søndag 17. januar 2010

Fugler – om vinteren

Mandagstema Når vi har en slik fin temablogg som Mandagstema (tusen takk Mette for at du startet dette), kan det av og til å være greit å ha et ord hvor vi kan fokusere på ting som kanskje er litt viktige… Og når jeg i tillegg er med å bestemme hvilket ord som skal brukes, så blir det jo til at jeg kan velge et tema som ligger mitt hjerte nært. Derfor er ordet på Mandagstema i dag ”Fugler”.Fugl 18

Rødstrupe

Vinteren er en tøff tid for småfuglene våre. At det i år har vært ekstra kaldt og mer snø enn vanlig mange steder, gjør ikke levevilkårene for våre fjærkledde overvintringsvenner noe bedre. Derfor er det særdeles viktig at vi legger ut mat til fuglene - i alle fall når vinteren er på sitt verste. For fuglene er det helt nødvendig å få i seg nok mat hver dag for å holde oppe kroppstemperaturen. Det trenger ikke være så avansert. De fleste av oss har brødrester hver dag som vi ellers ville ha kastet i bosset. Skjær disse opp i små biter og fyll det i en tom melkekartong som du klipper hull i (der fuglene kan få tak i maten) og stikker noen pinner gjennom (så fuglene har noe å sitte på) og heng det opp i en snor utenfor kjøkkenvinduet.Fugl 5Spettmeis

Du vil fort oppdage hvor mye selskap det er i disse små skapningene og om du ønsker å gjøre litt ekstra ut av det, så er det mye av det du har i skuffer og skap på kjøkkenet, som fuglene spiser med glede: Lettkokte havregryn, rester etter julekaker, kokte kalde poteter, helkornhvete, havreflak hasselnøtter, frukt og bær (både tørket og ferske), usaltede peanøtter, solsikkefrø. I butikkene får man kjøpt meiseboller og små nett med nøtter som er veldig populære.

Ja, fuglene kan spise det meste, men det er tre ting man skal tenke på: Maten skal ikke være myglet, den skal ikke være krydret og den skal ikke være saltet.

Fugl 11

Kjøttmeis

Alle fuglene du får på fuglebrettet eller ved foringsautomaten, har sine favorittretter og det er mange gode nettsiden med info om hvordan lage din egen fuglemat. Men en grei grunnoppskrift kan være:

1 pk delfiafett, 1 pk flott matfett, lettkokte havregryn, knuste hasselnøtter, hakkete mandler, solsikkefrø. Smelt fettet og hell det i en bakebolle. Tilsett de andre indegriensene til det blir en masse som ikke er for fast. Ta melkekartonger (jeg bruker 1/2 dl kartonger) og stikke pinner igjennom, fest en tråd i den øverste pinnen som skal brukes til oppheng og fyll så massen opp i kartongene. La det stå og stivne. Skjær bort kartongene og heng maten ut til fuglene!!

Fugl 1

Blåmeis

Jeg har de siste dagene storkost meg med ”middagsgjester” utenfor stuevinduet mitt. Det har vært et yrende liv og jeg har tatt med meg kaffekoppen bort til vinduet og blitt underholdt der etter jobb. Alle bildene i dette innlegget er tatt gjennom stuevinduet, så de er ikke helt klare. Nå kan jeg angre på at jeg ikke vasket vinduene før kulden satte inn;) Jeg tror det finnes et filter som man kan sette på linsen og om det ikke gjør vinduene rene, så kan det ta vekk refleksen fra vindusruten. (Vet du hva det filteret heter, vil jeg gjerne vite det)

Har du innvendinger eller tilleggsinformasjon til dette jeg har skrevet her, så hadde jeg satt pris på at du skrev en kommentar. Jeg er kanskje litt over gjennomsnittet interessert i fugler, men jeg vil gjerne lære mer:)Fugl 10

Svarttrost hunn

Bildene viser de hyppigste gjestene jeg har på besøk. Til min store irritasjon så jeg en flokk med dompaper og noen nøtteskriker gå på visit til naboene.. Jeg tror jeg må bort å snike og se hva de har på menyen!

45 kommentarer:

Marina sa...

Sikken fantastiske billeder. Sådan nogle billeder ville jeg gerne kunne tage men jeg har ingen særlig stærk zoomlinse og fuglene lader mig ikke komme nær nok med kamara i hånd til at lade mig fotografer tilstrækkeligt tæt på. Tilgengæld fodre jeg i hundrevis af fugle så mit øje har nok at feste ved.

Hagemor sa...

åå så flotte fuglebilder! kan ikke si jeg såg så mye av uvaskede vinduer i bildene, nei. Ha ei super uke.

Spiderdama sa...

Så utrolig flotte bilder!:-)
Ha en fin kveld!

Lotten sa...

Wauw....WAUW!!!

Gunhild sa...

Nydelege bilder! Kjekt å sjå at det ikkje berre er eg som ivrer etter å få fanga småfuglane på film :)

Mokomoko sa...

Fantastisk, her har du jobbet mye for å få disse flotte bildene.
Nikon D90 på stativ?

Mokomoko sa...

Polfilter heter det.

Gunsside sa...

For noen fuglefoto du har Petunia !
Må bare innrømme at der var jeg helt blank, måtte velge fra sommerrens bibliotek ;)
- men det gir inspirasjon til å gå ut å prøve noe nytt !!

Mona sa...

Otroligt fina bilder!!!!!! Gillar speciellt andra och fjärde bilden för dom är så färggranna. Blåmesen ser ut som om han nyss kommit från frisören!

Dortheivalo sa...

Sikke nogle dejlige billeder af nogle flotte og farverige fugle. Flot.

Mitt hvite hus sa...

Nydelige bilder av fuglene... har vært så hyggelig å matet de i vinter..for de at maten ikke har blitt ødelagt av regnet...



ha en fin uke

Klem Kerstin

Petunia sa...

Mokomoko: D90 ja, men uten stativ. Polfilter var det det het:) Takk!

Lotta sa...

Hel suverän text och vilka kalasbilder.
Så sköna färger och vilket snyggt komp det är på dem alla.
Du är bara för bra på detta med att fota.
Grattis till dina underbara fågelbilder.
Kramizzz Mysig måndag

Marie Höglund sa...

Vilka fina fåglar. Hur i hela världen har du lyckats fånga dessa på bild? Jag tycker det är så svårt, de flyger ju bara iväg. Har du ett långzoom objektiv kanske?

Temaförslag från mig till Måndags Tema: OMTÄNKSAM

Gamleheksa sa...

Så fantastisk fine bilder. Ligger du bare på lur du, sammen med katten, og kikker etter fugler :D

Fin uke til deg og dine!

Stine sa...

Kjempebilder! Du må være meeeget tålmodig!

Maria Berg sa...

Vackra fågelbilder, MB

LottaM ..ღ sa...

Hej!

Jag är ny här och hoppas det är OK.

Otroligt vackra fågelfoton.
Ha en bra dag!

Tema förslag från mig: VÄNSKAP
LottaM

Shannara sa...

Underbara bilder. Vill också kunna ta sådana!

Rimkogeren sa...

Hvor er det dog et flot bidrag.

Hedwig sa...

Fantastiska bilder. Kul att lära sig de norska namnen på dem.

lairama sa...

Så oerhört vackra bilder. Jag blir superimponerad. Fina färger, fina kompositioner och fina fåglar.

Donald sa...

Sikke nogle skønne billeder; det er tydeligt at fuglene er levende væsener med et udtryk.

Tinkerbell ... sa...

Hej!
Det är första gången som jag är med. Ska bli spännande! Blev inspirerad på Lottas Blogg.
Fantastiskt fina bilder du har tagit.
Jag säger bara WOW!!!
Det är jätteviktigt att komma ihåg våra småfåglar i kylan nu på vintern...
Jag brukar gå iväg och hänga talgbollar i träden och lägga ut bröd ...
När man bor i hyreshus så finns det alltid en massa förbud ... man får ju inte mata fåglarna på balkongen!!!
Det är verkligen synd ...
Ha det gott!!!

Pernille sa...

Fuglebildene dine er så vakre at jeg blir helt rørt! Nesten så jeg kan kjenne den myke fjærpelsen:)
Fantastisk vakkert, Petunia:)) Ha en flott dag:)
Klem fra meg:))

anne - moseplassen sa...

Hos meg spiser dompappen solsikkefrø, og nøtteskrika skal visstnok være ekstra glad i kokt potet men spiser visst hvasomhelst. (noen påstår den er værre å ha på foringsplassen enn sjera, men jeg har aldri hatt den på besøk så hva veit jeg)

Flott bilder Petunia!

Petunia sa...

Bildene er tatt med et Nikon D90 og 18-200 linse. Fuglene satt på foringsplassen ca 40 cm utenfor vinduet mitt og jeg satt klin i ruten! Ja, bare Kjøttmeisen og Rødstrupen satt litt lengre borte. Nå ønsker jeg meg et polfilter (hører du det Ludvig?) så trenger jeg ikke være så avhengig av at solen kommer inn fra siden og lager masse gjenskinn i ruten:)
Vinteren er ung!

malla-b sa...

Nydelege fuglebilder.

Malys krok sa...

Fuglebildene dine er kjempefine. For det første var fuglene vakre hos deg og for det andre har du tatt bildene flott! Det var nesten så jeg ikke ville lage noe innlegg selv etter å ha sett dem.Men er en med så er en det, så litt ble det nu
-Margit-

Ellen sa...

Jeg kan jo kun pippe med sammen med hele fuglekoret og være enig i, at det er nogle fantastiske fuglebilleder, du har taget.
Men du må også meget gerne hjælpe mig: Jeg kan ikke gennemskue ordet 'myglet' - maden må ikke være 'myglet'. Kan du forklare det ord for mig, vil jeg være glad.

Marit sa...

Masse fine fuglebilder!:)

Sommertid sa...

Ahh..det er noen fine eksemplarer du har å vise frem her. Du har ingen grunn til å være misunnelig, selvom du ikke har fått herr dompapp til å gjeste ditt gode matbrett.
Mitt bilde er ikke ifra i år, for denne sesongen har jeg kun sett han langt ifra, skal se han liker naboenes matfat bedre enn det jeg kan servere ham ..hmrph !

Go mandagskveld.

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Där var det många fina fågelbilder, i sin egen miljö. Så bra att du tipse om olika "maträtter ".

Jag tror "dompapp" vill ha ly av busker o.l.

Dompapp spiser knopper i skogen...
Ha de bra.

Hasse A

Anne-Berit sa...

Fader for nån fine bilder du har tatt her,skarpe og fine og med nydelige farger.Hva slags objektiv har du brukt??Er det lov å spørre om det?

Anette sa...

Vilka mysiga bilder du har tagit! Dessa fågelsorter har jag också vid mitt fågelbord. /Anette

Bea sa...

Så nydelige bilder:o)


Klem

Hero sa...

Vilka fina fågelbilder! Hur lyckas du så bra med det? Jag får aldrig bra bilder på fåglar.

Tofo sa...

FANTASTISKE fuglebilder Petunia!

Pennelina sa...

Så vackra bilder!

Många kramar från Pennelina!

Citrus sa...

Hej Petunia har gjort utmaningen ikväll fick den av majapiraja och hoppas att du har fått den länkad till dig, jag är lite dålig på sånt och fick be maken om hjälp.
Sitter här och njuter av dina underbara fågelbilder, jag är stor älskare av fåglar, så det var så härligt att få ta del av dina foton. Så skicklig du är med kameran och nog syns det att du har hjärta för fåglarna.
Kram
Maggan http://livsglimtar.wordpress.com

Skautrollet sa...

så flotte fuglebilder.... Blir glad av å se dem.
God helg til deg.

Ida sa...

NYDELIGE fuglebilder! :)
En glede å se på.

Anonym sa...

Hei Petunia, er det greit at jeg maler av rødstrupebildet ditt til en plakat for et amatørorkester til en konsert før jul? hilsen flittig

Petunia sa...

Hei flittig (anonym!!)
Værsågod! bare til å låne bildet! Sendt meg gjerne en mail med bilde av maleriet så jeg kan få se hva du har gjort!!

Anonym sa...

Hei Petunia,

Takk for en fin artikkel om fuglene og deres kamp nå om vinteren. NOAH - for dyrs rettigheter skal ha en påminning om å hjelpe fugler og andre dyr med mat og drikke om vinteren, i tidsskriftet Noahs ark, og lurer på om det er mulig å få bruke ett av bildene dine, da med navnet på fotografen med. Det hadde vært veldig fint - da det er nydelige bilder.

Mvh. Jenny Rolness