søndag 24. januar 2010

Lær å strikke sokker med Petunia

Det er veldig lenge siden jeg har hatt noe håndarbeid her inne på bloggen min, men jeg har fått et par henvendelser av folk som har søkt etter sokkeoppskrifter og der mitt navn har kommet opp. Grunnen til det er at jeg tidligere hadde en egne hobbyblogg hvor jeg la oppskrift på hvordan strikke sokker. Etter å ha fått med meg at Nissemann fryser på bena og har tatt strikkepinnene fatt, så tenkte jeg at det var på tid å legge ut veiledningen igjen til andre som også er lei av å være kalde på føttene….Sokker 1 

HVORDAN STRIKKE SOKKER:
Her er oppskriften jeg bruker når jeg strikker sokker... Litt har jeg lært av min mor og litt er blitt til etter som jeg har strikket sokker selv. Gjennomgangen av sokkestrikkingen er i damestørrelse, for å gjøre det enklere å forstå. Ønsker du å strikke i en annen størrelse, bytter du bare maskeantall og slikt med tallene fra tabellen under. Garnet jeg har brukt, heter "raggegarn" og oppskriften passer til garn med strikkefashet 23masker/ 10cm/ pinne nr 3.
Det kan være lurt å lese gjennom oppskriften før du begynner og strørrelse/maskeantall osv i oppskriften som jeg går gjennom her, byttes ut med tilsvarende tall for andre størrelser i tabellen litt ned på siden.

Lykke til!!!
Legg opp 48 masker på strømpepinne nr 3 og strikk bråt ca 50 omganger. Jeg pleier å strikke bråtet en rett og en vrang, men det gjør du som du vil. Mange foretrekker to rette og to vrange.
Skift så til rettstrikk og strikk to omganger. Strikk så de to første pinnene inn på en pinne = 24 masker. La de andre 24 maskene hvile. Nå har du delt arbeidet for å begynne på selve hælen. Strikk rettstrikk over disse to pinnene (Frem og tilbake) 24 omganger. Dette skal bli baksiden av hælen og den utgjør halvparten av maskene på i alle størrelsene.

 Sokker 2 Slik ser det ut når du har strikket ferdig baksiden av hælen.

Dette var lett ikke sant??? Nå begynner alvoret!!

Nå har du altså 24 masker på pinnene som skal bli til selve hælen. Disse 24 maskene skal nå deles på tre. Vi skal kun sitte igjen med de 8 midterste når vi er ferdig med selve hælkappen og de 8 maskene på hver side, skal felles som følger:

Begynn fra rettsiden. Du strikker fortsatt rett på retten og vrang på vrangen, men første maske på alle omgangene strikkes ikke, men taes løst av. De skal bli en kant du skal ta opp nye masker i ved neste steg. Strikk 15 masker (medregnet den første masken du tok løst av) og strikk den 16 og 17 masken vridd rett sammen. Snu arbeidet. Strikk vrangt tilbake 7 masker og strikk den 8 og 9 masken sammen. *Snu arbeidet igjen og strikk 7 masker og den 8 og 9 masken vridd rett sammen. Snu arbeidet og strikk 7 masker vrangt og den 8 og 9 masken sammen.* Fortsett med * til* til du bare har 8 masker igjen på pinnen.

Nå har du strikket hælen! Det var ikke så vanskelig var det???

 Sokker 4 Slik ser det ut etter at du har strikket hælen!!!

 Sokker
Ta opp langs baksiden av hælen (se bildet over der det er merket rødt) de 8 av maskene du felte på hælen + 4 nye masker. Strikk videre på de 24 maskene som har hvilt mens du holdt på med hælen og ta opp 8 +4 nye masker langs den andre siden av hælen... 

De 8 maskene fra hælkappen fordeler du over de to nærmeste pinnene og den midterste masken på hælen (se bildet under), blir første maske på arbeidet heretter. Midten av hælen blir starten på en ny omgang altså. Strikk så en omgang over alle maskene... 
Sokker 6
*Strikk så første pinne til du har 3 masker igjen på pinnen. Strikk 2 masker vridd rett sammen og så den siste masken vanlig. strikk de to neste pinnene (oversiden av sokken) og på den siste pinnen strikker du første masken, så to masker sammen - strikk pinnen ut.
Strikk en hel omgang uten felling.*
Strikk disse to omgangene til du har felt de ekstra 4 (x2) maskene du la opp ekstra. Når du er ferdig med dette, skal du sitte igjen med likt antall masker på pinnene som du startet med på bråtet. 
Sokker 8
Strikk sokken frem til tåfelling. (Se bildet over). På damestørrelsen er det 45 omganger fra de maskene du tok opp langs hælen.
Felling for tå er lik for alle størrelsene:
*Strikk første pinne til det er tre masker igjen på pinnen, strikk 2 masker vridd rett sammen og så den siste masken.
Andre pinne: strikk en maske, to rett sammen og strikk så pinnen ut.
Tredje pinne strikkes som den første og den fjerde pinnen som den andre. Strikk en omgang uten felling* Fortsett fra *til* til det er tre masker igjen på hver pinne. Trekk tråden igjennom disse maskene og fest trådene godt.

Sokker 9 Tåfelling

Klarer du neste sokken på egenhånd???

Sokker 10

TABELL for SOKKER

Størrelser 2 år 4 år 6 år 8 år 10 år Dame Herre
Maskeantall 28 masker 32 masker 36 masker 40 masker 44 masker 48 masker 52 masker
Omg på bråt 25 omg 30 omg 35 omg 40 omg 45 omg 50 omg 55 omg
Mask ant
bakside hæl
14 masker 16 masker 18 masker 20 masker 22 masker 24 masker 26 masker
Omg bakside
hæl
10 omg 12 omg 16 omg 20 omg 20 omg 24 omg 24 omg
Maske fordeling hæl 4 –6- 4 masker 5 –6- 5 masker 6 – 6 –6 masker 6- 8 –6 masker 7 –8 –7 masker 8- 8- 8 masker 8 –10 –8 masker
Ta opp ekstra
ant masker til felling
3 (x 2) 3 (x 2) 3 (x2) 4 (x2) 4 (x2) 4 (x2) 4 (x2)
Ant omg før
tåfelling
20 omg 25 omg 35 omg 35 omg 4o omg 45 omg 50 omg
Størrelser 2 år 4 år 6 år 8 år 10 år Dame Herre

 

Sokker 11

Slik strikker altså jeg sokker. Jeg sier ikke at dette er den riktige måten, men jeg synes den er enkel å skjønne. Håper du også syntes den var enkel å forstå.
Et lite tips på tampen er at hvis du vil at hælen skal være litt mer slitesterk, så strikk dette med partiet med sytråd/nylonstråd sammen med raggegarnet. Gjør sokkene ekstra solide og de holder lenger...

152 kommentarer:

Rigmor sa...

lurt, virkelig lurt. Denne skal jeg vise til nabo damen!! Hun holder på å lere seg det nå, og jeg er ikke tolmodig nok til å lære det bort.
Nå får hun det nok til :)

Tofo sa...

Du så flott forklart!!!
Er du lærer?
Med denne oppskriften kan det være jeg tør prøve meg på mine første par sokker!
Takk skal du ha!
Klem ;-)

AnneKa sa...

Veldig flott laget til:)) Sånn strikker eg og sokker.

sigrid sa...

Sånn har eg også strikka, men litt for lenge sidan no.
Kjekt med oppskrift ;-)

Nikoline sa...

JA! Ved hælen begynnar alvoret!! Eller rettare sagt; det umulege! Men kanskje det er eit håp om eg skriv ut dette innlegget og strikkar ord for ord.. Takk skal du ha. No var eg så grasalt heldig at eg fekk sokkar i gåve frå Ullhedina,problemet er at dei er så flotte at eg vågar ikkje bruka dei i redsel for at dei blir ødelagde. SÅ ; fram med strikkepinnar og raggsokkgarn og gå i gang etter utskriftsarka blir agendaen i morgon!
Ha ei flott veke i vente:0)

PerJorun sa...

Genialt.. skal linke til denne på bloggen min, og tipse ett par stk.
Flott arbeid Petunia :-)

Mariann S sa...

Akkurat sånn feller eg også hælen :)
Veldig bra 'oppskrift'.
Etter å sjå innlegget her må no alle få til å strikke tjukkelestar, som vi seier her på møre ;)

Maria sa...

Slik gjør jeg også det.Kjekt at du legger ut en så god forklaring:-)
Jeg knabber med meg tabellen din jeg. Kjekt å ha.

Sommertid sa...

Så fint at du så smått har begynt med strikketøyet igjen. Og ekstra kjekt at du forklarer og gir så gode bildeforklaringer og ikke minst den tabellen for maskeantall, str og slikt. Det har hendt jeg strikker sokker slikt også, men jeg lider mest av nr 2 sokkesyndrom, dvs jeg klarer aldri å strikke sokk nr 2 og så hender det at det blir for hullete når jeg skal ta opp masker ved hælen. Derfor strikker jeg nå konsekvent sokker på lang rundpinne( 120 cm) og med metoden magic loop, 2 sokker på èn gang og hælen såkalt short row. Beste er syns jeg å strikke toe up/tåopp.
Men som du sier her, man har alle sine metoder for å få sokker som man ikke fryser på føttene.
Ha en fin mandag og go uke.
Jeg er med på mandagstema og lengsel er temaet.

TurboLotte sa...

Fantastisk!! Dett MÅ bare prøves.

Wenche`s Sysler sa...

Akkurat slik strikker jeg sokker(læsta som vi sier i nordnorge:)

Turid sa...

For en super oppskrift på sokker. Og så godt forklart. Viste ikke at du også var en håndarbeidsracer :-)

Lemi sa...

wow takk ;) kanskje æ orke strikke sokka no ;) har lagt opp t en, men syns rett og vrang e sååå kjedelig...

Ida sa...

Får stadig nye forsyninger med ullsokker fra mamma.
MEN om jeg må strikke et par selv engang, så skal jeg huske på denne innføringen.
TAKK for det! :)

Snuppesnella sa...

Akkurat sånn gjør jeg det også. :) Flott forklart med bilder ! Du er flink.

Sissel Olin sa...

Utrolig flott at du la ut en så bra forklaring!:) Nå har jeg lært å felling for tå på en ny måte også!:) For min del er det bare noen mnd siden jeg lærte meg å strikke "tjukkelesta", som jeg kaller det. Nå går de unna i en fei:)

Ønsker deg en riktig fin helg!

Stor klem fra Sissel Olin

Hilde sa...

Hei. Ville bare takke deg for en flott og enkel forklaring på hvordan man strikker sokker. Jeg lærte det en gang da jeg var 15 (nå er jeg 45) av min mormor, men det hadde gått i glemmeboken for lenge siden... Hadde min mormor sett meg nå hadde hun blitt stolt og glad. Nå strikker jeg sokker så det "griner"... Nok en gang: TAKK!!!

Petunia sa...

Kjekt å kunne være til hjelp, Hilde:)

Lines Fotohjørne sa...

WOW! Tusen takk!! Dette var virkelig til god hjelp :) Jeg strikker mine aller første sokker i mitt liv og jeg begynte å se litt svart på det... Men så dukker DENNE bloggen opp!!! Tusen takk igjen:)
Hilsen Line :)

Tiram sa...

Hei Petunia!
Satte igang i går kveld for å strikke et par sokker, men så hadde jeg glemt hvordan jeg skulle strikke hælen. I stedet for å lete etter gamle strikkeoppskrifter søkte jeg impulsivt etter strikking av sokk på google og vips hadde jeg din fantastiske oppskrift med flotte bilder og fin forklaring! Gjenkjenner at det er samme måten jeg har strikket sokker på tidligere, men hadde glemt. Nå har jeg lagret den på "mine favoritter" og kommer garantert til å bruke den igjen. Takk til deg og takk til google som lot meg finne den! ...og første sokken er nesten ferdig!

Petunia sa...

Tiram!
Jeg kunne ikek svare på noen blogg/epost hos/til deg, så jeg svarer her og håper du ser dette.
Bare kjekt å kunne være til hjelp og det er veldig koselig å få tilbakemeldinger på at dere forstår de jeg har forsøkt å forklare:)

Anonym sa...

heisann jeg er ei 14 år gammel jente som har strikking som et skole prosjekt :)
vill bare si tusen takk for veilednin ga igjennom oppskriften du har gitt meg :)
nå har jeg allerede begynt på 2 paret :) begynte i forige uke. så dette går fort :)
tusen takk

Tussilago sa...

Tusen takk.
Dette er den hælen jeg har lært å strikke...men syns er vanskelig å lære videre. med denne forklaringen skal det gå som en lek, takks kal du ha.
Hæl-fasongen er forresten veldig god!

Anonym sa...

Utrolig bra beskrevet nå skal jammen jeg sette igang igjen også,hæl er vanskelig men nå ser det lett ut nå:)))))Tusen takk!!

Hilsen Wenche

Frk.Dings sa...

Kjekt at du legger ut denne!! Nå skal jeg gå igang å prøve!!!!!
Takk!

Anonym sa...

Tusen takk for oppskriften her fra Færøyene. Veldig bra forklaring. Den bliver nu delt med veninner! :)

Anonym sa...

Dette var til stor hjelp, så tusen takk :) Jeg startet på min første sokk for litt siden men etter å ha strikket hælen skjønte jeg ikke åssen jeg skulle fortsette, men med denne gode forklaringa så fikk jeg det til på første forsøk :) "Prøvesokken" ble langt fra perfekt, men øvelse gjør mester ;) Nå skal jeg sette igang med sokker til datra mi.

Petunia sa...

Det er veldig kjekt å kunne være til hjelp og akkurat dette innlegget, kan dere få lov til å kopiere av å ha!!

Anonym sa...

Hei. Jeg har så vanskeligheter med å få til hælen. Det blir sånne store mellomrom innimellom. Hva gjør jeg galt?? Jeg skal strikke i str 6, hvordan gjør jeg dette da: Strikk 15 masker (medregnet den første masken du tok løst av) og strikk den 16 og 17 masken vridd rett sammen. Snu arbeidet. Strikk vrangt tilbake 7 masker og strikk den 8 og 9 masken sammen. For da skal jeg vel ikke strikke 15 masker osv?? Takker for hjelp på forhånd :)

Anonym sa...

Veldig flott forklart!
Det eneste jeg lurer på er når man tar opp maskene på siden av helen og begynner å strikke får jeg ganske stor hul, det blir ikke helt tett? Hva gjør jeg galt? Hilsen Tori

Petunia sa...

Hei anonym!
Det er jo litt vanskleig å si hva som gjør det, siden jeg ikke kan se arbeidet ditt. Du kan jo sende et bilde på mail til meg. Men hvis jeg kjapt skal si hva jeg tror det er, så ville jeg mene at du tar opp masker for langt ute i kanten, at du skulle ha tatt trådem opp gjennom masken innenfor. Eller at du rett og slett ikke holder den tråden du lager den nye masken med for slapt. Hold litt igjen i tråden der når du lager den nye masken. Når den er på pinnen, skal den være like fast som en vanlig maske. Prøv dette og se om det blir finere da:) Lykke til!

Anonym sa...

Hei på deg! Veldig fin forklaring, jeg er helt grønn og har klart å komme meg til det som står over det tredje bildet. Når du sier jeg skal sitte igjen med 8 masker, så mener du at jeg bare legger den første masken på pinnen over på den andre pinnen helt til jeg har 8 masker jeg strikker igjen, samtidig som de andre maskene også er på pinnen? Gjorde dette i går, men skjønte da ikke neste punkt om å strikke 15 masker, mener du da at jeg skal strikke fra den første på minnen, altså de jeg har tatt løst av tidligere? Håper du skjønner hva jeg mener. Håper på svar da jeg har skikkelig lyst til å lære dette. På forhånd takk for svar!
Hilsen Sola:-)

Anonym sa...

Jeg søkte på lette strikke oppskrifter av sokker på google og kom til din side. Tror jeg skal prøve, så litt "lettere" forklart enn de andre oppskriftene jeg har sett:) kanskje jeg får til å strikke sokker å:) Hilsen Elin 21:)

Linn sa...

Tusen takk for en super enkel oppskrift!! Disse sokkene strikker man jo i en fei. Litt greit når man har fått bestilling på 4 par sokker ;o) Takk for hjelpen! Mvh Linn

Linn sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anette sa...

Takk for oppskriften og den enkle forklaringen. Jeg har nå strikket flere par og det går skikkelig unna. Spørs om ikke det blir noen som får sokker sammen med julegaven i år :)

Anonym sa...

"snubla" tilfeldig over bloggen din på leit etter oppskrift på sokker, beste forklaringen jeg har sett! Du er genial! tusen takk!
klem fra mikka.

Anonym sa...

hei....
jeg skjønte det ikke helt men skal prøve denne oppskriften :)
jeg ønsker virkelig at du forklare litt bedre:)
kansje det hjelper litt med mer bilder! takk:)
klem sara:)

Nunnas verden sa...

Hei.. det her er så utrolig flott forklart! Jeg har lært å strikke sokker etter denne forklaring og jeg er av den sorten som må ha det inn med hver maske! Jeg leita rundt på nettet i 2007 ! og kom over bloggen din, så da satt jeg trofast foran pc`n og strikket, maske for maske ..så i desember 2007 hadde jeg mine første par ! Tusen hjertelige takk for at du lærte meg å strikke sokker !

Anonym sa...

Er na halvferdig med par nummer to p 10 dager - ville ikke ha kasta meg uti det hvis jeg ikke hadde funnet denne detaljerte og forstaelige beskrivelsen!

Anonym sa...

Har du en like god oppskrift pa pulsvarmere (med tommel)?

Petunia sa...

Angående pulsvarmere, så holder jeg på å strikke det, så jeg kan godt lage en enkel oppskrift med bilder og legge ut... Men jeg må ha noen dager på meg:) Kanskje i neste uke??

Anonym sa...

Jeg har kjøpt meg strikketøy takket være denne oppskriften, tusen takk!

Petunia sa...

Det er jo kjekt å være til inspirasjon! Lykke til med strikkingen! Skulle det være noe, så er det bare til å spørre!

Holder på med oppskrift til pulsvanter. Kommer på bloggen omen stund!

Siri Mette sa...

Hei!
Denne oppskriften er lik min - enkel og lett =) Fine sokker!!!

Bente sa...

Hurra, mitt første par sokker er ferdig!!! Strikket herrestørrelsen i Raggegarn, de ble kjempefine, men kanskje litt store....Tenkte jeg skulle vaske de slik at de krøp sammen litt. Men, hvordan gjør jeg det? 30 grader i vaskemaskin?? Eller håndvask - hva må til for at de skal bli litt mindre....?? Venter i spenning :-)

Gunn-Hege sa...

Hei hei :0)
Jeg har etter å ha googlet endt opp med å strikke en sokk etter din oppskrift. Har aldri strikket sokker før, faktisk i det store og hele strikket veldig lite i det hele tatt. Men jeg fikk altså til etter din suverene oppskrift. Tusen takk for at du deler!!!
Eneste problemet mitt var at jeg strikket i størrelse 8 år, og den endte med å passe min mann (størrelse 43) jaja, man må vel bruke tynnere pinner på neste par tenker jeg :0)
Får lage en til i "størrelse 8" før jeg bytter pinner da, så jeg får to like;0)

Petunia sa...

Gunn- Hege:
Kjekt å kunne hjelpe med sokkeoppskriften!! Du har nok strikket med for tykt garn og for/eller tykke pinner. Oppskriften er beregnet for pinner 3 eller 3,5 og garn som 20 masker på 10 cm når du bruker riktige pinner. Men gubben blir vel glad for sokker han og;)
Jeg skal innrømme at størrelsene i oppskriften gir gode størrelser, men slik som herreoppskriften er jo fra ca str 41 - 45 og da blir jo sokkene litt store om bena er str 41!! Det er jo bare ment som en pekepinn og man strikker jo så forskjellig. Noe stramt og noen løst. Da er det ikke lett å treffe akkurat!

Petunia sa...

Bente:
Det vil nok helt sikkert stå en vaskeanvisning på den papirbelte rundt garnnøste ditt. Følg den du ved første vask og øk heller temperaturen litt ved neste vask.
På mitt raggegarn som er fra Mor Aase står det at det kan vaskes i maskin ved 30 grader. Men jeg pleier å ta dem på 40:) Ingenting har krympet for meg!

Anonym sa...

Så flott at du har laget en så grei forklaring! Det reddet prosjektet 'lilla sokker' som har ligget i kurven i to år!

Margrethe

Anonym sa...

Som 40 åring har jeg endelig klart å strikke sokker,etter at jeg tilfeldig kom over denne bloggen! Takker for at du har tatt deg tid til dette :-) Jeg fulgte oppskriften ord for ord hehe Men sliter litt nå når jeg skal strikke i annen str enn dame...I tabellen står jo alt greit,MEN når man er på hælen der det står strikk x ant masker så 2vr sammen,snu arbeide og strikk 7 m og så 2 sammen.(husker ikke om det var helt riktig i farten,men du skjønner nok hvor jeg mener) Skal ikke det gjøres om etter str man strikker også,eller skal man følge det samme? Er akkurat ferdig med hælen i herre str,og synes det ser litt feil ut/lite ut mitt under..Men tusen takk for en flott og enkelt forklart oppskrift.Nå har jeg kjøpt garn i alle regnbuens farger :-)

Petunia sa...

Hei anonym 40- åring!
Det blir litt ommfattende om jeg skal skrive fellingene for alle sokkestørrelsene, men her er et tips for hvordan du gjør det på for eksempel herrestørrelsen.
Når du skal begynne å felle for hælen, så sitter du med 26 masker på pinnen. De midterste 10 er dem du skal sitte igjen med når du er ferdig med denne delen av strikkeoppskriften Se tabellen:8-10-8 - akkurat som du satt igjen med 8 da du strikket damestørrelsen der fordelingen var 8-8-8 på damesokken.
Det du da gjør er følgene:
Sett en liten sikkerhetsnål eller tråd som merke mellom den 8 og 9. masken på arbeidet der den 9. masken telles som maske nummer 1 på de 10 du skal sitte igjen med. Strikk den
9. masken og tell den som nummer 1 og strikk til du har talt 10 masker tilsammen etter trådmerket/sikkerhetsnålmerket. (da har du 18 masker på høyre pinne og 8 igjen på den venstre. Sett et liten sikkerhetsnål eller tråd mellom den 18. og 19. masken og strikk den 18. og 19 masken vridd rett sammen. Snu arbeidet og strikk til du har en maske igjen før avmerket (sikkerhetsnål/tråd igjen på pinnen og strikk masken før og etter merket vrang sammen. Snu arbeidet og gjør det samme her. Nå har du satt et skille/merke mellom de maskene du skal sitte igjen med og de som skal felles bort. For hver gang du snur, vil du felle/ få en makse mindre på utsiden av merkene du har satt... Til slutt sitte du igjen med 10 masker...
Håper du forsto dette:)
Lykke til!

Anonym sa...

Takk for super oppskrift, har strikket et par etter denne oppskriften og de ble bra. Men det er en ting i oppskriften din jeg ikke forstår hensikten med. Du skriver:

"men første maske på alle omgangene strikkes ikke, men taes løst av. De skal bli en kant du skal ta opp nye masker i ved neste steg."


Jeg skjønner ikke dette, for de nye maskene tas jo opp fra kanten som er strikket før du kommer hit? Den løse masken vil bli midt inni fellingene, og der kan man jo ikke ta opp nye masker?

Petunia sa...

Når man strikker frem og tilbake, så er det vanlig å ikke strikke første masken for at det skal bli et mer hold i strikkearbeidet. En fastere kant med andre ord.
Når man feller til hælen, så snur jo man strikkearbeidet etter felling og første masken når man snur strikkearbeidet, taes alstå bare av den venstre pinnen og over på den høyre uten å strikke den, men så strikker man videre som vanlig. Men husk at på vrangsiden lar du tråden ligg på den siden av strikketøyet som du har mot deg, altså på vrangsiden når du tar masken av!!
Men om du syntes dette var vanskelig å forstå, så kan du bare strikke den første masken hver gang. Det gjør egentlig ingenting!!

Anonym sa...

takk for et fint oppsett!! Dette har jeg prøvd å lære meg lenge og endelig fikk jeg det til!! :)

Petunia sa...

Alltid kjekt å kunne helpe!

Marit sa...

Takk for kjempefin oppskrift. Nå har jeg fått sokkestrikkedilla til glede for mine og andres kalde føtter.

Petunia sa...

Så bra!!!
:)

Anonym sa...

Hei, tusen takk for en kjempebra oppskrift! Sokkene mine ble fine ;)

Petunia sa...

Hei Rikke!
Her har du en liten veiledning på hvordan du strikker hælen på str 2 år:
Strikk bråt etter oppskriften over 28 masker. Baksiden/hælen skal gå over 14 masker, så la det stå 14 masker igjen og strikk frem og tilbake over de neste 14 maskene 10 omganger. Fordelingen på hælen blir slik (se tabell i oppskriften): 4 masker - 6 masker - 4 masker. De 4 maskene på hver side skal felles og du skal sitte igjen med 6 m på pinnen når fellingen er ferdig:
Begynn fra retten (på den11. pinnen etter du har delt arbeidet i to etter selve bråten):
Strikk 9 masker rett, så to sammen - snu arbeidet.
Strikk tilbake vrang til det er 5 masker igjen på pinnen til venstre - strikk 2 vrang sammen - snu arbeidet.
Strikk rett 5 masker og så to sammen - snu
Strikk vrang til det er 4 masker igjen på pinnen til venstre - strikk to sammen - snu.
Strikk rett 5 masker - så tre sammen - snu
Strikk vrang til det er to masker igjen - så to sammen - snu
Strikk rett 5 masker - så to sammen - snu
strikk rett 5 masker - så to sammen og sny ved å strikke til det er to makser igjen på pinnen og disse ti sammen = ferdig med hælens bakside. Nå har du 6 masker på pinnen??
NB. Første maske på hver pinne er med i bergeningen når jeg skiver f eks strikk 5 masker.. Det blir ikke 1. maske og så strikke 5 til... Det blir totalt 5 makser...

Så er det bare til å følge resten av oppskriften ved å ta opp 3 masker i hver side og felle disse som det beskrives i oppskriften.

Jeg strikket nettopp et par sokker i str 2, men opplevde at disse var i knappeste laget il en stor 2 toåring. Strikker du stramt eller to-åringen er stor for alderen, bør du kanskje bruke str 4 eller bruke litt tykkere garn.

Anonym sa...

Hei :) når du skriver strikk 2 masker rettvrangt sammen og to masker sammen pä den andré.. skal jeg da felle av rett pest vrang siden ? Ogsa skal jeg ha 24 ing. På hælen , men den blir så utrolig lang. Trenger litt hjelp :)

Petunia sa...

Jeg må nok ha litt mer info enn dette, for jeg er ikke sikker på om jeg forsto hva du mener.. Men om det er størrelsen der du har totalt 48 masker (Dame) og du skal strikke baksiden av hælen over halvparten - altså 24 masker???
Da skal du først dele arbeidet i to og strikke baksiden av hælen over 24 masker 24 omganger. Det blir frem og tilbake 12 ganger - atlså 12 riller på rangen. Så skal du begynne å felle til hælen og su skal felle 8 mansker i hver side og sitte igjen med 8. (8 felles 8 du skal ha - 8 felles) Denne prossessen går over 16 omganger så selve hælkappen er på 16 omganger...
Ble dette et godt nok svar???

Keth sa...

Må få si at dette var en genial oppskrift.. brukte denne oppskrifta når jeg skulle strikke mine aller første ullsokker, og jeg fikk det til :) kommer til å titte om du har flere oppskrifter som jeg kan prøver meg på :) TUSEN TAKK :D

Petunia sa...

Hei Keth!
Jeg har ikke flere sånne oppskrifter her inne, men kommer, om jeg får ånden over meg, til å legge ut en fingerhanske oppskrift:)
Kjekt at denne oppskriften var til hjelp!!

Irene sa...

Endelig fant jeg en oppskrift med bilder og gode forklaringer på hvordan en sokk blir til :) Tusen takk Petunia du har nå reddet meg fra og fryse på beina ;)

Petunia sa...

Irene!! Ingen skal fryse på bena!! Kjekt at du fikk det til!!

Berit sa...

Tusen takk, Petunia ! nå blir det sokker her i gården også : )

klæm fra Tromsø : )

Anonym sa...

Hei. Tusen takk for flott oppskrift! Endelig en oppskrift som en nybegynner forstår. Jeg har slavisk strikket etter den beskrivende oppskrift, og har klart mitt første par:-) Vil gjerne nå strikke til mine barn på 6 og 8, men vet ikke hvordan jeg skal regne ut fellingen. Har du oppskrift eller kan du gi meg tips? Ha en forsatt en fin dag!

Petunia sa...

Hei annonym!!
Du bare bytter ut tallene fra damestørrelsene med tallene du finner i skjemaet for de størrelsene du ønsker å strikke:)
Prøv!!! Og hvis du ikke forstår hva jeg mener, så gi meg en lyd!!

Melina sa...

Wow for en god forklaring på en sokk! Tusen takk nå har jeg lært å strikke sokker også. Kjempe god forklaring! Kommer til å linke til denne siden fra min blogg vis det er i orden?! Klem

Anonym sa...

Hei Petunia!
tusen takk for flott sokkeoppskrift, min er forvunnet i glemmeboken, så dette var kjekt å komme over=) men nå er jeg ikke helt sikker på om jeg forstår alt :/ jeg sitter litt fast, jeg har strikket baksiden av hælen, og har nå 24masker på en pinne, og skjønner ikke helt dette med å snu arbeidet? snur jeg og begynner å strikke motsatt vei da ? da kommer jeg liksom aldri til enden av pinnen? er det sånn det skal være ? den som jeg skal ta løst av, skal det være innenfor det som man skal repetere? altså fra *snu arbeidet igjen til 8 og 9 maske sammen*
håper på svar, for har sett denne oppskriften bli brukt før, og disse sokkene har en solid og god hæl:)
på forhånd takk:)
mvh gabriela=)

Anonym sa...

hei. takk til denne flotte oppskiften :-) har stikket et par i 2 år og et par i damestr. nå holder jeg på med 6 år str.men jeg får ikke til fellingen for hælen. trikk til mase den og den srikk så to sammen snu strikk så mase den og den sammen.... har du kunnet hjulpet med?

Laila sa...

Takk for en fantastisk god forklaring. For første gang så fikser jeg å strikke sokker. Takk så mye!!!

Anonym sa...

Heisan Petunia. Tusen takk for en kjempefin oppskrift! Nå juksa jeg litt med første sokken, og hadde min mor på telefonen mens jeg strikka og hun forklarte. Nå sitter jeg her med sokk nummer 2 og fatter null av hælen. Det jeg ikke forstår, er hvordan du regner deg fram til hvor mye som skal felles.. Jeg strikker med 40 masker, og klarer ikke å logisk finne fram til hvor mye jeg skal felle :S Nytter liksom ikke si til meg at fell slik og slik og dette antallet.. jeg må vite hvorfor nettopp det antallet må felles :P Hvis ikke kan jeg kun lage størrelse 8 fremmover (som passer perfekt på mine føtter, men det tror jeg passer dårlig på min samboer som bruker størrelse 46 i sko) :P

Igjen, tusen takk for flott oppskrift! Hilsen Iselin.

Petunia sa...

Iselin!
Det står i tabellen hvor mange masker du skal felle. 6-8-6 for str 8. Det vil si at du skal felle 6 masker i hver side og beholde de 8 midterste. Som oftes tar jeg antall masker på hælsiden (to av pinnene) og deler på 3. To tredeler skal felles og de midterse maskene skal beholder som hælpappe. Går ikke tallet opp i tre, beholder jeg flest masker på hælkappen slik som her. Til din mann som bruker str 46, kan du bruke herreoppskriften her om du strikker i raggegarn eller tilsvarende. Da skal du felle for helen; 8- 10 - 8 masker (se tabellen). Husk at disse manskene ikke skal felles på samme omgang, men en mansker fra hver side på hver omgang:) Håper dette var mer forståelig!

Petunia sa...

Til anonym som ikke får til fellingen i str 6 år:
Det er ingenting annerledes i fremgangsmåten her enn på str 2 år og damestørrelsen. Du skal felle de 6 ytterse, beholde de 6 midterse og så felle de 6 utenfor der igjen. Du skal sitte igjen med 6 masker på pinnen når fellingen er over.

Petunia sa...

Gabriela!
Å snu arbeidet betyr at du skal strikke frem og tilbake i stedet for rundt slik du gjorde da du strikket over 5 pinner. Du må da strikke rettmakser fra rettsiden og vrangmasker fra vrangsiden (bølgesiden)

Anonym sa...

Genial oppskrift! Jeg har prøvd å strikke sokker sikkert 10-20 ganger og har en hel haug med halvstrikkede sokker. Kom over denne og nå fikk jeg det ENDELIG til uten hull og tull!

TAAAKK!!

Petunia sa...

Bare kjekt kunne hjelpe!! Jeg drev min mor til vannvidd da jeg lærte strikke sokker. Ikke alle har mødre, bestemødre eller tanter som kan lære dette bort.
Nå kommer ingen til å fryse på bena hos deg:)

Anonym sa...

Nei, jeg er en av de, som ikke har noen til å lære meg å strikke. Min mormor lærte meg å legge opp, strikke rett og vrangt. Alt annet har jeg funnet ut av selv, sokker er ikke bare-bare å "finne ut av selv" uten god forklaring. Denne siden er lagret under favoritter, og skal brukes til det sitter utenat. kanskj jeg er den mammaen, og bestemoren som lærer bort nettop din oppskrift til mine barn og barnebarn? :)

Anonym sa...

Hei! Jeg sliter med hæl str 6 år. I eksempelet i damestr. begynner du med hæl" strikk 15m, 16 og 17 sammen.... hva da i de andre størrelsene??? Ser andre her har spurt også men ble ikke klokere av svaret...

Mette sa...

Det eneste som var vanskelig med denne oppskriften var å forstå det relativt (for meg) nye ordet bråt ;D

Mange tusen takk for sokkeoppskrift for dummies!

petunia sa...

Felling for hæl i størrelse 6 år går som følger:
I tabellen i oppskriften står det at felling på hæl i denne størrelsen er 6-6-6 masker. Da må du felle slik at du sitter med de midterste 6 maskene igjen på pinnen når fellingen er over.
Begynn fra rettsiden og strikk 11 masker, strikk den 12. og den 13. masken sammen. Snu og strikk vrang tilbake 5 masker og strikk den 6. og den 7. masken sammen. Snu.
Strikk 5 masker og så to sammen. Snu og strikk 5 masker vrang og så to masker sammen (den 6. og den 7.)
Fortsett slik til du sitter igjen med 6 masker på pinnen. De 6 midterste som jeg nevnte over her.
Håper du forstår det nå?? :)

Petunia sa...

Bråt er det som er nederst på et strikkeplagg - det som holder genseren litt inntil kroppen nede og ved hendene... eller øverst på sokkene da:)
Bråt blir ofte strikket en rett og en vrang eller to rette og to vrange:)

Anonym sa...

Å tusen takk! Da kan jeg endelig fortsette med sokken, den har ligget her siden jeg skrev tilbake til deg om felling på str 6 år. Jeg har prøvd og prøvd, rekt opp og prøvd på nytt. Igjen tuuusen takk!

Hanne sa...

Tusen tusen tusen takk for en fantastisk enkel og godt illustrerende oppskrift :) Jeg har aldri i mitt liv klart å fullføre ett strikkeprosjekt, men NÅ er jeg på min 5. sokk allerede siden starten av november :) Fantastisk at du orket å ta deg tid til å dele oppskriften med oss andre kløner (feks. meg) :P

Anonym sa...

Hei Petunia!
Så gøy at du deler oppskriften din! Den var veldig godt forklart, så nå fikk jeg til å strikke sokker så lett som en plett!
Jeg prøvde å strikke i damestørrelse, med tynt raggegarn og pinne nr 3. I tillegg strikker jeg ganske stramt. Likevel ble sokkene alt for store og da strikket jeg t.o.m bare 40 omganger mellom hælen og tåfellingen, ikke 45 som det står i oppskriften. Hvilken damestørrelse er disse beregnet på? Jeg bruker str. 39.

Hilsen student

Eve sa...

Super oppskrift, men det jegnhar problemet med å forstå når jeg skal regne om er hvor mange masker jeg skal strikke før jeg snur igjen. Foreks har du skrevet at i str 6 år skal man strikke 11m så to sammen, snu og såmstrikke 5 m og to sammen. Hvordan vet jeg at jeg skal strikke 11 m og så 5 m når jegnhar regne det ut på de andre str?

Marit sa...

Hei.
Dette var en veldig grei og enkel sokk å strikke - flott passform fikk den også:)
Og beskrivelsen er en historie for seg - kan ikke mislykkes hvis man følger denne utrolig nøye beskrevne oppskriften! Jeg fikk en følelse av at du må være lærer:) Hvis ikke du er det, så burde du bli det!
Sokken blei strikka på en kveldstime. I morgen skal den få følge av en til;)
Tusen takk skal du ha for at du tok deg tid til å lage denne flotte oppskriften!
Marit

Petunia sa...

Eve!
Det er en tabell i oppskriften som forteller hvor mange masker du skal felle og hvor mange masker du skal ha igjen..
Under "maskefordeling hæl" er det skrevet tre tall med bindestrek mellom f.eks 8 - 8 - 8
Dette betyr at på venstre side på pinnen, skal du felle 8 masker - du skal beholde de 8 midterste - og felle de 8 maskene til høyre på pinnen. Det er en slik oversikt for hver størrelse,

Petunia sa...

Hei Marit!
Nei.lærer er jeg ikke og kunne aldri ha vært det! Har ikke tålmodighet til det!!
Så flott at oppskriften var grei å lese!!

Petunia sa...

Eve!
Det er en tabell i oppskriften som forteller hvor mange masker du skal felle og hvor mange masker du skal ha igjen..
Under "maskefordeling hæl" er det skrevet tre tall med bindestrek mellom f.eks 8 - 8 - 8
Dette betyr at på venstre side på pinnen, skal du felle 8 masker - du skal beholde de 8 midterste - og felle de 8 maskene til høyre på pinnen. Det er en slik oversikt for hver størrelse,

Anonym sa...

Fin oppskrift, men stemmer størrelsen?? har strikka med pinner nr 3, og damestørrelse, men den vart alt for lang. Jeg er en str 40, og de vart litt vide i hel, samt framme!! hva gjør jeg galt??? nå skal jeg prøve et mykere garn, for selv om jeg strikker stramt, så kan det være jeg er for løs!! vet ikke:) uansett, fin oppskrift.

Petunia sa...

Strikkeoppskriften er veiledende (eller villedene alt etter som;))
Flere faktorer spiller inn slik som garnkvalitet, garntykkelse og strikkefasthet. Blir sokkene for store, kan du jo gi dem til en mann og strikke den største barnestørrelsen til deg selv!!

HulderHege sa...

ujippi tusen takk, endeli kan æ åsså strikke hæl :) omsider klarte æ åsså å lære mæ d takket være din forklaring å bilder :) å d e værtfall 5 stk som oppigjennom åran har prøvd å lære mæ d :D stor lykke her i garnkurven nu :D

Anonym sa...

Helt super oppskrift.
MEN sliter max med og finne ut av tellinga på den hælen.. kanskje du kunne lagt ut antallet på alle str. :)
Nå holder jeg på med str 8
Hvor mange blir det på 6-8-6
River snart håret av meg hær :o

petunia sa...

På størrelse 8 år skal du altså felle 6-8-6 masker. Dvs at de 8 i midten, er de maskene du skal ha igjen på pinnen når du er ferdig med å felle 6 i hver side.
Strikk som følger:
Begynn på rettsiden. Dette strikkes jo frem og tilbake over to pinner.
Felling for hæl i størrelse 6 år går som følger:
I tabellen i oppskriften står det at felling på hæl i denne størrelsen er 6-6-6 masker. Da må du felle slik at du sitter med de midterste 6 maskene igjen på pinnen når fellingen er over.
Begynn fra rettsiden og strikk 13 masker, strikk den 14. og den 15. masken sammen. Snu og strikk vrang tilbake 7 masker og strikk den 8. og den 9. masken sammen. Snu.
Strikk 7 masker og så to sammen. Snu og strikk 7 masker vrang og så to masker sammen.
Fortsett slik til du sitter igjen med 8 masker på pinnen. Dette er hælkappen:)

Anonym sa...

Tuuusen tusen takk :)

Tovepia sa...

Hei på deg, må bare fortelle at jeg er innom din side her hver gang jeg skal strikke sokker, flott oppskrift!!!

Anonym sa...

Gjett om jeg skal strikke lubber imorgen??? Denne hælen må jeg prøva...:) Kjempe flott forklart..:)

Anne E Nilsen sa...

Hei hei...leste akkurat ditt innlegg om sokker, utrolig flott tabell, den vil jeg garanter ha bruk for framover for eget bruk---:)

Anonym sa...

hei ka du lære meg å strikke en bukse?

Anonym sa...

Utrolig fin forklaring,jeg har akkurat strikket mit første par sokker. Tusen takk

Strikkeglad sa...

Hei, den tabellen var genial, jeg håper det er ok at jeg har kopiert og laget en jukselapp i filofaxen min, grett å ha med på tur hvis en får akutt nød for å ha noe på pinnene :-)

Mindre sa...

Takk! Hadde glemt hvordan jeg gjorde det...Nå er førte sokk snart ferdig ;-)

Anonym sa...

Hei, en virkelig flott og lett forklart, så er meget enkel å strikke etter, og har strikka flere sokker nå etter denne oppskriften, men strikket nå et par i størrelse 2 år, som jeg da regna med ville passe til mitt barnebarn på 1,5 år, men der tok jeg feil.str 4 år passer fint til et barn på 1,5 år. og str. 8 år, passer fint til en på 6 år. Ellers helt flott oppskrift:-)

Petunia sa...

Denne oppskriften er jo bare veiledende. Det kommer jo an på hvilket garn man bruker, pinnestørrelse og ikke minst hvor fast/løst en strikker. Et godt eksempler er min mor og jeg. Hun strikker mye fastere enn meg og jeg kan trygt bruke et pinnenummer tynnere enn henne for å få samme størrelse/strikkefasthet.
Her er det bare til å prøve seg frem:)

Lillebea sa...

Okey, jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hva jeg skal gjøre. Dette er faktisk den første strikkeoppskrifta jeg noensinne ser på :P

Sitter her med 24 masker på pinnen og aner ikke hva jeg gjør videre. Tror jeg trenger det inn med teskje rett og slett. Leste kommentarene nedover og det var en del der som slet med det samme, uten at jeg ble videre klok på svaret du gav :/

Har som sagt 24 masker på pinnen. "Strikk 15 masker (medregnet den første masken du tok løst av)" - greit, men så "og strikk den 16 og 17 masken vridd rett sammen. Snu arbeidet." - hva da med de siste 7 jeg har igjen på pinnen? Skal ikke de strikker, bare være til "pynt"? Får jo ikke strikket ut pinnen, og jeg har desverre ikke uendelig med pinner tilgjengelig slik at den kan stå igjen så jeg fortsetter videre ;)

Håper du kan hjelpe meg.

Hilsen nybegynner 25 ;)

Petunia sa...

Det blir veldig vanskelig å forklare hvordan du skal gjøre dette siden du ikke har strikket så mye før, men jeg skal forsøke kort å forklare:
De 7 maskene skal ikke bare stå til pynt, men skal ikke røres på denne omgangen. Nå snur du altså arbeidet ogstrikker tilbake gjør det samme i den andre enden før du igjen strikker tilbake der du er nå. Da skal du strikke enda to masker sammen på slutten av pinnen slik at du nå har 6 masker igjen på pinnen i den enden - og så strikker du vrangmasker tilbake og gjør det samme i den andre enden. Til slutt, etter å ha strikket frem og tilbake, vil du ha felt alle de ytterkant maskene og sitte igjen med de midterse 8 maskene. Dette er selve hælkappen. Du skal altså felle 8 masker i hver ende og sitte igjen med 8.
Jeg håper du forstår bedre nå. Hvis ikke tror jeg at du skal spørre noen som du kjenner og som kan strikke om de kan vise deg. Jeg forstår at det er vanskelig å forstå en oppskrift når man skal lese den og ikke har så mye erfaring med det.
Lykke til og spør gjerne igjen :)

Lillebea sa...

Tusen takk for svar, Petunia :)
Skal prøve om jeg forstår det nå. Hvis ikke så får jeg spørre "tanta" mi ;P

Jeg er en reser på å hekle, det så du sikkert. Selvlært, og da er det ekstra gøy når man får skryt :P Har lenge kunnet strikke rett, men først nå jeg kaster meg ut i resten av strikke-verdenen. Å lære meg å strikke sokker er årets nyttårsforsett ;)

Nybegynner sa...

Tusen takk! Jeg har endelig strikket min første sokk:)

Heidi sa...

Å denne siden er fin . Jeg har blitt mormor og da må jeg jo strikke!. Datteren min spurte om jeg kunne strikke sokker osv, men jag har jo aldri fått det til. Men nå har jeg begynt. Jeg klundrer og driver, svetter og banner men nå vil jeg klare dette. Så jeg følger oppskriften din slavisk. Skal se det blir sokker til familien , takket være deg.

Anonym sa...

Hei, jeg sliiiiiter. Skal felle av for tå men trodde jeg skulle strikke en og en pinne ferdig- det ble bare noen lange rare "tarmer". Skal jeEg strikke rundt hele tiden, med alle pinnene, altså ikke strikke meg fedig med en og en.? Dette kan jeg dessverre ikke men vil så gjerne lære.

Anonym sa...

Når du strikker tåen, så strikker du rundt og rundt over alle fire pinnene, men feller i "sidene" - ta på deg sokken slik at hælen er der den skal være og da ser du hva som er innside og utside. Les bruksanvisningen nøye akkurat her for da vil du se hvor mye og ofte du skal felle:)


Petunia

Anonym sa...

Hei Petunia

TUSEN TUSEN TAKK for din velformelerte og lettleste oppskrift på sokker! Bildene du har lagt ut reddet meg under strikkeprosessen, for hodet mitt husket ikke hvordan sokken egentlig så ut mens jeg strikket. Jeg er 48 år og har ikke strikket siden jeg var 11-12 år, og hadde selvfølgelig glemt det meste. Du er kjempeflink! Jeg strikket sokker i naturgarn-ull med pinne 5 i størrelse 4 år. Da ble sokkene damestørrelse ca 37-38, og var veldig gode og varme. Dersom du har en strikkeoppskrift på votter - så legg den gjerne ut med bilder og forklaring. Takk for at du har tålmodighet til å legge ut linje for linje i sokkeoppskiften - jeg fulgte den ord for ord - og strikket et par supre sokker på en kveld. Hilsen Stina Rose fra Kristiansand

Anonym sa...

takk for den enkle og oppskriften endelig så fikk jeg til hælen har prøvd i flere år min mamma prøvde å lære meg men hun klarte det ikke...takk en gang til.

nina sa...

jeg far det ikke helt til jeg, garnet mitt er helt annerledes sa jeg har 40 masker som jeg startet med og det glir fint pa meg, men na vet jeg ikke hva slags maske antall jeg skla bruke pa helen..........
jeg har delt sokken og strikket 20 masker pa en pinne sann fram og tilbake sann ca 5/6cm men na vet jeg ikke hav jeg gjor videre, kan du pleaseeeeeee hjelpe meg

mailen min er: ninajeanette2@hotmail.com

Tove sa...

Hei Petunia! Då er eg i gang med å strikke sokkar til 5-åringen min! Fyrst stod eg fast og skjønte ikkje heilt dette med felling av hæl får å lage hælkappe. Klarte ikkje å tenkje ut forholdstala for fellinga. I oppskrifta di strikkar du damestørrelse så eg fekk ikkje til å tenkje ut kor mykje eg skulle felle når eg strikka str 6 år. Men så såg eg ei forklaring du hadde lagt ut for den str., og så kom eg meg vidare!

No er eg ferdig med hælkappa og skal til på resten - og så står eg bom fast igjen..... Har skjønt at eg skal plukke opp 6+3 maskar, men skal dei inn på ein ny pinne, eller skal eg bruke pinnen med dei seks maskane på enden av hælkappa? Skal eg plukke opp på begge sider samtidig?

Huff, dette var kanskje litt klønete forklart....

Heilt til slutt vil eg berre takke for ei at du har teke deg tid til å legge ut ei så flott og enkel oppskrift!

ToveHD

Anonym sa...

Ååå, får det ikke til! Hvordan strikker man vridd rett sammen? Og når man er på vrangsida, hvordan stikkes de to maskene sammen da? Blir feil hos meg, blir bare klumpete.

Anonym sa...

Heisann! Jeg ble glad da jeg fant oppskriften din på nett, for hvordan jeg strikken sokker. Det har jeg nemlig ikke gjort på mange år. Jeg strikken sokker i står 4 år. Jeg har kommet frem til delen der 6 masker er fordelt på 3 pinner. Men jeg står fast i hvordan jeg skal strikke videre, altså hvordan hælfellingen skal foregå. Jeg har lest oppskrifen flere ganger og prøvd meg litt frem, men jeg får det ikke helt til. Kunne du forklart litt nærmere?

Hilsen strikkelise

Anne-Maren sa...

Super oppskrift! Eg er nettopp ferdig med min fyrste sokk :) Takk for kjempefin forklaring!

Anne-Maren sa...

Super oppskrift! Eg er nett ferdig med min fyrste sokk :D :D Takk for kjempebra forklaring!

Anonym sa...

Hei ;-)

Jeg har hatt en liten drøm om å lære meg å strikke ullsokker i mange år. Prøvde din oppskrift og fikk det til etter andre forsøk. Takker for en flott oppskrift og måletabell ;-)

Mvh Renate.

Anonym sa...

Endelig klarer jeg å strikke sokker. :))Jeg er laaangt fra noe håndarbeids-dame men lysten til å strikke sokker kom da jeg ble bestemor for noen år tilbake,men så var det denne hersens hælen..For to dager side tok jeg mot til meg å fant fram garn og pinner, deretter googlet jeg "hvordan strikke sokker" og vips der var oppskrifta di. Jeg satte meg ned med dødsforangst i blikket og leste trinn for trinn og dermed gikk dagen inn i historien for min del:) Jeg klaaarte det!!! Driver nå på min fjerde sokk og alt husarbeid må bare vente,gubben får være glad han får middag. Tusen takk for ei kjempebra forklaring:)

Erika Molin sa...

Hei..Kan du skrive beskrivelse på hælen på stl 4 år, får det ikke til.

/Erika

Erika Molin sa...

Hei..Kan du skrive beskrivelse på hælen på stl 4 år, får det ikke til.

/Erika

Petunia sa...

Erika;
Hælen på 4 år strikkes slik:
Du la opp 32 masker og strikket ca 30 omganger bråt.
Strikk hælen over 16 av maskene (du strikker frem og tilbake over 2 pinner, pinne 1 og pinne 2 og lar pinne 3 og 4 stå urørt). Pinne 1 og pinne to setter du over på en pinne og strikker frem og tilbake over dem 12 omganger. Husk at på retten strikker du rett og tilbake strikker du vrang.
Etter disse 16 omgangene begynner du på fellingen til hælen. Du skal til slutt sitte igjen med de 6 midterste maskene og felle de 5 ytterste på hver siden slik:
Begynn på rettsiden og strikk rett 10 masker. Strikk 2 masker sammen. Snu arbeidet (det skal være 4 masker igjen som du ikke strikker på venstre side når du snur arbeidet.)
X Strikk tilbake vrang (ikke tell første masken) 4 masker – strikk 2 sammen. Snu
Strikk 4 masker rett (ikke tell den første masken – den tar du løst av) Strikk 2 sammen. Snu. x
Gjenta fra X til X til du sitter igjen med 6 masker igjen på pinnen.
Så strikker du fra rettsiden 6 masker. Langs den lange kanten på det stykket du nettopp har strikket, tar du opp 8 masker. Strikk pinne 3 rettstrikk. Fortsett på pinne 4 rettstrikk. Ta opp 8 masker langs siden og du ert tilbake til pinne 1. Strikk en omgang rett over alle pinnene. Så skal du felle i maske i slutten av pinne 1 (strikke den tredje siste og nest siste maske sammen) 3 ganger med en omgang rettstrikk i mellom – Altså du gjøre dette på annenhver pinne 3 ganger. På samme omgang som du strikker sammen to masker på pinne 1 skal du også gjøre dette på pinne 4, men her gjør du det i begynnelsen av pinnen innefor den første masken – altså maske 2 og 3 sammen. Til slutt når du har gjort alle disse sammenstrikkingene av maskene 3 ganger x 2 masker, skal du sitte igjen med 8 masker på hver pinne = 32 masker som du startet med. Nå strikker du så lang du vil sokken skal være før du begynner å felle for tå ca 25 omganger. Lykke til 

Anonym sa...

Hallo! Har akkurat strikket min første lest, takket være deg! Nå skal jeg starte på den andre :) Ha en god helg!

Fride sa...

Super oppskrift! Aldri prøvd på sokker engang fordi jeg synes oppskriftene ser så innviklede ut - men dette gikk jo supert! :) Strikker nok en del fastere enn deg da, la opp til 4åringen min, men så fort at det ble mer passelig til tuppa på 16 mnd :P

Anonym sa...

Når jeg strikker har jeg 44 masker. MEd andre ord har jeg bare 22 masker når jeg skal lage hæl. Det jeg lurer på er hvor mange masker jeg da skal strikker når det i din oppskrift står strikk 7 og så 8 og 9 sammen?

Anonym sa...

Hei. Takk for en lett oppskrift på sokker. Jeg har strikket min første - ever - og er nå begynt med nr 2. Kan du strikke luer også?? Jeg trenger seriøst en like lett lueoppskrift. Anita

Anonym sa...

prøver meg på denne sokke oppskriften, den ser super ut, meen jeg står litt fast, "Nå har du altså 24 masker på pinnene som skal bli til selve hælen. Disse 24 maskene skal nå deles på tre. Vi skal kun sitte igjen med de 8 midterste når vi er ferdig med selve hælkappen og de 8 maskene på hver side, skal felles som følger.." skal jeg putte de 24 maskene på 3 pinner?? jeg har gjort det nå, men skjønner ikke hvordan jeg skal strikke videre?? =/

Anonym sa...

Heia Petunia :)
Tusen takk for en fantastisk flott oppskrift :)
Har lenge hatt lyst å strikke raggsokker men har alltid trudd det var så vanskelig. Men nå...:)
Endelig fant eg denne enkle forklart oppskriften... Og eg er snart ferdig med sokk nr 2 på bare noen dager.
Og flere blir det :)
Litt gøy å prøve noe nytt og få det til. Litt små lei av å strikke "prinsesse skjørt :)
Stor klem fra Maya :)

Anonym sa...

Flott oppskift, det finnes ikke vist på film hvordan denne hælen stikkes?

Anonym sa...

Tusen takk for dette "kurset" !! Nå har jeg lært det! Tusen takk :) :)

Kari-Mette sa...

Du har lært meg å strikke sokker i dag. Tusen takk!!!!!!!!

Marianne B sa...

ENDELIG!!!! Takk for hjelpen til å huske hælen. Har ikke strikka i 20 år så den var gått i glemmeboka... Men nå skal det bli strømper til kaill og unga. Hilsen trønder bosatt i Danmark
:-)

Anonym sa...

Takk for hjelpen til å huske hælen. Har ikke strikka i 20 år så nå blir det lugga på kaill og unga.
Hilsen trønder i Danmark
:-)
Marianne B

♥ Kari ♥ sa...

Tusen takk for en utrolig flott steg for steg oppskrift :) Nå har jeg strikket 3 par sokker, (har aldri strikket før) og er kjempefornøyd! Ha en fin dag! Og takk igjen!

♥ Kari ♥ sa...

Hei! Nå har jeg strikket 3 par sokker (har aldri strikket før) etter den flotte oppskriften din! Tusen takk for at du delte denne! Ha en kjempefin dag :)

Anonym sa...

Wooohooo - jeg kan strikke sokker takket være deg! Tuuusen takk! :)

Hilsen strikkeamatøren

Helen sa...

Googlet også etter enkel oppskrift på sokker, og kom til deg !

Lest nå gjennom hele oppskriften og finner den lett forståelig !

Tusen takk som deler :)

Den skal må prøves ut

Marion Tysnes sa...

Tusen takk for oppskriften på sokker.... Jeg har nettopp fullført min aller første sokk, og jeg er så stolt at jeg nesten gråter :)

Flott forklaring, bildene gjør alt veldig enkelt. Nå skal jeg strikke mitt første par - den første sokken skal rammes inn og henges på arbeidsrommet mitt!

Hilsen Marion

Marion Tysnes sa...

Tusen takk for oppskriften på sokker.... Jeg har nettopp fullført min aller første sokk, og jeg er så stolt at jeg nesten gråter :)

Flott forklaring, bildene gjør alt veldig enkelt. Nå skal jeg strikke mitt første par - den første sokken skal rammes inn og henges på arbeidsrommet mitt!

Hilsen Marion

Cristina pedersen sa...

du har sikkert hørt det før, men fy flate å dyktig hjelper du er :-D
Du tar deg tid til alle oss som trenger gode råd og hjelp.
Tusen hjertelig takk for en kjempeoppskrift. Nå skal jeg klare dette jeg også ;-)

Marianne Roland Sørensen sa...

Endelig!!! Er så glad for at jeg fant denne. Jeg har aldri klart å strikke en pen hel. Du er superflink til å forklare. Nå kan jeg strikke masse sokker til jul.
Tusen takk for at du deler. :)

Marianne Roland Sørensen sa...

Endelig!!! Er så glad for at jeg fant denne. Jeg har aldri klart å strikke en pen hel. Du er superflink til å forklare. Nå kan jeg strikke masse sokker til jul.
Tusen takk for at du deler. :)

idashistorie sa...

Denne oppskriften er super! Du er kjempeflink til å forklare. Derfor lurte jeg på om du også kunne tenkt deg å lage en tilsvarende en for votter? :)

Kristine sa...

Hei!

Tenkte bare jeg skulle si tusen takk for hjelpen, denne oppskriften var kjempe lett å følge, og det gikk super fint å strikke sokker!

Har også linket til deg i bloggen min, ettersom jeg brukte din oppskrift på et par sokker jeg snakket om der :)

Ha en fin dag, og igjen, takk for hjelpen!

- Kristine

Majorun sa...

Denne oppskriften tror jeg jammen jeg skal prøve. Takk for inspirasjon! Majoren

Tone sa...

Hei og tusen takk for at du deler oppskriften med oss andre. Jeg har strikket mye i mange år, men aldri prøvd meg på raggsokk. Nå er jeg stolt over å ha strikket min første sokk med hæl med god hjelp av deg og den flotte beskrivelsen din:) tusen takk. Ønsker deg en god jul:) mvh Tone

Tove Beate Ellingsen sa...

Tusen takk for en fantastisk flott forklaring, nå klarer selv jeg å strikke sokker! :)
Godt nytt strikkeår :)