mandag 15. mars 2010

Fortid

Mandagstema Mandagstema velger å se tilbake denne uken her og det passer meg veldig godt. Da får jeg endelig anledning til å skrive om det jeg hadde tenkt å bruke på bokstaven S i ABC i ord og bilder, men hvor jeg valgte å skrive om noe helt annet.. Om dere ble lei av Bergen i min forrige ABC runde, så får dere hoppe videre til en annen blogg, for også i dette innlegget vil jeg skrive litt om byen jeg bor i;

Fortid! Man kan på mange måter si at Bergen er bygget rundt sjøfart. Helt fra Olav Kyrre, Hanseatene, fiskere nordfra og til dagens olje og cruisetrafikk, har sjøen gitt og sjøen har tatt… Til minne om alle norske sjømenn sin innsats på havet, ble det i 1950 reist et minnesmerke på Torgallmenningen i Bergen. Minnesmerket er kjent som Sjøfartsmonumentet eller som man sier i dag; Sjømannsmonumentet. Dette er ruvende koloss omkranset av 12 stolte sjømenn i bronse som viser norske sjømenns innsats på havet fra vikingetiden helt frem til det 20. århundre. Kunstneren het Dyre Vaas og minnesmerket ble finansiert med innsamlede midler. Det er plassert tre sjømenn på hver side av det firkantete monumentet og dette er kanskje ment å henvise til de fire himmelretningene.. På hver side, over sjømennene er det relieffer med innskrifter som forteller hvilke tidsperiode denne siden representerer;

24 Det Tiende århundre

10

“Vinlandsferd”

1

Det tiende århundre representeres med en høvding med spyd, en skald og en skikkelig viking med skjold på ryggen. Relieffen over viser et vikingeskip under seil og et møte mellom vikinger og indianerne. Ja, det var en nordmann som oppdaget Amerika!!!

25 Det attende århundre

9

“Grønlandsferd”

2

“Grønlandsferd” er symbolisert med en speidende fisker, en myndig kaptein og en matros. På relieffen kan man se Hans Egede forskynne det kristne evangeliet for eskimoene og dette hentyder til gjenoppdagelsen av Grønnland fra Bergen i denne tidsepoken.

26 Det nittende århundre

8

“Kornferd”

6

En skipsreder, en førstereisgutt og en los er symbolikken kunstneren har valg å bruke her og på relieffet vises hvalfangst og scener fra et skipsverft.

27 Det tjuende århundre

11

“Oljeferd”

3 På den siste siden kan man se en dekksgutt, en styrmann med kikkert og en maskinist med skiftenøkkel. På relieffet vises et skip foran en oppgående sol og en oppstandelsesscene hvor symbolikken er en engel som vekker til live druknede sjømenn..

Som dere forstår er dette et ganske innholdsrikt monument og neste gang du er i Bergen eller om du bor Bergen og rusler over Torgallmenningen, så ta deg til til å studere dette monumentet nærmere… Det er mer enn en diger koloss av bronse og stein… Det viser også mye av vår fortid….

Foruten mine egne bilder, har jeg brukt Bergen byleksikon skrevet av Gunnar Hagen Hartvedt og Norvall Skreien for å fortelle dere om Sjømannsmonumentet.

21 kommentarer:

Malys krok sa...

Du verden så flott dette var! Og FOR noen kunstnere! En kan tydelig se dem og hva de drev med! -Margit-

Mona sa...

Vilket otroligt monument. Det ser väldigt stort ut och där finns mycket att studera. Fascinerande att det sträcker sig ända från vikingatiden. Bergen verkar vara en otroligt spännande stad!

Pialotta sa...

Från Vikingatiden.. då är det här monumentet väldigt gammalt.. verklig dåtid. Bergen, en stad jag aldrig vandrat i, men säkert intressant stad:) Underbara bilder med din historia till:)
Ha de..

Turid sa...

Utrolig detaljrikt og mye historie.

Etter at jeg begynte å fotografere tror jeg at jeg lettere legger merke til slike fine skulpturer. Men før, la jeg ikke alltid merke til slike ting.

Et flott innlegg du har laget om en viktig del av vår historie. Bergen er en fin by og jeg har snart lyst til å ta en tur tilbake :-)

linsky sa...

For et flott innlegg!
Bergen er en herlig by synes jeg. :)

Randi's Tanker sa...

En fantastisk tolkning av mandagstema. Mange flotte bilder og lærerik tekst.

Ønsker deg en flott uke videre!

Sommertid sa...

Flott monument som virkelig viser frem hva som har skjedd i tiden.
Stoppet opp der sist jeg var i Bergen..og om ikke lenge er det planlagt en ny tur til Bergen og omegn..så da blir det vel en stopp der igjen.
Ha ei go uke :)

Helle K. sa...

Spændende og flot bidrag.
Jeg får mere og mere lyst til, at jeg en dag skal en tur til Bergen :)

Beep sa...

Det var ett mycket intressant och ståtligt bidrag du lagd ut till måndagstemat. Jag har aldrig varit i Bergen, men nu blir jag klart intresserad. Hela Norge har mycket att ge, jag vet det.

Ha en bra dag
Birgitta

Anne-Lise sa...

Du er god, dette er både informativt og spennende lesning. Bildene dine er prikken ove Ièn:-). Supert! Ha en flott uke! Anne-Lise

Gamleheksa sa...

Det er nesten for galt at noe så flott skal stå der man bare haster forbi. Vel, nå er det ikke ofte jeg er på Torgallmenningen, men jeg har da vært der og kan ikke huske noen statue, så jeg må ha fortet meg noe fryktelig;)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Må si du legger flid i dine innlegg - dette var jammen superbra!

Donald sa...

Det gør ikke noget, at du skriver om byen Bergen. Det er en spændende by. Jeg kendte kun historien om Hansestaden Bergen som var opkøb af saltede sild til Tyskland og måske andre steder i Europa; men nu får vi jo billeder på historien om Bergens søfolk, og det er smukke billeder.

Var Erik Den Røde og Leif Den Lykkelige fra Bergen? Eller kom de igennem Bergen? Jeg vidste godt at det var Nordmenn (fra Island) som oppdaget Grønland og Vinland.

Irene sa...

Du verden, så flott monument! jeg har jo sett det, men etter dette vil jeg se på det med helt nye øyne!

Miriam Elisabeth sa...

Flotte bilder! Hukser den bare såvidt fra den ene Bergensturen jeg har hatt, hehe :)


www.nordlandspia.blogspot.com

Donald sa...

Tak for kommentar-svar; Sømænd fra hele Norge hyldes med monumentet, og jo, jeg vidste godt at Leif den Lykkelige blev født på Island, men han var vel også en slags nordmand :-)

Dine bilder af monumentet er flotte.

Ladyinblue sa...

Men så mycket FORTID du visar :) Var finns all detta?
Tack för din visit/
Ha en fin kväll/Ulla

Ida sa...

Flott innlegg, fine bilder og god lærdom! :)
Jeg er forresten stolt av å være gift med en av de siste norske sjømenn! det er ikke mange igjen av dem...
Er også stolt av hans far som jobbet for motstandsgruppen Theta Theta fra Bergen under krigen, og fraktet motstandsfolk mellom Norge og England! :)

billedmager sa...

Det var interessant indlæg du har lagt ind. Jeg kan se at jeg måske skal vende tilbage til Norge en gang og se Bergen.
Jeg har været på ferie en gang for 11 år siden. Jeg mindes den fantastiske natur I har.

Bea sa...

Så spennende. Denne må jeg nok se etter neste gang jeg er i Bergen.


Klem

Melusine sa...

Ja, denne har jeg gått forbi mange ganger! Veldig spennende historie du forteller, Petunia, dine innlegg fra Bergen er alltid interessante :)