torsdag 28. januar 2010

ABC i ord og bilder # S

ABC runde 2 logo I dette innlegget lover jeg å ikke snakke om været i det hele tatt! Denne gangen skal det kun handle om det jeg bestemte meg for å ha på bokstaven S – pluss litt ABC prat…. 

S er den 19 bokstaven i alfabetet og det vil si at vi har gjort oss ferdig med 2/3 av den andre runden. Om det blir en tredje runde med ABC i ord og bilder, har jeg ikke tatt noen avgjørelse på enda, en det er greit om dere gir meg noen tilbakemeldinger på det. Holder det med 2 runder – eller er alle gode ting tre i ABC leken også???

S Min S skal stå for Silver!!Silver 9

Silver er katten vår! Han og kullbroren hans, Todd, hentet vi hos dyrebeskyttelsen for akkurat 9 år siden. De var født i slutten av november 2000 og ble tatt fra eierene på grunn av mislighold. Vi skulle egentlig bare ha en katt, men kullet var på tre stykker. En av dem var allerede lovet bort og vi hadde ikke hjerte til å la den siste bli igjen – alene… Men du verden hvor mye gøy vi har hatt det med to katter opp gjennom årene. Silver har blitt Bulle  (minstemann) sin katt. Helt fra starten så søkte de to hverandre.  Om kveldene kan vi stå utenfor Bulle sitt rom og høre tostemt snorking der inne  fra.. Silver er en kjærlig katt, men litt på siden egne betingelser. Han kan i dagevis bare søke til Bulle, men så plutselig har han dager der han ikke får nok kos og alle får besøk på fanget.

For noen år siden forsvant han. Vi kom hjem fra hytten og slapp han løs på tunet. Etter en inspeksjonsrunde inne i huset, gikk han ut for å kontrollere hagen. Om kvelden kom han ikke da vi ropte, noe som er ganske uvanlig, og om morgenen stod han ikke utenfor altandøren. Etter tre dager laget vi lapper som vi gikk rundt og festet på alle postkassestativene i nabolaget og på nærbutikkene… Da vi kom hjem stod han der og ventet på oss!! Han hadde vel lest lappen og funnet ut det var best å vende hjem før vi ble for bekymret!!!

Silver og broren er blanding av perser og skogkatt. Pelsen hans er silkemyk og virker ved første øyekast sort… Navnet fikk han fordi all underullen er grå og da han var yngre, hadde han lange sølvhår stikkende ut mellom alt det sorte (Silver = sølv). Silver en god og snill katt som det ikke finnes noe vondt i. Det eneste negative er at han er en så god fuglefanger. Men vi har hengt opp fuglematen slik at han ikke så lett kan ligge på lur og jeg slipper han ikke ut når trafikken er som  best på fuglebrettet.Silver Collage På bildene over kan dere se fra venstre: Bulle leser for Jølle og Silver, Silver og Bulle sover, Silver liker godt å sove oppe på buret til marsvinet Luke, Silver ute i hagen, Silver og Luke tar seg en middagslur, Silver som liten (ca 2,5 måneder gammel )og Silver i solnedgang.

Vel S’n var lett denne uken og dere kan jo gjette hva T’n kommer til å bli neste uke;)

For flere innlegg på S, besøk gjerne ABC bloggen!!

57 kommentarer:

TurboLotte sa...

Åh for en utrolig nydelig katt!!! Helt fantastisk. ja de er frekke når de bare tar seg slike turer. Typisk.

Den røde lignet utrolig på min Georg må jeg si.

qehenne sa...

Silver har fått navnet sitt med rette. Det er veldig tydelig på det ene bildet. Katter er herlige dyr. Vi har igjen to katter her. En ny" Snekker Andersen" og Gamla på 19 år om tre måneder.

Maria sa...

Katter är kloka djur. Jätte trevlig blogg du har. Är inne och kikar lite nu som då (:

Ha en trevlig kväll!

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Ett fantastisk kattporträtt,
kjempebra.

Hade bra.

Hasse A

mormonsen sa...

Todd, kanskje? Neste uke? Sånne herlige katter, og en heldig Bulle sopm får vokse opp sammen med så mange dyr. Vi hadde også katter mens barna bodde hjemme. Alle var gutter, og av en eller annen grunn ble alle bare hetende Mons. Dessverre mistet vi to i trafikken, med påfølgende seremonier og lange sørgeperioder. Fortsatt mimrer vi om all kosen og leken det var med kattene våre. Et flott innlegg, og nydelige bilder! :)

JULIE K sa...

koselige bilder du. Dyr betyr så mye. Mine har hjelpt meg gjennom livet mange ganger : )

Jeg blir veldig gjerne med på en runde til. Gitt jo glipp av mye av 2 runde pga flytt.....så jeg er klar videre : )

naturglede sa...

Så vakre bilder da. Koselig med katt. Vi hadde flere da jeg var liten. Her jeg nå bor, har jeg nok med nabokattene. :) Ønsker deg en fortreffelig helg!

Ellen sa...

Jeg må innrømme at jeg ikke er så veldig glad i katter. Jeg synes de er litt skumle rett og slett. Men disse så jo riktig så kosete ut.. så disse kan jeg like!

Fint innlegg.. du fremstår som veldig dyrekjær og det liker jeg!

Spiderdama sa...

Så skjønn!:-) Herlig bilder!

Malys krok sa...

Så koselig skrevet og fine bilder av Silver! Navnet passet godt!
Takk for din hilsen! -Margit-

Hagemor sa...

for en flott katt, han var jo nesten like fin som vår Rulle...;) håper du orker ei runde til, det er så kjekt med denne utfordringen:)) Ha ei fin vinterhelg, her har det endelig begynt å snø igjen etter to dager med regn:))

Margareth and Damien sa...

Nydelige katter!! Flott innlegg og en virkelig god historie:-) Jeg har selv hatt hund i mange år, men har akkurat fått hentet en katt hos dyrebeskyttelsen etter å ha ønsket en pus i laaaaang tid :)))

organic-lizzi sa...

Åhhh!For en nyydelig S du hadde ...Smelt:-))
Elsket selvfølgelig bildene dine...
Kooos helg & Stooor klem Randi

linsky sa...

Så nyyydelig han er! :-D
Og godt at han kom tilbake den gangen han forsvant.

TorAa sa...

Petunia,du vet jo bor i et hjem der kattene ruler.

Jeh skulle jo så gjerne ha gitt deg den kommentar du fortjener.

En ting er - se min ABC - S,
en annen ting er at Blogger og bilder er blitt er sløseri av tid.
Syv timer for å få plaasert disse bilder.
Endig ikke slik jeg ønsket og jeg måtte droppe mange - om jeg ikke hadde det - ferdig tidligst fredag natt

Living next to me sa...

vakker katt men jeg får ikke opp noen som helst S eller linker så jeg googlet bloggen her , er det min pc som er på tur enda eller er det nettet som krøller i dag syntes alt er tregt , Og katter burde vi ta fra FOD osv. Har jo 3 på S vi også men de får vente til siden , ja hva skal en bestikke seg med ...sjal kanskje;O) men du er vel bedre til å hekle enn de fleste . God helg F

sissels sa...

Så koselig det var å lese og Silver katta. Nydelig katt var det også.Kjenner at jeg har mer og mer lyst på katt igjen nå, vi får se hva det blir til.
spent på om du kommer til å skrive om Todd i t-innlegget.

Lindaen sa...

Skikkelig flott katt! Nesten like fin som min Sjurepus ;)

Lotta sa...

Härliga blogg och underbara bilder.
Porträttet är hur häftigt som helst.
Snyggt snyggt snyggt....
Kramizzzz Mysig Helg!!!!!Lotta

Maria sa...

Vilket härligt inlägg, och sååå fina bilder på kissemissarna.
Trevlig helg!

Anette sa...

Vilka mysiga bilder! Förstår att han är en speciell katt. Det är ju förstås lite tråkigt när de tar fåglar men det är ju lite "circle of life.
Bilden med marsvinet är så god. Tänk att de kan vara sådana vänner. /Anette

ninabakke sa...

Herlige kattebilder:D

Ha en fin helg

Mia Folkmann sa...

Hvor er han smuk, Petunia. Næsten lige så smuk som min Puskis... ;-)

Kvasthilda sa...

Han är SuperSnygg din Silver :-)) Kul att du också har marsvin. Vår katt (äldsta dottern är hans människa) gillar också att vara med marsvinen.
Ja, jag kan ju ana vad T blir nästa vecka :-))

Turid sa...

Silver er bare en så flott katt. Liker de store rufsete kattene best. Har jo så lyst på katt, men får nei fra de andre i huset. Så da får jeg bare innfinne meg med det :-)

Gamleheksa sa...

Herlig katt som heldigvis fikk et godt hjem. Det varmer.
Så på tv'n i går at det snedde i Bergen, ert ert. Det snør her nå, så vi slipper ikke unna vi heller.

Jeg er redd dagens tema hos meg ikke er noen for deg, hvis jeg har forstått rett ;)

God helg.

Sommertid sa...

Din Silver er bare Herlig ! Todd, Luke og ikke minst Jølle har det fint hos deg og dine. Dyrevennlige som dere er. En gang blir det vel en katt eller hund her også, men inntil videre koser vi oss med Tassen, han tilhører tante/onkelbarnet og er svart og kan behandles nesten som man vil, elsker å gå turer i dukkevogna.

Ny runde med abc ?...nja..jeg ser ikke bort ifra det, men jeg kommer kanskje ikke til å være med på alle bokstavene, så har du ork og lyst så stå på !

God helg til deg og dine.

Anette sa...

Hvor er han flot!

Madame sa...

Sikke en dejlig historie, Petunia! Vi har selv to katte, den ene fra et internat - og vi har utrolig meget glæde af dem. Men det er særlig sjovt at se, at jeres marsvin og Silver er gode venner ;-)

Rimkogeren sa...

Hvor er det en flot kat, godt jeg ikke er mus.

BirtH sa...

Ja, den som kunne være katt i din familie .... :-) Da ville man hatt bare gode dager.
Mine dager - som menneske - er stort sett også gode ;-)
Flott innlegg du har laget!

Mia sa...

Så bra att din katt Silver inte är analfabet, så han begrep att det var dags att gå hem igen. Men katt och råtta, så otroligt att Luke och Silver kommer så gott överrenns, eller är Silver så klok att han förstår att det inte handlar om en råtta, undrar hur det gått med en hamster... Men jag fick lite sån Tom och Jerry känsla, goda kamrater trots allt dom två hos dig :)

sologbolig sa...

For et flott katteportrett, eg kvapp nesten da eg plutselig såg den svarte katten og de augene som såg på meg !!!
Ha ein fin kveld.

Ellen sa...

Silver - eller sort/svart...
Flot kat.
Næh... jeg kan slet ikke gætte, hvad du skriver om i næste uge ;-)

Tino sa...

Så nydelig katt!
Jeg hørte en historie engang om hvorfor katter kan være borte i lange perioder. De flytter inn til noen som trenger dem, det kan feks være noen som trenger trøst i en periode. Vet ikke om dette er tilfelle, men ganske rørende.
Ønsker deg en fin helg!

he sa...

Silver er en smuk og dejlig kat! Ham må I være meget glade for.

Henny sa...

Hmm. Det var mig, der kom lidt hurtigt ud af den forrige kommentar. :-)

Hobbygåsa sa...

Nydelig pusekatt! Jeg syntes det er så gøy og egentlig helt utrolig at hund, katter og et marsvin har det så flott sammen. Vet ikke helt om Leon hadde klart å håndtere et marsvin, tror han hade vært alt for voldsom uten å mene det :-) Flott S-innlegg, og ja, jeg tror nok jeg vet hva som kommer på T :-) Ha en fin helg Petunia!

Gamleheksa sa...

Jammen hadde jeg klart å gå glipp av at du hadde et strikkeinnlegg for noen dager siden, gitt. Sløvheta lenge leve :)

drengen sa...

Katter er utrolig herlige og jeg skulle ønske vi kunne hatt noen. Med våre tre hunder går det nok ikke.
Hvordan har du klart å ta det første bildet? Det er utrolig flott!
Så gleder jeg meg til å lese om Todd i neste uke..

Irene sa...

Ååååå, for en vakker katt!

jeg har bare vært med i denne runden av ABC'en og er langt fra lei .... håper du fortsetter, men skjønner om du syns det blir for mye!

Ang. valg av hotell i Drammen .... jeg ville valgt et i nærheten av stasjonen, der ligger både First og Globus. Det siste åpnet i fjor sommer og er lite men hyggelig (har vært der på befaring med jobben og det så veldig fint ut).

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Litt av en staselig katt med flott grå manke og sølv i pelsen. Mye kos med katter!
Ha en go´hælj!

Strikkebesta sa...

Silver er vel verdt eit eige innlegg! Vakker katt! Ønskjer deg ei fin helg i snørike Bergen:)

Tro Håb og Kærlighed sa...

Skønne misser I har! Glæder mig til at læse om Tod:-)

Donald sa...

Det er et skønt billede af en katt!
Og Silver er et sødt navn til en katt.

Dortheivalo sa...

Dejligt billede af Silver (det øverste især) og betænktsomt af ham, at han kom hjem igen (godt at han kan læse, fnis fnis)

9na sa...

Nydelige bilder og i tillegg har du skrevet så flott om Silvergutten din. Han er virkelig en nyydelig katt.

Perleslottet sa...

En meget flot kat og dejligt med lidt historie om ham :)

God Helg

ps. Jeg vil gerne med på en 3 runde af ABC!!

Lappedamen sa...

Søt kattehistorie og herlige bilder av Bulle, Jølle og Silver. Det ser jo ut som Jølle og Silver hører godt etter når Bulle leser. Og Svin og Rotta er jo kjempemorsom lesing. Skulle ikke forundre meg om det ble Todd neste gang....

Gitte J sa...

Det er en meget flot kat i har der.
God helg.

Torilpia sa...

For noen nydelig øyne den katten har .. herlig :o)

Artig og koselig innlegg!

Anne-Lie sa...

Silver tycks vara ett villigt fotoobjekt! Gillar dina bilder speciellt den med solnedgången!

Ida sa...

Fin pus!
Og det første bildet ditt her av Silver er fantastisk flott! :)
Vakkert!

Mona sa...

En sån vacker katt! Första bilden är helt underbar och där tror man ju att han är helt svart. På bilden på nedersta raden till vänster ser han ut som en kung. Och bilden med Silver och Luke som sover ihop är riktigt hjärtknipande.

HildeS sa...

Fine bilder, men jeg skal ikke påberope meg å være noen katteelsker.

Ny runde???? for min del må jeg jo si at jeg synes det er veldig morsomt, men nå lurer jeg på om jeg begynner å gå tom for gode ideer..

Melusine sa...

Det første bildet er praktfullt!
De andre også for den del, Silver er en nydelig pelsdott :)
Så godt at han dukket opp igjen etter å ha vært borte noen dager. Min eldste pus var også borte en gang, og vi gikk rundt og ropte på henne før telefonen ringte den tredje dagen. En barnehage på tur hadde funnet henne i et tre, hun hang fast med sin buskete hale!

Forresten: jeg blir gjerne med på en runde til av abc :)

karna sa...

Nydelig S og katter skal alltid leveres i par er nå vi enige om.