mandag 8. mars 2010

Portrett

Portrett er ordet på Mandagstema denne gangen og her er mitt bidrag.Portrett 2Dette portrettet er en kulltegning tegnet på silke. Damen på bildet er min oldemor, Nelly. Hennes sønn, Lyder, var sjømann og fikk laget dette lille kunstverket etter et bilde av henne mens han var i Japan. Da jeg var liten trodde jeg at det var et fotografi. Jeg hadde vanskelig for å forstå at det var mulig å tegne så fint. Nå henger det på veggen her hos meg. Jeg har arvet det etter min mormor. Det er et portrett jeg er veldig glad for å eie.Mandagstema

41 kommentarer:

Anette sa...

Det er et rigtig flot portræt af en smuk kvinde - kan godt forstå du er glad for det. Sådan har jeg det også med mit "portræt" som jeg har valgt at vise. God uge ;-)

sinneskatten sa...

Väldigt vacker porträttbild.

Shannara sa...

Häftigt att ha ett sådant porträtt. Verkligen fint.

Helle K. sa...

Fantastisk at man kan tegne så fint og naturtro :)

Beep sa...

Ett sagolikt porträtt! Tänk, vad vackra kvinnorna var förr i tiden... Jag blir helt lyrisk!
Ha en bra måndag!

Birgitta Beep

Gamleheksa sa...

Kjære deg, den mannen skulle ikke gjirt annet enn å tegne. For en kunst. Flott dame også da.

I går skulle jeg til å kommentere ditt forrige innlegg, men da var det noen som ropte og jeg glemte det. Så morsomt for dere der i regn-byen å få prøve noe "Nytt" som å måke tak, hehe. Vel, det er ikke helt uvanlig herover, men vi som bor ved Mjøsa bruker å ha litt vestlandsvær(vind og regn) innimellom. Men de to siste vintrene har det ikke vært sånn. Forresten minner de store snømengdene om mine barndomsvintre tidlig på -70-tallet. Da var det enormt med snø her.

Ønsker deg ei flott uke, kanskje med noen varmegrader innimellom;)

Mikabella sa...

Vilket vackert kort! Hon ser så stolt och självsäker ut.

Berit T sa...

Det var et fantastisk bilde. Heldig du som har det hengende på din vegg.
Likheter er det visst også.

Maria sa...

Ett otroligt vackert och fint porträtt!
Ha en bra dag!

Camilla (Rantis) sa...

Underbart porträtt på kvinnan...
Trodde verkligen att det var ett foto, skickligt gjort....

Marie-Louise sa...

Vilken glädje att få ha ett sådant vackert porträtt på väggen. 'Var rädd om det. Ha en bra dag.

Lappedamen sa...

For et flott portrett av en vakker dame. Det er vanskelig å skjønne at dette er en kullstifttegning. Helt utrolig.

MajorogMeg sa...

Ja, dette skjønner jeg du er glad over å eie:) Et nydelig portrett av en flott dame.

Ser du har måket tak også:) Det var på sin plass kan det virke som:)
Men nå tiner det vel...
Ha en super mandag, klem fra meg:)

Ida sa...

Vakker dame,
som du ligner på faktisk,
og et nydelig kunstverk. :)

Pialotta sa...

Fantastiskt måleri.. tänk så skickliga dåtidens konstnärer var.. Underbart porträtt:-)

Rantamor sa...

Nånting så otroligt vackert.
En sån stolthet över hela poträttet, förstår att du är stolt att äga det, och njuter av att titta på henne.

Tack för att du delade med dig av poträttet.

Ha en bra dag.

Malys krok sa...

Så vakker dame! Ser at det er sagt at du ligner henne, og det var det første jeg også tenkte. Flott Løst, som vanlig. Tok en stund før jeg klarte å bestemme meg for hva jeg skulle bruke. men nå er det på plass.
-Margit-

christina sa...

Mycket vacker kvinna!

Donald sa...

Hvor er det smukt! Jeg kan da godt forstå at det var svært at tro man kan tegne så fint!

Billedets udtryk er vemodigt, smukt, og har sin egen charme. Det at hun kigger lidt væk kan måske være fra fotografiet, hvor hun er blevet bedt om at kigge op på en cirkel eller et billede, men hendes lidt fjerne blik kan også tolkes som om hun vil sige, jaja lav nu bare det billede, der er mere til end du kan se. :-)

Sommertid sa...

Kulltegning på silke ja..se man det. Riktig så flott er det og jeg skjønner godt at du er glad for å eie noe slikt. Veldig fin og fornem oldemor du har.

Ha en fin fin dag videre :)

Synnøve sa...

Kjempeflott portrett av din oldemor.
Lenge siden jeg har vært på bloggen din.
Det var koselig og titte innom deg igjen
Ha en fin dag
Klem

Maria sa...

Vilket fint porträtt på en väldigt vacker dam:)
Ha en fortsatt fin måndag!

sologbolig sa...

Så utrolig flott bilde av ei flott dame. Skjønner godt at du er glad for å eige dette. Ha ein flott dag ....d'e' jo litt vår !!

hobbyentusiast sa...

Nydelig kulltegning. Utrolig at noen kan tegne så fint...

Annelie sa...

Jag förstår att du är glad över detta porträtt. Jag kan heller inte förstå att det är en teckning och inget foto! Konstnärsskap på hög nivå!
Hon är nästan lika vacker som du!
Tack för den fina kommentaren på min blogg!

Mia Folkmann sa...

Det er et meget smukt billede af en smuk dame... Og så ligner hun vist dig, Petunia... :-)

Anne-Lise sa...

De var alvorlige og seriøse før i verden, flott portrett av en staseølig dame!

Anonym sa...

Veldig hyggelig blogg du hadde Petunia. Fant deg via hekleogstrikkeoppskrifter på Fb. Vil prøve meg på den oppskriften med sokkene, men tiden vil vise om det går i boks. Har nemlig aldri strikket noe slikt, men en gang må vel være den første;-)

Miriam Elisabeth sa...

Ei vakker dame!

Har et maleri av min tipp oldemor som er utrolig flott. Skjønner ikke hvordan de har klart det :) Har følelsen av at kvinner var så mye vakrere i gamle dager, eller ble de bare foreviget vakkert?

Ladyinblue sa...

Hejsan, har en sak till dig inne hos mig :)

Wildhearts sa...

Gamla porträtt är otroligt vackra tycker jag.

Ellen sa...

Hvor ER det smukt.
Tænk at eje sådan en tegning - det er vist kun i Østen, man kunne præstere den slags kunst.
Jeg ville elske at have sådan et portræt.

linsky sa...

Vakker dame!
Synes hun ligner på deg! :-)

Hedwig sa...

Det ser ju verkligen ut som ett fotografi, men du menar att det är målat! Fantastiskt.

Anne-Berit sa...

Noe så nydelig,Skjønner godt du er stolt av å eie dette vakre portrettet.Ha en fin tirsdag:)

Turid sa...

Utrolig utrolig vakkert. Dette er et kunstverk som jeg forstår godt at du er glad for å eie.

Anne sa...

Og jammen kan en faktisk se familielkheten også du, nedre del av det ansiktet, nesten så jeg kjenner igjen det ja :-)

Sister Bonde sa...

Meget smukt portræt - utroligt fin kunst

Eva-Lena Sjösteen sa...

Underbart porträtt på den vackra kvinnan!! Har ett liknande på min mormor, som är mig väldigt kärt!

Ha en fin dag/E-L

Eva sa...

hej
det er et utroligt smukt portræt.
knus Eva

Bea sa...

Så flott et bilde:o)

Synes portrett bildene fra gamle dager er så stillige og full av sjel.

Klem