torsdag 18. mars 2010

ABC i ord og bilder # Z

ABC runde 2 logo Alle som har løpt maraton, vet at det alltid blir ekstra tungt mot slutten. De siste kilometerne kan være et skikkelig blodslit og det eneste man ønsker, er å se målstreken. Akkurat slik har jeg det med ABC runde nummer 2 nå og det hjelper ikke at de fire siste bokstavene er noen av de vanskeligste… Her gjelder det å fylle opp med koffein og sukker og fullføre med selvrespekten i behold… Vel, i alle fall fullføre… For å finne noe fornuftig på bokstaven Z er ikke lett… Jeg er nok all for trøtt til å tenke klart, så det ble det mest nærliggende…Z

Mitt valg på Z er ZZZZZZ!

Zzzz er ganske internasjonalt og alle vet at det er ordlyd for å sove/snorke. Jeg vet ikke hvordan det først oppstod og hvorfor det ble akkurat den bokstaven som ble valgt ut, men det var ikke min mann de hørte på i løpet av en natt i alle fall. Det er mer krrrgfphxrrcvvrrmmglpt lyder eller noe i den dur… Om noe vet hvorfor zzz blir brukt i tegneserier og lignende, så hadde det vært artig å få vite det. Og nå noen zzz bilder:

Sove i høyet Marsvinet vårt Luke, elsker å sove i en seng av høy. Gresset er ment som fór, men når han får nytt gress, så spiser han litt og så “rer han opp seng” og krøller seg sammen midt i høyet og sovner. Da er han bare på det aller søteste!! Jeg må innrømme det ser veldig deilig ut å ligge der. I dyrebutikken sa de at vi ikke burde gi høyet direkte ned i buret fordi det ble mer søl/støv av det. Vi kjøpte en krybbe til å henge utenpå buret hvor Luke kan dra strå ut når han vil spise høy, men når jeg ser hvor glad det lille dyret blir av å få gresset ned i buret, ja da tåler jeg ganske mye gris bare for å oppleve at han bokstavelig hopper i høyet!!!

3194709594_03e6220d68_b[1] Jølle er som hunder flest og sover når som helst, hvor som helst. Men han liker nok best å sove når alle er hjemme og han kan få krype tett inntil en av oss og kjenne nærheten. Når han har mareritt om natten og bena går som trommestikker og han klynker og piper , ja da holder det å stryke en forsiktig hånd over han og han sukker lettet og sover trygt videre… Jeg lurer forresten på hvordan det monsteret i hundedrømmen ser ut (en forvokst katt? ) og om også hunder drømmer at de løper og løper og ikke kommer av flekken…

2565681404_654189c9a0_o[1]Todd er en skikkelig kosekatt og sover helst på et fang eller oppe på tastaturet mitt. Han kan sove i de mest utrolige stillinger. Det er helt utrolig hvor lang en katt kan bli når de ligger der og slanger seg på sofaen.

Sammen Og jeg er den første til å innrømme det at jeg også sover best når jeg ikke er alene. Silver og Luke har virkelig funnet hverandre og tar seg en liten middagslur sammen på sofaen.

Det ble jo også en liten leksjon i zoologi dette her. Zoologi betyr læren om dyr og det er et tema jeg finner ganske så interessant!!! Z for zoologi og zzz!

For flere innlegg på Z kan du ta turen innom ABC bloggen.

53 kommentarer:

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Dette er jo en strålende Z det, Petunia. Så forseggjort og bra, som det alltid er hos deg. Og kooooselige bilder! Fin kveld videre!

TorAa sa...

Hurra,
zå mye du får ut av ZZZZZZZZZZZZZ.
(Zå det jo på Fjezboka)
Håper bare ikke ABCerne har gått i hi for ziste gang i år;))
Om de zå har gjort, kan vi fylle dem opp med Zalo, zå vil zåpeboblene bringe dem til himmels som Zeppelinere.

Zupert zom vanlig.

Gamleheksa sa...

Du får det til du, zamme hvor vanzkelig det er ;)

linsky sa...

Så zzzzøte zzzovedyr du har!! :-D

organic-lizzi sa...

Sååå utrolig deilig å se alle dyrene dine:-)
Ingen anelse hvorfor zzzz blir brukt til søvn,men vi kan jo google det en gang vi "gidder"....
Fortsatt kooos kveld & Verdens deiligste helg til deg..
Stooor klem Randi

Julianna sa...

Hihi, der tenkte vi visst helt likt :)
Så jeg kunne ikke sagt meg mer enig!!

Takk for en god Z!

Ha en ztrålende aften videre!

qehenne sa...

Du har så skjønne firbeinte som bor hos deg. Dyrene gjenspeiler familien de bor hos. Helt tydelig at de har det kjempegodt hos dere. God helg Petunia.

Maria G sa...

Detta var ett helt underbart Z-inlägg!
Så fina och härliga bilder på dina djur!
Trevlig helg!

Elisabeth Augusta sa...

Ingenting er så deilig som sove godt og våkne uthvilt. Hvorfor Z er sovebokstaven er sannelig ikke godt å si, men det er da neimen ikke så mye annet å bruke den til, så...

Gamleheksa sa...

Så plutselig selv også at kommentarene manglet. Aner ikke hva som skjedde og nå har jeg fått knotet det til. Siden jeg hadde linket det ene før jeg så det, så har jeg bare kladdet til et nytt. Er for sliten etter dagen til å tenke mere ;) Det er da slik skjer.

Sommertid sa...

Ja zer man på du har tatt zzzz du også, akkurat som meg..he he ..men siden jeg ikke har egne dyr måtte jeg ty til naboen's.
Dine er jo bare helt herlige her de ligger i div stillinger..Særlig Todd likte jeg..
Ha en fin kveld videre og go helg :)

mormonsen sa...

En herlig z! Du er nok en skikkelig dyrevenn, Petunia. Men hvordan zzzen oppsto - ja si det. Noen ganger illustreres snorking med vedsaging - så kanskje fra zig-sag?
God helg til deg.

Tino sa...

Hehe der tenkte vi visst på det samme. Så skjønne bilder av dyrene, og så herlig at pus og Luke går så fint sammen. Vi har hatt flere andre dyr sammen med vår firbente, så han går fint med alle slags dyr, til og med hamster.
Ønsker deg en fin helg :)
Klem T

anne - moseplassen sa...

du og du for en zøt gjeng :D

Det er noe vidunderlig over folk og dyr som sover, spesielt folk. Fredelig og godt.

Malys krok sa...

Så flott innlegg med dine søte sovende dyr! -Margit-

Kvasthilda sa...

Men det var väl alldelez lyyyyyzzzzande :-)
Här sussad det till höger o vänster också. Älskar dina kattfoton!

Malys krok sa...

Det var dyrlegen som anbefalte å pusse, med eller uten tannkrem, for å holde tannstein borte.

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

ZZZömniga fina bilder.

Det är inte lätt med "Z".
Ha de bra.

Hasse A

Rimkogeren sa...

Det kalder jeg et søvndyssende indlæg.

Gamleheksa sa...

Tuzen takk!

Hagemor sa...

så flott!!! Ble mest imponert over marsvinet og katten i lag...trodde egentlig ikke det kunne gå...akkurat nå ligger min katt i senga til minstemann og sover sammen med gutten...
Og du...når maratonmålstreken er nådd...håper jeg du orker enda en runde...de første er jo grei..:))
ha ei super helg

9na sa...

Fantastisk herlige bilder igjen fra ditt kamera, Petunia... Bøyer meg i støvet!!! Og er forresten superhappy med at du trår til med vafler igjen!!! Du er og blir en knupp...!

Marit Johanne sa...

Så nydelige sovende dyr, det er vel ikke noe så avslappa som dyr som sover! Det er egentlig rart det med zzz som tegn på soving. Kanskje de snorker annerledes på et annet språk :D

Mia Folkmann sa...

Det er nogle dejlige zzzovende dyr, du har. Og jeg kan godt forstå, at du under marsvinet at putte sig i høet. Det må være ret så hyggeligt! :-)

Anne-Berit sa...

Skikkelig koseinnlegg du har laget her,ihvertfall har jeg kost meg.Dette må vel være den nydeligste Z-løsningen med så skjønne skapninger som sover så søtt.Ha en fin fredag...helg igjen:)

Mona sa...

Zzzzzz är ju jättebra påkommet! Och så fick du med zoologi också. Jag älskar att se på djur som sover. Dom är så otroligt söta. Och jag har många gånger undrat vad dom drömmer om. Jag tycker det är väldigt jobbat att sova i samma rum med en människa som snarkar. Men när ett djur snarkar (som t ex min gamla katt) då tycker jag bara det är mysigt!

Irene sa...

Flott Z! Og du har jo så mange koselige små venner å fotografere. Blir litt misunnelig på de som har barn og dyr som modeller!
Ha en fin helg!

linn kristine sa...

Hihihihi! For en herlig løsning på oppgaven! :D

sissels sa...

Superherlig løsning på Z, søte sovedyr du har liggende ja og det er utrlig hvor lang katter kan bli når de sover - enig med deg der. Men akk så herlige de er.

Living next to me sa...

hm hvorfor dro jeg den ikke helt ut, jeg innom zzzzz for snork , og katter som snorker har jeg i fleng mann også og han høres mer ut som en tog avsporing..flotte bilder ..jeg verker etter nytt ksmerea men det ser vist dårlig ut for ny omgangABC siden du klager på melkesyre;O)..HA en fin helg , med de vakre pusene og blåsebelgen;O)

Line sa...

Flott valg på Z og herlige bilder av trygge, sovande dyr:0)
Men kvifor akkurat Z vart valgt ut som "zovebokstav"?? Nei det har eg ingen aning om...Kanskje det berre tok seg godt ut?? He he...
Det står verkeleg respkt av å administrere to runder med ABC-leiken som så mange har stor glede av.
Klem Line

Helle K. sa...

Genial, flot og fræk løsning på ugens bogstav :)

Anders og Birgit sa...

Synes det var en bra Z :) Utrolig søt hund på det ene bildet

Maria sa...

Vilket härligt Z och så säta djur du har:)
Ha en riktigt trevlig helg!

Madame sa...

Sikke nogle dejlige billeder du har taget, Petunia - og jeg kan slet ikke stå for det af Silver og Luke, der sover sammen :-) Det var et fint Z!

Ha' en rigtig god weekend!

drengen sa...

Herlig Z!!
Ingenting er bedre enn dyr som sover søtt! Spesielt når en vet de sover fordi de er slitne etter en god tur.
Riktig god helg!

Lotta sa...

Grattis till en massa underbara bilder på dina djur som sussar så gott
Sååå skönt de har det.
Väldigt gulligt med katten och virvelmarsvinet gosar så gott tillsammans..
Helt sanslöst
Bilderna är sååå bra, så fint fotat
Du är riktigt duktig .
Kramizzz och ha en riktig skön.
helg //Lotta

Hobbygåsa sa...

Åh herre min så søte bilder! Jeg kan bare innrømme at jeg elsker disse dyreinnleggene dine - og er helt fasinert over hvordan dyrene koser seg sammen. Flott Z fra deg - ha en fin helg!

Lise sa...

Nydelig! Plutselig kjente jeg at jeg har VELDIG lyst på hund igjen!

Anette sa...

Skønne billeder ;)
Jeg har valgt samme "ord" ;) God weekend.

Lokki sa...

Jeg synes du er veldig kreativ og bildene av Luke, Jølle, Todd og Silver er bare nydelige! *SMELT*
☀☀ Jeg har en award til deg hos meg på MEstringsbloggen ☀☀
Send den videre om du ønsker, her er det ingen plikt.
Ønsker deg en strålende helg!

Klem Lokki

Mia sa...

zzzzzzzzzzzzzzzupert, vilka härliga bilder och Luke har varit min ögonsten sen första blick :)

Ellen sa...

Haha, hvor fint et Z-bidrag :-)
Man bliver jo helt søvnig af at se alle de sovende dyr...

HildeS sa...

Nå som helga er her så skal jeg også sove litt ekstra. Det er veldig veldig godt å sove så jeg skjønner dyra godt jeg.

Tro Håb og Kærlighed sa...

Gaaab - ja, det var et godt Z! Min hund snorker, så selvom den sover i gangen, hører jeg det af og til om natten.-)

Henny sa...

Det er jo noget, husdyr er gode til, at fange nogle z'er! Fin løsning!

Lappedamen sa...

Det var noen skjønne zzzz-bilder og en kreativ løsning på ukens vanskelige bokstav.

Donald sa...

Det er skønne ZZZZzzzz billeder!

Strikkebesta sa...

Vart litt søvnig eg av så mykje avslappa ro:) Flotte bilete av avslappa kjæledyr!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Helt herlig innlegg.
Lurer på hvorfor tastaturer er så tiltekkende som sove/koseplass!
Sia skal også alltid legge seg der når jeg hamrer på det verste!
Benytter sjansen nå når ho er på
en liten luftetur ute...
Ha en fin søndag!

Ellen sa...

Kjempefin løsning på en vanskelig bokstav. Det er søndags kveld og jeg ble trøtt... snart natt i huset.

zzzzzzz.....

BirtH sa...

Puster man ut med lyd (gjennom tennene) lages lyden zzzzz. hihi
Jeg tenker at de er heldige som vokser opp i et hjem med så mange dyr! Her i huset har det bare vært akvariefisker og undulat. Men egentlig er det jo mye bedre enn ingenting :-)

Melusine sa...

Hvilket herlig innlegg på en så vanskelig bokstav! Supre bilder, som alltid :)

Takk for kommentar hos meg, du har helt rett; man skal ikke undervurdere hverken fireåringer eller effekten av ingefær.