mandag 1. februar 2010

Brus med fjærene og hold på varmen!!!

Liten fjærball I vinter har jeg satt mange timer i stuevinduet og fulgt med på gjestene på fuglebrettet. Det er en voldsom trafikk og etter som magene fylles, setter svarttrosten, blåmeisen og rødstrupen seg i busker og trær like ved og tar seg en siesta mens de blåser seg opp som digre fjærballer… Min første tanke var at det er jammen flott at det ikke bare er meg som ser diger ut når jeg har dunjakken på! At fuglene blåser seg opp når det er kaldt, er et spørsmål om å overleve… Ved å bruse med fjærene, kommer det luft til. Denne luften er stillestående og varmes  opp av fuglen selv og dette igjen virker isolerende mot kulden…

Det er defor ikke uten grunn at dun er brukt i vinterbekledning. Dunets evne til å holde på varmen, er helt enestående. Man kan nesten si at dess mer oppblåst og bomsete du ser ut i dunjakken din, dess varmere er jakken! Så slutt å være forfengelig og tenk praktisk! Ingen vil vel gå rundt å fryse vel??

Bergans 1b

16 kommentarer:

Sommertid sa...

Her ser vi også på våres gjester som besøker mat/frøbeholdere og meisebollene..det går unna med maten ja..og idag har naboene tydeligvis gått tomt for dompapene har vært mange på besøk her..de bruker jeg bare se i naboene's trær ellers nemlig.
Og dunjakka mi har jeg tatt fram igjen..for idag var det minus 18 her...brrrr..
Go mandag videre :)

RuneE sa...

vi ha halle godt av å bruse med fjærene av og til - også når det ikke er kaldt :-)

anne - moseplassen sa...

hihi, morsomt å få se de i stort her inne :D
Har et supert bilde av en gråtrostunge som sitter og blåser seg opp for å tørke fjæra etter et bad i sommer, skikkelig godrund og skikkelig søt.

Mokomoko sa...

Bergans har i alle størrelser ja! stilig

Torilpia sa...

Viktig lærdom i disse kalde tider :o)

Ha ei kjempefin ny uke - stor klem fra Toril :o)

TurboLotte sa...

Ja men jeg mener fremdeles at noen skulle strikket sokker til de der!!

asbjørg sa...

Hehe,ser ut til at Bergans har bekledning i alle størrelser!
Flotte bilder!

Wenche sa...

Så godt at du tenker på fuglane i denne kulden. Dunjakker er geniale, og no ser vi vel alle like oppblåste ut? Vil heller vere varm og oppblåst eller tynn og kald:-)

Catta sa...

åååh, de ser ut til å kose seg så veldig når de bruser slik også! Moro å få komme så tett på på bildene dine!
Har forresten bestemt meg for å beholde bloggen og kjøre på i litt ny og litt gammel stil... Time will show, tenker jeg...=) tusen takk for kjempekoselig kommentar! Stor klem!

Mia Folkmann sa...

Det er godt, at du sørger for fuglene, Petunia. De giver jo os så mange glæder til gengæld - når det bliver sommer engang...

Du tager nogle fantastisk dejlige billeder, som jeg nyder at se på... :-) Stor ros til dig!

Berit T sa...

Jeg smiler, Bergans på den fjærkledde, slett ikke verst.
Flotte fuglebilder hos deg.
Og vinteren blir visst langvarig, det laver ned enda her.
Ha en fin uke videreog så får vi håpe det blir rekord hos dere.

Synnøve. sa...

Herlige bilder på dunjakkefuglene.
Visst er det varmt med ei dunjakke...
Likte Bergans modellen hihi....
21 kuldegrader her. Godt å väre inne. Men ska ut og gi dem påfyll om en stund. Dem spiser masse når det er så kalt.
Klem.

adama sa...

Syns nesten litt synd i dem når de sitter sånn, for da ER det kaldt!!

qehenne sa...

Å for en skjønn liten pjusk. Vi har mange på brettet i år, i tillegg til 2 ekorn.

Du er en stor inspirator derfor vil jeg gi videre award til deg. Den kan hentes HER

Rune (Bildebloggen) sa...

Hehe, ja det er ikke bare de som er store nå i kulden, men helt klart en av måtene de overlever kulden på. Tenk på så mange slike små detaljer som finnes som vi ikke reflekterer over i hverdagen. Flotte bilder av dem!

Lisa sa...

Morsomt bilde! Den beste jakken uten tvil. Jeg har den i brunt også! Anbefales!!