torsdag 11. februar 2010

ABC i ord og bilder # U

ABC runde 2 logo Da er det ny ABC dag og vi har kommer til bokstaven U. Det er ikke til å unngå å komme inn på den ubergenske utrolige snørike vinteren her i byen. I dag har vi den 55. dagen med snø og holder vi ut til neste fredag, så har vi satt ny rekord. Det er en rekord på 62 dager sammenhengende med snø fra 1986 som jeg nå gjerne vil slå…

Min U står naturligvis for UT!

U

Ut på tur, aldri sur heter det! Vel, det er ikke alltid sant da. Jeg er nok av og til litt gretten når jeg må ut på tur og jeg heller ville ha kost meg i sofakroken med blogging og annet. Men når man først har kommet seg ut, så er det bare deilig! De fine vinterdagene her, har fått meg til å gå mer på ski enn jeg har gjort noen gang tror jeg. Vi har fantastiske forhold og jeg kan spenne på meg skiene rett utenfor stuedøren og har milevis med turløyper å velge mellom. Egentlig liker jeg fjellet best fra vår til høst, men jeg vil likevel vise dere utendørs bilder tatt denne uken….ski 3 Hvem hadde trodd dette var i Bergen? Islagte vann med flotte skisløyper!ski 4Kanskje en ny Ol gren? Kulekjøring på flat mark.. Til og med jeg hadde klart å holde meg på bena da.ski 6Naturen er som en uslipt diamant…ski 9Solen begynner å ta godt og har gjort lerkeskogen snøfri. Mens dette treet fikk nok oppleve frostrøyken i dag morges. ski 12“Halo”ski 13Alle man møter er så hyggelige og blide! Også folk som passere langt borte, vinker og hilser blidt!! Godt vær gir glade mennesker! Og dem man passerer på nært hold, slår gjerne av en liten prat. Alle er enige om at dette er utrolig deilig!ski 14Pudderalarm!!!

Ja, med slikt vær og føreforhold, så er det bare til å komme seg UT.. og vet dere; Selv for jeg som ikke er er så glad i å gå på ski, må brydd innrømme at dette er jo nesten som man kan like det

Men det har dere ikke hørt fra meg;)

Velkommen innom ABC bloggen for flere U innlegg!

55 kommentarer:

JULIE K sa...

Du og du.....det er jo nydelig med vinter og da.....spesielt med slikt før og vær : )

Magnys Lille Krinkelkrok sa...

nydelig tur repotasje, her fikk eg også lyst å gå på ski..
klem¨¨*

Mokomoko sa...

Takk for disse flotte bilder fra Myrdalen, ekstra flott var bildet "halo". Ja ikke sant, ski er gøy.

linsky sa...

Jeg håper virkelig neste vinter blir like fantastisk!! Da kan man jo glede seg til vinteren også. Og jeg har lyst til å kjøpe meg ski!

Flott bilder. :)

Sommertid sa...

Flotte frostbilder...og så får vi se da om det blir noe rekord på Bergen og omegn.
Nå begynner moroa for mitt vedkommende..OL for mange dager fremover, Heia Norge !!

Go kveld og fredda og helg :)

Hobbygåsa sa...

Så vakre bilder Petunia! Ja vi må jo være enige om at vinteren er vakker iallefall (selv om den godt kunne vært mye kortere) Hehe 55 dager - tenk på oss som får snøen rundt 1.november og har den til ut i april :-) Da skal jeg love deg at det føles godt å gå i småsko igjen! Ha en strålende helg!

HildeS sa...

Nydelige bilder da du!
Jeg trodde jeg ville bli nest øverst på lista jeg, men jeg er jo langt bak allerede.. Dette er poppis.
Har du bestemt deg for om det blir en runde nr. 3 eller?

Marita sa...

Nydelige bilder. Utrolig at dette er Bergen, ja. Men det får ikke meg til å få lyst på skitur, nei!

Shannara sa...

Underbara bilder av vintern!

mormonsen sa...

Vakkert og kaldt! Fantastiske vinterbilder. Jeg ser virkelig at det gnistreer på det "diamantbildet" ditt. Den siste uka har vi ahtt hvit vinter her også, men i morgen er det meldt mildvær. Så da er det fram med broddene igjen. God helg!

Malys krok sa...

Ja dette var bare herlig! Så flott sol og så flott skiføre! nydelig!
-Margit-

Gamleheksa sa...

Flotte vinterbilder. Ut på tur, aldri sur!

Louise Hjort Boelsmand sa...

Utrolige billeder :) virkelig smukt

Mia Folkmann sa...

Jeg tror, at jeg flytter til Bergen! Hvor SER det dejligt ud, Petunia!! :-)

TorAa sa...

Det må jeg bare si,
vanligsvis presenterer du utmerkede bilder, men denne gangen;
Akk og ve,
Her har du bare blitt så til de grader opptatt av å slå den bergenske snerekord.

Derfor har du også presentert super bilder.
De er så herlige at jeg nesten får lyst til en tur.
Fordi her i Oslo-området synes min kropp det er for kaldt å puste inn i den temperatur vi har hatt i ukesvis. Og når det nærmer deg null-punktet blir det skikkelig fuktig og rått.
Bedre da med kaldt og tørt.

Ha en vidunderlig helg.

btw. Har vært svært så opptatt med jobb denne uken, og på vei til en nødvendig lang natts søvn:
Ooppps, det er TORsdag og ABC-U MÅ foreberedes. Fredag ingen tid til det.

drengen sa...

For et nydelig område du bor i!! Det er bra med snø her ute også, men jeg må nok dra litt lengre hjemmefra for å finne slikt terreng.

Living next to me sa...

Fantastisk at dette var Bergen ja, like mye som her jo . og vakre bilder som alltid ...selv for en som ikke går på ski . F

BirtH sa...

Utrolig at det er så mye snø i Bergen at dere kan gå på ski! Ja, tenk å være så heldig at en kan spenne på seg skiene rett utenfor døra. Det kan jeg også her jeg bor.
Flotte og vakre bilder du viser!

Maria sa...

Helt underbara vinterbilder!
Trevlig helg!

Mona sa...

Skidor är inte riktigt min grej och det beror mycket på att jag är född och har bott i storstad i hela mitt liv. Men jag tycker att det ser så härligt ut. (Det kan man ju tycka när man sitter i lugn och ro inomhus i värmen framför datorn). Dina bilder är helt underbara. Många är trötta på snön, men inte jag. Eftersom jag knappt sett snö på många, många år så vill jag bara ha mer och mer. Idag hade vi en underbar dag med klarblå himmel, skinande vit snö och en värmande sol. I Göteborg!!!
Min favorit är den andra bilden med den mjuka böljande snön i förgrunden.

Irene sa...

Så nydelige bilder! Den som ikke blir fristet til å komme seg UT, kan ikke være helt frisk, hehe ....

Spiderdama sa...

UT på tur er herlig! Det er unaturlig lang vinter her på sørlandet også.. Skikkelig flotte bilder!;-)

Lotta sa...

Grattis till en fantastisk bildserie på dagen bokstav.
Den som jag gillar allra mest är nog femman.
Helt suveräna bilder Kramizzz på dig/Lotta

Miia sa...

Heeelt underbara vinterbilder!!!! :D

linn kristine sa...

Såklart U står for UT. ;)
NYYYYYDELIGE turbilder. Rene påskeidyllen det der. Postkort alle sammen.

Synnøve. sa...

Je har itte hört noe je hihi....

Så flotte bilder du har tatt.
Det er merkelgit med vintern i år.
Det er like flott uppe i Ålesund og. Når man får telefon eller mail og dem skriver om at det er 20 kuldegrader hjemme da bynner man å lure litt.

Men det er som du sier. Folk er blide og glade og prater mer en gjerne. Har det värt regn og rusk har dem man mött ikke sagt ett pip. Så visst påvirker väret oss.

takk for skituren.
Klems Synnöve.

Madame sa...

Wauw, sikke nogle fantastiske billeder du har taget! Ja ud på tur - det skal vi huske i denne smukke tid med masser af sne :-)

Maria sa...

Så många härliga bilder till dagens tema. Ett super fint inlägg:)
Ha en fin dag!

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Ja, når naturen viser seg i en sånn prakt, så må man bare komme seg UT, ja. Det har vært så vakkert i vinter - vi i trøndelag er jo vant til snø, men ikke sånn som i år. Uansett, det skal bli godt med bare veier igjen også, da. Ha ei fin helg!

naturglede sa...

Noe så vakkert! Tenk at dette er Bergen da??? Jeg krysser fingrene for at dere slår rekorden. Nå er det da så nær, og så kan våren komme etterpå. Jeg håper jeg får meg en skitur denne helga, men det er ikke lett å rekke alt en vil dessverre. Men jeg har da gått flere fine turer allerede.Ønsker deg ei flott helg. Måtte le av kulekjøring på flat mark. Jeg hadde vel falt der også. Trent er jeg ikke i skigåing, men jeg kommer da framover:)

organic-lizzi sa...

Det er jo bare å innrømme at vakkert er det!!
Suuuperfiiine bilder (som alltid...) Kunne også tenkt meg sofaen noen av de gangene jeg må ut på tur,men jammen gjør det godt... Vi er litt heldige da som har de firbente som drar oss ut...
SuuuperKooos helg til deg og alle dine & Stooor klem fra Randi

sologbolig sa...

Nydelige ut-i-naturen-bilder. Ja, det er utrolig flott nå, men eg må innrømme at nå har eg litt lyst på vår !! Ha ei fin helg i det flotte været.

vibeke sa...

Vakre vakre bilder. Og jeg tror jaggu du må få en premie for å ha klart å holde ut vinteren. Vinteren, den fine :-)

Tro Håb og Kærlighed sa...

U-sædvanligt smukt! Faktisk er der en del i vores lille by, der står på ski denne vinter. Og jeg forstår dem, for det er ikke let at gå tur! Dejligt at høre en norsk indrømme, at der skal så fin en vinter til, før du får lyst til at stå på ski. Jeg har aldrig prøvet!

Mia sa...

Så underbart det verkar, kanske du borde få betalt som ambassadör för Norges skiforening, for snart har du klart å få till och med mig ut på tur ;)

TurboLotte sa...

Fantastiske bilder, som virkelig "varmer" i denne ellers så kalde tid. Det er godt vi kan se så flott på det også da.

Torilpia sa...

Nydelige bilder altså :o)

Ha ei super helg - klemmer!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Fantastisk Petunia. Vi er heldige som bor i Norge.Jeg venter med skia til påske. Regner med at vi har nok av snø da også. Har egentlig ingen grunn til å la være å gå nå, for forkjølelsen som har herjet i kroppen siden uke 40, har endelig sluppet taket!
Herren i Huset nevnte hund i sta, og jeg er enig den dagen vi har nok tid til en hund. En hund skal ha skikkelig stell og oppfølging. Det er det ennå ikke tid til i det livet vi har nå. Go hælj! Og 100000 takk for hva du organiserer på bloggen!

Ellen sa...

Petunia, denne gang har du overgået dig selv - det var dog nogle helt fantastisk Utrolige billeder, du viste denne gang.
Flot, flot, flot. Smukt. Tak fordi du deler Norges enestående natur med os andre.

Strikkebesta sa...

Artig å lese akkurat det same som eg tenkjer: Utruleg at dette vinterlandskapet er her, på vår vesle øy i vest det snøen vanlegvis bles på sjøen to dagar etter at han har lagt seg:) Herleg med ein god gammaldags vinter!

Lappedamen sa...

Det er deilig å være på tur når det er så flott vær og føreforhold. Jeg er heller ikke så glad i å gå på ski lenger. Jeg hadde min første skitur forrige søndag, og det var utrolig deilig. God tur videre.

Henny sa...

Det er nogle helt fantastisk flotte billeder, du har! Sikke en natur.

hobbyentusiast sa...

Så mange flotte bilder du har tatt på tur. Er så fint når sola gir gjenskinn i snøen. Minner om våren som stadig nærmer seg :)

Marit Johanne sa...

Med slikt vær og så flott natur er det ingenting som slår UT på tur!
Det er vakkert, selv om jeg nå lengter etter vår :)

Flittige hender sa...

Vakkert!

Petunia sa...

Jeg kalte det ene bildet her for "halo" og et par stykker har spurt meg hvorfor det og hva det betyr..
Halo betyr lyskrans, nimbus, aureola eller det jeg ville ha kalt glorie.. Jeg synes det passet siden solen liksom skinner over toppen av treet...

Rimkogeren sa...

Kære Petunia! Helt fantastiske imponerende billeder. Det er bare smukt!

Ida sa...

Fantastiske bilder! :)
Vintervakkert!

Melusine sa...

Praktfulle ut-på-tur bilder! Vintere er jo fantastisk nydelig, og jeg er med på det håpet om å få slått den rekorden :)

Donald sa...

Fantastiske billeder! Fantastisk godt slogan:

Ud på tur
Aldrig sur

Det er fint til mig!

Anonym sa...

Hejsan och tack för kommentaren hos mig.
Vilka fina bilder du delar med dig av. Fantastiskt. Ute passar också bra i Temat. Här finns också möjligheten att åka skidor både på längden och nedför berget. Har du prövat det med?. Jag åker inte skidor, har inte gjort det sen nån gång efter skolan.
Ha en fin vecka/
Ulla

Ladyinblue sa...

Oj, råkade skicka utan att fylle i från vem, så här kommer det.
Ulla

"Fasjonista" sa...

Så herlig det så ut, kjempebra bilder og kjempefint vær da...å være ute på ski er helt toppers når det ser slik ut som bildene dine viser..

Gunsside sa...

Se her var det bilder av en "herlig" vinter, også i Bergen ;)
Skikkelig fine bilder !!!

sissels sa...

Ut på tur og aldri sur. Det er jo så herlig å være ute, og ikke minst når sola skinner på snøen slik at det glinser:)
Hadde jeg ikke skulle på step/styrke i kveld så hadde det blitt en langt skitur.