torsdag 4. mars 2010

ABC i ord og bilder # X

ABC runde 2 logo Da er vi i gang igjen med en av de vanskeligste bokstavene i det norske alfabetet – i alle fall i “ABC i ord og bilder” sammenheng. Ja, faktisk Xtremt vanskelig. Vi snakker naturligvis om X. Et lite kryss som i seg selv kan være ganske så meningløst, men satt i system, faktisk kan, om du er heldig, forandre livet ditt!!!

X Og akkurat det er min løsning på bokstaven X

De fleste av oss har nok fylt ut Lotto og satt små x’er på de tallene vi håper skal slå til og gi oss mange kroner på kontoen..

For en del år siden, da minstemann var ca 2 år, hadde min mann og jeg en diskusjon om å vi skulle utvide familiene med enda et barn. Vi hadde da 3 avleggere og i og med at aldersforskjellen til de to eldste og minstemann, var så stor, så var det ikke ønskelig å vente alt for lenge med å få nummer fire.X

Men å gå fra 3 til 4 barn, utgjør ofte store forandringer… Vi måtte da ha en annen bil med plass til hele storfamilien og enten måtte vi flytte til et større hus, eller så bygge på huset vi bodde i. Alt ville medføre store økonomiske utgifter, så derfor la vi skjebnen i hendene til Norsk Tipping! Hvis vi innen et par år vant mye penger i Lotto, så var det meningen med den familieforøkelsen…

Vel, vi er fortsatt bare 5 i familien og selv om eldstemann har flyttet ut, så har nå årene gått i fra oss. Men jeg levere fortsatt inn en liten lottokupong hver uke…Man vet aldri når barnebarna melder sin ankomst;)

For flere X løsninger, ta en tur innom ABC i ord og bilder bloggen!

55 kommentarer:

Irene sa...

Den var jammen bra klekket ut! Skal bli artig å kikke rundt å se hva de andre har kommet på!
Ha en fin kveld/natt videre!

Living next to me sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
qehenne sa...

Snedig løsning på en vanskelig bokstav. Min søster og jeg har tippet de samme tallene i 14 år nå, men tror du vi er blitt noe rikere.... neida!
Ha en god uke

TorAa sa...

Hahaha, du er ikke snau da.
Det kan jeg si som far til fire.
Vi kunne greie oss uten bil, den gang.
Leide eller lånte når vi virkelig hadde behov. Kom oss til og med helt til Middelhavet; med lånt bil.

Lotto og Tipping etc har vi sluttet med forlengst.
Men du verden 1oK penger da Lotto var nytt, kom godt med da vi skulle kjøpe leilighet. Men det er lenge siden og mang en skrift er skrevet i sneen siden dengang.

Gamleheksa sa...

Hehe, det var jammen noe til familieplanlegging å overlate det til Norsk Tipping. Det var det kanskje flere som burde tenkt på ;) Jeg går ut fra at den fjerde ikke skulle ha navn på X, men jeg er glad jeg har venner med en X i huset. Det "reddet" min dag:)

Living next to me sa...

en fiks måte løse familie planlegging på . Vi hadde 2 "kull" , det tok så lang tid få nr 3 at da fulgte den 4 med , ellers ville vi slutta med en bortskjemt liten fyr..x var en xstra vrien sak...

Catherine sa...

Kansje millionen kommer til den søde alderdom :) Artig X

Gamleheksa sa...

X-traordinær båndtvang pga mye snø og masse rådyr, elger og sånt som søker dit det er hunder og folk.

Spiderdama sa...

Fin løsning på X!
Ha en god kveld:-)

Marita sa...

Noen kryss kan gi store premier.... eller ingen premier. jeg er millionær hver helg helt til det motsatte er bevist *hehe*

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Smart X!

Ser ut til at det er flere av oss som lar sjebnen bestemme når vi sjøl finner valgene for vanskelige. Det er et valg det også tenker jeg.
Men her i huset har det aldri stått om flere barn. Jeg har bare to hender, hvilken hånd skulle holde i nummer tre? Jeg er sannsynligvis en kontrollfrik ... derfor har det blitt med de to som ikke vet hvordan man lager barnebarn....
;:OD)
De kommer vel ... her er det ikke jeg som har kontrollen!
Go´hælj!

Shannara sa...

Kul lösning på bokstaven X och en intressant historia bakom.

Sommertid sa...

Syns du klarte den her x'n fint jeg. Men å la Lotto "styre" familieplanlegging..ja den var go du..men som du sier..Lykken er ikke altid med når det gjelder de her lottokulene...
Ha en fin kveld og go helg :)

Tino sa...

Artig løsning på X. Mange drømmer om full pott i lotto,men det er vel ikke de fleste forunt ;)
Klem Tino

Lotta sa...

Helt sanslöst bra
Detta är ju toppen...Jag som inte trodde att det fanns något på X och så finns det massor.
Folk har sån härlig fantasi
Denna var superbra ...
Kramizzz / lotta

enn-08-i-exil sa...

Morrn.
Som Petunia sa X är en svår bokstav.

Hennes lösning är genial...

Ha de bra.

Hasse A

Kvasthilda sa...

Men så smart! Det var en bra lösning :-))

Maria G sa...

Vilken smart lösning måste jag säga...
Det hade jag aldrig kommit på :)
Trevlig helg!

Mia Folkmann sa...

Det var et meget snedigt X-valg. Held og lykke med lotto'en... :-)

Anne-Berit sa...

Hehe,da var det vel egentlig akkurat passe med tre da.Artig innlegg,og ei genial løsning på bokstaven X:)

Mona sa...

Haha! Skall man vänta på storvinsten får man nog skjuta upp det mesta i livet. Det finns en bok som heter Tärningsspelaren av Luke Rhinehart. Jag har ännu inte läst den, men det ska vara något av en kultbok. Den är självbiografisk och handlar om att författaren en kväll blir så blasé på livet att han bestämmer sig för att låta tärningen bestämma varje steg i livet härefter.

linsky sa...

For en smart løsning! :-)

Mia sa...

Jag kryssar nog av jag också och hoppas, det är ju inte helt omöjligt. Jag har en kollega som fick telefon en helg om 4,5 mill. det hade vart något det. X är ju inte en helt ovanlig bokstav i Sverige, men aldrig först i ett ord inte..

GAWO sa...

Den xèn taklet du bra.
Egentlig så fortjener du å vinne i lotto denne helgen.

Vet du forresten løsningen på dette regnestykket
snø X regn = ?

God fredag til deg :-)

Madame sa...

Åh, det var en fin løsning på X'et i denne uge, Petunia! Og du kan glæde dig til det første barnebarn - det er en fantastisk oplevelse, jeg har en på 4 år ;-)

naturglede sa...

Du da!!! Den var morsom. Slett ingen enkel bokstav, så jeg får kverne hjernen litt her. Ha en flott helg!

Elisabeth Augusta sa...

Jeg ler meg i hjel! Jeg forstår nå at NT har et tungt ansvar hvilende på sine skuldre, og at det er derfor vi aldri vinner stort - pengene går til de som skal befolke jorden ;-)

organic-lizzi sa...

Utrolig bra!!... & søt historie :-)
Jeg har vært helt i tåka og trodde det var Q!!
Skjønner ikke hvor jeg var da altså...
Kooos helg & Stooor klem Randi

sologbolig sa...

Det var jammen meg ein bra løsning på x. I forrige uka fikk eg aldri somla meg til å lage innlegg, så det kommer på to bokstaver i dag, det eine riktignok så syltynt ! Ha ei god helg.

Rimkogeren sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Rimkogeren sa...

Vi har alle vore drømme.
Men opfyldes drømmen, kan det gå galt!
Klik her!

Hvis linkningen svigter, så er adressen her:
http://rimkogeren.blogspot.com/2010/03/871.html

Tro Håb og Kærlighed sa...

Ja, det var en sjov fortælling om X. Vi har også 3 børn - og tipper aldrig! Uden at jeg nogen sinde har tænkt på sammenhængen:-)

Beep sa...

Fin lösning på den kanske svåraste bokstaven i alfabetet. Idag slog det slint för mig, men jag återkommer det är mycket roligt.

Njut av en go' weekend.

Birgitta Beep

BirtH sa...

Tre barn er supert, og barnebarn er en stooor gave. Bare gled deg, jeg vet hva jeg snakker om! :-)
Ellers så drømmer jeg også om å vinne i lotto ....
Ha en fin helg!

Helle K. sa...

Sikke en sjov historie :) anderledes måde at afgøre familieforøgelsen på. :)

Marit Johanne sa...

Morsom historie og løsning på x :D

Turid sa...

Det er nok ikke så mye å hente ut av lottospilling, men er en først igang tror jeg at en blir litt hekta. Dere hadde vel kanskje allerede på en måte bestemt dere, i og med at dere lot skjebnen om en stor lotto-gevinst bestemme.

Ønsker deg en riktig god helg!

Malys krok sa...

Litt av en avgjørelse å la lotto bestemme ... synd dere ikke vant!
Du fikk et flott innlegg på en vanskelig bokstav! -Margit-

sissels sa...

Det var en kreativ løsning på X du, jeg har fortsatt litt problem med den - men bare vent.
Ha ei riktig så god helg.

christina sa...

Din lösning var inte heller så dum!! Ha en fin helg!

mormonsen sa...

Du har gitt "som å vinne i lotto" nytt innhold! Kreativ og morsom løsning på ukens vanskelige bokstav. :)

Strikkebesta sa...

Like greitt det, vi har også overlate til tilfellet, om enn ikke til lottoen, kor mange born vi skulle ha, enda opp med fem, det er vel nok?
Og eg drøymer stadig om storgevisten - utan å levere inn kupong.....

drengen sa...

Så smart løsning på X!!
Tipping prøver jeg meg på av og til, men det ender alltid med tap for meg..

Henny sa...

Det er nok godt, at Norsk Tipping ikke skal bestemme, hvorvidt alle børn skal komme til verden. Så blev der nok ikke født ret mange!

Hobbygåsa sa...

Hehe søt historie, og skikkelig flott X-løsning! Ha en fin helg!

linn kristine sa...

Morsom løsning på Xen du hadde. Humret for meg selv nå. :D

Ha en riktig god helg. :D

HildeS sa...

Også en måte å gjøre det på. He he.
Trodde kanskje du kom til å velge xtremvær som meg jeg, siden dere har fått deres andel av SNØ denne vinteren.
Men neida. jeg prøver nemlig stort sett å unngå å gå innom blogger som er med på denne ABC hvis jeg selv er litt treg med å lage innlegg, for jeg må komme på ordet selv synes jeg. Mest morsomt da.

Lokki sa...

For et innlegg!
Og for en herlig løsning på X-utfordringen!
Håper du vinner storveis på Lotto!!!
Ønsker deg en herlig helg!
Du har en strålende flott blogg, hit kommer jeg på besøk igjen!
Klem Lokki

Lappedamen sa...

Det er mange som går med den drømmen om å vinne de store pengene i lotto. Noen er jo heldige, så hvorfor ikke oss? Super løsning på en vanskelig bokstav - det ble full pott!

Ladyinblue sa...

Tack för titten och du!!! vad smart lösning du hade :)

Ellen sa...

hehe! Bra! Vi tipper vel alle lotto av forskjellige årsaker tenker jeg. Men din grunn har jeg ikke hørt om før! Vi får mange spørsmål nå som vi skal gifte oss om det typiske "kjærlighetsbarnet" men nei.. vi tipper lotto kun pga pengene!!

Torilpia sa...

Flott løsning Petunia .. artig historie også .. :o)

Ha ei fortsatt flott helg - klem!

Marie sa...

Eg ville ikkje lagt skjebnen min i hendene på norsk tipping, hehe, hadde blitt smått med barn her då trur eg.

Hadde vore greit med vinnarlukka no da, me skal gjere ein del med huset til neste år.

Det første eg må gjere er å begynne å spele i så fall :)

Flott innlegg :)))

Gunsside sa...

Smart X du har løst det med ;)- moromt å lese historien da.
Syns dette var vanskelig helt til jeg kom på XO` som står i skapet ;)

Ida sa...

Det er lov å være heldig...! ;))