søndag 3. januar 2010

Frost

Mandagstema Som jeg skrev på Mandagstema sin blogg, så kunne det bare være ett ord som kunne gjelde for ukens tema; nemlig FROST. Hele Europa har virkelig fått kjenne vinteren på kroppen. Slikt kan det også bli fine fotomotiver av!!!Frost 2

Jeg er nok litt slik som dette når det er kaldt. Busten står og jeg liker meg ikke. Men det er utrolig hva man lider seg gjennom for å få knipset noen bilder.

Frost 3

Og det er fantastisk mye flott å finne ute i naturen på kalde dager.

Frost 5

Det gjelder å ikke bli stående på samme sted for lenge. Man kan jo risikere å fryse fast.

Frost 1

Vi har hatt rundt 10 -12 minusgrader på det verste. Det synes du kanskje ikke er så gale, men vi har hatt litt vind og luften i Bergen er mye fuktigere enn i innlandet, så det virker nok litt kaldere enn gradestokken viser. I dag har det vært rundt –3 grader og det var rene luksusen. Man får jo nesten lyst til å ta frem solstolen og finne solveggen! Jeg skulle deriomot ønske jeg var litt som Jølle som synes det er like kjekt å gå tur om det er pluss eller minusgrader. Snøen er noe man kan leke og rulle seg i og alt er bare gøy!!!

Jølle i snø

Besøk gjerne Mandagstemabloggen for å se hva andre mener om frost!

47 kommentarer:

Mokomoko sa...

Vinter og snø er gøy! Virkelg flotte frostbilder du har tatt.

Arya sa...

Helt enig - det er litt for kaldt, men gir grådig flotte motiver!!

Gamleheksa sa...

Nydelige bilder, men jammen ble jeg frossen av å se på dem.

Lappedamen sa...

Wow, det er noen flotte bilder du har knipset av frosten. Jeg kjente kulda...

organic-lizzi sa...

Så lekre frostbilder du har... Føler meg som deg. Frossen med piggene ute..:-)
Jølle..! Sukk!! Han er såååå nydelig...
Natti & Stooor klem Randi

qehenne sa...

Hadde det ikke vært for hunden, eller kameraet mitt, hadde jeg nok ikke kommet meg ut. Likte veldig godt bilde med piggene. Og Jølle han ser nå ut til å storkose seg.

Anne sa...

Helt utrolig vakkert.
Og faktisk kanskje ting vi ikke ville lagt merke til uten kamera!!ressem

TurboLotte sa...

Brrrr, ja. Prøvde også å få knipset litt is-bilder i dag. ;-)

Turid sa...

Nydelig bilder. Nå ble inspirert til å ta noen nærbilder igjen. Tror jeg må ta meg en tur med kameraet i morgen.

Forstår godt det du skriver om at kuldergradene ikke sier så mye om hvor kaldt det er. Her har det vært utrolig mange kuldegrader, men helt vindstille og da kjennes det ikke så kaldt ut. I hvertfall ikke med en gang ;-)

Ønsker deg en riktig god uke. Turid

Pål Espen Husøy sa...

Fine vinterbilder. Jeg syntes bilde nr 1 og 3 er nydelige. Blir inspirert til å kjøpe en macrolinse når man ser vakre nærbilder.

mette b sa...

Så smukke billeder!

Berit T sa...

Nydelige bilder alle sammen, og kaldt!

Godt nytt år forresten!

Donald sa...

Det er de flotteste bilder af frost! Næh hvor er det flott!

Det er jo illustrations-foto på et kunstnerisk plan, hvor dejligt!

Mitt hvite hus sa...

Godt Nytt år..

Nydelige bilder du har tatt.... jeg er elsker snøen...så jeg er virkelig i Parafiset om dagen..

Har skjønt at vi ikke bor så langt fra hverandre...

Klem kerstin

sinneskatten sa...

Vackra bilder men hunden ser ut att ha det riktigt skoj.
Även om det är kallt och man får klä sig riktigt varmt så är det så skönt att vara ute.

Småbyliv sa...

Godt nytt år til deg! Veldig passende tema du har valgt ut i dag ja :o)) I Småbyen har vi sett helt ned i minus 19 tallet i romjulen og i en kystby er det KALDT!!!

Fine bilder du har tatt :))

Sister Bonde sa...

Hvor er de flotte dine frostbilleder, holder nok mest af det første og det sidste.

Dejligt ord og godt nytår til dig kære Petunia

Stine sa...

Så flotte bilder!

Sommertid sa...

Jølle ser ut til å like seg i snøføyka :)

Anette sa...

Jølle er fantastisk flot i sneen - de andre motiver er bestemt også helt fantastiske. Godt emne!

Marina sa...

WAW, det er virkeligt nogle fantastiske billeder du tager. Det øverste er helt, helt vidunderligt. Jeg er med ved et tilfælde fordi jeg kom til at skrive et indlæg med frost billeder i dag men det er mægtigt sjovt så måske deltager jeg af og til fremover.

-Ultima-Thule- sa...

Jammen kaldt ute jah!!! Men d blir jo noen flotte bilder da :0) Forelsket meg i det første, herlig!!! *Klem*
-Kamilla-

ElinSire sa...

Enig, det er litt kaldt, men kulda lager de flotteste kunstverk. Det er bare å ha øynene med seg -som du har hatt her. Lekre bilder!

Koselig koselig sa...

Jeg holder på å fryser rompa av meg om dagen jeg hahahahha

men herlige bilder for det da Petunia. Jeg har også laget et bidrag

HIlsen frossenberta, Mette

Bjørg 47 sa...

Flotte bilder til inspirasjon. I minus 17 var det ikke videre interessant å knipse, men skal prøve meg litt i morgen, selv om det er meldt enda flere minus !!!

Malys krok sa...

Flotte frostbilder du har tatt! men det er litt for kaldt etter mitt syn på saken. Uansett bedre enn regn og holke. Jølle ser ut til å ha der ganske så fortreffelig! Vår lille Emma liker seg også ute i sneeen, Vi fikk 12-14 cm natt til søndag, og så ble det skikkelig kaldt igjen. -Margit-

Torilpia sa...

Stilige bilder .. :o) Man må passe på fingrene når man er ute og knipser i slike temperaturer .. Ser ut som om den firbente storkoser seg uansett :o)

La meg til som følger jeg .. og kommer nok innom igjen senere :o)

Ha en flott januar-!
Toril

Madame sa...

Sikke nogle dejlige billeder du har taget!

Her har vi igen fået sne, og det giver lyst til en lang travetur med kameraet :-)

Kvasthilda sa...

Vilka underbara foton Petunia!
Jag gillar de där isbollarna (stenar under?). Ser kallt ut :-)
Taggtrådsfotot är fantastiskt med frosttaggarna runt ståltaggarna. Me like!
Jølle ser ut att trivas i snön :-)) Jag hade en tax som älskade att leka i snön. Första snöfallet på hösten var ren och skär lycka för honom.

Ida sa...

NYDELIG vinterserie, min venn. :)

Linda sa...

Kjempeflotte frostbilder, Petunia! De fineste dekorasjonene finner vi ute!

Karin SKARA sa...

Hoppas du hinner göra det du tänkte 2009 men inte hann med, så du slipper ha det över dig 2011 :o)
Karin //

Anne-Berit sa...

Her var det mange flotte frostbilder ja.Varierte og nydelige bilder:)

AnneKa sa...

Godt Nyttår!
Nydelige Frostbilder!!

AnneKa sa...

PS. Kjempeflott tema, gleder meg til å se gjennom alle innleggene:))

JULIE K sa...

Synes de vakreste bildene blir tatt på akkurat slike kalde dager. Har selv ikke fått tid å ta noen selv i vinter, men klør etter å få gått ut og bare lete etter motiver : )

Pernille sa...

Ja frost er kjempevakkert. Du verden så vakre bilder du har tatt. Bilder som er midt i blinken for meg! Jeg bare elsker frost og snø. Da ligger jeg som regel nede på bakken og fotograferer, eller henger over et gjerde, grein eller noe annet;)
Hi hi hi, så jeg kan kom å buse med Jølle;) Tenk så artig vi kunne ha hatt det. Lucky får sin daglige buserunde i snøen ilag med meg. Thihiiii, på med varme klær og ut å bus, Astri!;)

PS: Ja bare kom å rop du, jeg kan trenge et spark i baken. Tenkte å joine abc, men spørs om jeg har tid til å svare dere alle;)

Ang om barnebarnet vårt er alltid like blid? Jepp, han er det:) Som regel et stort smil på han hele tiden eller en trillende latter;) Men når han blir sint, så blir han fotografert i øst og vest. Han er nemlig værdens vakreste når han er sur. Hahahaha

linsky sa...

Så nydelige bilder du har tatt! :-)

Wenche sa...

Vinteren er flott og kulden skapar veldig mange flotte motiv, men gurimalla så kaldt det blir!! Kan jo fryse fast og få frostskadar:-) Her var det minus 4 i dag og då syntest eg det var mildt og fint. Er jo rart i grunn for nokre veker sidan hadde det vore iskaldt:-)

Ha ein varm og fin kveld!!

karina sa...

Hej! tack för titten hos mig =)

min favorit blir din första bild...

//K

KKannDesign sa...

Hei Petunia - masse flotte frost-bilder du viser - herlig!

Ha en finfin onsdag!

Smil fra KKann

christina sa...

Underbara bilder!! Jag är glad för snön som också har kommit till Göteborg. Det finns så mycket vackert att fotografera. Vi har haft -14C som mest. Det blåser ju ofta här också. Ha en fortsatt fin start på 2010!!

Nina sa...

Otroligt coola bilder, speciellt de tre första. Första bilden blir nog min favorit!

Anne-Lise sa...

Det første bildet er NYDELIG!! Kjenner nesten frosten:-). Anne-Lise

Melusine sa...

Brrrr...blir kald bare ved å se på disse frostne bildene, men jammen var de flotte da! Og du har rett; det er mange fantastiske detaljer å se når en bare ser etter :)

Irene sa...

Flotte frostbilder! Det er når en går tett innpå en ser hvor fantastisk den kan være .... akkurat nå er det like fantastisk å komme inn foran peisen igjen etter en frostbildejakt!

gry sa...

Hej.:-) fikk en sitatufordring som du har startet.:-) Da måtte jeg titte innom deg.:-) for noen herlige bilder du viser her.:-) dyktig dyktig.:-) klem Gry