onsdag 31. mars 2010

ABC i ord og bilder # Ø

ABC runde 2 logo Hverdag eller ferie!! ABC i ord og bilder bryr seg ikke om det og suser gjennom alfabetet i full fart. Nest siste bokstav i denne runden… ja, jeg skrev denne runden, for jeg har bestemt meg for en runde til… Alle gode ting er jo tre, sies det, så hvorfor gi seg etter to runder. Når Å er unnagjort, så går vi rett på A uken etterpå. Men jeg tror ikke jeg kommer til å være like aktiv i runde nummer tre. Jeg kommer nok på besøk på bloggene, men ikke til alle i hver runde. Jeg er også usikker på om jeg selv vil delta på alle bokstavene også, men det vil jeg se etter hvert. Jeg har litt andre ting som jeg har tenkt å dra i gang i bloggverden, så det er dette med å få tid til alt. Men jeg håper dere likevel vil være med og komme med like fine innlegg som dere har gjort i de to første rundene.Ø

Men nå er det Ø som venter på å få slippe til og min Ø står denne gangen for ØY:

Øya 1a

Her er bilder av to små øyer. Det ene er tatt en sommerdag og det er ganske så sjarmerende med disse naustene som ligger der og speiler seg i sjøen. Det andre bildet er nå egentlig en liten holme da, men det får gå for denne gangen for….

Øya

… grunnen til at jeg valgte ordet ØY, er denne boken her:

Øya 1

“Øya” av Victoria Hislop. Sjelden har en bok grepet meg så veldig som akkurat denne her. Jeg bare elsket denne boken. Jeg klarte ikke legge den fra meg. Historien bare drar deg med inn i handlingen og lar deg bli en del av den. Boken ble som en film inne i hodet mitt mens jeg leste den. En god film. Jeg fant ikke mange dødpunkter i denne roman her. Den er stillferdig, men griper deg i hjerte så du virkelig kjenner det. Jeg har ikke så lyst til å skrive så mye om handlingen fordi dette er en bok man selv må oppleve. Det er så godt skrevet at man føler at man kjenner hovedpersonene og tar del i deres små gleder og store sorger. Man lever blant dem og man blir en del av deres liv..  Da jeg hadde lest boken ferdig, ønsket jeg bare å begynne fra begynnelsen igjen med en gang. Noen bøker burde aldri slutte…. Jeg anbefaler boken på det varmeste, men det er kanskje mer en roman for kvinner enn for menn… Og et godt tips kan nok være å ha lommetørkle i nærheten..

For flere Ø’er, besøk ABC bloggen. Der finner du en liste med alle deltakerne og man kan også lese hva som er blitt gjort på de andre bokstavene i alfabetet!!

 

Jeg minner også om at dere er hjertelig velkommen til AFTER SKI på bloggen min fra i morgen ettermiddag!!

God påske!!!After ski 1

36 kommentarer:

Tino sa...

Nå ble jeg kjempeglad, så flott at det blir en ny runde med ABC!
Boken øya har jeg også lest, og jeg synes den var så rørende og nydelig. Tror faktisk jeg snart må lese den om igjen.
Fine bilder du viser.
Ønsker deg og dine en fin påske, ikke umulig jeg stikker innom på "afterski" ;)
Klem T

Maria G sa...

Otroligt vackra bilder och tack för boktipset!
Glad Påsk!

Sommertid sa...

Ja hvem ønsker seg vel ikke en egen liten øy...
Flotte bilder, særlig det første.
Boka Øya har jeg også lest, veldig gripende og fin. Ble veldig skuffet over neste bok; Hjemkomsten..så den anbefaler jeg ikke å lese rett etterpå iallefall.

Har du lyst til å lese litt mer om Spinalonga som du får høre om i boka du har lest så se her :
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=119536

Jeg har ikke vært på øya, men mange ganger på fastlandet rundt omkring..vel verdt et besøk Kreta..masse å se og oppleve..spesielt utenom de typiske turist stedene.
God kveld og så "sees" vi igjen imorra...tuddelu !

Malys krok sa...

Flotte bilder både vinter og sommer!
Boken har jeg ikke lest, men ser stadig bøker omtalt, som jeg godt kunne tenke meg å lese, så også denne.
Artig at det blir en ny runde ABC!
God påske til deg og dine!
-Margit-

queserasera sa...

Sikke nogle stemningsfulde billeder, Petunia.

:-D

Lotta sa...

Det var de vackraste bilder jag har sett på mycket länge.
Helt fantastiska.
Grattis till ett superjobb.
Vi svenskar är på Ä nu så vi tar ön nästa vecka
hahaha!!!!
Massor av kramizzzar på dig och så önskar jag dig och din familj en riktig skön och slapp Påskhelg
Lotta

Så roligt att det blir en ny runda för jag älskar detta tema.

Mia Folkmann sa...

Du tager altid så smukke billeder, Petunia. Og bogen lyder helt vidunderlig!

Tusind tak, fordi du tager en runde mere med ABC; jeg har masser af ideer og glæder mig til at fortsætte... :-)

9na sa...

Hei hei så fint at det blir en ny runde abc, selv om jeg ikke har vært med har jeg kost meg... og kanskje jeg skal være med??

Anne-Berit sa...

Kan skrive under på at den boka sitter lenge i,den var både rørende,spennende,interressant,vakker og hjerteskjærende på en gang,og jeg anbefaler den til alle jeg kjenner.Øyene dine var også vakre,tror faktisk jeg likte vinterbildet best(og så jeg som ikke liker vinteren),men det var et nydelig bilde.
Ønsker deg og dine en riktig god påske.Klem fra meg!

Marit Johanne sa...

Ja, vi er visst mange som har falt for den boka :) Og de små øyene du hadde bilde av var nydelige, tenk å hatt en sånn liten øy for seg selv :)
Ønsker deg en riktig god påske!

Madame sa...

Sikke dejlige billeder, du viser Petunia, og tak for anbefalingen af bogen!
Jeg er meget glad for, at du laver en ny runde af ABC'en :-)
Rigtig god påske!

Rimkogeren sa...

Vildt flotte billeder og dejligt, at du fortsætter med ABC'en!

Anette sa...

Skønne billeder af øerne :)Dejligt du fortsætter med ABC - jeg er med igen når tid og energi tillader det. Det er jo sjovt at være med :) God påske :)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Jeg er så enig med deg ang. boka Øya - jeg hadde akkurat den samme opplevelsen som deg da jeg leste den. Ønsket den aldri skulle ta slutt, en av de beste bøkene jeg har lest noen gang. Og så serverer du nydelige bilder igjen, særlilg det øverste er idyllisk og veldig vakkert. Fin skjærtorsdag!

organic-lizzi sa...

De bildene var utrolig stemningsfulle!!
Boken var en sånn "åhhh!!er den ferdig...hva skal jeg lese nå da!!!" Det er ikke så ofte jeg har en sååå sterk følelse når jeg legger fra meg en bok...
Kult med runde nr.3 da...men hvis ikke du blir med!!!...så får vi se... Du er jo sjefsdronninga...:-)
Fortsatt kooos påske & Stooor klem Randi

Mia sa...

Øya står i min bokhylle, ulest enda.. Men dine bilder liker jeg og særlig sommerbildet, det er noe å se frem til :)

Skautrollet sa...

Veldig flotte illustrasjoner på Ø. Jeg likte også godt "Øya" av Victoria Hislop. Ble grepet av historien om øya og av denne spesielle historien....

Skautrollet sa...

PS.
Kan man bli med på noen av bokstavene i runden eller binder man seg til en hel alfabetrunde?
Noen uker er jo travlere enn andre....

Lappedamen sa...

Så flotte stemningsbilder. Boken du snakker om har jeg ikke lest, men det skal jeg gjøre, for jeg har hørt så mye positivt om den. God påske til deg også.

Henny sa...

Smukke ø-billeder. Bogen har jeg ikke læst, men at den kaldes "den nye Kaptajn Corelli" interesserer mig, for Kaptajn Corellis mandolin har jeg læst.

Marita sa...

Nyyyydelig stemninsfulle øybilder. Vakkert.

qehenne sa...

Boken virket som en deilig avslappning. Elsker bøker som setter fantasien i sving. Den bør jeg nok ta meg tid til å lese. Det første øybildet ditt var såå sjarmerende.
Ha noen deilige fridager.

Bjørg 47 sa...

Har også lest boken, og kan ,som du, anbefale den. God påske

Margrethe sa...

Smukke smukke øer - flot!

sasfoto sa...

Så fint du har fotat öarna!

Living next to me sa...

flotte øybilder, og boka var en page turner..og jeg ble kasta ut av sengen og satt i stua halve natta...
Flott at du går igang med omgang 3, jeg håper jeg har fått nytt kamera og kan bli kjent med dette flotte stedet vi har flytta til .Med kamerea blir det jo morsommere Ikke bare ta bilder herfra til postkassa..ha en flott påske videre ...

Mona sa...

Fantastiskt vackra ö-bilder och tack för boktipset.
Vad glad jag blir att du orkar med att dra igång en tredje runda. Förstår att det är mycket jobb med det. Önskar dig en riktigt God Påske!

Irene sa...

Flott Ø-innlegg ... at jeg ikke tenkte på ØY! Vel, jeg klarte å løse oppgavene likevel, men ØY hadde faktisk passet veldig fint det også! Og takk for boktipset ... Ønsker deg en fortsatt fin påske!

Gunsside sa...

Nydelige bilder av øya
Har også lest Øya, flott bok !!

Kult at du "orker" en runde til med ABC. Veldig morsomt og inspirerende, både å legge inn- og å se på alle de andres bidrag, bli litt kjent med andres måter å fotogrsafere på ......
Fortsatt GodAfterski ;)

linsky sa...

Så flotte bilder!! :)
Den boka likte jeg også veldig godt!

Tro Håb og Kærlighed sa...

Ø - er jo et oplagt valg. På dansk er ordet og bogstavet identiske. Jeg var i dag tilbage på min barndomsferie ø, Venø. det kommer der et blogindlæg om - men ikke i ABC, for der har jeg jo valgt en anden vinkel! - Mon den kan holde en runde mere?

Ellen sa...

Hei Petunia og fortsatt godt påske til deg. Fine bilder av en øy.. og ja.. en holme. Får se om jeg blir med på runde 3. Har uansett tenkt å bidra på bokstaven B.. som seg hør og bør for min del.. blir fra bryllupet!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Misunner deg litt dialekten. Min måtte bli med en bokstav til : øy!
Litt artig at vi har valgt det samme. Skal gå raskt gjennom alle nå- for å se hva andre har funnet på!
Ha en fin kveld!

HildeS sa...

Så flott innlegg du har om Ø. Vakre bilder og den boka Øya er utrolig bra. Har lest den to ganger jeg. Og så må jeg bare si at jeg synes Hjemkomsten som kom i fjor sommer av samme forfatter er minst like bra som Øya.. Ser andre ikke mener det, men det gjør altså jeg. Så du kan trygt lese den.

mormonsen sa...

Nydelige bilder. Alle burde hatt sin egen øy! Og boka har jeg også lest, og kosa meg med.:)
PS. Så arti at du går i gang med en ny runde. Plundra med å lage lenke, ute av trening etter påskeferien, så det ble dobbelt opp. Beklager.:(

BirtH sa...

Smart løsning! Jeg bor på ei øy, og den er betydelig større enn de to du har bilde av her :-) Det er mange broer i mitt distrikt, så jeg er ikke avhengig av ferge for å forlate øya.
Boka du skriver om, har jeg også selvfølgelig lest. God bok!
Du ønsker deg ny PC; - det kunne jeg også godt tenke meg!