fredag 19. mars 2010

Å svinge moppen eller ikke svinge moppen… That’s the question..

Vaskedamen Når vårsolen kommer smygende inn gjennom stuevinduet, så er det ikke bare positivt. Mørke hemmeligheter som jeg har fortrengt i løpet av hele mørketiden, kommer tydelig frem som de rene åpenbaringene. Eller rene og rene… Det er nok heller det stikk motsatte og jeg ser ting jeg overhode ikke liker. All peiskosen og hyggelige kvelder med stearinlys, har satt sine spor. Vinduene har sotbelegg på innsiden og over alt er det støvete og fælt. Jeg har da svingt støvkluten i løpet av vinteren. Du må ikke tro noe annet, men når dagslyset er blåst ut lenge før man er hjemme om ettermiddagen og det er mørkt i krinkler og kroker når man får ånden over seg, ja da er man kanskje ikke like nøye. Og siden jeg er en ganske dyrekjær person, så går jeg ikke på stadig jakt etter hybelkaniner heller. De siste årene har de fått formere seg i fred når året er på det mørkeste. Men nå som jeg ikke kan skjule ulumskhetene mer, så er det kanskje på tide å svinge moppen. Vinduer bør vaskes, taket rengjøres for all osen fra vedovn og levende lys, sofagruppe trekkes frem og støvsuges under, tepper renses… Men det er et ork for med slike vårrengjøringer. Det fører alltid så mye mer med seg. Man får lyst til å ommøblere, kjøpe nye puter og pledd, skifte gardiner, skifte lamper og ikke minst male… Plutselig har man brukt to- tre uker bare på stuen i stedet for den lørdagen man hadde satt av til formålet.

Jeg tror jeg venter litt til med å finne frem grønnsåpen… Det er ikke lyst om kveldene enda;)

Å gjøre rent i huset mens dine barn vokser opp, er som å måke fortauet før det har sluttet å snø.

Phillis Driller

måke 2

21 kommentarer:

Mia Folkmann sa...

Uf, ja jeg kender det kun alt for godt. Jeg har med skræk set de solstrejf, der kommer ind gennem upudsede ruder og afslører alt der, der ikke kan tåle afsløring.

Og selv om jeg glæder mig over foråret, så ER lyset meget skarpt - og jeg er slet ikke kommet ud af vinterens putte-hygge-humør endnu... :-)

God weekend, Petunia!

Turid sa...

Ta en koster vals istedet....kos dæ me freddan!!

TorAa sa...

haha, ekte husmor - i det minste på bildet, som er alldeles herlig.

Joda, vi kjenner til det:
Vinduene fulle av spor etter kattunger,
Golv fulle av hårdotter.
En veranda full av "-vi setter det på verandaen så lenge".
Julekortene som fremdeles står til skue og ditto pynt som er nesten pakket ned og lagt bort.
I denne årstid er helgene de mest avslørende: Om morgenen er det fortsatt for mørkt for våre hjerner å observere, og ditto når vi er hjemme en gang sent på ettermiddagen: Mate katter, spise middag, og se den annen vei hva gjelder sol og vinduer, vegger og tak.
Er det ikke nok å vaske klær, kaste søppel og kvitte seg med den sand kattene ikke lenger vil gjøre sitt fornødne i?
Og ta seg et bad i god salt-oppløsning så huden blir 25 år yngre.
Du slette tid, er klokken blitt så mange allerede.
Hvor ble det av kvelden?

ha en vidunderlig helg

Sommertid sa...

Gu kor fin vaskedame du har/er ;)
Og det med å bruke snøskuffa på all Legoen og annet "ræl" sku gjort seg ja..og jeg har ikke helt godtatt det her med at det skal være vårrengjøring alt..prøver i det lengste å fortrenge det...men en eller annen gang må jeg/vi vel til pers...

Ha en fin freddas kvæll videre og kos døkk hime ;)

Ankis Dager sa...

Herlig! Kjenner meg bare SÅ godt igjen!
og du, har du lyst å kvitte deg med legoen mot en krone eller mer, gi meg et hint!

klem fra meg

Anne-Lise sa...

Nydelig antrekk:-). Nå har jeg gått opp til 100% stilling og da har jeg tenkt å skaffe vaskehjelp. Vil bruke fritiden på unger og mann:-). Kos deg med ett glass vin og nyt helgen, det skal jeg. Anne-lise

Tofo sa...

Herlig Petunia!

Men om 1 uke, når vi har skrudd klokken frem 1 time, DA blir det lyst om kveldene!

Anonym sa...

Hej
Åhh jeg kender det osse men er nu næsten færdig skal have fundet nogle gardiner til mit soveværelse.
Har været hele turen igennem med vinduespudsning og flytte rundt på møblerne.
Men det er jo dejligt når det hele er overstået og man kan slappe af med god samvittighed.
God weekend knus
Eva

eva villumsen sa...

hej
trykkede forkert vil ikke så gerne være anonym.
knus Eva

Anne sa...

Angret nesten fordi jeg stakk nesen innom her..., for skjønner jeg skulle gjort litt andre ting :-( huff ja...

Helle K. sa...

Jeg lader mig ikke gå på af lyset i hjørnerne ;) eller også sætter jeg håndværkeren til at gøre rent :)
Mine børn er heldigvis så store, at jeg ikke skal rydde op efter dem :)

organic-lizzi sa...

Utrolig bra!!Kuuult bilde:-)
Det kommer jo nesten kvalmebølger når solen skinner inn og avdekker alt...
Har også lyst til å male stuen nå(egentlig hele huset...)...og da blir det jo et veeeeeldig stort prosjekt !
Fortsatt fiiin helg & Klemmm Randi

Elisabeth Augusta sa...

Jo takk, det mangler ikke på ting som skulle vært gjort. Det er å komme igang som er det verste. Deretter er det å holde ut til man er ferdig. Og så er det bare å begynne på nytt igjen.
Nei du, vi nyter lyser vi, selv om det avslører både det ene og det andre og det tredje. Satser på å opprettholde en viss hygiene-standard. For øvrig er jeg mer opptatt av koselig enn støvfritt.

Tor sa...

Hei Petunia!

Dette årlige problemet har som jeg ser fire mulige løsninger. Tre opplagte og en med noen små bivirkninger!

Den første er den de fleste av oss kanskje vil velge. Man bearbeider hjernen og veier pre et con til de følte ulempene ved å ikke vaske føles så store at det er enkleste er å "bare gjøre det" Et helvete mens det står på men deilig etterpå!

Så til alternativ to. Man skaffer en xxxx-matic. Hva er så en xxxx-matic? Jo, det er det utvidete begrepet av vaskehjelp. Man setter bare inn navnet på hjelpen og vips har man f. eks. en Doramatic som enkelt greit kan slippes løs i huset med klut og bøtte!

Alternativ tre er sikker og velprøvd. Vi gjør ingenting! VI kjenner alle resultatet. Så jeg går ikke nærmere innpå det.

Så til den siste muligheten. Bjørnen går i hi om høsten og kommer ut igjen om våren. Så da kan vel vi bare ta over oggå i hi om våren. Det er jo både ferdig oppvarmet og ledig. Så bytter vi bare tilbake til høsten! I mellomtiden lever støvet og hybelkaninene sine egne frie liv mens vi kan sove med visshet om at ute sikt, ute av tanke fremdeles gjelder!

9na sa...

Hei hei... Du ser ut som du har taket på dette her altså, i hvert fall har du antrekket klart ser jeg... Og innimellom steker du vafler i tillegg...?

Dagrun sa...

hehe, det er noe med den siste linja der ja. Dog bør vel noe av det tas underveis... men det klør ikke akkurat i fingrene nei.

Linda sa...

Godt å høre at det ikke bare er meg som har det sånn! Hi-hi! Men nå har jeg ventet hele vinteren med å kunne gå fjellturer igjen, så jeg har mye heller lyst til å komme meg ut på tur enn å ta vårrengjøringen! Men som du sier; det er ikke så lyst om kveldene ennå! Hybelkaninene har ikke fått hoggtenner ennå!

Linda sa...

Åpne alle vinduer en dag det blåser skikkelig, så blåser alt støv rett gjennom huset og forhåpentligvis ut!

naturglede sa...

Åpne vinduet og slipp våren inn. Vaske kan du gjøre en annen dag. Ta deg en kopp kakao og nyt det.Hvem som skal ta vasken? Ja, si det? Du får vel heller ta det siden da! Her trengs det å skures fra loft til kjeller, men ikke før gamalen har gitt seg med sagflis, maling og tapet. Ha en fin ny uke i våren:)

Anne-Berit sa...

Hahaha,herlig innlegg,Petunia.Tenkte tanken om rundvask da jeg gikk ned loftstrappa i dag og så noen ekle støvtråder på ei rye som henger på veggen i trappen.Men savner det helt store tiltaket,for som du sier,sånt fører det utroligste med seg.Men nå begynne det kanskje å bli på tide å gjøre en innsats.
Stilige bilder her du:)
Ha en fin søndagskveld.Klem fra meg:)

Ida sa...

Hehe.
Du kan få sagt det.
Flott illustrert også.
Du er GOD! :))