søndag 10. januar 2010

Hvordan går det nå egentlig med…

Salat 1 Ja, hvordan går det nå egentlig med nyttårsforsettene dere? Holder dere stand fremdeles eller sprakk dere da hverdagen hugg tak i dere igjen? Når travle dager kommer på rekke og rad, så skal det godt gjøres å få tid til å trene, lage sunn god mat, bli flinkere med husarbeid og alt som man egentlig har dårlig samvittighet for og som man føler at man kan bli bedre på. Jeg hadde et par forsetter i år jeg også – til en forandring. Den ene klarte jeg bra noen dager. Men huff, dere vet meg og sjokolade. I helgen sprakk jeg så det sang! Jeg hadde som mål å bare spise sjokolade om lørdagene, men da fredagen kom så var alle løfter glemt! Nå har jeg ”feiret” tre dager til ende!

Det andre nyttårsforsettet mitt har jeg ikke begynt på enda. Jeg har en brukermanual til mitt speilreflekskamera + noen fotobøker jeg burde pugge. Og selv om jeg har inderlig lyst til å lære alt om det å ta bilder, så har jeg store problemer med å starte… Alt sammen ligger rett ved siden av meg, så det er bare til å begynne. Men dere vet hvordan det er. Man finner alltid en unnskyldning for å gjøre noe annet. Og akkurat disse to eksemplene er grunnen til at jeg ikke pleier å lage meg noe nyttårsforsett..

Det er ikke enkelt å være marsvin heller når det gjelder å leve sunt. Luke elsker salat, agurk og eple. Men jeg ble rimelig forbauset da vi leste på gnagerforpakken. Ingredienser: Korn, vegetabilske biprodukter, frø, grønnsaker, frukt, mineraler,olje, fettstoffer og SUKKER…. Det er nok som min mann sier; Det er vel som med ungene, hvis ikke kornblandingen er dynket med sukker, så spiser de det ikke!

29 kommentarer:

Camilla :) sa...

Uff, jeg har også en sånn brukerhåndbok liggende... Sammen med to fotobøker, i tillegg til at jeg vant en nå i romjula som kommer i posten etter hvert... Kanskje må jeg droppe sjokoladespisingen til hverdags, og heller gi en bit eller 7 til meg selv ETTER at et kapittel i en av bøkene er lest?? ;)
Sukker i gnagerblandingen?! Jaja, en skal tidlig krøkes!

Kathrine sa...

de brukerhåndbøkene ... nei de har jeg ikke sett :P
hihi

Sommertid sa...

Ser ut som Luke holder stand på sine matvaner - salat er sunt året rundt.
Sjokkis er gørgøtt da Petunia, men prøv å begrense det til lørra'n.
Go søndag :)

Skjera? sa...

Hehe, jeg har som nyttårsforsett at jeg skal fridykke og fange storkveite med harpun, men det er enda så kaldt i vannet heromkring at jeg ikke bør vurdere å begynne med det enda:) Men senest i går lastet jeg ned et par sjøkart.
Mørk sjokolade er forresten veldig sunt! Det inneholder stoffer som gjør oss glade, masse antioksidanter som hindrer celleskader, en ganske sunn form for fett som bidrar til å senke kolesterol, samt jern, sink, kalsium, B og E vitamin.. Så ikke ha dårlig samvittighet. Spis heller én mørk, deilig sjokolade om dagen og vær glad;), (nå skjønner jeg hvorfor jeg blir så glad når jeg spiser sjokolade på tur...).

Aileen`s strikkekrok sa...

Hei,nydelig marsvin du har,men den må ikkje få for mykje agurk,ca 1 gang i uka,me hadde et marsvin og den var så glad i agurk,den fikk for masse og til slutt døde den av det:(ville bare si ifra:)ønsker deg en fortsatt fin Søndag:)

Anne-Lise sa...

Har ingen nyttårsforsetter, så jeg går videre som før he he.. Er superglad for at kulden slipper, selv om motivene har vært magiske er det nok nå:-). Ha det godt! Anne-Lise

Tovepia sa...

Huff, disse nyttårsforsettene;)

Lykke til videre og klem;)

Skautrollet sa...

Nå er det lenge siden jeg har vært innom bloggen din. Men koser meg veldig med tekst og ikke minst bilder når jeg tar en tur....
Du er kreativ!!
Ha en fortsatt fin søndag.

Mitt hvite hus sa...

Nyttårsfortsettene er det lenge siden jeg har lovet meg... blir bare med tankene allikavel..

truger ja det er nok tingen nå for å komme utenom der alle andre går..

hadde jeg hatt skulle jeg jammen har brukt de..



bruker håmndbøker er gørr kjedelige..blir bare liggende her hos meg...


Nyt søndagkvelden.:

Klem Kerstin

Hagemor sa...

søøøt marsvin da...sukker eller ikke..har visst glemt nyttårsforsettene i år..kanskje planlegge mindre og gjøre mer av det jeg planlegger...åsså slutte å snakke for mye...nei, det har jeg visst prøvd før.. ha ei fin uke.

MajorogMeg sa...

Jeg har et nyttårsforsett...å klippe klørne til Major 1 gang i uka. Jeg er ei pingle på akkurat dette..før hadde jeg hjelp men nå må jeg klare meg selv:)
Må le av deg og sjokoladen:) Hva med å ikke kjøpe det inn da? øh...dumt forslag sikkert:)
Marsvinet var vakkert:) Så jo veldig sunt ut da..
Klem fra meg:)

Ricardo sa...

Men sjokolade er jo bra for helsa! For mye stillesitting derimot:/

Petunia sa...

Kjøper aldri sjokoalde, jeg...
Likevel ligger den der i handleposen når jeg pakker ut hjemme.
Skjønner ingenting jeg!

Skautrollet sa...

Hei igjen. Jeg prøvde å legge en link til Drops Design, men siden lå nede... Startet med 6 lm som jeg lagde en ring av. Lagde to grupper med 4 dobbelt staver og en lm mellom de to gruppene. Erstatter alltid den første dbt.staven med 5 lm i begynnelsen av omg. SNU. Ny dbt stavgruppe (4 stk) i første dbt stav, 1 lm, 3 enkle staver i luftm fra forrige omg, 1 lm, en stavgruppe til i samme lm, 1 lm, en dbst gruppe (4 stk) i siste dbt stav. SNU. Sånn fortsetter du med dobbeltstavgruppe i hver side og to stavgrupper i lm på midten. Det er på midten du øker. Alle luftmaskene mellom dbtstavgruppa og midten hekles det en vanlig stavgruppe med 3 staver i. Oppskriften heter Heklet DROPS sjal med striper i "Vienna", nr 106-39. Jeg har bare endret litt på økingen i forhold til det som står i oppskriften. Der øker de med 4 stavgrupper i midten, jeg brukte kun 2.....

Meisematen er laget i en 1,5 liters kartong. Naturpinne fra hekken, helst en med litt "utstikkere". Fyller med havregryn, nøtter mm. Bruker en pk Flott matfett og en pk Delfiafett som jeg smelter sammen. Setter det ut til størkning.

Da er det bare å sette i gang. Man får masse ekstra glede bare ved å sitte inne og hekle samtidig som man gløtter ut på fuglene :)

Skautrollet sa...

Hei igjen. Jeg prøvde å legge en link til Drops Design, men siden lå nede... Startet med 6 lm som jeg lagde en ring av. Lagde to grupper med 4 dobbelt staver og en lm mellom de to gruppene. Erstatter alltid den første dbt.staven med 5 lm i begynnelsen av omg. SNU. Ny dbt stavgruppe (4 stk) i første dbt stav, 1 lm, 3 enkle staver i luftm fra forrige omg, 1 lm, en stavgruppe til i samme lm, 1 lm, en dbst gruppe (4 stk) i siste dbt stav. SNU. Sånn fortsetter du med dobbeltstavgruppe i hver side og to stavgrupper i lm på midten. Det er på midten du øker. Alle luftmaskene mellom dbtstavgruppa og midten hekles det en vanlig stavgruppe med 3 staver i. Oppskriften heter Heklet DROPS sjal med striper i "Vienna", nr 106-39. Jeg har bare endret litt på økingen i forhold til det som står i oppskriften. Der øker de med 4 stavgrupper i midten, jeg brukte kun 2.....

Meisematen er laget i en 1,5 liters kartong. Naturpinne fra hekken, helst en med litt "utstikkere". Fyller med havregryn, nøtter mm. Bruker en pk Flott matfett og en pk Delfiafett som jeg smelter sammen. Setter det ut til størkning.

Da er det bare å sette i gang. Man får masse ekstra glede bare ved å sitte inne og hekle samtidig som man gløtter ut på fuglene :)

Gamleheksa sa...

Når det gjelder fotobøker har jeg ikke startvansker, de blir "slukt" raskt. Men du verden som jeg kjenner meg igjen ellers ;)

Turid sa...

Første, men ikke siste gang jeg er innom her hos deg. Likte bloggen din - variert, og ikke minst maaange flotte bilder (ser jo ut som du forlengst har knekt koden for finessene med speilrefleksen)! Selv hater jeg bruksanvisninger! Men har innsett nå, at skal jeg komme videre og lære meg å utnytte speilreflekskameraet er det ingen bønn. Her MÅ det bare settes av tid. Får bli et nyttårsforsett....

Aileen`s strikkekrok sa...

Hei igjen:)ja ein kan bli veldig forvirra,huff forskjellige meininger heile tida,lua er både i hefte og på drops sine sider på nettethttp://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=103&d_id=30&lang=n
oet tips bare strikk den minste str da den største blir veeeldig stor,lykke til med både lue og marsvin:)

Marie sa...

Eg har færre nyttårsforsett for kvart år... I år har eg eit da og det er å finne kvardagsgleder :) Så ligg jo det om å ete sundt og ut på tur og gneg i bakhovudet same kva dag det er i året. Eg et ikkje sjokolade kvar helg, men trur eg legg på meg av å sjå på reklamen, hehe. Eg er veldig glad i middag og det kan lett bli litt i meste laget når eg kjem holsvolten heim frå jobb...

Eg har også litt vegring mot å sette meg inn i det eg synest er vanskeleg, alltid lettare når ein som kan forklarar -i detalj!

Sukker? til marsvin? Nå må du gje deg... Kan det vere nødvendig?

Ha ei fin veke, med eller utan sjokolade. Bruk livet til noko meir positivt enn dårleg samvet :)
Ete er ete og gjort er gjort :)

Randi sa...

Havna tilfeldig innom bloggen din.
Du tar utrolig flotte bilder. Har kosa meg stort mens jeg har titta litt i bloggen din. Kanskje liit for lenge..
Holdt på å glemme klokka, må spurte for å rekke jobb..
Ha en trivelig dag.

Synnøve. sa...

God morgen.
Gi Luke gröntfor. Mye höy og ikke så mye gnagerblanding trur eg.
Skjönner ikke det må väre sukker i allt?
Dyra trenger da ikke sukker vel?

Det der med brukerhåbdboka er veldigt bekant. Har ett par stykker som ligger her på vent og.

Nyttårsforset?
Nja, kanske at pröve å komme meg ut en gang om dagen kanske. På en promenad...
Klems Synnöve.

Jorunns hverdag og meddelelser sa...

Hei!:)
Nå har jeg kost meg her på bloggen din!
Jeg ble imponert av de vakkre bilder. "Vinterland" er en tier på en skala fra 1-10.
Nyttårsforsetter? Lære mer om mitt kamera, og få rutiner på min trening.
Ha en fin dag!:)

Arya sa...

Sukker er godt på alt, vettu! Både for små og store - og gnagere!!

Selv har jeg et nesten perverst forhold til bruksanvisninger - jeg ELSKER dem!! Min mann bruker å kjøpe sånne teknologiske vidunder og duppedingser, mens det er jeg som får det til å fungere! Og brukermanualen til mitt nye kamera er yndlingsboken for tiden :-)

Forresten - det kan hende at du blir mer inspirert til å lese dersom du tar et kort fotokurs først (ikke at du trenger det, altså, men det ga startskuddet for min interesse). OKfoto.no har kurs i Bergen - og har eget studio på Danmarksplass som han leier ut til oss vanlige fotografer...

Lykke til med din lesning!!

anne - moseplassen sa...

han er nå bra søt den lille hamsteret da, og du kan tro at jeg har blitt fristet. Men, men, her blir det nok utendørspelsdyr.. ;)

men sukker i maten hans? gosj.

Thusnelda sa...

Det er sukker i alt :( kanskje vi HAR bruk for det? Er komen godt i gang med trimmingen men det må reduserast det som gir energi og da blir kroppen min SUR :(
Ha ei fin veke med redusert sukkerforbruk ;)
Legger deg til blogglista mi fordi du har ein spennande blogg med mange intresante innlegg.

FlorasFrue sa...

Hei
Vil bare si at jeg ble utfordret på et sitat og at det blir lagt ut nå :)
Ha en fin dag! Fin blogg du har :)
Kjersti/FlorasFrue

Torilpia sa...

Er nok for "sløv" til å lese brukerveiledninger. Her er det "kom kjapt igang" som er tingen. Men jammen skulle jeg likt å kunne mer om det meste.

Jeg har ingen nyttårsforsetter jeg. Lager mandagsforsetter rett som det er - og de holder ikke de heller .. no point .. Blir bare deppa av alle "tapene".

Man får ta hver dag for seg - en dag er man flink - den neste ikke fullt så flink. Men ingen har sagt at jeg ikke kan gjøre/spise/si sånt .. hihi .. ergo en vinn - vinn situasjon .. :o) Eller??

Ida sa...

Jeg har inngått en avtale med jentene om ikke å spise snop/sukker, først og fremst frem til sommeren.
De har vært superflinke, så langt.
De spiste ikke lørdagsgodt på lørdag heller. Er stolt!!!

Belønningen er vill shopping av klær til sommeren. :)
De VIL ha japanske klær.
Hva stilen heter, husker jeg ikke. Mødre. Håpløse.... Hehe.
Må jo ha en gulrot dinglende der ett sted.... Og jo da, vi har flere i kjøleskapet... ;))

TorAa sa...

Jeg har ett nyttårsforsett:
Ikke få dårlig samvittighet.
Lett å bryte?
Lettere enn man kan tro.
F.eks. det å kommentere blogg-venners poster så sent som jeg nå gjør.

Fint deter kommet vind inn over Bergen.
Det med biler og like- oddetall har vært praktisert bl.a. i Santiago de Chile i ca 20 år.
Vi ble tatt, men slapp bot fordi vi skulle levere leiebilen på flyplassen og måtte kjøre Panamericana (veien som går fra Alaska til helt syd i Chile langs Stillehavskysten - fortsatt ikke helt ferdig, men dog - vi har kjørt ca 400 km i nord og sør Amerika) fra syd til nord gjennom byen. Ellers hadde det blitt en detour på nesten 8 mil i samme dalføre.

Ha en fin helg