tirsdag 26. januar 2010

Vi går for rekord!!

2010 2 Det har vært mye vær på bloggen min den siste tiden, men det er ikke så rart. Vinteren har virkelig satt sitt preg på Bergen. Jeg skrev i forrige innlegg at nå ville jeg ha regn, men så fikk jeg noen værfakta tilsendt fra Meterologisk institutt….

Ikke siden 1994 har vi hatt så mange dager sammenhengende med snø. Vi har per dags dato hatt snø liggende i 39 dager. I 1994 var rekorden på 41 dager. Men det var i 1986 at vi virkelig fikk merke Kong Vinter. Da var byen hvitkledd fra 21. desember til og med 20. februar 1987. Det var i hele 62 dager.

2010 5 Og selv om jeg ikke er så glad for at alt dette hvite som daler ned fra himmelen,  mener jeg at når vi likevel er pint i nesten 40 dager, så kan vi jo få noe igjen ved å sette ny rekord?? En vinter for historiebøkene? 2010 6 Da ville vi den 19. februar, etter 63 dager med snø og kulde, kunne heise flagget og feire våren! Det ville bli den vinteren man kunne fortelle barnebarn og oldebarn om…1986 collage 1986 collage. Dette våknet vi til søndag 21. desember det året. Og vi fikk “nyte” det helt til 20. februar 1987

Jeg kan huske at det snødde mye da i 1986. Vi våknet til en nedsnødd verden og det var nok hell i uhell at det var på en søndag. Vi hadde firehjulstrekker, så det var bare vi og naboen som var ute og kjørte den dagen!

Men at vi hadde så mange dager med snø i 1994, kan jeg ikke huske. Jeg var vel opptatt med andre ting… som å sitte inne og se på OL på Lillehammer.

1994 Collage

1994 collage. Hadde det ikke vært for disse gamle bildene som bevis så kunne vi godt ha hatt en snøfattig vinter dette året…

2010 7

Så nå stålsetter jeg meg! Tar frem enda mer ullundertøy, votter og tykke sokker og går for 24 nye dager med snø… Det er meldt regn i morgen, men så skal det bli kaldere igjen… Jeg tror vi klarer det.

Og om innspurten skulle bli for hard, så er det alltid et OL i sikte…

28 kommentarer:

GAWO sa...

Se der ja. Det var andre toner. Nå liker jeg meg på bloggen din. Artig og se de gamle bildene. Jeg klarer ikke å skille ut de vintrene det var mye snø, så en oppfrisking fra deg var kjærkommen.
Rekord går vi for. !! Tjuhu :-)

Dagrun sa...

Heia snøen ja! Her regner det, men nå ser jeg de melder en halv meter snø imorgen (!) så ja... nei, kven kveit.

Flotte collager du har laget også da, de kledde de "rammene" eller hva det heter det du har laget rundt dem. Kjempefine var de.

Thorunn sa...

Flotte vinterbilder, både "gamle" og nye!
Bodd selv i Bergensområdet i 1994, og hadde helt glemt hvor mye snø det var den vinteren!

Tovepia sa...

Ja, når det er så galt, så hadde det vært greit med en rekord:D
Flotte bilder, det gir denne vinteren oss ihvertfall!
Her er det varme grader enn så lenge, men til helga blir det kaldt igjen..
Men vi går mot vår...klem;)

kari - carpe diem sa...

Hallo, du! Nå har jeg ikke vært inne her siden...uff, lenge siden (smekk på lanken...)
Her ute i havet har det regnet og snødd om hverandre de to siste dagene, og nå venter vi på en liten storm...forhåpentligvis går den forbi oss, for det var vel trønderne og nordlendingene som skulle få den værste.
Jeg fant en sokke-strikke-oppskrift her...kanskje jeg burde prøve? Jeg antar nemlig at jeg er den eneste fagutdannete aktivitøren i landet som ikke kan å strikke...

Anne sa...

Jøssesen å min for et megainnlegg!! dette må du da vel ha brukt halve dagen på kjære venn.

Å ja, arti for oss å se ja, ikke minst deg med krøller, he he de gode -80 åra der permanenten sto høyt i kurs. Utvikling har skjedd sier nå jeg, og bra er vel det, for jammen ser en da de som henger litt igjen i den tiden også.

Vinter ja, flott ja?? selv om regnet fant veien hit i går, da datt haka litt ned desverre...

Anneklem

Tofo sa...

Nydelige vinterbilder! Er ikke helt sikker på om jeg ønsker meg noen ny rekord...
Husker godt at det var mye snø i -86/87. Da flyttet vi, og fikk ikke sett hagen vår før våren kom ;-)
Artig med mimrebildene;-)

Torilpia sa...

Det var jo en sporty måte å takle kulden og vinteren på :o)

Vi får tro dere får ny rekord i år da .. :o)

Ha en flott tirsdagskveld - klem!

TurboLotte sa...

Så vittig!! Ja det er ikke så ofte vi har så mye snø her her heller. I hvertfall ikke så lenge og stabilt.

Flotte bilder.

Mokomoko sa...

Moro å se igjen de bildene.

Matpakkemamma sa...

Vær og uvær er fascinerende. Og minner om hvor lite vi egentlig råder over!

Her blåser Ask utenfor rutene, og det knaker i veggen. Godt å sitte inne og lese blogger...

Merete sa...

Enig med deg - vi går for rekord! Selvom det NESTEN regner:o)
Merete

Wenche`s Sysler sa...

Det jo helt omsnudd!
Ka skjer?Vi i Nord Norge har visst den mest snøfattige vinteren på mange år(?)
MERKSNODIG!

PS:Flotte bilder!!

Margareth and Damien sa...

Flotte bilder!!
Som sørlandsjente er jeg ikke så bortskjemt med lange vintrer med masse snø! Men etter at jeg flyttet til Vestfold har jeg fått igjen for de årene som vi ikke hadde snø i sør! Ville helst hatt en halv meter med snø med en gang, så kan det bli liggende til midten av februar før det begynner å smelte (og ikke komme i røkk og napp slik at en til stadighet må ut å måke snø.... hehehe)
Vinteren er en kjempe fin årstid når det er litt kaldt og sol ute! Fantastisk natur har vi i Norge!!!!

Anki sa...

Herlig dokumentasjon!
Det er viktig med rekorder. Følger deg gjerne på en skitur.

Elisabeth sa...

Guri, for et artig innlegg. Kjekt å dykke ned i fotoarkivet fra gamledager.
Blitt mildvær her nå, så brøytemannskap er i ferd med å rydde bort tung gammel snø og skrape veiene. Blir vel tendenser til oversvømmelse når snøen smelter..:-s

Mitt hvite hus sa...

Dette likte jeg.. hadde en diskusjon i heimen i går om når siste gangen snøen hadde lugget så lenge...
begge tapte..

Nydelige collgae fra "gamle" dager da..


Nå regner det og i morgen skal det snø igjen..

ha en fin dag.:
klem Kerstin

Camilla :) sa...

Så rart å sitte å lese om snøen deres :) Her har vi hatt utrolig lite snø så langt, i fjor på denne tiden hadde vi 2 meter snø på baksiden av huset... Vi kom ikke ut døra, snøen lå fra plena og helt opp til takrenna...
I år har det vært veldig lite, men i natt har vi fått ca 20 cm mer, så det er vel nå vinteren starter for fullt her :) Kanskje får vi åpnet skibakkene snart?? ;)

Sommertid sa...

Selv om du og jeg ikke er "vintermennesker" så var det moro å se tilbake på gamle mimrebilder. Flotte collage du har laget av 86 og 94. Her idag så er det på vei til plussgrader som så igjen skal til minus har jeg fått med meg...så her blir det herlig og glatt. Fram med broddene sier jeg..for jeg vil ikke ha noe brukket * bank i bordet*

Men om det blir rekord i år med snø i Bergensområdet..ja det får vi nå se da...når datoen er gått.
Go onsdag :)

naturglede sa...

Jepp, lykke til mot rekord. Etterpå ser vi tilbake og sier, det var vinteren sin det. Her henger tåka over kram snø idag, men jeg vil ikke at det smelter. Det blir jo så glatt, og det er som du sier, spådd kulde igjen i morgen. Bedre med vinterveier ei stund til da. Ønsker deg en flotters dag. Snart kommer våren, og gjett om vi kommer til å sette pris på den da:)

AnnaKK sa...

Vilka härliga vinterbilder!!! :-)

9na sa...

Jepp, det er riktig innstilling det. Gå for olympisk rekord.

Rune (Bildebloggen) sa...

Artig å se tilbakeblikk, og ikke minst den flotte vinteren dere har, det er etter hva jeg leste ikke hverdagskost dette, så nyt "rekordforsøket" og dokumenter det fortsatt like fint som du har gjort her :)

Elisabeth Augusta sa...

"Always look on the bright sides of life..."

Hilde S. sa...

Eg kan ikkje huske sist me hadde snø liggande så lenge som me har hatt nå.
Snøen kom 19 desember 2009, og fortsatt er det masse igjen.
Einaste som er litt dumt er at det kom regn i går og fraus på til natta, og nå er det livsfarleg å gå ute.
Knallflotte bilete fra litt tilbake i tid:))
Er ikkje heilt sikker på om eg vil ha snø til langt uti februar, men stå på du:)))

farmor sa...

Hei Petunia. Fant deg i kveld og ser at dere nok ikke har en helt vanlig vinter i Bergen i år, har nok vært kald på tærne, ja. Du har en kjempekoselig blogg med mye spennende stoff. Vil titte inn til deg flere ganger. Ha en fin helg.

Ida sa...

Optimistisk vri,
og flotte tilbakeblikk.
Me like! :)

Nydelige vinterbilder!

Miriam Elisabeth sa...

Mange kjempeflotte bilder! Nydelig!