torsdag 11. mars 2010

ABC i ord og bilder # Y

ABC runde 2 logo Vi har Y på programmet i dag og jeg måtte ty til ordboken for å få noen ideer. Mens jeg satt der og bladde i den, så slo det meg at ordbøker ligner egentlig litt på stilene jeg skrev på skolen. De begynte så bra med en grei innledning (bokstavene A – D), så fløt stilen av gårde av seg selv gjennom et innholdsrikt midtparti (bokstavene E til og med V). Men så fikk jeg det alltid så travelt med å bli ferdig og avslutningen ble ofte i knappeste laget og akkurat det skjer i ordbøkene også fra bokstavene W til Å… Så dere trenger ikke regne med mye hjelp av ordbøkene på de siste bokstavene i denne runden av ABC i ord og bilder… Ordbøkene er rett og slett ordfattig!

Y

Yppig 3 Men på Y så falt valget mitt på ordet YPPIG!!

Det betyr svulmende/ frodig og jeg tror disse to historiene fra mine to sønner da de var yngre ,som jeg har tatt vare på, vil illustrere ordet ganske så godt;

Dette var tidlig på 90-tallet og en barmfager Anne Nicole Smith prydet plakatene bare iført Hennes & Maurits undertøy. Jeg og eldstemann, som den gangen var ca 4 - 5 år, var på juleshopping på et av byens store varehus.
Vi passerte en H & M butikk og min sønn gjorde store øyne. Det var ikke mye undertøyet klarte å skjule på den modellen, nei. Rød på ørene trakk min lille sønn meg i armen og vinket meg ned til seg….
Med en ikke helt stø stemme hvisket han til meg:
- Jeg er jammen glad det ikke er deg, mamma!
Vel, han hadde sikkert vært enda flauere hvis jeg hadde gjort noe slikt i dag!

Mistemann har også en god en. Han var ikke gamle karen og han skulle få ligge i storebror sin seng siden han ikke skulle være hjemme. Storebroren var akkurat kommet i tenårene og på veggen over sengen hadde en plakat av en bikinikledd dame fått hedersplassen.
Etter en stund gikk jeg ned for å sjekke om minstemann sov. Jeg listet meg inn og ble ganske forbauset da jeg oppdaget at han lå og nistirret på bikinidamen.
- Jammen, lille vennen, sover du ikke? Ligger du her og ser på bildet?
- Ja, mamma, svarte 3 åringen med et salig smil.
- Det gjør så godt i kroppen når jeg ser på det..

For andre Y- innlegg, vennligst besøk ABC i ord og bilder bloggen.

58 kommentarer:

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

For noen Yndige historier. Enkelte ting fra barnemunn blir lagret til evig tid. Herlig Y fra deg! Fin helg!

TorAa sa...

Haha, akkurat nå, er jeg enig med 3-åringen;))

Og din beskrivelser av lekser etc er så helt riktig.
Det er ikke foruten grunn visse bokstaver er plassert til slutt.

Jeg er spent på hva resten av ABCerne finner på denne uken.

Egentlig er det mange alternativer.

Din løsning er som sedvanlig i Ypperste klasse.

btw. Bare 4 bokstaver igjen.
Hvordan holde kontakten og inspirasjonen oppe blant alle deltakerne?

Spiderdama sa...

Herlig Y og post!
Ønsker deg en fin kveld:-)

Gamleheksa sa...

Morsomme Y-er fra unge menn ;)

Ha ei Ypperlig helg i snøhaugen.

BirtH sa...

Takk for en god latter! Disse to historiene sier veldig mye, synes jeg.

Gamleheksa sa...

Kapp-bilde skal bli. Minn meg på det hvis det seiker inn i glemmeboka ;)

Turid sa...

For noen gode historier, og så flink du er som greier å huske disse flotte gullkorna.

Et vakkert bilde som passer så godt til denne fornøyelige teksten.

Shannara sa...

Haha... Härlig unge...

Och ett fyndigt val av Y

Malys krok sa...

Hei! En god latter herfra!!
Unger kan få det sagt, ja!

Håper det blir en runde til!
-Margit-

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Herlige kommentarer fra barnemunn.
Slike gullkorn er det om å gjøre å ta vare på!
Ha en fin kveld!

MajorogMeg sa...

hehe...herlig Yndige minner:) Unger får sagt det de:)
Flott kveld videre:)

Tino sa...

Herlige historier og gullkorn du deler! Angrer på at jeg ikke skrev ned slike historier da barna mine var små, har glemt mye dessverre.
Flott bilde også.
Klem T

Irene sa...

Herlige kommentarer fra dine "små" ... flirte godt! Jeg har også en sønn og har skjønt at det er ting de ikke trenger å læres opp til :o)

Ha en fin helg Petunia!

Sommertid sa...

Ja det her var ypperlige historier du..fikk meg en god latter her på kvelden. Det er sant det der med bokstavene blir bare verre og verre...
Her kom vi i mål med y'en samt litt henvisning til forrige runde..for da slo jeg virkelig til på stortromma med y'en.
Ha ei fin kveld og helg :)

Petunia sa...

Ja, historien med minstemann og bikinidamen, blir nok dradd frem i konfirmasjonen hans om noen år;)

mormonsen sa...

En ypperlig løsnoing på bokstaven Y. Barn er herlige! Og livet - og barndommen - går i faser. Det beskriver dine historier så bra.
Må innrømme jeg sleit med Yen denne gangen.
God helg til deg!

Living next to me sa...

herlig historie og en sånn som de må slite med gjennom konfirmasjoner osv..Jeg husker jeg tok lappen det året hun hang der
Nanne Nicole Smith og en av gutta jeg hadde bykjøring sammen med ,glodde så på plakaten at han kjørte på rødt lys. Ikke spøk i hovedstaden..og vi ble da også påkjørt men med kun noen bulker ..i dag hadde vi ikke blunket tror jeg..fin Y , nå sliter jeg i hvert fall.

Rimkogeren sa...

Ha, Ha og atter Ha.
Bortset fra det, så ser din stakkels statue ud til at savne et wc ;-/

hobbyentusiast sa...

He he...så bra historie. Moro å ha slike historier på et papir så det er foreviget. :)

Petunia sa...

Haha!
Du vet Rimkogeren at vi sliter litt med offentlige toaletter her i Bergen... men statuen heter "dansk pige", så hun kan jo bare reiset hjem;)

Lotta sa...

Vilken skön hiostoria
Det skall börjas i tid hahahaha!!!!
Riktigt finurligt till temat.
Kramizzzz Mysig helg!

linsky sa...

Ypperlige historier!! :-)

Anne-Berit sa...

Hahaha,unger kan få sakt det:)

sissels sa...

Ja de barna får sagt det - herlig. sitter her og humrer med meg selv på morgenen jeg.
Ha en riktig så fin helg.

Anne sa...

Tja, hva skal man si..., tror jeg henger en plakat på soveromsveggen jeg også :-)

Anders og Birgit sa...

Artige historier!
Det viser vel bare at gutter er gutter uansett alder :)

Kvasthilda sa...

Yppig... .ja det var ett bra val! Skrattar åt rimkogerens kommentar :D
Jag gjorde som du, tittade i ett lexikon men fann nåt helt annat i förbifarten!

Madame sa...

Haha, sikke nogle rørende historier, Petunia - og hvis du fortæller om binidamen til konfirmationen, får mindstemanden nok røde ører :-)

Helle K. sa...

Jeg vil regne med, at din søn finder ud af, at det kommer til at føles endnu bedre i kroppen med tiden ;)
Søde historier :)

organic-lizzi sa...

Utrolig bra!!! Du er og blir en herlig dame jeg er glad jeg har funnet her inne:-))))))
Verdens deiligste helg til deg & Stooor klem Randi

Maria G sa...

Nu har jag fått börja dagen med ett gott skratt :))
Vilka härliga historier om din barn!
Trevlig helg!

Mia Folkmann sa...

En dejlig dame og søde historier. Jeg er sikker på, at livet må have været nemmere dengang, hvor slankekure slet ikke var opfundet... ;-)

naturglede sa...

De barna, de er da så søte i sitt tankesett.
God helg til deg. Klemsiklem:)

Tro Håb og Kærlighed sa...

Drengebørn styrker mødres selvtillid!
Jeg tror, din smukke, yppige kvinde-statue er "Ingeborg" lavet af Gerhard Henning, dansk billedhugger født i Sverige.

Anne-Lise sa...

god og det er jammen barnet ditt også he he. Ha en flott helg:-)

Gitte J sa...

Det er dejligt når ynglet også kan.
God weekend.

Ellen sa...

Haha - skønne historier fra dine drenge.
Flot bud på Y.

Tænk, at I har en yppig dansk pige i Bergen :-)

Marita sa...

Jeg holdt på si at: Det skal tidlig krøkes.... *ler godt*
God Y, Petunia!

Elisabeth Augusta sa...

Ååå, unger er herlige.

Anette sa...

:P Skønne historier. God weekend :)

Marit Johanne sa...

Herlige historier :D

Lappedamen sa...

To deilige historier fra barnemunn, så ærlige og herlige.

Mia sa...

Det är väl bara så, att män är män från födseln av :)

Anne-Lise sa...

Takk for at du ordnet opp for meg, jeg hadde glemt å linke tilbake ser jeg også, men nå er det gjort:-). Ha en flott helg!

Lokki sa...

Så sjarmerende!!
For noen herlige slagferdige sønner du har!!
*humrer og ler*
Og så er du så knakende god på å finne kreative løsninger på disse "oppgavene".
Ønsker deg en strålende helg!!
Klem Lokki

Henny sa...

Du har ret i det med ordbøgerne! Fine historier om dine drenge.

Donald sa...

Jeg elsker dine billeder - dette er smukt :-) Det gør ensomheden ubærlig!

drengen sa...

Ypperlig og herlige historier! Men eg synes litt synd på minstemann som får den servert i konfimasjonen...

Mona sa...

Vilka härliga historier! Tjusig yppig dam du hittat. Det är kul att se vad alla hittar på. På bokstaven X tyckte jag det fanns så många fantasifulla och fantastiska bidrag!

Hobbygåsa sa...

Hehe ja de barna :-) Flott Y-innlegg du har! Ha en fin søndag! Eh forresten, utifra spåkulen din tolker jeg det slik at det ikke har sluttet å snø... Herfra kan jeg melde om knallsol som har vart i haugevis av dager, det drypper fra takene - lue, votter og dunjakke er lagt bort... Håper vi får vår alle sammen snart!

Melusine sa...

Artige historier! Morsomt å ta vare på slike, men kanskje er ikke guttene enige :)

Gunsside sa...

Morsom historie, og innlegg !!
Y var jammen ikke lett , valgte en "lett" ytterdør.
Ha en fin uke :)

HildeS sa...

Vanskelig bokstav, men du løste den utrolig bra. Alltid gode historier fra din kant Petunia.

Ida sa...

Herlige og ærlige betraktinger. ;)
SMIL fra meg. :))

Julianna sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Julianna sa...

Hihi, morsomme historier :)

Takk for god lesning, og ha en fin vår!

Hilsen Julianna

Ellen sa...

Hihi! Herlig!! Slike ting kan jo bli tatt med i konfirmasjonstaler...eller bryllupstaler..

TorAa sa...

Zo herlig mange flotte og ztilige kommentarer. Det er jo bare inzpirerende.

Jeg bruker ikke vanlig ordbok. Jeg bruker Engelsk blå ordbok:
100.000 ord og 200.000 oversettelser.
Zlår opp på norsk og sjekker ulike betydninger oversatt til engelsk. Det er i grunnen ganske zå kjekt.

Du zer jeg er i z-modus og har allerde pozted;)