søndag 21. februar 2010

Sporty

Mandagstema Ordet jeg valgte for Mandagstema denne ganger er altså ”Sporty”.

Sporty kan være så mangt. Det kan være måten du er som person, måten du lever på med mange sportslige aktiviteter…. Eller det kan være måten du takler ting på… Jeg velger å skrive litt om det siste.

En venn og kollega av meg var for noen år siden utsatt for en alvorlig ulykke. Utfallet av ulykken ble blant annet at han måtte amputere den ene foten rett under kneet. Når det står om livet, så kan jo dette virker som et lite offer, men i ettertid, når man skal begynne å leve igjen, så er det nok mange hindringer og tunge stunder man skal gjennom. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde taklet å miste en fot og jeg tror at ingen kan vite sin egen reaksjon før man er midt oppe i det selv. Min venn, T-E, er kanskje ikke av den mest sporty typen som løper på fjellet og driver annen idrett, men måten han har taklet denne ulykken på, er noe av det mest sporty jeg vet…

Jeg vil fortelle en liten historie som beviser dette.

Rett etter at han mistet foten, fikk han tilbud om å komme på et rehabiliteringssenter for å lære seg å leve med protesen. Her ble han med flere andre, opplært til kunne gjøre diverse fritids aktiviteter til tross for sine handikap. Dette var på vinterstid og skiløypene lå fristende utenfor senteret. En søndag da de hadde litt fritid fra opplegget, fant min venn og noen av de andre som var der, på at de skulle ta med seg pølser og lomper, kaffe på termos og ta seg en liten skitur et lite stykke fra senteret og finne seg et sted de kunne grille og sole seg. Det var en dag med skikkelig påskestemning og etter noen hundre meter, fant de et sted rett utenfor skiløypen som så innbydende ut. Her ble det tent bål og stemningen var stor. Min venn, fikk plutselig en idé.. Han rant ned til skisporet og laget en liten snøhaug rett ved siden av. Han tok av seg protesen med skistøvel og ski på og planten protesen ned i snøen med støvel og ski stikkende rett til værs. Stavene lå han strødd rett ved siden av. Så karret han seg opp til de andre og de ble sittende og vente på det første offeret. Dette var som sagt en fin og solfylt dag, så det gikk ikke lange tiden før de første skituristene kom susende ned løypen. Vennegjengen lå i bakhold og bare ventet. Og ganske riktig. Folk kom intetanende rennende nedover den lille bakken, oppdaget foten som stakk opp av snøen og det gikk jo som det måtte gå. De ble de helt satt ut og datt som fluer! Plasseringen av ”den forulykkede” hadde vært helt perfekt. Og alle som kom ramlende forbi, fikk applaus og jubelrop av vennegjengen som satt oppe i skråningen!Sporty 2

Det må jo ha vært litt av et syn! Jeg kan se dem for meg – både de som satt det og godtet seg og ventet og de som ble utsatt for denne spøken…. Jeg har mange slike episoder som jeg kunne fortelle om min venn T-E. Han har vært flink til å bruke humor og de komiske situasjonene han har opplevd etter ulykken for å komme gjennom dette…. Dette er i alle fall noe jeg finner veldig sporty.

Det er for tiden ganske trendy å være sporty, men i det burde det kanskje ligge mer enn å ha deltatt i Birken, Holmenkollstafetten eller Bergen – Voss….sporty

Eldstemann på ski. Ganske sporty bilde!

Ha en sporty uke:)

30 kommentarer:

Milla sa...

Mycket läckra kort, speciellt det översta ;0)

Mokomoko sa...

Artig historie, og mye fornuftig i tolkningen av sporty. Kult bilde av eldstemann.

Frk.Badegakk sa...

Glimrende historie! Han vennen din høres ut som en fantastisk person=D

Gunsside sa...

Flott bilde, ettertenksom historie, og eldstemann hos deg ER sporty !

Irene sa...

Morsom historie, men som også har alvoret i seg. Flotte bilder (som vanlig)!

Mona sa...

Det är underbart att kunna använda sig av humor trots att livet ställts på ända. Jag tror det skulle vara lättare för alla människor att leva om man använde sig av lite mer humor i vardagen.
Härliga bilder.

Småbyliv sa...

Hehe, så vittig - råbra historie med moral :o)) Flotte bilder har du jammen meg illustrert det hele med også!!

Ha en fin uke!

Ia-Maria sa...

Usch, en talande bild till varför jag inte tycker om skidåkning....
Men det var en bra bild.

organic-lizzi sa...

Enig med deg...vet heller ikke hvordan jeg hadde taklet noe sånt... Han har jo virkelig funnet en måte å takle noe av det på da hvertfall.. Synes jeg ser både de som kommer forbi og de kniiisende...etterhvert latterbrølende oppfinnerne...
Supert bilde av sporty sønn... Skjønner ikke at de får det til jeg,men..men...
Verdens deiligste dag i vest & Stooor klem Randi

Rimkogeren sa...

Efter at have læst din kommentar på min blog, er jeg ikke bange for at skulle dele min chokolade med dig ;-D
Flot bidrag, som altid.

Xini Björnmamman Does Thailand sa...

Jätte fina kort!
Och jag gillar se snö ;).

Ha en fin dag.
Xini Björnmamman

Pialotta sa...

Åh du, vad jag gillar din första bild.. riktigt Sporty:-)

Malys krok sa...

Ja det var en sporty kar! Tror jeg hadde fått lettere sjokk om jeg hadde sett noe slikt i skiløypa,.Stilig bilde av en supergutt!-Margit-

JULIE K sa...

Artig historie og utrolig flott svevebilde : )

Sister Bonde sa...

Ældstemand burde være med på vinter-OL - der er totalt stil - flot.

Turid sa...

Det va sporty det!!

naturglede sa...

Herlig fortalt. Takk for en god latter:)

@nemonen sa...

Ett mycket trevligt foto på ditt tema. Läckert.

9na sa...

Haham herlig historie! Skikkelig sporty han altså

Miriam Elisabeth sa...

Herlig historie! Høres ut som en flotters mann som takler det meste :)

Fine bilder også!

Ja, skøyting er gøy. Frysing på føttene? Da må du kle de bedre ;)

Beep sa...

Stark man som kan ge av sig själv. Skrämde säkert flera skidåkare i backen, tills det blev utrett hur det stod till! Härlig bild.
Det var verkligen Sporty både på det ena och det andra viset.
Ha det gott i stugan!

Kram
Birgitta Beep

Rantamor sa...

Oj va fina sportiga foton. Och så klara fina färger. Härligt. Syns att du är en riktigt duktig fotograf.
Hoppas kunna bli det nångon och då kanske jag kan skaffa en bättre kamera, och lära mig fotoprogrammet.

Ha d.

linsky sa...

Det var en fin historie!
Og fine bilder.

GAWO sa...

moro og alvor hånd i hånd. Din venn må være litt av en person. Tar hatten av for han.

Du har tolket "sporty" oppgaven helt supert.

Og med sporty familiemedlemmer er det altså mulig å få så tøffe bilder. Stilig!!

Photos by Storm sa...

Härlig action med mycket vinterkänsla. Ser att du bor i Bergen. En fantastisk stad som vi besökte i somras. Så vackert och vilken storslagen resa dit/Lis

Spiderdama sa...

Bra historie! Veldig sporty og kult bilde av sønnen!:-)

Turid sa...

En flott historie og bilder til :-D.

(Når det gjelder glattkjøring forstår jeg deg godt. Har piggdekk, det hjelper).

Masse klemmer fra Turid

Donald sa...

Det var en rørende sporty historie om at bruge sin fantasi! Men jeg tror at mange af de forbipasserende er blevet forskrækkede og ville hjælpe den nødstedte. (Er det, hvad der menes med "datt som fluer"?

Eller betyder det "faldt omkuld"?

Melusine sa...

Man har ikke mer moro enn man finner på selv, og selv om det å miste en fot slik din venn gjorde må være helt forferdelig, virker det som han har klart å bevare sin galgenhumor (noe han utvilsomt må ha hatt også før ulykken). Takk for at du delte denne historien med oss, Petunia!

Hero sa...

Fina bilder och en härlig historia:)