torsdag 25. mars 2010

ABC i ord og bilder # Æ

ABC runde 2 logo Æ! Jeg lå og tenkte på denne bokstaven før jeg sovnet i går kveld… Æ??? Det eneste jeg klarte å komme på var: ” Æ e nordlending æ, kossen e det med dæ?” Det resulterte i at den strofen lå og sirkulerte i bakhodet mitt i hele natt og jeg skal ikke skryte på meg at jeg har sovet godt. Ikke et vondt ord om sangen. Den har jeg selv sunget av full hals en eller anen gang på slutten av 70- tallet. Og det til tross for at jeg kun er en bergenser. Heller ikke et vondt ord om nordlendingene, dere har jeg stor sans for (og jeg har mange gode bloggvenner nordover), men dere vet hvordan det er når man får en sang som henger seg fast på hjernen… Æ

Så her måtte det er skjerping til og mitt valg for Æ ble Æve…

ÆVEÆve Æve betyr evighet og evigheten er vel kanskje noe vi alle søker mot… Vi lever, bor, setter spor etter oss her på jorden som om vi skulle være tilstede her for alltid. Jeg vet om mange som søker evig ungdom og en jeg kjenner inviterte venner til; at det nå er 30 år fest siden hun feiret sin 20 års dag, i stedet for å kalle det en 50 års dag!!! Tiden er det ingenting vi kan gjøre med. Den går sin gang og hver alder har nok sin sjarm, selv om jeg ikke per i dag ser det helt sjarmerende ved å sitte senil og glemt på et eller annet gamlehjem en gang i fremtiden.. Og om det da om noen år er mulig å leve til man blir 120 år, har man ta tenkt over at man i de fleste av disse årene vil være som virkelig gammel for så bli betegnet som eldgammel? Det hadde vært greit å bli 120 år om man kunne stoppe aldringen rundt 40 år så leve på det stadiet til man var 110…. Og så hatt noen fine år som gammel på slutten…

Nei, den evigheten har jeg ingen tro på. Men vi har alle fått utdelt en bitteliten del av evigheten, så la oss gjøre den fin for hverandre og dem som komme etter oss…Æve 8

For flere innlegg om Æ, besøk gjerne ABC bloggen.

41 kommentarer:

Petunia sa...

Om noen vet hvordan man får bort en sang som har hengt seg fast i hodet, vil jeg gjerne ha tips;)

Elisabeth Augusta sa...

Kan ikke hjelpe deg med sang som har lagt seg på hjernen, dessverre. Prøve å bytte den ut med en annen?

Nydelige bilder, som fint illustrerer den delen av æva vi vet lite om.

Gamleheksa sa...

Dårlig med "triks" for sånne sanger, gitt. Skulle gjerne hatt det.

Var på tur med kamera i går for å ta bilde for deg, men tåka lå så tykk at jeg må vente. Hvit har du vel sett nok av i vinter ;)

Malys krok sa...

Ja det tenkte jeg og, prøve å synge en annen sang! Vet ikke om det hjelper. Har det slik selv av og til.

Fint innlegg, med koselige bilder!

Og du, nå ble det noe tull med linken min. Kan du være så snill å slette den på nr 4? Den er feil, kommer til ABC - bloggen! Beklager!
-Margit-

qehenne sa...

Ja takk for det Petunia, nå sitter jeg her og har fått sangen inn på hjernen.
Jeg holder på å trene medg på å feire fødselsdagen min, har ikke feiret siden jeg var 18. Likte tanken på at jeg må feire at det er noen år siden jeg feiret dagen, enn det antall år jeg faktisk er.
Ha en riktig god påske!

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Jag trodd det heter Å Æ/Ä och Ö

Har Å blivit bortrationaliserat?

Morrn morrn

Hasse A

Marita sa...

Nordlenning her, men sier ikke Æ, nei.

Vilt og vakkert sa...

Heisann1

jeg har faktisk en kommentar til begge Æene dine:

Lill Lindfors ødela en matteeksamen i 2. real for meg. Hele tida surra "Hør min samba" i skallen og fortrengte både tall og bokstaver.
Og til Æva: Rent hypotetisk: jeg har fire venner, to av dem har nok av penger, og kjøper seg ny ungdom og kan leve til de er over 120. De to andre har knapt penger til å dekke gjeld og løpende utgifter. De aldres som nå. Hva med meg- venneflokken splittes! Jo, jeg vil bli gammel sammen med vennene mine som verdsetter andre ting her i levet enn rynkefritt ansikt og holdigång!Det må i alle fall ikke bli et nytt klassesamfunn. Alle må få de samme mulightene eller valgene...så det må ikke stå på økonomi!

Sommertid sa...

Prøv å synge noen andre sanger...men ikke altfor mange og ikke altfor fengende..rart det der med noen sanger setter seg fast.

Og som svar på ditt hint om hvem som liker hva så tror jeg du liker sjokolade..for du er sjokoholiker du som meg..og din mann liker nok egg..som eggerøre, speilegg og andre varianter med egg i...sant ?

Ha en fin fin kveld videre og go helg..
Påsken begynner ikke før fredag 2 april her for våres del..

9na sa...

Ænda et fint innlegg fra dæg altså... Blir det enda flere abc-er? Fortsetter du inn i ævigheten? Det er flotte innlegg du lager, så jeg tar gjerne en runde til (på sidelinjen)!

Magnys Lille Krinkelkrok sa...

hvordan man får bort sanger som setter seg på hjernen, nei aner ikke... kanskje det hjeleper å sette på no musikk som er annerledes enn den som har satt seg fast...
flott innølegg, ÆVE, rart det der, Vi er der vi er, selv om noen prøver vær eyngre enn de er..
og evigheten, ja den tror eg faktisk på... tror evigheten er lagt ned i hjertene være, der vi søker etter mening med livet..
ønaker deg en riktig god påske, klem,magny

BirtH sa...

Jeg synes du har laget et reflektert innlegg om Æve. Jeg er glad for hvert år jeg får; det er ingen selvfølge. Alternativet er mye verre. Da jeg fylte 50, hadde jeg en stooor og flott fest som ga meg masse energi. :-D Anbefaler alle å feire hver eneste bursdag!

Jeg har også hatt sanger på hjernen. Min metode for å endre det, er å si: "ok, nå har noe satt seg fast i hodet mitt, sånn er det akkurat nå." Hvis jeg aksepterer det som er, kommer en endring lettere. - Ellers må jeg som nordlending si at når du først skulle ha en sang surrende i hodet, er "Æ e nordlending æ" et febelaktig valg ;-) ;-)

Mia sa...

Den där nordnorska dängan har ju förstått hur man lagar en slager, det är ju målet att den ska sätta sig fast. Vi får säkert en del nya att hålla oss vakna med i maj ;) Skrattrynkor heter det ju. Inte för att man ska bli skrattad ut av andra som tycker man är lastgammal, färdig för tippen, men för det att man har det bra och skrattar ofta när man fått dom. Det tröstar ivarje fall mig att tänka på medans jag plötsligt har fått din nordnorska slagdänga på hjärnan. Så får vi se om jag somnar då :)

Living next to me sa...

bytt den ut med en du liker bedre;O) via mp3 . Fisk Æ da ..denne var ille ...manne sa Ægrib men ikke hadde jeg hørt om guden og hvordan ta bilde av en norrøn gud.. ..uff den sangen var smittsom...

TorAa sa...

Meget tankevekkende Æ-post.
Fordi du tar opp noe vi ikke begriper på den ene siden, samtidig som du har meget jordnære bekrivelser av hvordan vi opplever aldring i dag.
For å si det slik:
Jeg vil nå heller dø foran PCen mens jeg er i ferd med å skrive en ABC-historie, fremfor å daue lamgsomt på et aldershjem, der jeg ikke en gang er i stand til å gå på do eller vaske meg alene.
Dessuten, som du sier, om man blir 120 år, og 50 er uten meningsfylt virke, vil tiden stoppe opp, så hvorfor da?
Og har jeg spart nok - og staten og arbeidsgiver også - til at jeg kan få oppleve annet enn å motta signaler fra andre? Med andre ord:
Passivitet. Det passer ikke meg.
Og det er dette som pensjonsreformene i vår del av verden handler om: Vi blir eldre men krever å jobbe kortere.
Argentina gikk konkurs med en slik tanke. Og Uruguay og Paraguay 100 år før det.
La oss få jobbe, vi som er født med en motor til å greie det, mens de som ikke har slike krefter, de får sin velfortjente pensjon.

----
Ja, ja, når jeg selv er svært nær pensjonsalder blir jeg jo ganske så engasjert. Jeg skal si det var rart når jeg fikk tilbud om abonnement på "Vi over 60" og invitert til det kommunale, lokale eldresenter.
Hva hadde jeg der å gjøre?
Få underholdning av den typen min mor på 90 blir tilbudt på sitt eldrehjem? Hun vil da slett ikke det. Da sitter hun heller og ser på utenlandske TV-kanaler og tar seg et glass rødvin.

God Påske

PS. Vi er i utlandet neste uke, så jeg får se om jeg får postet i tide ABC2-Ø

Mia Folkmann sa...

Du har helt ret, Petunia. Tiden går, og vi har en vis portion år til rådighed hver især. Så det bedste vi kan gøre er at nyde vores eget liv og sprede glæde i andres...

God weekend!

linsky sa...

Jeg skulle ønske jeg kunne vært noen og tredve jeg, for alltid. Det er sånn passe. :)

Jeg fikk tips om å nynne på 'Yesterday' for å bli kvitt en sang man har på hjernen. Men det funket ikke for meg. ;)

organic-lizzi sa...

Thi..hi...En sånn sang er som om den skulle vært limt med superlim!! Tenk om vi hadde husket det vi burde huske istedet;-)
Evigheten ja...Den har vi vel litt forskjellige tanker om "alle mann"... Jeg tenker vel at det er en evighet i form av at vi går videre med samme sjel...Men å vite sikkert er jo umulig så da så...
Håper du får en fiiin natt uten den sangen(prøve å nynne på en annen istedet kansje?)
Stooor klem fra Randi

sissels sa...

En flott Æ fra deg nok en gang. Ønsker deg ei riktig så god helg.

Linda sa...

Så sant det du sier. Vi ahr fått den tiden vi er tildelt, så vi får ta vare på den:) En flott Æ.
Og sanger som har satt seg fast er det bare å nynne i vei på til de går vekk av seg selv:)

Maria G sa...

Tänkvärda ord och fina bilder!
Trevlig helg!

Maria sa...

Petunia, prova att lyssna på någon annan sång under en hel dag:):)
Jätte fint inlägg och fina bilder som vanligt!
Ha en trevlig helg.

Madame sa...

Det er dejligt at læse dine reflektioner over 'tid', Petunia, og jeg giver dig ret i, at vi skal nyde vores liv og sprede glæde i andres.
Laver du en runde mere med ABC'en? Det håber jeg - det er en herlig leg :-)
Ha' en rigtig god weekend!

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Klok tekst med vakre bilder til. Ha ei fin helg!

naturglede sa...

Så vakkert skrevet. Likte bildene dine her. En evighet vil jeg ikke leve her tror jeg, men det er viktig å ta vare på sin tid da.Ønkser deg en flottes dag og god helg! Klem:)

Rimkogeren sa...

Tak for din kommetar.
Nå ja, Methusalem blev ca. 800 år, så der er et stykke vej endnu for osalmindelige :-)

linn kristine sa...

Det er bare å se på barne-tv det, så får du strax en annen sang på hjernen. ;D Så slipper du å synge om nordlenninger hele tiden.

Vakre bilder og flott innlegg. :D

Hobbygåsa sa...

Nydelig innlegg Petunia! Ha en riktig god påske!

Magnys Lille Krinkelkrok sa...

takk Petunia...
kos der ei påsken og håper du har overlevd godt etter tannlegebesøket..
klem M

Beep sa...

Tack, Petunia för din kommentar hos mig. Du har själv en så vacker bild på EAva och vad skall jag kalla min man sedan många år om inte Älskling?
Ha en skön weekend och vi hoppas på att det nästan blir sommar...
Kram Birgitta Beep

Irene sa...

Du får bytte den ut med en som du liker bedre! Presse den inn om du må!

Jeg har nettopp sendt ut invitasjonen - jeg hadde tenkt å skrive 49, siden jeg runder en uke etter festen. Men jeg tro til! Lagde en kollasj med bilder fra hvert tiår. Var nok søtest som baby :o)

Jeg husker jeg var i 50-årslag da jeg var i 20-årene. Syns jo at jubilanten var "hønngammel". Nå er jeg der selv! Haha! Og takk og lov for at jeg kan få lov til å bli eldre! Dessuten, alder er bare et tall på fødselsattesten, og den ligger jo langt nede i en skuff ..... ha en fortreffelig kveld!

hobbyentusiast sa...

Fine bilder. Det er godt vi holder oss unge til sinns, selv om kroppen eldes med tiden.

drengen sa...

Sanger som sitter fast; syng i vei! Tilslutt er du lei.

Flott løsning fra deg, og slike nydelige bilder.
God helg.

PS! Mine foreldre klager på det samme når det gjelder turen Midtun-Helldal. Slikt er så unødvendig og de som ikke plukker opp ødelegger for alle oss andre!

Lotta sa...

Härligt tolkat till temat
Fatastiska bilder..
Mysig helg Kramizzz Lotta

Mona sa...

Tänkvärt bidrag om tid och ålder. Vacker staty.

Tro Håb og Kærlighed sa...

Ja, her er det lidt svært at være med på dansk - men det skal nok passe:-)

Strikkebesta sa...

Æva var det første ordet eg teknte på også, men sidan eg er så sein med å kome i gong med innlegga mine, må eg stadig gjere endringar i siste liten for ikkje å kopiere andre. Flott og tankevekkjande innlegg du har laga rundt Æ-ordet ditt:)

HildeS sa...

Jeg håper virkelig du har blitt kvitt den sangen nå, og kanskje fått en litt finere sang på hjernen.
Det var et veldig fint innlegg om Æve.
God Påske Petunia.

Ellen sa...

Kjempefint innlegg fra deg Petunia. Jeg bruker å synge sangen videre til noen andre... dersom den plager meg. Det kan du jo prøve!

Lappedamen sa...

Jeg hadde samme problem som deg, tenkt og tenkt på Æ og alt jeg kom på var Æ e nordlending æ. Det er en sang som blir sittende. Eneste måte å bli kvitt den på, er å sette på en cd med yndlingsmusikken på full guffe.

mormonsen sa...

Å bli eldre er Ok, det er bare så vemodig at livet går så alt for fort! Det er litt sånn at alle ønsker å leve lenge, men ingen ønsker å bli gamle. ..Kjenner du diktet Amor Fati av Andre Bjerke? Jeg tenkte på det, da jeg leste innlegget ditt.
http://www.universalbalance.no/Dikt.asp