt med varme, det er også det bedste jeg ved.
Fine billeder.

Henny sa...

Det var genialt, at Q skal stå for varme! Det kunne jeg også godt bruge noget af lige nu.

Lappedamen sa...

Meget smart løsning. Jeg visste ikke at Q var symbolet for varme. Flott å lære noe nytt. Vi trengte å få litt varme nå.

karna sa...

Lur løsning du fant på, og koselige bilder nå som jeg ser snøen dale stille og pent. Rart med hvor enkle/vanskelig noen bokstaver er ,-)

Melusine sa...

Åh, ja! Slike herlige bilder fra varme dager er gode minner å ta frem når det er så kaldt som nå!
Denne bokstaven var ikke enkel, men jeg synes du har klart den glimrende :)

HildeS sa...

Ja, litt varme hadde gjort seg nå så disse bildene gjorde godt for sjela. Nå kan man glede seg til sommeren, for det nærmer seg jo. Kun fem måneder igjen...

linn kristine sa...

Fantasifull og kul løsning på en VANSKELIG bokstav. :D