tirsdag 16. februar 2010

Direkte link til et spesielt innlegg…

For dere som er med på ABC i ord og bilder, Mandagstema, Sky Watch Friday eller andre bloggefenomener hvor Mr. Linky er brukt, får ofte beskjed om å bruke direkte link til det aktuelle innlegget når dere skriver dere på listen. Det er med god grunn at dere blir bedt om dette og jeg skal forklare hvorfor…

La oss si at du er med på ABC i ord og bilder på bokstaven U. Du lager innlegget og skriver deg på mr. Linky med adressen til bloggen din. Det fungerer greit det helt til du lager et nytt innlegg. Da vil de som besøker seg for å se hva du pønsket ut på U, finne et annet innlegg enn det de var inne for å lese. De fleste av oss scroller naturligvis lett nedover til neste innlegg og finner U’en og dette er heller egentlig ikke noe problem. Men så går nå ukene og det kommer mange innlegg over og da blir det ikke lett å finne U innlegget man ønsket å lese.

De fleste av dere bruker direkte link på Mr. Linky og det er veldig bra. Jeg har full forståelse for at mange ikke vet hvordan man linker direkte til et innlegg og jeg har her forsøkt å lage en bruksanvisning på hvordan det kan gjøres. Min oversikt/bilder er for Blogspot blogger, men prinsippet er stort sett det samme for andre bloggtyper også.

1

Trinn 1: Finn innlegget du vil linke til og klikk på overskriften.2

Trinn 2: Når du har gjort det, vil adressen til innlegget vises oppe i adresselinjen. I stedet for for eksempel http://petuniablogg.blogspot.com/ vil det nå stå: http://petuniablogg.blogspot.com/2010/02/abc-i-ord-og-bilder-u.html3

Trinn 3: Venstreklikk i adresselinjen så adressen blir markert blå.4Trinn 4: Så høyreklikker du og får opp en rullegardin der du velger “kopier”.5

Trinn 5: Så finner du nettsiden med mr. Linky som du skal skrive deg på. Skriv bloggnavnet eller nicknavnet ditt i det øverste feltet og der det står Your URL, limer du inn adresselinjen (flytt markøren ned til dette feltet, høyreklikk og velg “lim inn”) som du har kopiert.6Trinn 6: Så trykker du på Enter!7Trinn 7: Da vil navnet ditt dukke opp på Mr. Linky listen og ved å trykke på det, kommer man direkte inn på det aktuelle innlegget uavhengig av hvor mange nyere blogginnlegg det er over dette!!!2

Jeg håper dette var lettfattelig og at flere av dere vil klare å linke direkte til det aktuelle innlegget på hver ukes mr. Linky. Jeg blir ikke sur om dere ikke klarer det og er det noe som er uforståelig her, så bare spør meg. Det er lov å øve seg på mr. Linky og om dere legger dere inn flere ganger, så er det ok. Bare husk å gi meg beskjed om at de linkene som ikke virker skal slettes. Og ikke skriv bak navnet deres på mr. Linky at det er denne linken som er den rette. Det ser bare rart ut når jeg har slettet de som ikke virket.

Jeg ser at noen av disse bloggrangerings sidene hvor man kan “pinge” bloggen sin, ber om linken til siste innlegget du lager/ eller bloggposten du vil pinge, og ikke linke til bloggen. Da gjør du som her og følger veiledningen frem til og med trinn 4 og så limer du adressen inn i feltet der bloggsiden ber deg om dette.

Lykke til!!!

7 kommentarer:

naturglede sa...

Du er da så flink til å forklare. Dette var lettfattelig, så nå blir det nok orden på sakene, tenker jeg.
Ikke lett å forstå alt nytt i denne dataverdenen, så en bruksanvisning er lurt. Ønsker deg en flott dag, og alle som linker lykke til:)

Anonym sa...

Nydelig forklaring Petunia. Du er en mester til å få det lettfattelig for de som ikke har gjort dette før :)

You are bjuuuutiful! Klem fra Mette

Anonym sa...

Enig med Mette over her! Nå forstod jeg det endelig! Tusen takk!
Marit P:)

Ida sa...

Gode tips og en flott veiledning.

Ønsker deg en flott dag! :)
Jeg skal snart kjøre innover til verdens vakreste by.

Torilpia sa...

Kjekk forklaring for de som trenger det .. :o)

Ha en flott torsdag og ei super helg .. klem!

Beep sa...

Tack, Petunia, för en sådan välskriven och förstålig vägledning hur man länkar direkt. Jag är en av dem som inte kunde det och skall nu försöka bättra mig. Du har ju också lovat att inte bli arg på mig om jag skulle göra ett övertramp.
Du är helt fantastisk!
Jag blir så glad var gång du besöker min sida, du är alltid så positiv.
Önskar dig nu ett trevligt veckoslut!
Kram
Birgitta Beep

Lotta sa...

Snälla du....
Kan du ta bort Första Lotta nr 30 för jag fick in helt fel adress.
Kramizzz Lotta