torsdag 4. februar 2010

ABC i ord og bilder # T

ABC runde 2 logo Da var januar over dere og vi har tatt fatt på februar. Forrige måned gikk unna så det suste og det gjør visst denne runden med ABC i ord og bilder også!!

Ingen stor overraskelse hva jeg skal ha på T. Jeg sa det vel nesten i forrige ukes ABC innlegg.

 

T Min T står for Todd – den andre katten vår. Hvordan han kom til oss, kan du lese i S- innlegget mitt. Todd er oppkalt etter en figur i Disneyfilmen ”To gode venner” som handler om reven Todd og hunden Copper. Og når dere ser bilder av han, så forstår dere nok hvorfor. Han er rød som en solnedgang i august!!Todd 8 Todd er mitt hjertebarn! Helt fra han krøp opp i fanget mitt, ålte seg inn i ermet på genseren min og sovnet der første kvelden hos oss, har vi nesten vært uatskillelige. At jeg sitter meg ned i sofaen, er for han ensbetydende med at det er kosetid. Han hater PCen, strikketøy og alt som kan ta oppmerksomheten bort fra det å bli klappet. Jeg setter ikke alltid like stor pris på dette dessverre, for Todd er en ”kysser” Når man minst venter det, så får man et kyss midt på truten..

Todd er den fødte innekatt! Han hater å være ute nå på vinterstid! Hvis han må ut i nødvendig ærend, så går det bare et par minutter før han banker på døren og skal inn igjen. Og det er akkurat det han gjør, ”banker på”.. Han står på to ben og bruker ene forlabben til å skrape på vinduet eller altandøren for å få vår oppmerksomhet. Og jeg kan love deg at vi kommer fort! Hvis han er litt fuktig på labben, så høres det ut som om noen gnikker med isopor på ruten..Todd collage

På bildene kan dere se fra venstre: Tankefulle Todd, Todd ute i hagen, Todd og meg i sofaen der jeg tror det er rett før jeg får et kyss, Todd og Luke, Todd og Jølle koser seg i den nye hundesengen, rottefanger Todd ( men bare om sommeren!) og Todd med Løveklipp!!

Jeg tror det kan være like greit at han ikke er så glad i utelivet fordi pelsen hans tåler dårlig å bli våt. Da tover den seg og han får store svære klumper som det er nesten umulig å klippe bort. En tur til dyreklinikken er da løsningen og det eneste han får beholde etter et slik besøk, er løvemanken og ekornhalen… Ja, klippen heter visst ”Løveklipp” også! Ikke det at Todd føler seg som en løve etterpå. Første gangen vi klippet han, nektet han å gå ut på tre dager og han lå stort sett for seg selv og furtet. Den fjerde dagen tok han mot til seg og ble med meg bort til postkassene.

Todd en god musejeger. Jeg tror aldri jeg har sett han ta en fugl. Han er nok litt for tung og har litt for dårlig spenst til det. Han er ingen klatrer  heller og jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har måtte redde han ned fra trær i nabolaget. Han vil jo bare være like smidig som Silver..

Men selv om han ikke akkurat er den store fan av friluftslivet, så er han rimelig rastløs for tiden. Vi er på den syvende uken med snø og det kan jo tære på humøret til alle og enhver. Akkurat nå går han bare for mr. Grumpy!shit happens

For flere innlegg på bokstaven T, besøk ABC bloggen!

56 kommentarer:

JULIE K sa...

Næmen sååååå søt da. Herlig er dem når de er klipt : )

sissels sa...

Kosellig å lese om Todd. Han er nå en fin katt også da, kjenner at nå får jeg enda mer lyst på ei katt - ja vi får se.
Ser for meg Todd der han ligger og furter når han fikk løveklippen - stakker.

mormonsen sa...

Så herlig du skriver om folk og dyr i familien. En kjempeflott T, og Todd ser ut til å være en skikkelig sjarmør, kanskje med et lite unntak når han må stille i bare undertøyet. hehe. skjønner godt at han furtet! :)

9na sa...

Fantastisk innlegg Petunia...! Vakre ord og bilder om en vakker katte-gutt!

Elisabeth sa...

Den fødte sjarmør dette. Koselig å lese om dyrefamilien din. Har sett den filmen du snakker om ilag med ungene flere ganger. Koselig film!

Kjempeflott T

Madame sa...

Åh, jeg smelter helt, Petunia, vi elsker katte her hos os og har har to, Miss Mis og Sofus - sikke dejlige billeder du har taget af Todd;-)

Mia Folkmann sa...

Hvor er han dejlig, Petunia. Jeg kan godt forstå, at du er glad for ham... :-) Puskis har det på samme måde med PC'en - den er bare i vejen!!!

Sommertid sa...

Todd er skjønn ! og jeg forstår han veldig godt at han furter når noen ødelegger pelsen. Du hadde vel ikke likt å gå "skamklipt" du heller...he he ..men han er da en finurlig katt.."banke" på ruta når han vil inn..og en typisk innekatt..
Som jeg har nevnt før så er dine kjæledyr veldig heldige som har kommet til dere..for der har de det veldig bra. Så "kyssene" får du bare ta imot med takk...jaja..sånn sier han vel at du e den beste Petunia :)

Go helg :)

karna sa...

For et vidunderlig innlegg, får nesten følelsen av å ville ha katten. Men alle katter har jo sin egen stil, apropos snø/kulde så er det bare en av kattene som kommer inn nå. Hun tar plassen en meter foran peisen. De andre bor i høyet.

Maria sa...

Vilken underbar kissekatt du har!
Underbara bilder, collaget superfint!
Trevlig helg!

TurboLotte sa...

ÅÅÅh han lignet veldig på min Georg
Stakkars.. klippet til skinnet!! Skjønner godt at han ikke synes det var noe stas.

Marit Johanne sa...

Så koselig innlegg og nydelig katt!

Malys krok sa...

Åja, skulle bare mangle at ikke Todd skulle få bli med her han og, så fin som han er! Så virkelig litt løveaktig ut etter den klippen. Flott katt! -Margit-

Turid sa...

Å får bare så lyst på en slik katt med stor pels når jeg leser dette flotte innlegget. Nydelig.

Nikoline sa...

Herlighet for ein flott katt! Og eit veldig koseleg innlegg å lesa...!
Kjenner eg savnar vår Salomon-pus når eg les meg nedover hjå deg. Vår Salomon var som din Todd på veldig mange områder (og han måtte bærast ut hvis me skulle få han utfor døra!) Han var ein heilt sjokoladebrun Burmesar og kunne stilt opp mot Todd i ein skjønnheitskonkurranse *kremt* "Han skryte tå seg sjølv han som ikkje har bygda å lita på"...
God helg til deg og dine firbeinte:0)

Hobbygåsa sa...

Han er jo så nydelig, ja selv med løveklippen :-) Gøy å høre hvor navnet kommer fra - den filmen er jo bare herlig. Husker første gangen den forrige hunden min fikk på tispetruse under løpetiden - hun var så flau at hun gjemte seg under et skap og ble der i mange timer. Stakkars, ja de har nok enn viss peil på hvordan de tar seg ut :-) Og det hjelper vel ikke på saken at man av og til ikke klarer å skjule latteren :-) Ha en fin helg Petunia! Og vet du - eneste måten å overleve vinteren på er å ignorere den.

qehenne sa...

Skal si Todd er en nydelig rød branne. Vi har hatt mange rød katter opp igjennom. Og jeg har en forkjærlighet for akkurat den rødfargen som Todd har. Katter har personlighet, og det beskriver du til fulle her. En god helg!

TorAa sa...

Vis meg en katt hvor som helt i verden, så bare begynner jeg å konversere.

Todd er virkelig en nydelig katt.
Det sier jeg ikke for å være høflig, men fordi jeg mener det.
Han har tydeligvis det samme forhold til sne og kulde som våre to:
Ute om sommeren, men når det nærmer seg null-punktet, da er det bedre å ligge på badegolvet med el-kabler i vinterboligen.

jeg smiler litt i skjegget når du skriver om Todd og klatreegenskapene. Det er jo som tatt ut av gamle Donald-blader, der brannvesenet kom for å hente kattene ned fra trær.
Våre er klatreeksperter. Går med hode ned fra gamle telefonstolper.
Men, de er jo Manx-katter.

De tre som ble født 1. desember er veldig nysgjerrig på å løpe ut til verandaen, men der er mye sne, så vi slipper ikke disse tassen ut.
En av de tre har skaffet nytt hjem til (til søster Marta), men overlevering skjer først i måndesskifte.De to andre, er ikke annonsert ennå - men vi har bestemt at de skal bo i sammen.

I min forrige post, under dette ABC-innlegg kan du se alle tre.

PS. Det blir utrolig mye sand å bære ut. Heldigvis komme sanden levert på døra.

Ha en fin helg

christina sa...

Katter är underbara och din Todd är inget undantag!! Härliga bilder!!

Synnøve. sa...

For en herlig katteherre.
Så flott röd og den pelsen.
Skulle gjerne tatt en kyss av ham. Slike katter er så specielle.

Håper han blir hos dere lenge, lenge...
Klems.
Synnöve.

BirtH sa...

Det var ei fin historie! :-D Takk!
Jeg tror at jeg også ville ha sturet hvis jeg hadde fått løveklipp ... ;-)

Anette sa...

Så eländig han ser ut när han är klippt! Stackarn........jag förstår att det kan vara nödvändigt ibland.
En fin katt även han! /Anette

Mona sa...

Åhhhhhh!!! Så fin han är! Men jag förstår att han inte ville gå ut efter att ha blivit klippt så nesligt. Han blev ju berövad sin stolthet och sin manlighet. Pussa honom på nosen från mig!

Living next to me sa...

hei Todd var en vakker katt , vi har også en katt som ikke tåler fuktig luft , men han holder seg inne i ukesvis . Flotte katter begge 2. ;O)

Lotta sa...

Vilken skön katt särskilt när han är nerklippt.
Jag tror han skämdes lite när han blev av med sin fina päls.
Det ligger många timmar med kam och borste om man skall vara tovfri.
jag vet för jag har haft Old English Sheepdog.
Härliga bilder.
Kramizzzzzz/ Lotta

linsky sa...

Åå, så nydelig han er!

Miia sa...

Åhhh....vilka härliga bilder på din katt! :)
Ha de gött!

organic-lizzi sa...

Han er bare nyyyydelig ja:-))
Har kost meg,ledd...smilt... Du beskriver det så det kjennes helt hit...
Jeg har blitt ekspert i å ikke lage plass på fanget når jeg skal strikke..Da legger de seg oppå stolryggen og gnikker seg inntil meg istedet..
Hvem er ikke lei av vinteren ja!!! Behøver ikke være katt for det...
Superduperdeilig dag & Stooor klem Randi

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

For en deilig pus, og for en herlig personlighet han virker å ha. Du skriver så flott om dyrene deres, jeg får lyst på hund eller katt hver gang du har hatt et dyreinnlegg:o) Fin fredag til deg!

Donald sa...

Selv takk fordi du bruker tid på skønne bilder og gode fortellinger. Jeg ble student det året du ble føtt, jeg er dansk og vet at mine forsøk på at skrive litt mere norsk stavning er mere danske end norske. Men det er morsomt (greit?) for sån som meg.

Nye ord i dagens innleg:
krøp opp i fanget mitt (beina, skød)
genseren min ... en art trøye
isopor (plastmateriale)
Så på den måten lærer man lite mer.

---

Jeg trodde først at du hadde lavet en foto montage af en hund med Todd's hoved på. Var de kun fordi den hadde blitt våt?

Maria sa...

Verkar vara en härlig katt den där Todd. Lite som katten Gustaf(:

Rimkogeren sa...

Hvordan er det nu, det står i bibelen: "Herren se i nåde til det klippede får!" eller er det den klippede kat?

Spiderdama sa...

Flotte bilder og koselig innlegg til T!:-)

Torilpia sa...

Hihi .. artig det siste bildet av Todd :o) Artig innlegg :o)

Høres litt ut som min katt - skjønt min er heldigvis ikke langhåret .. også er det ei hukatt. Men ellers er hun temmelig rastløs nå .. går ikke ut for å gå på do engang. Har fortsatt kattedoen stående - da vi bruker å ha katten med når vi reiser bort i helger/ferier. Men doen er omtrent ikke i bruk i sommerhalvåret. Ble gjenoppdaget etter noen dager med kulde .. og snø .. :o)

Du/dere får ha en kjempefin helg - klemmer!

Kvasthilda sa...

Himmelska tider vilken snygging! Du har två vackra katter :-)) Jag älskar färgen på Todd! Lejonklippning. Hahahahaha! Härliga foton, Petunia!

naturglede sa...

Helt perfekt for T. Nusselig katt da. God helg!

Tro Håb og Kærlighed sa...

Åh stakkels mis - hvor er det synd, at I er nødt til at klippe ham - men sådan er det jo. Han er meget fin, røde katte er noget ganske særligt. Vi havde en rød kat, som hed Aslan engang.

Mia sa...

Vilken härlig katt och han ser ju riktigt tuff ut nyklippt, kanske en liten trendsättare ?

Marita sa...

Han er en vakker fyr. Artig historie. Vi hadde skogkatt før og hadde de samme problemene med toving av pels, men vurderte aldri løveklipp gitt.

Henny sa...

Hvor er han herlig! Jeg har jo også en rød kat, og han kan faktisk også banke på, når han vil ind.

Lappedamen sa...

Todd er bare herlig, ser ut som en skikkelig kosepus. Men jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg ser ham med løveklipp!

Irene sa...

Herlig innlegg! Gjett om jeg gliste av Todd med "løveklippen"? Jeg kan bare tenke meg hvordan jeg ville ha reagert om noen ga meg en sånn klipp! Skjønner godt at han furtet, hehe ....

sologbolig sa...

Nydelige bilder av katten din. Ha ei god helg.

Beep sa...

Oh, vilka fina bilder! Tror jag, att Todd är ett dina hjärtebarn. Todd är en spännande posör och verkligen kan verkligen "hänga ut"!
Sett många andra vackra bilder från dina bloggar. Gott!
Tack, för kommentaren och ha en riktigt bra lördag och söndag!

Birgitta Beep

Evami sa...

Nydelige Todd:) Så fantastisk vakker farge på ham, og så heldig du er som var en slik god kompis:!) Riltig god helg til deg:)

Strikkebesta sa...

Det har vore koseleg å lese innlegga om dei to kattane de har:) Todd er vakker! Naboen vår hadde ein som likna i farge, men han hadde sin spesielle personlegdom som vi hadde gleda av å studere. Desverre lever ikkje den katten lenger..

G-E-O sa...

Vilken fantastiskt vacker katt. I love it. Själv har jag fyra hundar, tre Border collie och en Kooikerhondje plus två andra Kooikerhundje ute på foder.

drengen sa...

Todd er en slik katt jeg kunne tenkt meg, en som vil ligge i armkroken. Men han ville fått konkurranse av Aiko, jeg har aldri hatt en hund som er så "kosete"!
Fortsatt god helg!

Ellen sa...

Jeg er fortsatt lite like glad i katter... men dine ser da merkelig fine og søte ut. Og kosete, ikke minst.. Hmm.. kanskje liker jeg katter likevel..

God helg!

Ladyinblue sa...

En riktig sötnos Du har.Jättefina bilder. Jag gillar katter väldigt mycket,vi hade katt när jag var barn och även som vuxen. Numera har vi ingen men det finns gott om dem runt där vi bor.
Ett försök till översättning från google translate:
En ekte sweetie Du har.Jättefina bilder. Jeg liker katter veldig mye, vi hadde katt da jeg var barn og til og med som voksen. I dag har vi ikke, men det er nok av dem rundt der vi bor.
Tack för kommentaren/
Ulla

Gunsside sa...

Koselig innlegg om Todd, bilder og teksten din.

Endelig fikk jeg timet inn Tbidrag, Hjembyen Tønsberg ;)

Frk.Badegakk sa...

Åh, han er jo så deilig!!!!
Vi hilste på to puser ute på langtur i Lillesand i går. En pus som var ivrig opptatt med å lage snømann. "Koooose snøen, koooose snøen" og en kar som hadde søkt tilflukt utenfor polet for der var det bart. Antakeligvis fordi eierne var ute av huset en tur og han måtte være ute. Når vi kom nært nok til at han ikke måtte uti snøen for å nå oss var det rett oppi fanget og koooooose!

=D
Herlige puser. Det er så kos. Merker at jeg savner dyr...=/

Di Tikte sa...

For en gullklump av en pus! Nydelig :)

HildeS sa...

Jeg er jo som kjent ikke særlig glad i de pelsdottene, men det første bildet av Todd likte jeg veldig godt.

linn kristine sa...

Hohohohohoo!
Herlig det nederste bildet da. Vakker katt dere har. Alltid ønsket meg rødhåret katt, men fikk istedet en rødhåret mann. ;D

Elisabeth sa...

For noen fantastiske kattebilder, både med og uten løvepels :)

Inne hos Marit i Som mine dager er, lurte du på hvor oppskriften til teppet kom fra. Jeg spurte min kjære mor i dag, og hun fortalte at det kome fra et oppkriftshefte på Spar Kjøp. Og for en bergenser bør jo det være mulig å få tak i?

Ha en fin søndag!